SISÄLTÖ (TUMMENNETTU ON MUKANA TÄSSÄ OSIOSSA)                                                                        

  1   SYYNÄ EU                                                                                                                   
  2  TIETOJA METSÄHALLITUKSESTA / VALTION LIIKELAITOKSISTA                                 
 3   ESITYKSET                                                                                                                
  4   VAARAT & KRITIIKKI                                                                                               
 
 5   RATKAISUMALLIT

LÄHTEET (NUMEROSTA TUNNISTAT KIRJOITTAJAN )                                                                     

 1.   =  VIHREÄ LANKA (18.9.2009)                                                                                            
 
2.   =  SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO (Vihreässä langassa)                                      
 3.
   =  KIRJALLINEN KYSYMYS/KIVIRANTA & VASTAUS / KORKEAOJA                   
 4.   =  ELINKEINOELÄMÄN KESKUSLIITTO (Jäsenkirje 5/2009)                                        
 5.   =  HALLITUKSEN ESITYS 2002 (HE 161/2002 VP)                                                        
 6.   =  HALLITUKSEN ESITYS 2009 (
HE 145/2009 )                                                           
 7.   =  HELSINGIN SANOMAT (14.9.2009)                                                                             
  
8.   =  KAUPPALEHTI (
9.11.1996, sivu 11 
  9.   =  KILPAILUVIRASTO (Dnro 273/72/02 6.5.2002 VVmin Viite: Iaus.pyyntö 5.3.O2
10. =  KUNTALIITON KYSELY LIIKELAITOKSISTA 2/2009                                                  
11. = 
LAPIN LIITON HALLITUS (§116 31.8.2009)                                                                   
12.
=  LÄNSI-SAVO (16.10.09)                                                                                                       
13. =  METSÄAKATEMIA 24.9.2008                                                                                             
14. =  MORENIA OY (1.3.2006/7)                                                                                                 
15. =  KESKISUOMALAINEN (19.10.09)                                                                                    
16. =  SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO (15.10.09)                                                    
17
. =  SOSIAALIALA (=?) (15.4.09)                                                                                           
18. =  VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO (Dnro 77/54//06 7.5.08)                   
 
19. =  VALTIOVARAINMINISTERIÖ (6.3.09)                                                                          
 
20. =  YLE.MOBI (15.10.09)

ESITYS & ALUSTAVIA NÄKEMYKSIÄ

1. -  Ville Niinistö: “Asian valmistelu on edennyt turhan pitkälle pelkästään virkamies- tasolla. Siellä ei aina välttämättä nähdä kansallisesti olennaisinta asiaa, eli metsä- luonnon arvon ja suojelun säilyttämistä.” - Uudistus jakaa mielipiteitä voimakkaasti myös Metsähallituksen sisällä.  -  Suurimmilla puolueilla ei toistaiseksi ole selvää näkemystä valtion maita hallinnoivan Metsähallituksen mahdollisesta yhtiöittämisestä. 

4. - Valtiovarainministeriön asettama valtion Iiikelaitosmallin soveltuvuutta yhteis- markkinoille selvittävä työryhmä antoi 6.3.2009 väliraportin talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle. Työryhmä toteaa, että valtion liikelaitosmallia ei voida pitää yhteismarkkinoille soveltuvana toimintamuotona. Työryhmä katsoo, että myös valtion virastojen markkinaehtoisesta palvelutoiminnasta aiheutuvat kilpailuneutraliteetti- ongelmat on poistettava.

6. Väliraportin mukaan kilpailuneutraliteetin edellyttämä liikelaitoksen konkurssi- kelpoisuus edellyttäisi erillistä oikeushenkilöyttä sekä valtion liikelaitoksen hallinnassa olevan omaisuuden siirtämistä oikeushenkilön omaisuudeksi. Siten valtion nykyistä liikelaitosmallia ei voida pitää yhteismarkkinoille soveltuvana toimintamuotona. Valtion liiketoimintaa tulisi harjoittaa pääsääntöisesti osakeyhtiömuodossa. Toimivilla markkinoilla avoimessa kilpailutilanteessa tapahtuva valtion liikelaitosmuotoinen liiketoiminta yhtiöitetään. Talouspoliittisen ministeri- valiokunnan puoltaman linjauksen mukaisesti Ilmailulaitoksen, Luotsausliikelaitoksen ja Varustamoliikelaitoksen muuttamista osakeyhtiöiksi valmistellaan. Vuoden 2010 alusta yhtiöitettäisiin Ilmailulaitos ja Varustamoliike- laitos sekä Merenkulkulaitoksen tuotantotoiminta.

7. Avoimuus on hyvää valmistelua (= otsake) Metsähallituksen asemaa Iiikelaitoshankkeessa arvioi maa- ja metsätalous- ministeriön johdolla toimiva oma alatyöryhmänsä. Koko hankkeen etenemisestä on määrä raportoida hallituksen talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle Iokakuun puoliväliin mennessä, jonka jälkeen Iainmuutosten valmistelu etenee yksityiskohtiin.
 
