SISÄLTÖ (TUMMENNETTU ON MUKANA TÄSSÄ OSIOSSA)
1 SYYNÄ EU
2 TIETOJA METSÄHALLITUKSESTA / VALTION
LIIKELAITOKSISTA
3 ESITYKSET
4
VAARAT & KRITIIKKI
5 RATKAISUMALLIT
LÄHTEET (NUMEROSTA TUNNISTAT KIRJOITTAJAN )
1. = VIHREÄ
LANKA (18.9.2009)
2. =
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO (Vihreässä langassa)
3. =
KIRJALLINEN KYSYMYS/KIVIRANTA & VASTAUS / KORKEAOJA
4. = ELINKEINOELÄMÄN KESKUSLIITTO (Jäsenkirje
5/2009)
5. =
HALLITUKSEN ESITYS 2002 (HE 161/2002 VP)
6.
= HALLITUKSEN ESITYS 2009 (HE
145/2009 )
7. =
HELSINGIN SANOMAT (14.9.2009)
8. = KAUPPALEHTI (9.11.1996, sivu 11 )
9. =
KILPAILUVIRASTO (Dnro 273/72/02 6.5.2002 VVmin Viite: Iaus.pyyntö
5.3.O2
10. = KUNTALIITON KYSELY LIIKELAITOKSISTA 2/2009
11. = LAPIN LIITON HALLITUS (§116
31.8.2009)
12. = LÄNSI-SAVO (16.10.09)
13. =
METSÄAKATEMIA 24.9.2008
14. = MORENIA OY (1.3.2006/7)
15. =
KESKISUOMALAINEN (19.10.09)
16. = SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO (15.10.09)
17. = SOSIAALIALA (=?) (15.4.09)
18. = VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO (Dnro
77/54//06 7.5.08)
19. =
VALTIOVARAINMINISTERIÖ (6.3.09)
20. =
YLE.MOBI (15.10.09)
VAARAT & KRITIIKKI
1. - Metsähallituksen
yhtiöittämisen pelätään kaupallistavan kansallispuistot. - Uudistuksen
arvostelijat pelkäävät, että vastedes myös luontopalvelujen hallinnoimat
hehtaarit ovat monopoliasemassa toimivan erityisyhtiön temmellys- kenttää. – Suunnitelmat, että Metsähallituksesta tehtäisiin erityisyhtiö, ovat
nykyaikana suorastaan röyhkeitä. - Ja vaarana on että julkisiin
hallintotehtäviin osoitetulla budjettirahalla subventoitaisiin liiketoimintaa. - Erityisyhtiö mahdollistaisi yhdenlaisen
korruption muodon. Liiketoiminnoilla olisi valtion mailla monopoli, resurssit
olisivat liiketoimintojen käytössä ilman aitoa markkinahintaa.
1. Avoinna
on esimerkiksi se, miten kansallispuistojen opastuspalvelut ja retkeilijöille
tarkoitettu majoitus rahoitetaan ja järjestetään. “Kansallispuistojen
opastuskeskukset varmasti muuttuvat maksullisiksi jollain aikavälillä. En näe
mitään syytä, miksi yhtiöt pitäisi ne auki hyväntekeväisyytenä kaikelle
kansalle”, arvioi Suomen luonnonsuojeluliiton
puheenjohtaja Risto Sulkava. Sulkava pelkää, että iso osa jokamiehen-
oikeuksiin vaikuttavasta päätösvallasta siirtyy uudistuksessa erityisyhtiöön
tai Metsähallituksen alaisina jo nyt toimiviin yhtiöihin, kuten eräbisnestä
tekevään Villiin Pohjolaan tai hiekkaa ja soraa toimittavaan Moreniaan. “Jos vaikkapa Morenia
saa parhaat harjut, eihän sitä hiekkamontun pohjaa kovin moni kaipaa”, Sulkava
sanoo.
