SISÄLTÖ (TUMMENNETTU ON MUKANA TÄSSÄ OSIOSSA)
'
1 SYYNÄ EU
2 TIETOJA METSÄHALLITUKSESTA / VALTION
LIIKELAITOKSISTA
3 ESITYKSET
4 VAARAT & KRITIIKKI
5 RATKAISUMALLIT
LÄHTEET (NUMEROSTA TUNNISTAT KIRJOITTAJAN )
1. = VIHREÄ
LANKA (18.9.2009)
2. =
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO (Vihreässä langassa)
3. = KIRJALLINEN KYSYMYS/KIVIRANTA & VASTAUS /
KORKEAOJA
4. =
ELINKEINOELÄMÄN KESKUSLIITTO (Jäsenkirje 5/2009)
5.
= HALLITUKSEN ESITYS 2002 (HE
161/2002 VP)
6.
= HALLITUKSEN ESITYS 2009 (HE
145/2009 )
7. =
HELSINGIN SANOMAT (14.9.2009)
8. = KAUPPALEHTI (9.11.1996, sivu 11 )
9. =
KILPAILUVIRASTO (Dnro 273/72/02 6.5.2002 VVmin Viite: Iaus.pyyntö
5.3.O2
10. = KUNTALIITON KYSELY LIIKELAITOKSISTA
2/2009
11. =
LAPIN LIITON HALLITUS (§116 31.8.2009)
12. = LÄNSI-SAVO (16.10.09)
13. =
METSÄAKATEMIA 24.9.2008
14. = MORENIA OY (1.3.2006/7)
15. =
KESKISUOMALAINEN (19.10.09)
16. = SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO (15.10.09)
17. = SOSIAALIALA (=?) (15.4.09)
18. = VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO (Dnro
77/54//06 7.5.08)
19. =
VALTIOVARAINMINISTERIÖ (6.3.09)
20. =
YLE.MOBI (15.10.09)
RATKAISUMALLIT
9.TÄRKEÄÄ HISTORIAA KIRJOITETTU VUONNA 2002: Vuonna
1988 toteutetun Iiikelaitosuudistuksen yleisenä tavoitteena oli julkisten palvelujen
ohjausjärjesteImän kehittäminen sekä valtion tuotantotoiminnan operatiivisen
johdon päätösvallan ja vastuun laajentaminen, mikä merkitsee siirtymistä aiempaa
yritysmuotoisempaan organisointitoimintatapaan.Ensimmäiset
liikelaitokset aloittivat toimintansa vuoden 19?? alussa. Tähän mennessä
on neljästätoista virastosta, laitoksesta tai niiden osista muodostettu
Iiikelaitoksia. Yhdeksän Iiikelaitosta
on muutettu valtionyhtiöiksi. Näistä
kolme valtionyhtiötä on yksityistetty. Liikelaitostetun yksi toimintakausi
Iiikelaitosmuodossa on yleensä kestänyt neljä vuotta, minkä jälkeen
organisaatio on muuttunut osa- keyhtiöksi.
Tapahtuneen kehityksen valossa
voidaan todeta, että Iiikelaitosmuoto on perusteltu enää vain niissä
tapauksissa joissa liikelaitoksella on sellainen yhteiskunnallinen palvelutehtävä, jota ei voi hankkia markkinoilta. Tältä osin
Iiikelaitoskohtaisen erillislainsäädännön merkitys korostuu. Kilpailuvirasto pitää kuitenkin valtion
liikelaitoksia koskevan yleislain uudistamista tärkeänä työryhmän
omaksumien Iähtökohtien ja tavoitteiden mukaisesti.
