Aloitussivu
Historia
Elämä Eskona
Maailmankartalle
Kuvagalleria
Jalkapuu
Muovaa päätä
Ilmainen soittoääni
Vinkkejä
Kunnon sivut
Opetuksia
Saarnoja
Testaa uskosi
Kiitokset
Yhteydenotot



 
Pesunkestävän helluntailaisen muutos

Moni on varmasti ihmetellyt sitä, miksi minä olen vaihtanut puolta kasteasiassa. Aiemmin olen ollut uskovien kasteen kannattaja (oikea "pesunkestävä" hellun- tailainen) mutta nyt olen lapsikasteen kannattaja ja luterilaiseen oppiin siirtynyt henkilö. Miten tämä on voinut tapahtua? Niin, kuinka näin SUURI muutos on voinut tapahtua? Tätä varmasti ihmettelevät kaikki, jotka ovat lukeneet kirjoituksiani ja väitelleet kanssani. Se mitä on tapahtunut, on todellinen ihme, joka on verrattavissa ihmeparantumiseen.

Kaikki mitä on tapahtunut on ollut Jumalan työtä - ei kenenkään toisen - siitä olen aivan varma! Kaikki tapahtui yllättäen - jos niin voi sanoa. Olin pitkään käynyt väittelyjä kasteopista ja ehtoollisen vietosta. Ehtoolliskysymys olikin jo alkanut aivan erityisellä tavalla "hiertää" minua, kun selvisi, ettei helluntailaisilla ole siitä mitään erityistä oppia eikä selitystä. Juuri ennen tuota tapahtumaa olin kirjoittanut epätoivoisesti ehtoollisesta. Myös kasteasiasta olin väitellyt. Erityisesti sana "perisynti" jäi mieleeni, aivan kuin alitajuntaani!



Siirryin toiselle keskustelufoorumille. Siellä näin kiistelyn Jeesuksen syntymä- vuodesta. Siinä väitteli eräs Jehovantodistaja, jolla oli varma tieto ko. tapahtumasta (sen piti olla v. 2 eKr.). Ehdin jo lähteä pois tästä väittelystä mutta sitten "joku" sanoi sisälläni: "kirjoita sinne, ettei vuosiluvuilla ole niin tarkkaa merkitystä vaan sillä KUKA Jeesus on". Aloitin kirjoittamaan, että Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala jne. Laitoin siihen 1.Joh.4:2: "Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta". Sillä hetkellä koin koko ruumiini läpi menevän virran ja silloin minulle selvisi koko perisyntikysymys. Moni muukin kysymys alkoi kirkastumaan minulle aivan toisessa valossa. Nyt käsitin monta sellaista asiaa, joita en aiemmin ole käsittänyt. Mieleeni tuli ajatus, että onkohan tämä Jumalasta.

Silloin muistin Voitto Ramun kirjan 'Älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa ne', jossa oli juuri tämä maininta 1.Joh.4:1: "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa." Ja juurihan minä olin maininnut tuon asian, kun koin tapahtuman! On tässä pakko olla siitä varma, että tämä kaikki on Jumalasta. Mitä muutakaan tämä voisi olla.



Melko pian kiinnitin huomiota siihen historian aikana syntyneeseen välirikkoon, joka oli tullut roomalaiskatolisen ja kreikkalaiskatolisen kirkon välille. He olivat olleet melko riitaisia pitkään ennen lopullista kahtiajakoa, joka tapahtui v. 1054 jKr. Tästä minulle tuli selväksi, että lapsikasteen on täytynyt olla jo pitkään ennen tätä hajaannusta, ja siitä on täytynyt olla varmoja faktoja, koska se on jäänyt molempiin kirkkoihin vallitsevaksi kastekäytännöksi. Lapsikaste ei olisi voinut tulla ainoastaan Rooman kirkon toimesta, niin kuin aiemmin minulle on kerrottu. Toisiltaan he eivät olisi ottaneet tätä oppia, vaan se on täytynyt olla jo itsestäänselvyys, aina varhaiskirkosta välirikkoon asti - niin riitaisia he olivat monista muista opinkappaleista.

Paljon asioita minulle alkoi vielä tuon huomion jälkeen selvitä aivan toisella tavalla. Mainittakoon Pietarin julistus Helluntaina: "Niin Pietari sanoi heille:"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN. Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE TÄMÄ LUPAUS ON ANNETTU ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu. (Apt.2:38-39)"

Eihän helluntailaiset koskaan sanoneet, että "ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi". He sanoivat kasteen olevan merkitykseltään vain seurakuntaan liittyminen. Tällainen käsitys halventaa kasteen merkityksen, koska siinä jätetään kasteeseen liittyvät Jumalan lupaukset huomioimatta! Eivätkä he koskaan sanoneet: "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu."

Tämäkin väännettiin tarkoittamaan vain "tulevia sukupolvia", mutta eihän tässä niin ole, vaan lupaus koskee lapsia ja samalla meidän lapsia. Apostolithan kastoivat kokonaisia perhekuntia. Ja olisihan se jo suuri ihme, jos perhekuntaan ei kuuluisi lapsia. Tässä asiassa helluntailaiset ovat täysin väärässä, koska he eivät myönnä kasteen lahjaa lapsille.

Tilattuani Concordia lehden vuoden 2000 ilmestyneet numerot sieltä luettuani kaste- ja ehtoollisartikkelit (nämä kirjoitukset pitäisi kaikkien Kristittyjen lukea). Muuta ei voi sanoa kuin, että Luterilaiset ovat saaneet murskavoiton reformoidusta opista. Reformoidulla opilla ei ole minkäänlaista pohjaa. Kun sen sijaan luterilaisessa opissa voidaan kaikki todistaa oikeaksi. Nämä luettuaan ei kukaan voi kuulua esim. helluntalaisiin ellei hänellä ole jotain aineellista kiinni tässä liikkessä ja paljon.

 
Viikon raamatunteksti
Ajankohtaista
Kirkolliset ilmoitukset
Seurakuntaviesti
Tutustu Eskon huippupimeisiin sivuihin!
        http://koti.japo.fi/~ekallio