Suomen perustuslain muutosten EY-historia
Hallitusmuodon 1 §:n muutokset:
Suomen laki II 1994:
Suomen Hallitusmuoto (17.7.1919/94):
1 §
Suomi on täysivaltainen
tasavalta, jonka valtiosääntö on vahvistettu tässä
hallitusmuodossa ja muissa perustuslaeissa.
———————
Suomen laki II 1995:
Suomen Hallitusmuoto (17.7.1995/969):
1 §
Suomi on täysivaltainen
tasavalta, jonka valtiosääntö turvaa ihmisarvon
loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää
oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa. Suomen kansanvaltainen valtiosääntö on
vahvistettu tässä hallitusmuodossa ja muissa perustuslaeissa.
———————
Suomen perustuslaki
(11.6.1999/731):
Valtiojärjestyksen
perusteet
1 §
Suomi on täysivaltainen
tasavalta.
Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa.
Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja
oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja
ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi.
———————
Suomen perustuslaki (4.11.2011):
Valtiojärjestyksen perusteet
1 §
Valtiosääntö
Suomi on täysivaltainen tasavalta.
Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa.
Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja
oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja
ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi. Suomi on
Euroopan unionin jäsen.
———————
Hallitusmuodon 2
§:n muutokset:
Suomen laki II 1994:
Suomen Hallitusmuoto (17.7.1919/94):
2 §.
Valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta yhdessä tasavallan
presidentin kanssa.
Ylin toimeenpanovalta on uskottu tasavallan presidentille.
Sen ohessa on valtion yleistä hallitusta varten oleva valtioneuvosto, johon
kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä ministereitä.
Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet,
ylimmässä oikeusasteessa korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus.
———————
Suomen laki II 1995:
Suomen Hallitusmuoto (17.7.1995/969):
2 §
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa
valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta yhdessä tasavallan
presidentin kanssa.
Ylin toimeenpanovalta on uskottu tasavallan presidentille.
Sen ohessa on valtion yleistä hallitusta varten oleva valtioneuvosto, johon
kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä ministereitä.
Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet,
ylimmässä oikeusasteessa korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus.
———————
Suomen perustuslaki (11.6.1999/731):
Valtiojärjestyksen perusteet
2§ Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate:
Valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan
sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja
elinympäristönsä kehittämiseen. Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin.
Kaikessa julkisessa
toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
———————
Hallitusmuodon 2
§:n muutos (17.7.1995/969 Perustuslain
3 §:ksi
3 § Valtiollisten tehtävien jako ja parlamentarismi
Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, joka päättää myös
valtiontaloudesta.
Hallitusvaltaa käyttävät tasavallan presidentti sekä
valtioneuvosto, jonka jäsenten tulee nauttia eduskunnan luottamusta.
Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet, ylimpinä
tuomioistuimina korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus.
———————
Valtiopäiväjärjestyksen EY-muutokset
Seuraavaksi Suomen perustuslain historiikki vuosina 1993,
1994 ja 1999 tapahtuneista valtiopäiväjärjestyksen muutoksista, joilla
eduskunnan päätösvalta siirrettiin kansainväliselle toimijalle.
Mainittakoon, että Euroopan unioni kirjoitettiin (vastoin
yleistä tietoa) ensimmäisen kerran Suomen Valtiopäiväjärjestyksen 54 §:ään jo
31.12.1994, jolloin kyseiseen 54 §:ään (puhemiehen pykälä) lisättiin kohdat 4
a, 54 b, 54 c, 54 d, 54 e, 54 f ja 54 g.
Mutta ETA-jäsenyyden vuoksi kyseiseen VJ 54 §:ään lisättiin
alla olevat kohdat 54 a, 54 b ja 54 c jo 10.12.1993. Tarkastellaanpa muutoksia.
Suomen laki II 1994:
Valtiopäiväjärjestyksestä 4 a luku.