Työryhmä
on pyrkinyt liikelaitosten toiminnan Iäpi näkyvyyden parantamiseen
erityisesti Iiikelaitoksen tehtäviä liikelaitosten erillisrahoitusta koskevissa
ehdotuksissa. Kilpailuvirasto pitää erittäin tärkeänä työryhmän ehdotusta siitä, että
hallitus laitoskohtaisten lakien arvioinnin yhteydessä kartoittaisi
liiikelaitosten hoitamat julkishallintatehtävät ja niiden
tarkoituksenmukaisuuden. Työryhmän ehdotusten mukaisesti
lähtökohtana on, että liikelaitokselle mahdollisesti säädetyt julkiset
hallintotehtävät organisoidaan erilleen liiiketoiminnasta. Valtion talousarviossa julkisten hallintotehtävien suorittamista
käsiteltäisiin erillisenä ohjattavana toimintona. Kilpailuviraston
miehestä liikelaitoksiin sijoitettu viranomais- toiminta olisi kokonaan
rahoitettu valtion talousarviosta. Arvioinnin yhteydessä olisi erityisesti
harkittava erillisten virastojen perustamista ja viranomaistehtävien siirtämistä jo toimivaan
virastoon. Näin voitaisiin uskottavasti ennalta estää ristiinsubventioepäilyt,
varmistua hyvän hallinnon periaatteiden toteutumisesta. Liikelaitosten
erillisrahoitusta koskevassa ehdotuksessa työryhmä
toteaa Iähtökohdaksi, että Iiikelaitoksen kaikki palvelut tuotetaan
liiketaloudellisesti kannattavasti. Liikelaitokselle ei tulisi myöntää
talousarviossa sellaisia avustuksia tai tukia, joita niiden kilpailijoille ei
myönnetä. Liiketoimintaa koskevaa hinnoittelu- toimivaltaa ei tulisi
rajoittaa Iaitoskohtaisilla säännöksillä. Liikelaitoksille ei tule myöskään
määrätä tehtäviä, joita ne eivät voi tuottaa Iiiketaloudellisesti kannattavasti
ja joita ne joutuisivat tukemaan muun toimintansa tuotoilla. Sen sijaan
IiikeIaitos voisi työryhmän mukaan
omilla päätöksillään hinnoitella jonkin tuotteen tai palvelun
Iiiketaloudellista hintaa alhaisemmaksi esimerkiksi strategisista syistä. Liikelaitosten
ohjauksessa tulisi siirtyä säädettyjen erityistehtävien osalta
tilaaja-tuottaja-järjestelmän mukaiseen menettelyyn, jos asianomainen ministeriö
tai muu Iiikelaitoksen palvelua tarvitseva ostaisi palvelut Iiikelaitokselta tai
muulta palvelun tuottajalta. Valtion talousarvioon otetun määräraha puitteissa
Iiikelaitokselle voitaisiin myöntää korvaus Iiiketaloudellisesti
kannattamattoman tehtävän hoitamiseen. Korvauksen kohteena olevasta toiminnasta
pidettäisi erillistä kirjanpitoa. Kilpailuvirasto
pitää työryhmän erillisrahoitusta koskevia ehdotuksia tärkeinä Iiikelaitosten
toiminnan Iäpinäkyvyyden parantamiseksi ja ristiinsubvention välttämiseksi.
Liikelaitokselle määrätyt Iiiketaloudellisesti kannattamattomat erillistehtävät tulisi kuitenkin pääsääntöisesti rahoittaa valtion
talousarviosta, mitä varten tulisi varata määräraha (Iakiehdotuksen 6
§). Lisäksi Kilpailuvirasto toteaa, että tilaaja- tuottajamallin mukaisesti
toimittaessa on noudatettava hankintalain-
säädäntöä, kun palvelun tuottajana on erillinen oikeudellinen yksikkö, joka toimii
myös ulkoisilla markkinoilla. Tähän
yhteyteen ei sovi, että Iiikelaitos hinnoittelisi jonkun palvelun
“strategisista syistä” Iiiketaloudellista hintaa alhaisemmaksi. Menettely
saattaisi johtaa ristiriitaan kilpailunrajoituslain kanssa, sillä Iiikelaitokset
ovat tällaisten palvelujen tuottajina kilpailunrajoituslaissa tarkoitettuja
elinkeinon- harjoittajia. Työryhmä on
ehdottanut kilpailuneutraliteetin parantamiseksi mm. että liikelaitoksilta perittäisiin valtion
toissijaisesta vastuusta johtuen takausmaksu ja että valtiokonttori
Iiikelaitosten puolesta keskitetysti
hoitamien Iakisääteisten etuisuuksien ja korvausten hoitamisesta aiheutune
kustannukset perittäisiin valtion maksuperuste- lain mukaisesti. Kilpailuviraston mielestä samassa
yhteydessä olisi myös harkittava valtion tulovero-osuuden perimistä liikelaitoksilta
ja toisaalta liikelaitosten ohjaus- järjestelmiä pidemmälle meneviä kevennyksiä
työryhmän omaksumia linjauksia noudattaen.