3.- KYSYMYS
EdeIlä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten
esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsen vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä
valtion liikelaitos Metsähallituksen ja sen tulosalue Forian toiminnan ja
talouden eriyttämiseksi niin, että niiden keskinäiset taloudelliset suhteet
tule liiketaloudellisesti läpinäkyviksi ?Helsingissä 16 päivänä joulukuuta
2003 Esko Kiviranta /kesk
- VASTAUS Metsähallituksen strateginen
kehittämisohjelma käsiteltiin ja hyväksyttiin helmikuussa 2001 hallituksen
taIouspoIiittisessa ministerivaliokunnassa. Keskeisiksi Metsä- hallituksen
tulevaisuuden tavoitteiksi kirjattiin kasvu, kansainvälistyminen, kannattavuus.
Osana kyseistä kehittämisohjelmaa Iinjattiin, että Metsähallitus Iaajentaa toimintaansa
ydintoiminnassa metsätaloudessa, tarjoamalla kokonaisvaltaisia
metsäomaisuuden hoidon palveluja yrityksille,
yhteisöille ja yksityismetsänomistajille. Tehtyjen selvitysten pohjalta kokonaisvaltaisten
metsäomaisuuden hoidon palvelujen markkinat ovat kasvamassa.
Metsähallitus käynnisti Forian liiketoiminnan vuoden 2002 alussa.
Toiminta organisoitiin läpinäkyvyyden ja johtamisen selkeyden varmistamiseksi
erilliseksi tulosalueeksi. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että Forian
tulosalueella on ollut koko ajan erillinen resurssointi ja laskentatoimi.
Forian tulosalueelle on asetettu omat tavoitteensa, joiden toteutumista
seurataan. Lisä Forialla on oma tuloslaskelmansa osana Metsähallituksen tilinpäätöstä.
Sillä on myös vastikkeelliset ja markkinahintai-set palvelujen ostosopimukset
Metsähallituksen muiden tulosalueiden ja konserni- yksiköiden kanssa.Forian palvelujen hinnoittelu
perustuu rnarkkinahinnoitteluun ja sen hintataso on ollut käydyissä julkisissa
hankintakilpailuissa täysin vertailukelpoinen muiden tarjoajien kanssa. Forian keskeisenä
toimintaperiaatteena on tiivis toiminnallinen yhteistyö paikallisten
rnetsäpalveluyritysten kanssa. Forian oma henkilöstö keskittyy markkinointiin
ja toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen.Edellä
olevin toimenpitein on varmistettu, että Forian toiminta on
läpinäkyvää eikä
sen toiminta ole ristiriidassa kilpailunrajoitus tai muiden
kilpailuoikeudellisten säännösten kanssa.
Läpinäkyvyyttä tulee lisäämään
myös
se, että uuden liikelaitos- lain
mukaan julkisista hallintotehtävistä tullaan laatimaan erillinen tilinpäätös. Erityisesti on todettava, että valtion budjettirahoitusta ei käytetty
Forian liiketoiminnan kehittämiseen tähänkään mennessä.Talouspoliittisessa
ministerivaliokunnassa hyväksytyn Metsähallituksen kehittämislinjauksen mukaisesti liiketoiminta, johon ei poliittisen
ohjauksen tarvetta, yhtiöitetään. Samaa edellyttää myös valtion
liikelaitoksista annettu laki, johon kirjallisessa kysymyksessä
viitataan. Tämä periaate ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei valtion liikelaitos
voisi aloittaa rnarkkinaehtoisen liiketoiminnan kehittämistä liikelaitoksessa,
kuten Forian osalta on menetelty. Tällöin
on kuitenkin varmistettava toiminnan läpinäkyvyys ja se, ettei toimi aiheuta
markkinahäiriöitä. Kun toiminta- edellytykset on selvitetty, liiketoiminta on
joko yhtiöitettävä tai liiketoiminnan kehittäminen lopetettava. Forian toimintaan markkinaehtoisena
palvelun tuottajana ei liity poliittisen ohjauksen tarvetta. Tämän vuoksi
Forian toiminta yhtiöitetään, kun sen liiketaloudelliset toiminta edellytykset
on varmistettu.
Helsingissä 7 päivänä tammikuuta 2004 Maa- ja metsätalousministeri Juha
Korkeaoja
8.