10.
  Talouspoliittinen ministerivaliokunta 6.3.2009 Valtion liikelaitosmallin väliraportti                       
• Ilmailulaitoksen, Luotsausliikelaitoksen ja Varustamoliikelaitoksen muuttamista osakeyhtiöksi valmistellaan 
• Metsähallituksen ja Senaatti-kiinteistöjen eri organisointivaihtoehtojen tarkastelu jatkuu                                               
• Valtion virastojen markkinaehtoisen palvelutoiminnan järjestämisessä tulee ottaa huomioon yhteismarkkinoilla toimimisen edellytykset   • Valtion liikelaitostyöryhmän toimikausi päättyy 31.12.2009

JULKI-työryhmän ehdotukset 30.3.2009 Lainsäädäntötoimenpiteitä Kuntalain tarkistaminen
• Virastomuotoa tai liikelaitosmuotoa ei voisi enää käyttää merkittävässä määrin yksityisen yritystoiminnan kanssa kilpailevan toiminnan harjoittamisessa
• Liikelaitos jäisi kunnan sisäisenä toimintatapana mahdolliseksi
• Markkinaehtoista toimintaa voisi harjoittaa tavanomaisessa yksityisoikeudellisessa yhteisömuodossa
Ehdotuksien aikataulutus ja vastuutaho 
 
• Vastuu kuntalakia koskevista linjauksista ja uudistustyön aloittamisesta VM:llä                        

• Ehdotus, että VM ryhtyisi mahdollisimman pian arvioimaan kuntalain liikelaitosmallin soveltuvuutta kilpailuneutraliteetin näkökulmasta    • Työ tulisi aloittaa viimeistään syksyllä 2009 Kuntalain tarkistaminen Valvonta
• Kuntalain valvontakeinot eivät riittäviä arvioitaessa kilpailuneutraliteettiin liittyviä kysymyksiä
• Valvontatehtävään paras valmius KIVI:lla
• Mahdollisen valvonnan laajuus ja viranomaisen rooli valvojana riippuisi käytettävissä olevien resurssien määrästä (Resurssien riittävyys varmistettava ennen lainsäädännön toteuttamista)
Kuntalain tarkistaminen Valvonta KIVI:n tehtävänä voisi olla esim.
• ali/ylihinnoittelun arviointi
• ylittääkö toiminta lain satunnaiselle myynnille asettamat rajat
• ovatko siirtymäajan ehdot lain mukaiset
• täyttyykö järjestelyssä yhteisöoikeuden mukaiset julkisen palveluvelvoitteet asettamisen (SGEI) ehdot
 
Kuntalain tarkistaminen Siirtymävaihe
• Markkinaehtoiseen toimintaan siirtymiselle selkeä määräaika
• Enimmäisaikaa määriteltäessä tulisi huomioida kaikki siirtymiselle asettavat ehdot mm. henkilöstön siirtymisestä aiheutuvat     kustannukset
• Siirtymävaiheen tarkoitus on mahdollistaa hallittu siirtyminen kilpailuympäristöön
• Siirtymävaiheen aikana voisi olla mahdollista mm. asteittain alenevat suorahankinnat
Enimmäisaika voisi olla esim. 4 vuotta (komissio hyväksynyt Destia-tapauksessa)

 
• JULKI-työryhmä on TEM: n 25.10.2007

asettama julkisen elinkeinotoiminnan kilpailuneutraliteettia selvittävä työryhmä
• Asettaminen perustuu Matti Vanhasen II hallitusohjelmaan, jossa todetaan ”hallitus
varmistaa kilpailupolitiikan keinoin yksityisen ja julkisen palvelutuotannon tasavertaiset edellytykset”

17.Julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan tasavertaisuutta ollaan vihdoin parantamassa  (= otsake)  Kilpailuneutraliteettiongelmia selvittää tällä hetkellä kaksi en työryhmää. EK:n asiantuntija Jukka Lehtonen on ollut mukana julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan välisiä kilpailuneutraliteettiongelmia selvittävässä työ- ja elinkeinoministeriön JULKI-työryhmässä, joka antaa loppuraporttinsa kuntien osalta tarpeellisista toimenpiteistä 23.4.2009. Valtiovarainministeriön asettama valtion Iiikelaitosmallin soveltuvuutta yhteismarkkinoille selvittävä työryhmä puolestaan antoi jo maaliskuussa väliraportin talouspoliitttiselle ministerivaliokunnalle. Ongelma on tiedostettu myös hallitusohjelmassa, jossa luvataan varmistaa kilpailupolitiikan keinoin yksityisen ja julkisen palvelutuotannon tasavertaiset edellytykset.

20. Metsähallitus aiotaan muuttaa valtion omistamaksi erityisyhtiöksi. Metsähallituksen tulevaisuutta pohtinut valtiovarainministeriön työryhmä saa osakeyhtiömalliin päätyvän esityksensä valmiiksi ensi kuun aikana. Esityksen kuuleminen toteutetaan netissä heti, kun se on saatu valmiiksi.
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä pohtii siksi Metsähallituksen tulevaisuutta.
Pieni, viiden hengen työryhmä on päätynyt siihen, että Metsähallituksesta tehdään valtion erityisyhtiö. Suunnitelmien mukaan se aloittaisi osakeyhtiönä vuoden 2012 alusta.  Työryhmän puheenjohtaja, metsäneuvos Liisa Saarenmaa maa- ja metsätalous- ministeriöstä sanoo, että valtiovarainministeriön linjaukset ovat sellaiset, että valtion liiketoimintaa harjoitetaan jatkossa pääasiassa osakeyhtiöissä. Hänen mukaansa erityisyhtiönä Metsähallitus olisi kokonaan valtion omistama ja se olisi maa- ja metsätalousministeriön ohjauksessa. Saarenmaa uskoo, että esitys saadaan hiottua valmiiksi marraskuun aikana. Siihen pyydetään lausunnot asianosaisilta heti sen jälkeen.