Euroopan talousaluetta koskevien yhdentymisasioiden
ennakkokäsittely (10.12.1993/1117)
54 a § (10.12.1993/1117):
Valtioneuvoston on viipymättä kirjelmällään lähetettävä
puhemiehelle tietoonsa tullut ehdotus sellaiseksi säädökseksi, josta päätetään
Euroopan talousalueen sekakomiteassa tai EFTA-valtioiden pysyvässä komiteassa
ja joka Suomessa olisi saatettava voimaan lailla tai joka muutoin vaatisi
eduskunnan hyväksymistä.
Tällainen asia (yhdentymisasia) otetaan ennakkokäsittelyyn
siten kuin tässä luvussa ja eduskunnan työjärjestyksessä säädetään.
54 b § (10.12.1993/1117)
Eduskunta ei tee päätöstä yhdentymisasian ennakkokäsittelyssä.
Puhemiesneuvosto voi kuitenkin päättää yhdentymisasian ottamisesta
keskusteltavaksi täysistunnossa.
54 c § (10.12.1993/1117)
Puhemies toimittaa yhdentymisasiassa valtioneuvostolta
saamansa kirjelmän säädösehdotuksineen ennakollisesti käsiteltäväksi suuressa
valiokunnassa ja yleensä yhdessä tai useammassa suurelle valiokunnalle
lausunnon antavassa erikoisvaliokunnassa.
Ennakkokäsittely voi jatkua, kunnes asianomainen kansainvälinen toimielin
on päättänyt ennakkokäsittelyn kohteena olevan asian.
Valtioneuvoston on annettava ennakkokäsittelyyn
osallistuville valiokunnille tiedot asian käsittelyvaiheista kansainvälisissä
toimielimissä sekä ilmoitettava suurelle valiokunnalle hallituksen kanta
yhdentymisasiassa.
Suuri valiokunta voi tarvittaessa antaa yhdentymisasiassa
lausunnon valtioneuvostolle.
Ennakkokäsittelyyn osallistuvien valiokuntien jäsenten on
noudatettava sitä vaiteliaisuutta, jota valiokunta valtioneuvostoa kuultuaan
katsoo yhdentymisasian laadun vaativan.
———————
Suomen laki II 1995:
4 a luku. Euroopan unionin asioiden käsittely
(31.12.1994/1551)
54 a § (31.12.1994/1551)
Pääministerin tulee antaa etukäteen suurelle valiokunnalle
sekä Euroopan unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta
ulkoasiainvaliokunnalle tietoja Eurooppa-neuvoston kokouksessa esille tulevista
asioista.
Pääministerin tulee antaa viipymättä eduskunnalle tai
asianomaiselle valiokunnalle tietoja Eurooppa-neuvoston kokouksessa
käsitellyistä asioista. Asianomainen valiokunta voi saamiensa tietojenjohdosta
tarvittaessa antaa lausunnon valtioneuvostolle.
54b § (31.12.1994/1551)
Valtioneuvoston on viipymättä kirjelmällään lähetettävä
puhemiehelle tietoonsa tullut ehdotus sellaiseksi säädökseksi, sopimukseksi tai
muuksi toimeksi, josta päättää
Euroopan unionin neuvosto ja joka muutoin valtiosäännön perusteella kuuluisi
eduskunnan toimivaltaan.
Tällainen asia
käsitellään eduskunnassa siten kuin
jäljempänä tässä luvussa ja eduskunnan
työjärjestyksessä säädetään, jollei
erityisistä perustuslain säännöksistä muuta
johdu. Samoin käsitellään myös
sellainen 1 momentissa tarkoitettu asia, josta Euroopan unionissa
päättää
komissio tai muu toimielin neuvoston sille siirtämän
toimivallan nojalla taikka
kolmannen valtion tai kansainvälisen järjestön kanssa
tehdyn sopimuksen
perusteella.
