Kaikkihan
me tiedämme, että kunnissa pitää katsoa, että kaikki peruspalvelut tulee
hoidettua. Koulu, terveydenhuolto jne.
Kuitenkin
kuulemme, että kuntaliitoksia pitää tehdä koska rahat loppuu. Samalla meillä on
kuntayhtymiä ja organisaatioita jotka kayttävät aikaa ja varoja alla oleviin
kyselyihin.
Oikeassa
ja toimivassa mallissa, kutien tulisi tiedottaa tarpeistaan yhä edelleen
valtion suuntaan, jotta se olisi avuksi ja hyödyksi, tulisi suunnan olla
alhaalta ylöspäin, tarpeet ylös ja apu alas. Tässä mallissa on toiminta
ylösalaisin, eikä se siksi hyödytä ketään
Tästä
voitte lukea mitä virkamiehet puuhastelevat aikansakuluksi.
Kysely
kuntien ja maakuntien EU - ja kansainvälisestä toiminnasta
Kuntaliitto
toteutti touko-kesäkuussa 2012 kyselyn kuntien ja maakuntien liittojen EU- ja
kansainvälisestä toiminnasta. Kyselyn avulla kartoitettiin kuntien ja
maakuntien liittojen EU- ja kansainvälisen toiminnan henkilöstöresursseja, EU-
ja kansainvälistä toimintaa sekä vastaajien näkemyksiä kuntien ja maakuntien
liittojen EU- ja kansainvälisen toiminnan tulevaisuudesta. Kyselyyn saatiin 94
vastausta, 79 kunnasta sekä 15 maakuntien liitoista. Kyselyn vastausprosentiksi
muodostui 27%.
EU:sta
ja kansainvälisestä toiminnasta on tullut kiinteä osa kaupunkien ja kuntien
sekä maakuntien jokapäiväistä toimintaa. Huomattava osa EU:n lainsäädännöstä ja
ohjelmista pannaan täytäntöön alue- ja paikallistasolla. Kuntien kansainvälistymisstrategioissa
tarkastellaan usein kunnan omien tavoitteiden lisäksi myös muiden toimijoiden,
erityisesti elinkeinoelämän ja korkeakoulujen yhteisiä kansainvälisen toiminnan
tavoitteita. EU- ja kansainvälisissä asioissa tehdäänkin kyselyn mukaan paljon
yhteistyötä muiden kuntien ja maakuntien liittojen lisäksi juuri alueella
toimivien yritysten, oppilaitosten ja järjestöjen kanssa. EU- ja
kansainvälisellä toiminnalla pyritään siten parantamaan koko alueen
houkuttelevuutta ja näkyvyyttä.
Kyselyn
mukaan merkittävimpiä kuntien EU- ja kansainvälisen toiminnan painopistealueita
ja/tai tavoitteita ovat: yritysten kansainvälistymisen tukeminen, EU:n
rahoitusohjelmat ja niiden hyödyntäminen, nuorisotoimen ja koulujen
kansainvälinen yhteistyö sekä kansainvälinen verkostoyhteistyö. Maakuntien
liitoilla merkittävimpiä painopistealueita ovat kyselyn mukaan EU- ja
kansainvälinen hanketoiminta, elinkeinoelämän kansainvälistymisen tukeminen,
EU- ja kansainvälinen edunvalvonta sekä alueellinen yhteistyö EU- ja kansainvälisissä
asioissa.
Ystävyyskuntatoiminta
on edelleen osa kuntien EU- ja kansainvälistä toimintaa joskin sen osuus EU- ja
kansainvälisessä toiminnassa on vähentynyt. Ystävyyskuntatoimintaa pyritään
myös aktiivisesti uudistamaan. Kyselyyn vastanneista kunnista 44% ilmoitti,
että ystävyyskuntatoiminta on edelleen aktiivista ja 38%:lla vastanneista
kunnista ystävyyskuntatoiminta on vähentynyt mutta suhteet ovat yhä voimassa.
