Vintersemestre : Jääverisaatana (199?)
Ei ole tästäkään yhtyeestä kuulunut mitään pitkiin aikoihin. Ei sanoja eikä
varsinkaan niitä enemmän tai vähemmän kaivattuja tekoja, elikkäs musiikkia.
Jos Blackmetal.comiin on uskomista, niin Talvilomailijat paukuttelisivat
nykyään hiukan brutaalimpaa melusaastetta Crimson Midwinteriksi ristityssä
veljeskunnassa. Muistan Crimsonista tulleen joskus juttua Metalliliitossa ja
ihan O.K kamaltahan sekin vaikutti, muttei niissäkkään yhteyksissä
muistaakseni mainittu Vintersemestresta mitään. Luulenpa siis vahvasti,
ettei Vintersemestre enää koskaan tuo yhtä ainutta kappaletta julkisuuteen.
Toisaalta, voihan tietysti olla että bändi painaa levyn joskus viiden vuoden
kuluttua...ihan piruuttain. Tähän nyt ainakin pientä toivonkipinää antaa
Wirallisesti PäiWittämättömiltä KotisiWuilta löydetty haastattelu, jonka
mukaan Vintersemestre on luotu jatkamaan ikuisesti. Arvailkaahan huviksenne
asian laitaa...
Vintersemestren taival alkaa niinkin kaukaa kuin vuosien 1991 ja 1992
taitteesta. Samoamisretkellä Lappiin perustettu yhtye tekaisi kolme vuohen
spermalta löyhkäävää demonauhoitetta vuosina 93-94. Näiden antia ei
kuitenkaan tuotu päivänvaloon vaan kopiot jaettiin tasan ainoastaan
lähipiirin kesken. Yritin joskus yhyttää Vintersemestrea e-postilla
kysyäkseni hiukan noista demoista. Olisin tahtonut myös ainakin osan
Kirkkokyrvän kappaleiden teksteistä käyttööni, sillä eihän noista vokalistin
kärinöistä ota erkkikään selvää. Myöskin eräästä mystisestä tapauksesta,
joka ainakin osittain johti Jääverisaatana-EP:n syntyyn, olisin kaivannut
hiukan valaistusta. Noh, minkäänlaista vastausta en odottanut saavani, eikä
sitä sen puoleen koskaan tullutkaan. Liekö mennyt posti edes perille kun oli
sen verran kummallinen osoite. Tai sitten pojat "peljästyivät" niin paljon
Jääverisaatana-uteluistani etteivät viitsineet ilmoittaa minulle olemassa
olostaan. Tarinaahan ei koskaan ollut tarkoitus paljastaa suurelle
yleisölle...spooky!
Otetaanpas sitten tarkasteluun Jääverisaatana,vajaat 20 minuuttia kestävä
EP. Kannenkuva on melko hämärä ja sillä näyttäisi olevan yhteys tuotoksen
nimen kanssa. Jää=sininen tausta, Veri=punainen kuva etualalla,
Saatana=kumma ja harvinaisen epäselvä ukonpää. Ehkäpä mainitsemani Vinterin
äijien ja joidenkin muiden ihmisten välillä sattuneen mystisen tapahtuman
valottaminen auttaisi asiaa.
Kansitaide herättää muiltakin osin lähinnä kummastusta. Sanoituksia ei
tietenkään olla painettu sisäsivuille, vaikka haastatteluissa korostellaan
naama peruslukemilla niiden tärkeyttä mielipiteen muokkauksessa.
Raukkamaista ja/tai ajattelematonta toimintaa, sanon minä!
Lyriikoiden sijaan on ujutettu mukaan muutama pätkä erään Venäläisen
shamaanin
päiväkirjasta. "Where The Time Stands Still, There Is The Origin Of
Eternity..."
Yhtyeen ainoan täyspitkän levyn omistajana voin sanoa, ettei Vintersemestren musiikki
ole muuttunut oikeastaan yhtään JVS:n ja KK:n välillä. Toisin sanoen tekninen
kehitys on polkenut paikoillaan ruopien Suomen maaperään niin suuren montun, että
johan meitä kristillisen Helwetin kolmikärjet tökkii Härmäläisen graniitin alta.
Luulenpa ettei bändi ole edes halunnut muuttua, kuten eräässä toisessa yhtyettä
koskevassa arvostelussa arvailtiin. Aika rähjäksihän moni Vitun Tyhmä Spinefarm-metallisti
nämä tuotokset tuomitsisi suoralta kädeltä, mutta minä olen onneksi hiukan avarakatseisempi
ihmismies. Olen kuunnellut Vinterin levyjä aika helekutan paljon siihen nähden
miten paskana minä niitä aluksi pidin. Kun äänitteitä alkaa analysoimaan niin
tykästymis -käyrällä on tasan kaksi realistista toiminta vaihtoehtoa: A)Levy lentää
B)Levy ei lennä vaan käy soittimessa kohtalaisen useaan otteeseen. Olkoon Vintersemestre
todisteena siitä, että yksittäisen äänitteen kuuleminen enemmän kuin kerran saattaa
madaltaa kynnystä samaisen levyn kuunteluun myös jatkossa. Ja jos vieläkin yritätte
keksiä inventoimastani tykästymis-käyrästä kaksimielisiä, ehkäpä jopa riettaan
likaisia ja ihmiskorville vastenmielisiä sananparsia tai kaskuja, niin lopettakaa
NYT ennenkuin se alkaa uhkaavasti madaltaa kurssiaan teidän kohdallanne...