14. VUONNA 2006: Valtioneuvosto on antanut
Metsähallitukselle luvan perustaa maa-ainesliiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiön
Morenia Oy:n, jonka kaikki osakkeet tulevat
Metsähallituksen omistukseen.
Valtioneuvosto antoi myös luvan Iuovuttaa
perustettavalle yhtiölle 5,6 miljoonan euron arvosta valtion
kiinteistövarallisuutta ja 3,2 miljoonan euron arvosta maa-ainesten
otto-oikeuksia.Morenia Oy:n toimialana on jalostaa ja
myydä maa- ja kallioperän aineksia ja nUstä
valmistettuja tuotteita. Lisäksi yhtiö harjoittaa maa- ja vesirakennustoimintaa
sekä maansiirtotoimintaa ja myy toimialaan Iiittyviä
konsultointi- ja rakennuttajapalveluita. Yhtiön kotipaikaksi tulee Oulu.
Metsähallituksen maa-ainesliiketoiminnan koko henki-löstö
(23 henkilöä) siirtyy perustettavaan yhtiöön Iiikkeen
luovutusperiaatteen mukaisesti vanhoina työntekijöinä. Yhtiö työllistää
kymmeniä paikallisia ja alueellisia louhinta-, murskaus- ja kuljetusyrittäjiä
sekä suunnittelijoita.
5.Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi valtion liikelaitoksista (2002)/
pääasiallinen sisältö: Esityksessä
ehdotetaan uudistettavaksi valtion liikelaitoksia koskeva lainsäädäntö. Esityksessä ehdotetaan selkeytettäviksi valtion liikelaitosten
ohjausta koskevia säännöksiä. Eduskunta päättäisi edelleen
liikelaitoksen palvelu— ja muut toimintatavoitteet. Valtioneuvosto
ja ministeriöt tekisivät kaikki muut ohjauspäätökset. Valtioneuvosto
vahvistaisi liikelaitoksen aloittavan taseen, päättäisi myös muista omaisuuden
siirroista liikelaitoksella tai liikelaitokselta budjettitalouteen, määräisi ja
vapauttaisi liikelaitoksen hallituksen sekä vahvistaisi liikelaitoksen
tilinpäätöksen. Omaisuuden siirtoja koskevat päätökset valtioneuvosto voisi
tehdä vain eduskunnan valtuutuksen nojalla. Yksittäisiä
kiinteistövarallisuuden kohteita voitaisiin siirtää myös valtioneuvoston luvalla.
Muutoksena voimassa olevaan lainsäädäntöön ministeriöt tekisivät muut ohjauspäätökset.
Taloudellisen tai muun merkityksen vuoksi merkittävät asiat käsiteltäisiin
kuitenkin ennakoivasti valtioneuvoston
raha—asiainvaliokunnassa. Ehdotetussa laissa tarkennettaisiin myös
ministeriöiden ja liikelaitosten välisiä toimivaltasuhteita koskevia säännöksiä. Ministeriö vastaisi tulosohjauksesta ja eduskunnan ohella myös
palvelutaso-ohjauksesta. Liikelaitokselle kuuluisi liikelaitoksen kehittäminen
ja johtaminen.
Lisäksi ehdotetaan tarkennettaviksi liikelaitoksen hallituksen ja toimitusjohtajan
tehtäviä ja vastuuta osakeyhtiölain mukaisia periaatteita noudattaen.
Liikelaitoksen hallituksen lisäksi myös liikelaitoksen toimitusjohtaja olisi
liikelaitoksen lakisääteinen toimielin. Liikelaitoksen hallitus nimittäisi ja
irtisanoisi liikalaitoksen toimitusjohtajan. Liikelaitoksen
hallitus ja toimitusjohtaja olisivat velvollisia korvaamaan vahingon,
jonka ovat toiminnassaan tahallaan tai tuottamuksesta liikelaitokselle
aiheuttaneet. Myös tilintarkastajien määrää,
tehtäviä ja vastuuta ehdotetaan tarkennettaviksi. Liikelaitoskonsernin
käsitettä ehdotetaan laajennettavaksi, jotta liikelaitoskonsernin
konsernitilinpäätökseen sisältyisivät kaikki liikelaitoksen määräysvallassa
olevat yritykset.