Vastaavasti 13 % vastanneista ilmoitti, että ystävyyskuntatoiminta vähentynyt
ja ystävyyskuntasuhteita on irtisanottu. Ystävyyskuntatoiminnan tärkeitä
painopistealueita ovat kyselyn mukaan nuoriso- ja koululaisvaihto,
kulttuurialan vaihto sekä tieto-taidon ja kokemusten vaihto ystävyyskuntien
kesken. Ystävyyskuntatoiminnassa näkyy myös elinkeinoelämän tukeminen:
yritysten kansainvälistymistä pyritään edistämään olemassa olevien
ystävyyskuntasuhteiden avulla. Maantieteellisesti ystävyyskuntatoiminta
painottuu Pohjoismaihin, joiden kesken järjestetään säännöllisiä tapaamisia.
Uusia ystävyyskuntasuhteita on solmittu lähinnä Kiinan suuntaan.
Kyselyn mukaan
eniten EU- ja kansainväliseen toimintaan vaikuttaa vallitseva taloudellinen
tilanne. Niukat taloudelliset resurssit pakottavat priorisoimaan toimintoja,
mikä vaikeuttaa kansainvälisen toiminnan kehittämistä varsinkin pienissä
kunnissa. Kyselyyn vastanneista kunnista 30% oli sitä mieltä, että
kuntarakenneuudistuksella ei ole ainakaan vielä vaikutusta EU- ja
kansainväliseen toimintaan. Noin viidenneksen mielestä EU- ja kansainvälisen
toiminnan merkitys kasvaa kuntarakenneuudistuksen myötä, koska kuntaliitosten
seurauksena syntyvillä isommilla kunnilla on enemmän resursseja hoitaa EU- ja
kansainvälistä toimintaa. Lähes viidennes oli sitä mieltä, että EU- ja
kansainvälisen toiminnan luonne tulee muuttumaan uudistuksen myötä. Uusia
toiminnan muotoja etsitään ja ystävyyskuntatoiminnan laajuus tulee
harkittavaksi, mikäli uudella kunnalla on laaja ystävyyskuntaverkosto.
Vastanneista kunnista joka kymmenes oli sitä mieltä, että kuntarakenneuudistus vähentää
EU- ja kansainvälisen toiminnan merkitystä. Kuntarakenneuudistuksen katsottiin
vievän paljon resursseja ja kansainvälinen toiminta jäänyt taka-alalle.
Kuntaliitto
teki keväällä 2008 kyselyn, jossa kartoitettiin kuntien ja maakuntien
kansainvälistä ja EU-toimintaa sekä kansainvälisiä ja EU-asioita hoitavien
henkilöiden verkoston tarvetta. Vastauksia kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan
196 kappaletta. Kyselyyn vastasi 175 henkilöä 146 kunnasta sekä 21 henkilöä 15
maakuntien liitosta. Kyselyn vastausprosentti oli 45 %.
Kyselyn
mukaan painopistealueita kuntien kansainvälisessä ja EU- toiminnassa ovat
ystävyyskuntatoiminta, koulujen välinen yhteistyö sekä koulutoimen
kansainvälinen toiminta, kulttuuriyhteistyö ja – vaihto, yritysten toiminta ja
elinkeinopolitiikka sekä EU- ja muut kansainväliset hankkeet. Maakuntien
kansainvälisen ja EU-toiminnan painopistealueet ovat kyselyn mukaan alueiden
välinen yhteistyö, kansainvälinen hanketoiminta, EU-asiat ja niihin liittyvät
ohjelmat sekä osallistuminen kansainvälisten järjestöjen ja verkostojen
toimintaan.
Kyselyssä
pyydettiin myös arvioimaan kansainvälisen ja EU-toiminnan tulevaisuutta
kunnissa ja maakunnissa. Kyselyn mukaan eniten kansainväliseen toimintaan
vaikuttaa yleinen taloudellinen kehitys sekä toimintaan saatavat ulkopuoliset
rahoitusmahdollisuudet. Henkilöstöasiat nähdään myös tärkeänä tekijänä
kansainvälisen toiminnan tulevaisuudessa: henkilöstön saatavuus ja kuinka
aktiivisia kansainvälisissä tehtävissä toimivat henkilöt ovat. Kyselyn mukaan
asenteilla on myös tärkeä merkitys siihen, miten ja millä tasolla
kansainvälisiä tehtäviä hoidetaan kunnissa ja maakunnissa
tulevaisuudessa.