54c § (31.12.1994/1551)
Puhemiesneuvosto voi päättää 54b§:ssä tarkoitetun asian
ottamisesta keskusteltavaksi täysistunnossa, jolloin eduskunta ei kuitenkaan
tee päätöstä asiasta.
54d § (31.12.1994/1551)
Puhemies toimittaa valtioneuvostolta saamansa kirjelmän ja
sen tarkoittaman ehdotuksen käsiteltäväksi suuressa valiokunnassa ja yleensä
yhdessä tai useammassa sille lausunnon antavassa erikoisvaliokunnassa. Jos asia
koskee Euroopan unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, kirjelmä
ehdotuksineen toimitetaan suuren valiokunnan asemesta käsiteltäväksi
ulkoasiainvaliokunnassa.
Käsittely voi
jatkua, myös välillä toimitetuista edustajainvaaleista huolimatta, kunnes asia
on päätetty Euroopan unionissa.
Valtioneuvoston on
annettava käsittelyyn osallistuville valiokunnille tiedot asian
käsittelyvaiheista Euroopan unionissa.Suurelle valiokunnalle tai
ulkoasianvaliokunnalle on myös ilmoitettava valtioneuvoston kanta asiassa.
Suuri valiokunta tai ulkoasianvaliokunta voi tarvittaessa antaa lausunnon
valtioneuvostolle.
54e §
(31.12.1994/1551)
Suuren valiokunnan
tulee pyynnöstään ja muutenkin tarpeen mukaan saada valtioneuvostolta selvitys
asioiden valmisteluista Euroopan unionissa 48§:n 2 momentissa mainittua
asiaryhmää lukuun ottamatta.
Valiokunta voi
tarvittaessa antaa lausunnon valtioneuvostolle. Puhemiesneuvosto voi päättää
selvityksen ottamisesta keskusteltavaksi täysistunnossa, jolloin eduskunta
kuitenkaan ei tee päätöstä asiasta.
54f §
(31.12.1994/1551)
Euroopan unionin
asioiden käsittelyyn osallistuvien valiokuntien jäsenten on noudatettava sitä
vaiteliaisuutta, jota valiokunta valtioneuvostoa kuultuaan katsoo asian laadun
vaativan.
Ulkoasianvaliokunnan
jäseniin nähden on voimassa, mitä 48§:n 4 momentissa säädetään.
54g §. (31.12.1994/1551)
Mitä 54a ja 54f §:ssä säädetään, sovelletaan vastaavasti niiden sopimusten,
joihin Euroopan unioni perustuu, muuttamista käsittelevässä Euroopan unionin
jäsenvaltioiden hallitusten edustajien konferenssissa esille tuleviin ja
käsiteltyihin asioihin.
———————
Suomen perustuslaki
(11.6.1999/731):
8 LUKU
Kansainväliset suhteet
93 § Toimivalta
kansainvälisissä asioissa
Suomen
ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston
kanssa. Eduskunta hyväksyy kuitenkin kansainväliset velvoitteet ja niiden
irtisanomisen sekä päättää kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamisesta
siltä osin kuin tässä perustuslaissa säädetään.
Sodasta ja rauhasta
presidentti päättää eduskunnan suostumuksella.
Valtioneuvosto
vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja
päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi
eduskunnan hyväksymistä.
Eduskunta
osallistuu Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun sen
mukaan kuin tässä perustuslaissa säädetään.
Ulkopoliittisesti
merkittävien kannanottojen ilmoittamisesta muille valtioille ja
kansainvälisille järjestöille vastaa ministeri, jonka toimialaan kansainväliset
suhteet kuuluvat.
94 §
Kansainvälisten velvoitteiden ja niiden irtisanomisen hyväksyminen
Eduskunta hyväksyy
sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät
lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään
huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan
hyväksymisen. Eduskunnan hyväksyminen vaaditaan myös tällaisen velvoitteen
irtisanomiseen.
Kansainvälisen
velvoitteen tai sen irtisanomisen hyväksymisestä
päätetään äänten enemmistöllä.