Liikelaitoksen sekä ohjaavan ministeriön ja muiden
liikelaitoksen palveluja tarvitsevien viranomaisten välisissä suhteissa siirryttäisiin
tilaaja-tuottaja järjestelmän mukaisiin menettelytapoihin. Valtion talousarvioon
otettuja hankintamäärärahoilla ministeriö ja muu viranomainen hankkisivat
liikelaitokselta tai muilta toimijoilta tarvitsemansa palvelut. Jos
liikelaitokselle on asetettu liiketaloudellisesti kannattamattomia palvelu- ja
muita toimintatavoitteita eikä voida toimia tilaaja—tuottaja -järjestelmän mukaisesti, valtion talousarvioon voitaisiin ottaa
erityinen määräraha tällaisen tehtävän rahoittamiseksi.
Lakiin ehdotetaan tarkistuksia, jotka koskevat
liikelaitoksen lainanottoa ja liikelaitoksen myöntämiä takauksia. Liikelaitoksilta ehdotetaan
perittäväksi takausmaksu, jonka tavoitteena on saattaa liikelaitos
rahoitusmarkkinoilla samaan asemaan kuin sen kilpailijat. Liikelaitoksilta
ehdotetaan perittäväksi myös palvelumaksua valtion viranomaisten liikelaitoksilta
tuottamista keskitetysti hoidetuista palveluista. Lisäksi ehdotetaan, että liikelaitokset hankkisivat omaisuus— ja vastuuvakuutukset vakuutuslaitoksilta. Valtion
vahinkoturvajärjestelmästä luovuttaisiin.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta
2003,
1.
- Vaihtoehtoisia malleja
ovat Metsähallituksen muuttaminen erityisyhtiöksi ja valtion virastoksi.
Erityisyhtiötä ohjaisi siitä vastaava ministeriö, tässä tapauksessa
todennäköisesti maa- ja metsätalousministeriö. - Käytännössä Metsähallituksen
toiminnot todennäköisesti jaetaan uuden viraston ja erityisyhtiön välillä. - Ainoa
linjakas ja hyvän hallinnon mukainen ratkaisu olisi siirtää virastoon valtion
alueiden hallinta ja julkiset hallintotehtävät, joita luontopalvelut hoitaa. Ja
liiketoiminnat pitää yhtiöittää aidoiksi osakeyhtiölain mukaisiksi
valtionyhtiöiksi.
- Meistä ei voi tulla osakeyhtiötä, koska vastaamme
myös Iuonnonsuojelusta. Ympäristöministeriö ostaa meiltä suojelualueiden hallinnoinnin palvelut. - Ei se tehtävä oikein osakeyhtiönä onnistuisi.
10.
Johtopäätökset kyselyyn annetuista vastauksista.
Kunnalliset liikelaitokset toimivat pääasiallisesti
•
Kuntien sisäisinä liikelaitoksina
•
Toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä
•
Toimivat alueella jossa on luonnollinen monopoli.Ne
eivät siten lähtökohtaisesti kilpaile samoilla markkinoilla yritysten kanssa.
Johtopäätöstä ei horjuta se, että muutamilla toimialoilla tilanne on toinen
kuten esim. energiahuollossa ja satamatoiminnassa.
11. Päätös:
Maakuntajohtaja esitti, että hallitus hyväksyy liitteen
29 mukaisen kannanoton liittyen Metsähallituksen yhtiöittämiseen. Hallitus
hyväksyi päätösesityksen yksimielisesti.
12.Metsähallituksen kohtaloa miettii valtiovarainministeriön
työryhmä, joka on tiettävästi päätymässä siihen, että Metsähallituksesta tehdään
valtion erityisyhtiö. Erityisyhtiönä Metsähallitusta voisi verrata
Yleisradioon tai Veikkaukseen.
13.Käytännössä Metsähallitusta voitaisiin kehittää joko
erillislainsäädännön mukaiseksi osakeyhtiöksi tai ottaa askel takaisin entiseen
virastomalliin. MMM:n lähtökohta on joka
tapauksessa, että Metsähallituksen kolme päätehtävää liiketoiminta,
yhteiskunnalliset velvoitteet ja julkiset hallintotehtävät säilytetään yhtenä
kokonaisuutena. Jopa yleensä kriittinen Valtiontalouden
tarkastusvirasto totesi tarkastuskertomuksessaan tänä vuonna, että
Metsähallitus on nykyisellään toimiva ja tarkoituksenmukaisesti ohjattu
kokonaisuus.
