METSÄHALLITUKSEN SAATTAMINEN OSAKEYHTIÖKSI
Sommittelun tarkoitus on, että voit VERTAILLA
eri lehtien ja instanssien tapaa kertoa aiheesta, koosteessa on sekä historiaa
että uutta tietoa asiasta.. Ja totta kai, EU:han se siellä taustalla häärii ...
SISÄLTÖ (TUMMENNETTU ON MUKANA TÄSSÄ OSIOSSA)
1 SYYNÄ EU
2 TIETOJA METSÄHALLITUKSESTA / VALTION LIIKELAITOKSISTA
3 ESITYKSET
4 VAARAT & KRITIIKKI
5 RATKAISUMALLIT
LÄHTEET (NUMEROSTA TUNNISTAT KIRJOITTAJAN )
1. = VIHREÄ
LANKA (18.9.2009)
2. =
SUOMEN LUONNONSUOJELULIITTO (Vihreässä langassa)
3.
= KIRJALLINEN
KYSYMYS/KIVIRANTA & VASTAUS / KORKEAOJA
4. = ELINKEINOELÄMÄN KESKUSLIITTO (Jäsenkirje
5/2009)
5. = HALLITUKSEN ESITYS 2002 (HE 161/2002 VP)
6. = HALLITUKSEN ESITYS 2009 (HE 145/2009 )
7. = HELSINGIN SANOMAT (14.9.2009)
8. =
KAUPPALEHTI (9.11.1996, sivu 11 )
9.
=
KILPAILUVIRASTO (Dnro 273/72/02 6.5.2002 VVmin Viite: Iaus.pyyntö
5.3.O2
10. = KUNTALIITON KYSELY LIIKELAITOKSISTA
2/2009
11. =
LAPIN LIITON HALLITUS (§116 31.8.2009)
12. = LÄNSI-SAVO (16.10.09)
13. =
METSÄAKATEMIA 24.9.2008
14. = MORENIA OY (1.3.2006/7)
15. =
KESKISUOMALAINEN (19.10.09)
16. = SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO (15.10.09)
17. =
SOSIAALIALA (=?) (15.4.09)
18. = VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO (Dnro
77/54//06 7.5.08)
19. =
VALTIOVARAINMINISTERIÖ (6.3.09)
20. =
YLE.MOBI (15.10.09)
SYYNÄ EU
1.Metsähallituksen organisaatiota myllätään uusiksi syksyllä,
koska Suomen nykyinen liikelaitosmalli on EU-säädösten vastainen. - Kun EU edellytti Iiikelaitosten
muuttamista yhtiöiksi, tavoitteena on, että Iiikelaitoksilla
ei olisi kilpailuetua yksityiseen sektoriin nähden. Erityisyhtiöllä vain
kierrettäisiin EU:n linjauksia.
6.Euroopan
komissio antoi loppuvuodesta 2007 ratkaisun niin sanotussa
Tieliikelaitos-tapauksessa. Komission mukaan liikelaitoksen konkurssisuoja ja
tuloverokäytäntö olivat yhteismarkkinoille soveltumattomia. Tämän vuoksi valtiovarainministeriö
asetti 18 päivänä maaliskuuta 2008 hankkeen selvittämään liikelaitosmallin
soveltuvuutta sisämarkkinoille ja kartoittamaan mahdollisia uusia organisaatio-
ja ohjausmalleja liikelaitosten toiminnan järjestämiseksi.
7.Paraikaa on käynnissä valtiovarainministerin asettama hanke, jossa
pohditaan valtion Iiikelaitosten kohtaloa.
Liikelaitos on valtion viraston ja osakeyhtiön välimuoto, joka keksittiin,
kun haluttiin pienentää ja tehostaa valtionhallintoa. Joukko virastoja
muutettiin Iiikelaitoksiksi, mutta nyt EU:n
kilpailulainsäädäntö tekee niiden aseman mahdottomaksi. Ne pitää joko
palauttaa takaisin virastoiksi tai muuttaa yhtiöiksi.
10.
• Julkinen sektori harjoittaa elinkeinotoimintaa
laaja-alaisesti
• Julkinen sektori muuttanut oman toimintansa
liiketoiminnaksi esim. liikelaitostamisen tai yhtiöittämisen avulla
• Julkinen ja yksityinen elinkeinotoiminta kohtaavat yhtä
useammin samoilla markkinoilla
• toiminnan harjoittamisen edellytysten ja lähtökohtien
erilaisuudesta syntyy väistämättä ongelmia kilpailuneutraliteetin ja
markkinoiden toimivuuteen liittyen
• EU:n
perussopimuksen määräykset julkisten yritysten toiminnasta (esim. valtiontuen
osalta)
Ehdotuksien aikataulutus
ja vastuutaho
• Lain uudelleen arvioimisen tarvetta on vauhdittanut mm.
komissiolle tehty kantelu kunnallisesta liikelaitoksesta (Palmia), vaikka
jossakin kunnissa on jo oma-aloitteisesti käynnistetty työ liikelaitosten
uudelleen arvioimiseksi.