Jos ehdotus
velvoitteen hyväksymisestä koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen
muuttamista, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut
vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
Kansainvälinen
velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita.
95 § Kansainvälisten
velvoitteiden voimaansaattaminen
Valtio sopimuksen
ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset
saatetaan voimaan lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan
voimaan tasavallan presidentin antamalla asetuksella.
Lakiehdotus
kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta käsitellään tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä. Jos ehdotus kuitenkin koskee perustuslakia tai
valtakunnan alueen muuttamista, eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään
jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa
annetuista äänistä.
Laissa
kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta voidaan säätää, että sen
voimaantulosta säädetään asetuksella. Yleiset säännökset valtiosopimusten ja
muiden kansainvälisten velvoitteiden julkaisemisesta annetaan lailla.
96 § Eduskunnan
osallistuminen Euroopan unionin asioiden kansalliseen valmisteluun
Eduskunta
käsittelee ehdotukset sellaisiksi säädöksiksi, sopimuksiksi tai muiksi
toimiksi, joista päätetään Euroopan unionissa ja jotka muutoin perustuslain
mukaan kuuluisivat eduskunnan toimivaltaan.
Valtioneuvoston on
toimitettava kirjelmällään 1 momentissa tarkoitettu ehdotus eduskunnalle
viipymättä siitä tiedon saatuaan eduskunnan kannan määrittelyä varten. Ehdotus
käsitellään suuressa valiokunnassa ja yleensä yhdessä tai useammassa sille
lausuntonsa antavassa muussa valiokunnassa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
koskeva ehdotus käsitellään kuitenkin ulkoasiainvaliokunnassa. Suuri valiokunta
tai ulkoasiainvaliokunta voi tarvittaessa antaa ehdotuksesta lausunnon
valtioneuvostolle. Puhemiesneuvosto voi päättää tällaisen asian ottamisesta
keskusteltavaksi myös täysistunnossa, jolloin eduskunta ei kuitenkaan tee
päätöstä asiasta.
Valtioneuvoston on
annettava asianomaisille valiokunnille tiedot asian käsittelystä Euroopan
unionissa. Suurelle valiokunnalle tai ulkoasiainvaliokunnalle on ilmoitettava
myös valtioneuvoston kanta asiassa.
97 § Eduskunnan
tietojensaantioikeus kansainvälisissä asioissa
Eduskunnan
ulkoasiainvaliokunnan tulee pyynnöstään ja muutoinkin tarpeen mukaan saada
valtioneuvostolta selvitys ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevista
asioista. Eduskunnan suuren valiokunnan tulee vastaavasti saada selvitys muiden
asioiden valmistelusta Euroopan unionissa.
Puhemiesneuvosto
voi päättää selvityksen ottamisesta keskusteltavaksi täysistunnossa, jolloin
eduskunta ei kuitenkaan tee päätöstä asiasta.
Pääministerin tulee
antaa eduskunnalle tai sen valiokunnalle tietoja Eurooppa-neuvoston kokouksessa
käsiteltävistä asioista etukäteen sekä viipymättä kokouksen jälkeen. Samoin on
meneteltävä valmisteltaessa muutoksia niihin sopimuksiin, joihin Euroopan
unioni perustuu.
Eduskunnan
asianomainen valiokunta voi edellä tarkoitettujen selvitysten tai tietojen
johdosta antaa valtioneuvostolle lausunnon.
———————
Edeltä vuosina
1993, 1994 ja 1999 tapahtuneista valtiopäiväjärjestyksen (VJ) 54 § muutoksista käy selkeästi
ilmi, miten eduskunnan päätösvalta siirrettiin maan rajojen ulkopuoliselle
kansainväliselle toimijalle.