Kilpailijoita eli yksityisiä mökkimajoittajia on hirvittänyt mm.
se, että Metsähallituksella on kolmesataa mökkiä, kaksisataa metsästysaluetta,
sata virkistysaluetta ja 6 500 kilometriä moottorikelkkateitä.
Metsähallitus
aikoo kaksinkertaistaa matkailu- palvelujensa Iiikevaihdon
(=otsake) Valtion Iiikelaitos
Metsähallitus pyrkii nostamaan matkailupalvelujensa Iiikevaihdon
90 miljoonaan markkaan vuoteen 2000 mennessä. Jos tavoite toteutuu, Iiikevaihto lähes kaksinkertaistuu kolmessa vuodessa, sillä
tänä vuonna Metsähallitus saa matkailusta tuloja toimitusjohtajansa Pentti
Takalan mukaan noin 50 miljoonaa markkaa.Tavoitteeseen pääsemiseksi Metsähallitus tuotteistaa palvelujaan ja
tekee yhteistyösopimuksia matkailuyritysten kanssa. Takalan mukaan Metsähallitus
on solminut sopimuksen jo noin kahdensadan matkailuyrityksen kanssa.Kumppaneina
ovat esimerkiksi suuri VR tai pieni kahvia ja kinkkuleipiä
moottorikeikkareittien taukopaikoilla myyvä yrittäjä. Yrittäjät
hyötyvät Metsähallituksen kumppanuudesta Takalan mukaan mm. siten, että
valtion Iiikelaitoksen on helppo neuvotella
esimerkiksi valtiollisen VR:n kanssa, koska VR on kuljettanut vuosikymmeniä
Metsähallituksen puuta. Matkailun kuljetus- sopimukseen Metsähallitus pyrkii
myös Finnairin kanssa.
Metsähallituksen palvelujen tuotteistaminen alkoi
vuoden 1994 alusta, jolloin Metsähallituksesta tuli Iiikelaitos. - Liikelaitostuminen mahdollisti ideoiden tuotteistamisen. Ei
tällaista voisi tehdä valtjon budjetin puitteissa,
sanoo Takala.
Tuotemerkjllä “Laatumaa” (www.laatumaa.com) Metsähallitus kaavoittaa
kesämökkitontteja ja myy soraa sekä mursketta. Matkailupalvelut myydään
tuotemerkillä “Villi Pohjola”.
Eniten Metsähallitus saa Takalan mukaan tuloja vuokraamisesta.
Noin kymmenen miljoonan markan vuositulot tulevat sekä metsäkämppien että
mökkimaan vuokraamisesta. Metsästysluvista Metsähallitus saa 8-9 miljoonaa
markkaa vuodessa ja kalastusluvista 7-8 miljoonaa markkaa. Muita tuloja ovat
mm. ulkopaikkakuntalaisten ajolupamaksut moottorikelkkateistä,
kelkkayrittäjiltä perittävät maksut puiden ja jätehuollon järjestämisestä
taukopaikoilla, maksut hirvijahdeista sekä opasmaksut. Metsähallitukselta voi
vuokrata myös järviä. Eniten
menoja Metsähallitukselle tulee Takalan mukaan henkilöstöstä, mökkien
hoidosta ja jätehuollosta sekä kalojen istutuksista. Tulokseltaan Metsähallituksen virkistyspalvelujen myynti on Takalan mukaan
jo “lievästi kannattavaa”. - Mutta jos esimerkiksi
tulot kesämökkien maanvuokrasta jäisivät pois, ei toiminta vielä kannattaisi,
sanoo Takala.
Metsähallituksen maavuokratuloja vähentää talouspoliittisen ministerivaliokunnan viime kesäinen päätös, joka velvoittaa Metsähallituksen
rahoittamaan Iuonnonsuo- jelualueiden
hankintaa yhteensä 1,1 miljardilla markalla. Summasta 280 miljoonaa markkaa. Metsähallitus kerää maata myymällä ja loput 810 miljoonaa markkaa maata
vaihtamalla. - Siinä sitä repimistä onkin.
Ensisijaisesti myymme vuokrattuja kesämökkitontteja, koska se on kannattavampaa
kuin talousmetsien myynti. -
Vuokratulojen menetystä
paikkaamme kaavoittamalla uusia mökkitontteja.