EY:n perustamissopimuksen 87 artikla ”… jäsenvaltion
myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka
vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai
tuotannonalaa, ei sovellu yhteismarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa
jäsenvaltioiden väliseen kauppaan” Valtiontukisäännöksiä on sovellettava
kaikkeen julkiseen tukea eli myös kuntien myöntämään tukeen.
Valtiontukisääntöjen lähtökohtana on yleisesti markkinaehtoisuus.
Komission päätös Suomen Tieliikelaitokselle/Destialle K
(2007) 6073 myöntämästä valtiontuesta
• Komissio katsoi, että Suomen myöntämä siirtymäkauden
tuki, jonka tavoitteena oli helpottaa Tieliikelaitoksen sopeutumista uuteen
kilpailuympäristöön, ei vääristänyt kilpailua kohtuuttomasti
• Kiellettyä valtiontukea oli liikelaitoksen
konkurssisuoja ja poikkeava verokohtelu
11.Kysymys on EU:n kaupallista kilpailua koskeva direktiivin ja TEM:n vuonna 2007 asettaman työryhmän politiikka-
linjausten ja suositusten täytäntöönpanosta.
Maa- ja metsätalousministeriössä Metsähallituksen
organisaation muutosta valmistelevan virkamiehen mukaan Metsähallituksen osakeyhtiöittämisen
syynä on kaksi asiaa:
- valtion liikelaitokset ovat erilaisen verotuskohtelun piirissä kuin
yksityinen liike- toiminta eli yksityiset osakeyhtiöt.
- valtion liikelaitos, joka on valtion omistuksessa,
ei voi tehdä konkurssia.
Verotuskohtelu MMM:n mukaan voidaan muuttaa nykymallinkin puitteissa,
mutta konkurssiin menomahdollisuutta ei. Muissa EU-maissa ei ole tunnistettu
vastaavia ongelmia kuin Suomessa.
Suomessakin tulisi voida tulkita nykyistä mallia että se täyttää
EU-direktiivin vaatimukset.
12. EU-komissio pitää
julkisomisteisia liikelaitoksia reilun kilpailun vastaisina. Perusteita ovat
erityisesti konkurssi- suoja ja veroedut.
13.Näyttää
selvältä, että nykyinen liikelaitosmalli ei voi jäädä voimaan, sillä tilanne,
että liikelaitos ei voi mennä konkurssiin, ei komission mukaan täytä
tasapuolisen kilpailun ehtoja.Myös lähes kaikissa muissa EU-maissa
Metsähallitusta vastaava organisaatio on liiketoiminnan ja hallinnon sekamalli,
joka ei voi mennä konkurssiin, joten Suomessa ei pitäisi tehdä hätiköityjä
ratkaisuja.
15.
Syy muutokseen on se, että valtion
nykymuotoiset liikelaitokset eivät sovi EU:n kilpailulainsäädännön
puitteisiin. EU:n komissio pitää kiellettynä valtion liikelaitosten nauttimaa
konkurssisuojaa ja poikkeavaa verokohtelua.Tieliikelaitos
on jo muutettu EU-vaatimusten mukaisesti valtion omistamaksi osakeyhtiöksi. Se
tunnetaan Destiana, joka jo vajaan kahden
toimintavuotensa aikana on ehtinyt nousta esiin hämärissä yhteyksissä.
16.Työryhmän esityksen
kuuleminen toteutetaan netissä heti, kun se on saatu valmiiksi. Metsähallitus
yhtiöitetään EU:n kilpailulainsäädännön vuoksi. Lähde: YLE Lappi 15.10.2009
17.Viime
vuosina ovat yhä useammin nousseet esiin kilpailuneutraliteettiongelmat, kun
julkinen sektori harjoittaa elinkeinotoimintaa samoilla markkinoilla
yksityisten yritysten kanssa. EU:n komissio on jo vuonna 2007 antanut Suomelle
osoitetun päätöksen, jossa se katsoo, että valtion Iiikelaitoksen
konkurssisuoja ja poikkeava verokohtelu yksityisiin yrityksiin verrattuna on
kiellettyä valtiontukea.
19. Liikelaitosmallin
uudistamiseen lähdettiin, kun komissio teki joulukuussa 2007 päätöksen, jonka
mukaan Tieliikelaitoksen organisaatiomalli ei sovellu yhteismarkkinoille.
Komissio piti kiellettynä valtiontukena liikelaitoksen konkurssisuojaa ja
kilpilijoista poikkeavaa verokohtelua. Ilmailulaitoksen
ja Luotsausliikelaitoksen toimintatavat ovat komission käsiteltävinä
kilpailijoiden kantelujen johdosta.
20.EU
haluaa eroon Metsähallituksen kaltaisista Iiikelaitoksista,
koska ne eivät voi mennä konkurssiin. Se katsotaan EU:ssa epäreiluksi
kilpailuksi.