Intro päättyy ja Firedance (Jää) starttaa soimaan. Melkoisen tylsä
BM-kappale saa kokonaan uudenlaisia dimensioita rumpalin ansiosta. On
todella sääli jos tämä muusikko ei enää missään vakituisesti soittele, sillä
näin primitiivistä agressioiden purkamista kuulee nykyään ainoastaan
harvalta HC-bändiltä! Lienee turha edes mainita tähän väliin mitään kellari
Blackissa käytetyistä tietskaripemputuksista...OKSENTAKAA VUOHEN SPERMAA
VITUN POSERIT!!! Tietysti nuo koneetkin toimivat niissä tapauksissa jolloin
tekijänä häärii kokenut ja asiansa osaava muusikko. Mielikuvista ja
asennoitumisesta tässä taiteen lajissa pohjimmiltaan on kysymys, eikä sillä
ole väliä miten haluttu tulos saavutetaan. Oikeastaan Firedancen A-osa
kuulostaa juuri sopivan painostavalta joten...Firedance onkin loppujen
lopuksi ihan hyvä Vintersemestre-biisi. The Wisdom of Usuluh (Veri) ja The
Darkness of Asath (Saatana) muodostavat Totaalisen Tappavan kappalekaksikon.
Viimeksi mainitun kappaleen potentiaali varmaankin havaittiin jälkeenpäin,
tai sitten siihen ei vielä oltu täysin tyytyväisiä, sillä se pääsi
Kirkkokyrvällekin mukaan edustamaan vanhempaa tuotantoa. The Wisdom of
Usuluh taasen merkitsee minulle samaa kuin raivokas ja pirun tartuva
kitarointi + aavemainen kosketintunnelmointi kappaleen puolessa välissä. Ei
enempää eikä vähempää kuin nokista ja synkkiä aatoksia herättävää Black
Metallia iltojen ratoksi!
Tässä männäpäivinä tulin muuten lukeneeksi erään hampparin tekemää
arvostelua käsittelyn alla olevasta julkaisusta ja huomioni kiinnittyi
seuraavaan, suhteellisen vapaasti suomentamaani lauseeseen:"Koskettimet
kuulostavat hiukkasen halvoilta eivätkä lainkaan majesteetillisilta niinkuin
yhtye on varmaankin tarkoittanut". Antakaa nyt joku tälle poloiselle
arvostelijan raukalle edes pienet kasaset tyyli -sekä tunnelman tajua
herramme Saatanan tähden!!! Vaikka varsinkin JSV:n nopeammissa kohdissa
saattaa kuulla häivähdyksiä esimerkiksi Emperorin vanhemmasta tuotannosta,
niin avainsana on tässä tapauksessa Aavemaisuus eikä Mahtipontisuus!
Sitäpaitsi Vintersemestre on parhaimmillaan(IMO) Nocturnal Witcheryn ja The
Wisdom of Usuluhin kaltaisissa hitaampia kohtia
sisältävissä(lue:aavemaisissa) kappaleissa! Vähintään puolet nopeiden
biisien syntikkasaastasta olisi voitu sulloa ikiajoiksi HuOnOjEn RaTkAiSuJeN
Ö-mappiin, mutta niinkuin tuossa muutaman kymmenen riviä ylempänä eräällä
tavalla mainitsin, olen avarakatseinen ihminen enkä suuremmin välitä
asiasta. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedostan musiikin pienoiset heikkoudet
mutta pystyn sulkemaan ne mielestäni maksimaalisen kuuntelunautinnon
takaamiseksi.
Silent Tongues on nimensä mukaisesti täydellisen mitäänsanomaton kappale,
eikä siitä jää muuta mieleen kuin loppupuolella tulevan tunnelmointikohdan
liidikitarointi. Levyn päättävässä Abigarissa on kuultavissa hienoisia
vivahteita barokkimusiikista(vai mistäs sitten? T:käsitevammainen). Jos
olette sattuneet Kirkkokyrpään lähemmin tutustumaan, niin Nocturnal
Witcheryn lopussa on erittäin paljon samalta spekulta haiskahtava pätkä.
No, joka tapauksessa melkoisen onnistunut epilogi, josta saattaa jäähä
suhteellisen mukavia patoutumia ja jännityksiä aivojen tunnelohkoon. Siis
HUOM! Ihmeen leppoisaa kuultavaa on Abigar piinaavan ja tunkkaisen
melusaaste rykäyksen jälkimainingiksi!
Siinä olikin sitten Jääverisaatana. Atmosfääristä rituaalimusiikkia syksyn
sateiden piiskaamista ja vaikeakulkuisista korpiryteiköistä kaiutettuna.
Lyhyt kesto ja ihmiselle tyypillinen typeryys ovat varmaankin ainoat seikat
jotka voivat estää juuri sinua tutustumasta tähän loistavaan tallenteeseen.
Hyvää musiikiksi, mutta valitettavasti keskinkertaista Black Metalliksi
koska kansiin ei olla painettu sanoja. -virvatuli
Songlist:
1. Those Tears Of Lilith
2. Firedance (Jää)
3. The Wisdom Of Usuluh (Veri)
4. The Darkness Of Asath (Saatana)
5. Silent Tongues
6. Abigar
Sekalaista tietoa levystä:
Levy-yhtiö : ?
Levyn kesto : 20 minuuttia
* = Song highlights
Soittajat:
...
Sulje ikkuna!