Metsähallituksen taseessa operaatio näkyy mm. siten,
että taseesta Iähtee talousmetsiä, ja taseeseen tulee suojelualueita.
10.Kuntalain
tarkistaminen Satunnainen myynti
•
Liikelaitoksen tai viraston satunnainen tai ajoittainen toiminta markkinoilla
sallittaisiin sen perustuessa välttämättömään syyhyn •
Myyntiin sovellettaisiin samoja yleisiä periaatteita kuin valtion
maksuperustelaissa (ei alihinnoittelua ja kohtuullinen liikevoitto, kirjanpidon
läpinäkyvyys)
•
Satunnaisuuden arvioimiselle laissa karkeita rajoja, jotka eivät kuitenkaan
olisi kuitenkaan ainoita tai ehdottomia kriteereitä
Kuntalain tarkistaminen Satunnainen myynti
• sallittaisiin
lähtökohtaisesti esim. enintään 10 % myynti omistajatahojen ulkopuolisille
markkinoille
• Prosenttiosuutta kokonaisliikevaihdosta arvioitaessa
tulisi kuitenkin huomioida kyseistä palvelua koskevat relevantit markkinat eikä
pelkästään koko laitoksen kokonaisliikevaihto (vaikutus markkinoihin)
• Joustovaraa olisi myös siinä kuinka pitkän aikajakson
kuluessa prosenttiosuus laskettaisiin
11. Metsähallitusta
koskevan muutoksen valmistelu (osakeyhtiöksi muuttaminen) on
VM: n työryhmässä vielä kesken. Ympäristöministeriö vastustaa
osakeyhtiömallia. Metsähallituskaan ei ole ollut innostunut osakeyhtiöstä.
Metsästys, kalastus ja muut luontoon liittyvät
paikallisen väestön oikeudet ovat Pohjois-Suomessa väestön perusoikeuksiin
rinnastettavia oikeuksia. Toisaalta perustuslakivaliokuntakin
on todennut luonnon käyttämisen sekä oikeudellisesti että sosiaalisin
perustein perusoikeuden veroiseksi useassa yhteydessä.
Lapin liitto katsoo, että maa- ja
vesialueiden omistus tulee säilyttää valtiolla / metsä- hallitusvirastolla,
metsähallituksen tuloksesta tulee osoittaa osa alueille ja että
luontopalveluista huolehtiminen säilyy metsähallitusvirastolla.
12. Yhteinen
luonto ei ole bisnestä (= otsake)
Esimerkiksi Luonnonsuojeluliitto, Suomen WWF, Suomen Latu ja
Saamelaiskäräjät ovat huolissaan kaavailusta erityisyhtiömallista. Luonnossa
liikkumisen pelätään muuttuvan maksulliseksi, metsien ja vesien menevä myyntiin
ja suojelualueiden supistuvan. Luonnon-
suojelusta ja kansallisomaisuuden vaalimisesta ei voi tehdä pelkkää
liiketoimintaa. Puhdas erityisyhtiöratkaisu toisi ilman muuta pulmia
yhteiskunnallisen vastuun kantamiseen. Kannattaa tutkia mahdollisuutta
Metsähallituksen jakamiseksi kahtia entisen Tielaitoksen mallin mukaisesti.
Julkiset tehtävät palautettaisiin siis virastotyöksi ja liiketoiminta
puolestaan eriytettäisiin osakeyhtiöihin. Tämäntyyppinen uudelleenorganisointi
ei taatusti ole helppo urakka, mutta se voisi olla parempi vaihtoehto kuin
suomalaisen luonnon yhtiöittäminen suin päin.
13 Myös lähes kaikissa
muissa EU-maissa Metsähallitusta vastaava organisaatio on liiketoiminnan ja
hallinnon sekamalli, joka ei voi mennä konkurssiin, joten Suomessa ei pitäisi
tehdä hätiköityjä ratkaisuja. MMM:n lähtökohta on joka tapauksessa,
että Metsähallituksen kolme päätehtävää liiketoiminta, yhteiskunnalliset
velvoitteet ja julkiset hallintotehtävät säilytetään yhtenä kokonaisuutena.