Koska 10.12.1993
säädetty valtiopäiväjärjestyksen (VJ) 54 § ETA-mukautettu perustuslaki ja
31.12.1994 säädetty VJ 54 § valmiiksi EU-mukautettu perustuslaki veivät
Hallitusmuodon 1 §:n ja 2 §:n oikeudellisen sisällön, en katso tarpeelliseksi
lisätä nykyisen perustuslain "Kansainväliset suhteet"-pykäliin 4.11.2011
tehtyjä muutoksia.
ETA-sopimus, joka vei Hallitusmuodon 1 ja 2 pykälien
valtiosääntöoikeudellisen sisällön, hyväksyttiin eduskunnassa 27.10.1992.
Kokoomuksen kansanedustaja Sauli Niinistö oli ainoana kansanedustajana
asiasta huolestunut jo 9.1.1992 eduskunnassa käyttämässään puheenvuorossa.
ETA-sopimuksen käsittelyssä kansanedustaja Niinistö vahvisti
kansanedustaja Sulo Aittomiemen näkemyksen, että vain 2 % kansanedustajista
tuntee ETA-sopimuksen sisällön.
Sellaista demokratiaa oikeusvaltiossa nimeltä Suomi!
———————
Presidentin valtaoikeudet
Presidentin Hallitusmuodon 33 §:ään kirjoitetut
valtaoikeudet karsittiin samalla lakiesityksellä, jolla edellä kertomani VJ 54
§ ETA-sopeutettiin 10.12.1993.
Alkuperäistä vuoden 1919 Hallitusmuodon 33 §:n tekstiä ja
10.12.1992 tehtyä rukkausta pitää tarkastella rinnakkain vertaillen. Sittenkään
ei tiedä, mihin viitataan eduskunnan päätösvallassa tekstillä: "… siten
kuin valtiopäiväjärjestyksessä säädetään".
Hallitusmuodon 33 §:n tekstien vertailu
Hallitusmuodon alkuperäinen (HM 1919) 33 § määritteli
presidentin valtaoikeudet:
”HM 33 §
Suomen suhteista ulkovaltoihin määrää presidentti,
kuitenkin niin, että
sopimukset ulkovaltojen kanssa ovat eduskunnan
hyväksyttävät, mikäli ne
sisältävät säännöksiä, jotka
kuuluvat lainsäädännön alaan tai
valtiosäännön
mukaan muuten vaativat eduskunnan suostumusta. Sodasta ja rauhasta
presidentti
päättää eduskunnan suostumuksella.
Kaikki tiedonannot ulkovalloille tai Suomen lähettiläille
ulkomailla ovat toimitettavat sen ministerin kautta, jonka toimialaan ulkoasiat
kuuluvat.”
Lähde: Suomen Laki II 1990)
Siis presidentti määräsi ulkopolitiikasta.
———————
Edellä olevaan Hallitusmuodon 33 §:n tekstiin lisättiin
10.12.1993 kohta a:
”Eduskunta osallistuu kansainvälisissä toimielimissä
tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun siten kuin
valtiopäiväjärjestyksessä säädetään.
Valtioneuvosto määrää, sen estämättä, mitä 33 §:ssä
säädetään 1 momentissa tarkoitetussa kansainvälisessä toimielimessä tehtävän
päätöksen kansallisesta valmistelusta ja, siltä osin kuin tällainen päätös ei
vaadi eduskunnan hyväksymistä eikä sisältönsä vuoksi myöskään edellytä
asetuksen antamista, päättää muistakin siihen liittyvistä Suomen toimenpiteistä.”
Lähde: Suomen laki II, 1996, Suomen Hallitusmuoto 33 a §,
(Laki 1116/10.12.1993)
———————
Siis valtioneuvosto eli hallitus sai ulkopolitiikassa
presidentiltä diktaattorin valtaoikeudet. Kohta HM § 33 a nimittäin vei
sisällön presidentin valtaoikeuksilta.
Eduskunnan valta puolestaan karsittiin tekstillä "siten
kuin valtiopäiväjärjestyksessä säädetään".
