METSÄHALLITUKSEN SAATTAMINEN OSAKEYHTIÖKSI

Sommittelun tarkoitus on, että voit VERTAILLA eri lehtien ja instanssien tapaa kertoa aiheesta, koosteessa on sekä historiaa että uutta tietoa asiasta.. Ja totta kai, EU:han se siellä taustalla häärii ... 

SISÄLTÖ (TUMMENNETTU ON MUKANA TÄSSÄ OSIOSSA)                                                                         
1  SYYNÄ EU                                                                                                                   
2  TIETOJA METSÄHALLITUKSESTA / VALTION LIIKELAITOKSISTA                                 
3  ESITYKSET                                                                                                                  
4  VAARAT & KRITIIKKI                                                                                               
5  RATKAISUMALLIT     

LÄHTEET (NUMEROSTA TUNNISTAT KIRJOITTAJAN )                                                                  

    1.   =  VIHREÄ LANKA (18.9.2009)                                                                                      
    
2.   =  SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO (Vihreässä langassa)                           
    
3.   =  KIRJALLINEN KYSYMYS/KIVIRANTA & VASTAUS / KORKEAOJA                
   
4.   =  ELINKEINOELÄMÄN KESKUSLIITTO (Jäsenkirje 5/2009)                                     
   
5.   =  HALLITUKSEN ESITYS 2002 (HE 161/2002 VP)                                                     
   
6.   =  HALLITUKSEN ESITYS 2009 (
HE 145/2009 )                                                           
 
 7.   =  HELSINGIN SANOMAT (14.9.2009)                                                                              
 
 8.   =  KAUPPALEHTI (
9.11.1996, sivu 11 )                                                                              
   9.
   =  KILPAILUVIRASTO (
Dnro 273/72/02 6.5.2002 VVmin Viite: Iaus.pyyntö 5.3.O2
 10. = 
KUNTALIITON KYSELY LIIKELAITOKSISTA 2/2009                                                 
 11. =  LAPIN LIITON HALLITUS (§116 31.8.2009)                                                                   
 12. =  LÄNSI-SAVO (16.10.09)                                                                                                       
 13.
=  METSÄAKATEMIA 24.9.2008                                                                                             
 14.
=  MORENIA OY (1.3.2006/7)                                                                                                  
 15.
=  KESKISUOMALAINEN (19.10.09)                                                                                    
 16
. =  SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO (15.10.09)                                                    
 17
. =  SOSIAALIALA (=?) (15.4.09)                                                                                            
 18
. =  VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO (Dnro 77/54//06 7.5.08)                     
 19.
=  VALTIOVARAINMINISTERIÖ (6.3.09)                                                                             
 20
. =  YLE.MOBI (15.10.09)

SYYNÄ EU

1.Metsähallituksen organisaatiota myllätään uusiksi syksyllä, koska Suomen nykyinen liikelaitosmalli on EU-säädösten vastainen. - Kun EU edellytti Iiikelaitosten muuttamista yhtiöiksi, tavoitteena on, että Iiikelaitoksilla ei olisi kilpailuetua yksityiseen sektoriin nähden. Erityisyhtiöllä vain kierrettäisiin EU:n linjauksia.

6.Euroopan komissio antoi loppuvuodesta 2007 ratkaisun niin sanotussa Tieliikelaitos-tapauksessa. Komission mukaan liikelaitoksen konkurssisuoja ja tuloverokäytäntö olivat yhteismarkkinoille soveltumattomia. Tämän vuoksi valtiovarainministeriö asetti 18 päivänä maaliskuuta 2008 hankkeen selvittämään liikelaitosmallin soveltuvuutta sisämarkkinoille ja kartoittamaan mahdollisia uusia organisaatio- ja ohjausmalleja liikelaitosten toiminnan järjestämiseksi.

7.Paraikaa on käynnissä valtiovarainministerin asettama hanke, jossa pohditaan valtion Iiikelaitosten kohtaloa. Liikelaitos on valtion viraston ja osakeyhtiön välimuoto, joka keksittiin, kun haluttiin pienentää ja tehostaa valtionhallintoa. Joukko virastoja muutettiin Iiikelaitoksiksi, mutta nyt EU:n kilpailulainsäädäntö tekee niiden aseman mahdottomaksi. Ne pitää joko palauttaa takaisin virastoiksi tai muuttaa yhtiöiksi.

10.JULKI-työryhmän tausta

• Julkinen sektori harjoittaa elinkeinotoimintaa laaja-alaisesti
• Julkinen sektori muuttanut oman toimintansa liiketoiminnaksi esim. liikelaitostamisen tai yhtiöittämisen avulla
• Julkinen ja yksityinen elinkeinotoiminta kohtaavat yhtä useammin samoilla markkinoilla
• toiminnan harjoittamisen edellytysten ja lähtökohtien erilaisuudesta syntyy väistämättä ongelmia kilpailuneutraliteetin ja markkinoiden toimivuuteen liittyen
EU:n perussopimuksen määräykset julkisten yritysten toiminnasta (esim. valtiontuen osalta)
 

Ehdotuksien aikataulutus ja vastuutaho
• Lain uudelleen arvioimisen tarvetta on vauhdittanut mm. komissiolle tehty kantelu kunnallisesta liikelaitoksesta (Palmia), vaikka jossakin kunnissa on jo oma-aloitteisesti käynnistetty työ liikelaitosten uudelleen arvioimiseksi.