Jopa yleensä kriittinen Valtiontalouden
tarkastusvirasto totesi tarkastuskertomuksessaan tänä vuonna, että
Metsähallitus on nykyisellään toimiva ja tarkoituksenmukaisesti ohjattu
kokonaisuus.
VERTAA:
Kun aluehallinnon raamit on saatu sovituksi ja toimimaan, niin sen jälkeen
metsäkeskusten asemaa tarkastellaan uudelleen. Maa- ja metsätalousministeriössä
aloitamme selvityksen, jossa haetaan
toimivaa aluehallintomallia metsäalalle vuodesta 2012 eteenpäin. Tässä
yhteydessä selvitetään myös metsäkeskusten ja metsänhoitoyhdistysten
tehtäväjako, sillä vaikka niillä on erilainen rahoituspohja, niin niiden toiminnat
menevät osittain päällekkäin.Metsäntutkimuslaitokselta
valtion tuottavuusohjelma edellyttää kipeitä säästöjä, sektoritutkimuksen
uudistaminen uusia toimintatapoja ja toimintaympäristön muutokset tutkimuksen
uudelleen suuntaamista. Tutkimusyhteistyön tiivistämiseksi ja yhteisten
tutkimusohjelmien toteuttamiseksi METLA ja muut luonnonvara-alan
tutkimuslaitokset ovat valmistelleet Pro Ympäristö ja luonnonvarat –yhteistyö-
verkostoa, joka toivottavasti saa ilmaa siipien alle
sektoritutkimusuudistuksessa.
15.
Metsähallitus myy kansallisomaisuutta (= otsake)
Metsähallituksen tulosyksikkö Laatumaa on noussut melko
huomaamatta Suomen lomatonttikaupan suurimpien toimijoiden joukkoon.
Laatumaa tekee bisnestä kaikkien suomalaisten yhteisesti
omistamilla maa-alueilla. Yritys myy ja vuokraa Metsähallituksen hallinnassa
olevia loma- ja liiketontteja sekä metsätiloja.
Nettisivujensa mukaan Laatumaalla on tarjolla yli 1 500
lomatonttia ympäri valtakunnan. Laatumaa mainostaa, että tontit sijaitsevat
järvien ja jokien rannoilla, tunturien läheisyydessä ja metsän vihreydessä
Osalla tonteista on jo valmiina sähköt sekä vesi- ja jätevesijärjestelmä.
- Mainittu määrä on ehkä hieman yläkanttiin, mutta on
meillä jatkuvasti ainakin 1 000 lomatonttia myynnissä Laatumaan
markkinointipäällikkö Timo Karhapää sanoo.
Vuonna 1996 muodostettu Laatumaa on kaupannut alusta
lähtien valtion omaisuutta. Karhapää laskee, että
yksikkö on viime aikoina myynyt 350-450 Iomatonttia vuodessa. Laatumaa ei nirsoile ostajien
suhteen. Karhapää sanoo, että ostajina voivat olla
yksityiset kuin yrityksetkin.
Kansallisuuskaan ei rajoita kauppoja
- Ulkomaalaisille tonteista on mennyt muutama prosentti. Näistä
ostajista venäläiset ovat suurin ryhmä, Karhapää
toteaa. Ja mikä on ostellessa, kun tarjolla on kauniita rantoja pitkin Järvi-Suomea. Kohteet saa
kätevästi esiin Laatumaan esittelysivustolta intemetistä.
Ympäristönsuojelupiireissä pelätään, että Laatumaan
toiminta on vasta esimakua tulevasta. Alun alkaen Metsähallituksen
liiketoiminnan oli tarkoitus kerätä rahaa ympäristön- suojelullisiin
kohteisiin, mutta nyttemmin jalot periaatteet ovat arvostelijoiden mielestä
unohtuneet.
Valtion maita hallinnoivan Metsähallituksen
organisaatiota ollaan mukauttamassa EU-sääntöihin. Suomessa asiaa koskevia neuvotteluja
on käyty melko hiljaisesti suppeassa virkamiestyöryhmässä.
