SISÄLTÖ (TUMMENNETTU ON MUKANA TÄSSÄ OSIOSSA)
1 SYYNÄ EU
2 TIETOJA METSÄHALLITUKSESTA / VALTION
LIIKELAITOKSISTA
3
ESITYKSET
4 VAARAT & KRITIIKKI
5 RATKAISUMALLIT
LÄHTEET (NUMEROSTA TUNNISTAT KIRJOITTAJAN )
1. = VIHREÄ
LANKA (18.9.2009)
2. =
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO (Vihreässä langassa)
3. =
KIRJALLINEN KYSYMYS/KIVIRANTA & VASTAUS / KORKEAOJA
4. = ELINKEINOELÄMÄN KESKUSLIITTO (Jäsenkirje
5/2009)
5. =
HALLITUKSEN ESITYS 2002 (HE 161/2002 VP)
6.
= HALLITUKSEN ESITYS 2009 (HE
145/2009 )
7. =
HELSINGIN SANOMAT (14.9.2009)
8.
= KAUPPALEHTI (9.11.1996,
sivu 11
9. =
KILPAILUVIRASTO (Dnro 273/72/02 6.5.2002 VVmin Viite: Iaus.pyyntö
5.3.O2
10. = KUNTALIITON KYSELY LIIKELAITOKSISTA
2/2009
11. = LAPIN LIITON HALLITUS (§116
31.8.2009)
12. = LÄNSI-SAVO (16.10.09)
13. =
METSÄAKATEMIA 24.9.2008
14. = MORENIA OY (1.3.2006/7)
15. =
KESKISUOMALAINEN (19.10.09)
16. = SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO (15.10.09)
17.
= SOSIAALIALA (=?) (15.4.09)
18. = VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO (Dnro
77/54//06 7.5.08)
19. =
VALTIOVARAINMINISTERIÖ (6.3.09)
20. =
YLE.MOBI (15.10.09)
ESITYS & ALUSTAVIA NÄKEMYKSIÄ
1. - Ville
Niinistö: “Asian valmistelu on edennyt
turhan pitkälle pelkästään virkamies- tasolla.
Siellä ei aina välttämättä nähdä
kansallisesti olennaisinta asiaa, eli metsä- luonnon arvon ja
suojelun
säilyttämistä.” - Uudistus jakaa mielipiteitä
voimakkaasti myös
Metsähallituksen sisällä. - Suurimmilla puolueilla ei toistaiseksi ole
selvää näkemystä valtion maita hallinnoivan Metsähallituksen mahdollisesta
yhtiöittämisestä.
4. - Valtiovarainministeriön
asettama valtion Iiikelaitosmallin soveltuvuutta yhteis-
markkinoille selvittävä työryhmä antoi 6.3.2009
väliraportin talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle. Työryhmä toteaa, että
valtion liikelaitosmallia ei voida pitää yhteismarkkinoille soveltuvana
toimintamuotona. Työryhmä katsoo, että myös valtion virastojen
markkinaehtoisesta palvelutoiminnasta aiheutuvat kilpailuneutraliteetti- ongelmat
on poistettava.
6.
Väliraportin mukaan kilpailuneutraliteetin edellyttämä liikelaitoksen
konkurssi- kelpoisuus edellyttäisi erillistä oikeushenkilöyttä sekä
valtion liikelaitoksen hallinnassa olevan omaisuuden siirtämistä oikeushenkilön
omaisuudeksi. Siten valtion nykyistä liikelaitosmallia ei voida pitää
yhteismarkkinoille soveltuvana toimintamuotona. Valtion liiketoimintaa tulisi harjoittaa
pääsääntöisesti osakeyhtiömuodossa. Toimivilla markkinoilla avoimessa
kilpailutilanteessa tapahtuva valtion liikelaitosmuotoinen liiketoiminta
yhtiöitetään. Talouspoliittisen
ministeri- valiokunnan puoltaman linjauksen mukaisesti Ilmailulaitoksen,
Luotsausliikelaitoksen ja Varustamoliikelaitoksen muuttamista osakeyhtiöiksi
valmistellaan. Vuoden 2010 alusta yhtiöitettäisiin Ilmailulaitos ja
Varustamoliike- laitos sekä Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminta.
7. Avoimuus
on hyvää valmistelua (= otsake) Metsähallituksen
asemaa Iiikelaitoshankkeessa arvioi maa- ja
metsätalous- ministeriön johdolla toimiva oma alatyöryhmänsä. Koko
hankkeen etenemisestä on määrä raportoida hallituksen talouspoliittiselle
ministerivaliokunnalle Iokakuun puoliväliin mennessä,
jonka jälkeen Iainmuutosten valmistelu etenee
yksityiskohtiin.