Missä valtiopäiväjärjestyksessä?
Vastaus:
Puhemiehen pykälään eli VJ 54 § (10.12.1993/1117 ja
31.12.1994/1551) lisättyihin kohtiin eduskunnan päätösvallasta, jotka ovat nyt
lopullisina teksteinä perustuslain 93-97 pykälissä (11.6.1999/731 ja
4.11.2011/1112).
Lukekaa yllä olevat VJ 54 §:n rukkaukset ja nykyisen
perustuslain 93-97 pykälät.
Millainen on eduskunnan päätösvalta EU:sta tulevien
säädösten voimaansaattamisessa?
———————
Määrävähemmistösäädösten purkaminen
Valtiopäiväjärjestyksestä.
Oma lukunsa on eduskunnan päätösvallan karsimisella eli
määrävähemmistösäädösten purkamisella, josta eduskunta laman varjolla annetulla
tilapäisellä säästölailla 17.1.1992 päätti.
Miten tilapäinen poikkeuslaki teknisesti saatiin aikaan?
Vastaus: Hyvin yksinkertaisesti ja erittäin ovelasti.
Eduskunnan vallan karsiminen on luettavissa
Valtiopäiväjärjestyksen 69 §:n 1 momenttiin tehdyssä muutoksessa. Oikeastaan vain tekstin poistona.
Tietolähteet:
Suomen laki II 1992 ja Suomen Laki II 1993.
Valtiopäiväjärjestyksen 69 §:n tekstien vertailu osoittaa
oveluuden.
VJ 69 § ennen muutosta:
“69 § 1 mom
Ehdotus, joka koskee Suomen ja ulkovallan väliseen
sopimukseen sisältyvien lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten hyväksymistä,
sisältyköötpä rauhansopimukseen tai muuhun valtiosopimukseen, käsitellään 66
§:n mukaan sekä, mikäli asia koskee perustuslakia, noudattamalla, mitä 67 §:n 1
momentissa on säädetty. Älköön kuitenkaan lakiehdotusta näissä tapauksissa
jätettäkö lepäämään.“
VJ 69 § (muutettuna eli ETA-/EY-sopeutettuna):
”Lakiehdotus rauhansopimukseen tai muuhun
valtiosopimukseen
sisältyvien lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten hyväksymisestä
käsitellään
66 §:n mukaan. Jos asia koskee perustuslakia, lakiehdotus on
kuitenkin
kiireelliseksi julistamatta hyväksyttävä kolmannessa
käsittelyssä päätöksellä,
jota on kannattanut kaksi kolmasosaa annetuista äänistä
(28.8.1992/818).“
———————
Yksinkertaista, viittaus vaikeutettuun
Valtiopäiväjärjestyksen 67 §:n mukaiseen
säätämisjärjestykseen jätettiin VJ 69 §:n tekstistä pois.
Hyväksyessään ETA- ja EY-sopimukset VJ 69 §:n mukaisella
rukkauksella eli vain 2/3 enemmistöllä ei eduskunta kuitenkaan voi samalla
muuttaa Hallitusmuotoa.
Eli Hallitusmuodon 1 ja 2 pykälistä tuli
valtiosääntöoikeudelliselta sisällöltään merkityksettömiä.
Tästä Sauli Niinistö oli vuonna 1992 huolissaan. Niinistö
sanoi, että EY:n tuomioistuin ylittää Suomen eduskunnan lainsäädäntövallan.
Lopputulema:
Tosiasia on, että Koivisto teki kaikkiaan kolme
valtiopetosta. Valtiopetos on rikos, joka ei vanhene.
Kalevi Sorsa kiittelee presidentti Koivistoa kirjassaan UUSI
ITSENÄISYYS Suomen perustuslain saattamisesta EY:n vaatimusten mukaiseksi.
Koivisto itsekin kertoo aloittaneensa perustuslain
parlamentarisoinnin heti tultuaan presidentiksi.