Muun muassa ympäristöväki ja saamelaiset pelkäävät, että uusi järjestys voi johtaa kansallisomaisuuden uusjakoon vaarantaa luonnonsuojelun sekä perinteiset jokamiehenoikeudet.
Valtion
liikelaitoslakia uudistaessa yhtenä tavoitteena oh selkeyttää
liikelaitoksen toimintaelinten
toimivaltaa ja valvontasuhteita. Laissa on osakeyhtiölain kanssa yhteneväisesti
säädetty, että toimitusjohtaja on pakollinen toimielin ja että hallitus
nimittää ja irtisanoo toimitusjohtajan. Muissa valtion liikelaitoksissa
liikelaitoksen hallitus nimittää ja irtisanoo toimitusjohtajan, mutta
Metsähallituksessa toimitusjohtajan nimittää ja irtisanoo maa- ja
metsätalousministeriön esittelystä valtioneuvosto. Tarkastuksen perusteella
voi todeta, että Metsähallituslain mukainen toimitusjohtajan nimittämis- ja
erottamismenettely rikkoo liikelaitoksen ohjausketjun ja siihen liittyvät
valvonta- ja vastuusuhteet.
Yleiset
yhteiskunnalliset velvoitteet asettavat rajoitteita Metsähallituksen
toiminnalle ja voitontavoittelulle. Velvoitteet otetaan huomioon
tulostavoitetta asetettaessa tavoitetta pienentävänä tekijänä.
Metsähallituksessa toteutettiin yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön
kanssa yleisten yhteiskunnallisten velvoitteiden seurantajär- jestelmän kehittämisprojekti. Siinä laadittiin
perusteellinen arvio siitä, minkä suuruisia Metsähallituksen
liiketoiminnassa huomioon otettavat yleiset yhteiskunnalliset velvoitteet ovat rahassa
mitattuna. Seurantajärjestelmän pohjalta pystytään entistä paremmin
arvioimaan liiketoiminnan todellista kannattavuutta ja valtio-omistaja voi
entistä paremmin ottaa kantaa velvoitteiden mitoitukseen. Uuden
seurantajärjes- telmän rakentaminen on kuitenkin vielä osin kesken erityisesti
hyötyjen laskennan ja arvioinnin osalta.
Merkittävä osa valtion maa- ja vesiomaisuutta,
tasearvoltaan noin 3,5 miljardia
euroa, on valtion talousarvion ulkopuoliseen talouteen kuuluvan
Metsähallituksen hallinnassa ja hoidossa. Koko valtiontalouden hoidon
asianmukainen seuranta edellyttää, että tästä omaisuudesta ja sen hoidosta
raportoidaan nykyistä tarkemmin valtion tilinpäätöskertomuksessa. Maa- ja
metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön raportointi eduskunnalle
valtion tilinpäätöskertomuksessa Metsähallituksen julkisille hallintotehtäville
hyväksyttyjen tavoitteiden toteutumisesta on kuitenkin ollut hyvin niukkaa.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan luvussa on useasti vain tyydytty
ilmoittamaan, että tavoitteet on saavutettu eikä tekstissä ole viitattu
ympäristöministeriön ohjauksessa oleviin julkisiin hallintotehtäviin.
Ympäristöministeriön luvussa ei ole tuotu esille Metsähallituksen
luonnonsuojelutyötä, eikä sitä, että luonnonsuojelutehtävät ovat osa
Metsähallituksen julkisten hallintotehtävien kokonaisuutta. Tarkastusvirasto katsoo, ettei eduskunta
nykyisellään saa riittävästi tavoitteiden toteutumisesta kertovaa
raportointitietoa ohjauspäätöksiensä tueksi. Eduskunnalle
tulisi esittää valtion tilinpäätös- kertomuksessa laajempaa tietoa
Metsähallituksen julkisista hallintotehtävistä ja muista tehtävistä, jotta
raportointi valtion tilinpäätöskertomuksessa muodostaisi selkeän vastinparin
tavoitteiden asettamiskirjalle ts. valtion talousarviolle. Raportoinnissa
tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota julkisten hallintotehtävien
kokonaisuuteen eikä vain yksittäisiin toimenpiteisiin tai tehtäviin.