10. Talouspoliittinen
ministerivaliokunta 6.3.2009 Valtion liikelaitosmallin väliraportti
•
Ilmailulaitoksen, Luotsausliikelaitoksen ja Varustamoliikelaitoksen muuttamista
osakeyhtiöksi valmistellaan
•
Metsähallituksen ja Senaatti-kiinteistöjen eri organisointivaihtoehtojen
tarkastelu jatkuu
•
Valtion virastojen markkinaehtoisen palvelutoiminnan järjestämisessä tulee
ottaa huomioon yhteismarkkinoilla toimimisen edellytykset •
Valtion liikelaitostyöryhmän toimikausi päättyy 31.12.2009
JULKI-työryhmän ehdotukset 30.3.2009 Lainsäädäntötoimenpiteitä Kuntalain
tarkistaminen
• Virastomuotoa tai liikelaitosmuotoa ei voisi enää
käyttää merkittävässä määrin yksityisen yritystoiminnan kanssa kilpailevan
toiminnan harjoittamisessa
• Liikelaitos jäisi kunnan sisäisenä toimintatapana
mahdolliseksi
• Markkinaehtoista toimintaa voisi harjoittaa
tavanomaisessa yksityisoikeudellisessa
•
Vastuu kuntalakia koskevista linjauksista ja uudistustyön aloittamisesta VM:llä
• Ehdotus, että VM
ryhtyisi mahdollisimman pian arvioimaan kuntalain liikelaitosmallin
soveltuvuutta kilpailuneutraliteetin näkökulmasta •
Työ tulisi aloittaa viimeistään syksyllä 2009
• Kuntalain valvontakeinot eivät riittäviä arvioitaessa
kilpailuneutraliteettiin liittyviä
• Valvontatehtävään paras valmius KIVI:lla
• Mahdollisen valvonnan laajuus ja viranomaisen rooli valvojana
riippuisi käytettävissä olevien resurssien määrästä (Resurssien riittävyys
varmistettava ennen
Kuntalain tarkistaminen Valvonta KIVI:n tehtävänä voisi olla esim.
• ali/ylihinnoittelun arviointi
• ylittääkö toiminta lain satunnaiselle myynnille
asettamat rajat
• ovatko siirtymäajan ehdot lain mukaiset
• täyttyykö järjestelyssä yhteisöoikeuden mukaiset
julkisen palveluvelvoitteet asettamisen (SGEI) ehdot
• Markkinaehtoiseen toimintaan siirtymiselle selkeä
määräaika
• Enimmäisaikaa määriteltäessä tulisi huomioida kaikki
siirtymiselle asettavat ehdot mm. henkilöstön siirtymisestä aiheutuvat
kustannukset
• Siirtymävaiheen tarkoitus on mahdollistaa hallittu
siirtyminen kilpailuympäristöön
• Siirtymävaiheen aikana voisi olla mahdollista mm.
asteittain alenevat suorahankinnat
• Enimmäisaika
voisi olla esim. 4 vuotta (komissio hyväksynyt Destia-tapauksessa)
• JULKI-työryhmä on TEM: n 25.10.2007
asettama julkisen elinkeinotoiminnan
kilpailuneutraliteettia selvittävä työryhmä
• Asettaminen perustuu Matti Vanhasen II
hallitusohjelmaan, jossa todetaan ”hallitus
varmistaa kilpailupolitiikan keinoin yksityisen ja
julkisen palvelutuotannon tasavertaiset edellytykset”
17.Julkisen
ja yksityisen elinkeinotoiminnan tasavertaisuutta ollaan vihdoin parantamassa (= otsake) Kilpailuneutraliteettiongelmia selvittää
tällä hetkellä kaksi en työryhmää. EK:n asiantuntija Jukka Lehtonen on ollut mukana julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan välisiä kilpailuneutraliteettiongelmia selvittävässä työ- ja elinkeinoministeriön JULKI-työryhmässä, joka antaa loppuraporttinsa kuntien osalta tarpeellisista toimenpiteistä 23.4.2009. Valtiovarainministeriön asettama
valtion Iiikelaitosmallin soveltuvuutta yhteismarkkinoille selvittävä työryhmä puolestaan antoi jo maaliskuussa
väliraportin talouspoliitttiselle ministerivaliokunnalle. Ongelma
on tiedostettu myös hallitusohjelmassa,
jossa luvataan varmistaa kilpailupolitiikan keinoin yksityisen ja julkisen palvelutuotannon tasavertaiset edellytykset.
20.
Metsähallitus aiotaan muuttaa valtion omistamaksi
erityisyhtiöksi. Metsähallituksen tulevaisuutta pohtinut valtiovarainministeriön työryhmä saa
osakeyhtiömalliin päätyvän esityksensä valmiiksi ensi kuun aikana. Esityksen
kuuleminen toteutetaan netissä heti, kun se on saatu valmiiksi.
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä pohtii siksi
Metsähallituksen tulevaisuutta.
Pieni, viiden hengen työryhmä on
päätynyt siihen, että Metsähallituksesta tehdään valtion erityisyhtiö.
Suunnitelmien mukaan se aloittaisi osakeyhtiönä vuoden 2012 alusta. Työryhmän puheenjohtaja, metsäneuvos Liisa Saarenmaa maa- ja metsätalous-
ministeriöstä sanoo, että valtiovarainministeriön linjaukset
ovat sellaiset, että valtion liiketoimintaa harjoitetaan jatkossa pääasiassa
osakeyhtiöissä. Hänen mukaansa erityisyhtiönä Metsähallitus olisi kokonaan
valtion omistama ja se olisi maa- ja metsätalousministeriön ohjauksessa.
Saarenmaa uskoo, että esitys saadaan hiottua valmiiksi marraskuun aikana.
Siihen pyydetään lausunnot asianosaisilta heti sen jälkeen.