15. Metsätontit ovat metsätalouden kannalta sellaisenaan epäkäytännöllisiä
hajapalstoja. Ne olisi viisasta yhdistää suurempiin yksityisten omistamiin
metsätiloihin. Toisaalta metsähallitus ei rajoita tilojen käyttötarkoitusta,
Laatumaan metsäkauppatoimintojen yhteyshenkilö Outi Mantila sanoo.
16. Metsähallituksen tulevaisuutta pohtinut
työryhmä on Iuopunut entisen Iuonnonsuojeluvirastonperustamisesta.
Valtiovarainministeriön alainen työryhmä on nyt
päätymässä osakeyhtiömalliin, kertoo
ryhmän puheenjohtaja,
metsäneuvos Liisa Saarenmaa maa- ja
metsätalousministeriöstä.Malli
saadaan valmiiksi ensi kuun aikana. Saarenmaan mukaan Metsähallituksen maa- ja vesiomaisuus jää suoraan maa- ja
metsätalousministeriön hallintaan, eikä se siten mene uudelle yhtiölle. Osakeyhtiötä hallinnoi maa- ja
metsätalousministeriö ja luonnonsuojeluasioiden osalta ympäristöministeriö.
17.Valtion
Iiikelaitoksia on yhtiöitettävä Valtiovarainministeriön työryhmä toteaa väliraportissaan,
että valtion Iiikelaitosmallia ei voida pitää yhteismarkkinoille soveltuvana
toimintamuotona, ja että toimivilla markkinoilla avoimessa kilpailutilanteessa tapahtuva valtion Iiikelaitos
muotoinen liiketoiminta on yhtiöitettävä.
Väliraportissa ehdotetaan Ilmailulaitoksen, Luotsausliikelaitoksen ja Varustamo-
liikelaitoksen muuttamista osakeyhtiöksi, ja samaa mahdollisuutta
ehdotetaan selvitettäväksi Metsähallituksen ja Senaatti-kiinteistöjen
osalta.
Valtion liikelaitos voisi vastaisuudessa toimia ainoastaan in house
-asemassa ja siten, että se tuottaa palveluja yksinomaan valtion virastoille
ja laitoksille. Ensimmäi- set yhtiöittämiset tulisi toteuttaa jo vuoden
2010 alusta lukien. Samoin valtion virastojen markkinaehtoinen toiminta.Työryhmä
ei ole pohtinut pelkästään Iiikelaitosmuotoisen toiminnan roolia, vaan myös sitä, miten komission esittämät kilpailuneutraliteetin vastaiset piirteet
voitaisiin poistaa valtion virastojen markkinaehtoisessa Iiiketoiminnassa.
Työryhmä katsoo, että valtion virasto voi virastomuodossa
tuottaa maksullisia palveluja ainoastaan muille valtion virastoille in house —
asemassa. Markkinoille tarkoitettu
kannattava maksullinen, yksityisten yritysten kilpailuedellytyksin vaikuttava
toiminta tulee sen sijaan Iähtökohtaisesti järjestää osakeyhtiömuodossa.
Virastojen palvelutoiminta tulee eriyttää viraston
muusta toiminnasta, hinnoittelun on oltava Iäpinäkyvää, toiminnan tulee olla taloudellisesti kannattavaa eikä se
saa aiheuttaa markkinahäiriöitä.Ristiinsubventio
taloudellisen toiminnan eduksi on estettävä markkinaehtoisen ja muun toiminnan
kirjanpidollisella eriyttämisellä. Työryhmä edellyttää, että valtion
varallisuutta ei saa käyttää tavalla, joka ei ole yksityisten toimijoiden
kannalta tasapuolinen.
20.Valtiovarainministeriön
asettama työryhmä pohtii siksi Metsähallituksen tulevaisuutta.
Pieni, viiden hengen työryhmä on
päätynyt siihen, että Metsähallituksesta tehdään valtion erityisyhtiö.
Suunnitelmien mukaan se aloittaisi osakeyhtiönä vuoden 2012 alusta.