Metsähallitus liiketoimintakonsernin liikevaihto oli vuonna 2006 noin 268
miljoonaa euroa ja tilikauden tulos noin 72 miljoonaa euroa. Tase oli noin 2586 miljoonaa euroa ja
henkilöstön lukumäärä henkilötyövuosina 1 418. Valtiolle tuloutettiin vuodelta
2006 noin 65 miljoonaa euroa.
Metsähallitus on pitkään ollut valtion liikelaitosten joukossa suurin ja
tasaisin voitontulouttaja, joka 2000-luvulla on tulouttanut valtiolle joka
vuosi noin 40—60 miljoonaa euroa. Metsähallituksen liiketoiminnan ydin on
kautta vuosien ollut puun myynti, jonka osuus on vuosittain ollut noin 85—90 % liikevaihdosta ja
osuus liiketoiminnan tuloksesta vielä suurempi. Metsähallituksen strategiassa on ollut tavoitteena luoda muun
liiketoiminnan avulla kolmas tukijalka kotimaisen metsätalouden ja julkisten
hallintotehtävien rinnalle. Tässä Metsähallitus ei ole toistaiseksi onnistunut.
19.Talouspoliittinen
ministerivaliokunta puolsi tänään 6.3.2009 valtiovarainministeriön
liikelaitoshankkeen väliraportissaan ehdottamaa etenemistapaa
valtion liikelaitosten uudelleen organisoinniksi ja ohjaukseksi.
Väliraportin mukaan kilpailuneutraliteetin edellyttämä
liikelaitoksen konkurssi- kelpoisuus edellyttäisi erillistä oikeushenkilöyttä
sekä valtion liikelaitoksen hallinnassa olevan omaisuuden siirtämistä
oikeushenkilön omaisuudeksi. Siten valtion
nykyistä liikelaitosmallia ei voida pitää yhteismarkkinoille soveltuvana
toimintamuotona.
Henkilöstön
asemaan sovelletaan valtioneuvoston 23.3.2006 tekemää
periaatepäätöstä valtion henkilöstön aseman järjestämisestä organisaation
muutostilanteissa ja sen soveltamisohjeita. Liikelaitosten henkilöstö
siirtyy osakeyhtiön palvelukseen näiden henkilöstöpoliittisten periaatteiden
mukaisesti. Ilmailulaitoksen, Luotsaus liikelaitoksen ja Varustamoliikelaitoksen
muuttamista osakeyhtiöiksi valmistellaan. Metsähallituksen ja
Senaatti-kiinteistöjen en organisaatiovaihtoehtojen
tarkastelu jatkuu.
Lisätietoja: Ylijohtaja Silja Hiironniemi,
puh. 09 160 33259 ja apulaisosastopäällikkö Heikki Joustie,
puh. 09 160 34858
20. Pieni, viiden hengen työryhmä on päätynyt
siihen, että Metsähallituksesta tehdään valtion erityisyhtiö. Suunnitelmien
mukaan se aloittaisi osakeyhtiönä vuoden 2012 alusta. Luonnonsuojeluliitto, Suomen WWF, Suomen Latu ja Saamelaiskäräjät ovat jo
ilmaisseet huolensa juuri puhtaasta erityisyhtiömallista. Pelko on, että Iuonnossa Iiikkuminen muuttuu maksulliseksi, metsät ja vedet menevät
myyntiin ja suojelualueet supistuvat ja saamelaisten maanomistuskysymyskin
jää edelleen ratkaisematta. Metsäteollisuus on puolestaan vaatinut, että
uudistus ei saa uhata puukauppaa.
Perinteisiä
kuulemistilaisuuksia ei aiota järjestää siellä, missä valtion maita on eniten,
eli Lapissa ja Itä-Suomessa. Helsingissä kuulemistilaisuus ehkä kuitenkin pidetään.
Saarenmaan mukaan esitys laitetaan heti valmistuttuaan verkkoon ja sitä voivat
kommentoida kaikki halukkaat. Metsähallituksen hallinnassa on yhteensä 12
miljoonaa hehtaaria valtion maita ja vesiä.