Yleistä

EY:n perustamissopimuksen 87 artikla ”… jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu yhteismarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan” Valtiontukisäännöksiä on sovellettava kaikkeen julkiseen tukea eli myös kuntien myöntämään tukeen. Valtiontukisääntöjen lähtökohtana on yleisesti markkinaehtoisuus.

Komission päätös Suomen Tieliikelaitokselle/Destialle K (2007) 6073 myöntämästä valtiontuesta

• Komissio katsoi, että Suomen myöntämä siirtymäkauden tuki, jonka tavoitteena oli helpottaa Tieliikelaitoksen sopeutumista uuteen kilpailuympäristöön, ei vääristänyt kilpailua kohtuuttomasti
• Kiellettyä valtiontukea oli liikelaitoksen konkurssisuoja ja poikkeava verokohtelu

11.Kysymys on EU:n kaupallista kilpailua koskeva direktiivin ja TEM:n vuonna 2007 asettaman työryhmän politiikka- linjausten ja suositusten täytäntöönpanosta.
Maa- ja metsätalousministeriössä Metsähallituksen organisaation muutosta valmistelevan virkamiehen mukaan Metsähallituksen osakeyhtiöittämisen syynä on kaksi asiaa:
- valtion liikelaitokset ovat erilaisen verotuskohtelun piirissä kuin yksityinen liike- toiminta eli yksityiset osakeyhtiöt.
- valtion liikelaitos, joka on valtion omistuksessa, ei voi tehdä konkurssia.  Verotuskohtelu MMM:n mukaan voidaan muuttaa nykymallinkin puitteissa, mutta konkurssiin menomahdollisuutta ei. Muissa EU-maissa ei ole tunnistettu vastaavia ongelmia kuin Suomessa. Suomessakin tulisi voida tulkita nykyistä mallia että se täyttää EU-direktiivin vaatimukset.                                                      

12.  EU-komissio pitää julkisomisteisia liikelaitoksia reilun kilpailun vastaisina. Perusteita ovat erityisesti konkurssi- suoja ja veroedut.

13.Näyttää selvältä, että nykyinen liikelaitosmalli ei voi jäädä voimaan, sillä tilanne, että liikelaitos ei voi mennä konkurssiin, ei komission mukaan täytä tasapuolisen kilpailun ehtoja.Myös lähes kaikissa muissa EU-maissa Metsähallitusta vastaava organisaatio on liiketoiminnan ja hallinnon sekamalli, joka ei voi mennä konkurssiin, joten Suomessa ei pitäisi tehdä hätiköityjä ratkaisuja.

15. Syy muutokseen on se, että valtion nykymuotoiset liikelaitokset eivät sovi EU:n kilpailulainsäädännön puitteisiin. EU:n komissio pitää kiellettynä valtion liikelaitosten nauttimaa konkurssisuojaa ja poikkeavaa verokohtelua.Tieliikelaitos on jo muutettu EU-vaatimusten mukaisesti valtion omistamaksi osakeyhtiöksi. Se tunnetaan Destiana, joka jo vajaan kahden toimintavuotensa aikana on ehtinyt nousta esiin hämärissä yhteyksissä.

16.Työryhmän esityksen kuuleminen toteutetaan netissä heti, kun se on saatu valmiiksi. Metsähallitus yhtiöitetään EU:n kilpailulainsäädännön vuoksi. Lähde: YLE Lappi 15.10.2009

17.Viime vuosina ovat yhä useammin nousseet esiin kilpailuneutraliteettiongelmat, kun julkinen sektori harjoittaa elinkeinotoimintaa samoilla markkinoilla yksityisten yritysten kanssa. EU:n komissio on jo vuonna 2007 antanut Suomelle osoitetun päätöksen, jossa se katsoo, että valtion Iiikelaitoksen konkurssisuoja ja poikkeava verokohtelu yksityisiin yrityksiin verrattuna on kiellettyä valtiontukea.

19. Liikelaitosmallin uudistamiseen lähdettiin, kun komissio teki joulukuussa 2007 päätöksen, jonka mukaan Tieliikelaitoksen organisaatiomalli ei sovellu yhteismarkkinoille. Komissio piti kiellettynä valtiontukena liikelaitoksen konkurssisuojaa ja kilpilijoista poikkeavaa verokohtelua. Ilmailulaitoksen ja Luotsausliikelaitoksen toimintatavat ovat komission käsiteltävinä kilpailijoiden kantelujen johdosta.

20.EU haluaa eroon Metsähallituksen kaltaisista Iiikelaitoksista, koska ne eivät voi mennä konkurssiin. Se katsotaan EU:ssa epäreiluksi kilpailuksi.