Kysely kuntien ja maakunnan liittojen
kansainvälisestä ja EU-toiminnasta
Yhteenveto
vastauksista
Kuntaliitto lähetti toukokuussa 2008
kaikkiin kuntiin ja maakuntien liittoihin kyselyn niiden kansainvälisestä ja
EU-toiminnasta. Kyselyn avulla kartoitettiin kuntien ja maakuntien liittojen
kansainvälistä ja EU-toimintaa sekä kartoitettiin tarvetta perustaa erityinen ryhmätyötila
kansainvälisiä ja EU-asioita hoitaville henkilöille Kuntaliiton
ekstranet-palveluun. Edellisen kerran vastaava kysely tehtiin keväällä 2003.
-
Ystävyyskuntatoimintaan (47,1%)
-
Erilaisiin vierailuihin, tapahtumiin ja kokouksiin (22,9%)
-
EU- ja muihin kansainvälisiin hankkeisiin ja ohjelmiin sekä niiden
koordinointiin (20,7 %)
-
Kansainvälisiin suhteisiin, yhteydenpitoon, yhteyshenkilönä toimimiseen,
kontaktien hakemiseen ja solmimiseen (18,4 %)
-
Kansainvälisen toiminnan kehittämiseen, suunnitteluun ja koordinointiin (9,2 %)
-
EU-ohjelmiin ja EU-asioihin (47,7 %)
-
Verkostoihin ja järjestöihin (42,9 %)
-
Kansainvälisten asioiden johtamiseen ja koordinointiin (33,3 %)
-
alueiden väliseen yhteistyöhön (28,6 %)
-
Ystävyyskuntatoimintaan
liittyvät asiat (sopimukset, suunnitelmat, vierailut)
-
Osallistuminen kansainvälisiin kokouksiin ja tapahtumiin
-
EU- ja muut kansainväliset hankkeet sekä niihin liittyvät rahoitushakemukset
-
Strategiat, vuosisuunnitelmat ja –raportit
määrärahasuunnitelmat
Maakuntien liitoissa poliittisten
elinten käsiteltäviksi viedään seuraavanlaisia asioita:
-
Strategiat,
keskeiset toimintaan liittyvät päätökset, suunnitelmat ja lausunnot, laajat
linjaukset, raportoinnit
- Kansainväliset
hankkeet sekä niiden rahoitus
- Erilaiset
sopimukset
7. Kansainvälisen toiminnan
painopistealuee
Kuntien kansainvälisen toiminnan
painopistealueet ovat kyselyn mukaan:
-
Ystävyyskuntatoiminta (27,6 %)
-
Koulujen välinen yhteistyö, koulutoimen kansainvälinen toiminta (22,4 %)
-
Kulttuuriyhteistyö ja -vaihto (19,5 %)
- Yritysten
toiminta ja elinkeinopolitiikka (17,2 %)
- EU- ja muut
kansainväliset hankkeet (14,4 %)
- Kansainväliset
verkostot ja järjestöt (9,2 %)
Maakuntien liittojen kansainvälisen
toiminnan painopistealueet ovat kyselyn mukaan:
- Alueiden välinen
yhteistyö (71,4%)
- Kansainvälinen
hanketoiminta (42,9%)
- EU-asiat,
niihin liittyvät ohjelmat, edunvalvonta (42,9%)
- Kansainväliset
järjestöt ja verkostot 6 kpl
Lisäksi mainittiin yritystoiminta ja sen
kansainvälistäminen, kansainvälisen yhteistyön edistäminen yleensä sekä
kansainvälinen koulutuksen ja opiskelijaliikkuvuuden lisääminen ja
kehittäminen.
1
UBC (Union of
Baltic Cities)
2
Eurocities
(suurten kaupunkien järjestö)
3
ICLEI (The
International Council for Local Environmental Initiatives).
3
AER (Assembly of
European Regions)
4
CPMR (Conference
of Peripheral Maritime Regions of Europe)
5
BSSSC (Baltic
Sea States Subregional Cooperation).
9. Ystävyyskuntasuhteiden toimivuus
Vastanneista 37 kpl (18,9 %) ilmoitti,
että kaikki heidän ystävyyskuntasuhteensa ovat hiipuneet. 60 kpl (30,6 %)
ilmoitti, että kaikki olemassa olevat ystävyyskuntasuhteet ovat toimivia.
51:llä (26,0 %) osa ystävyyskuntasuhteista on hiipunut, osa toimii. 5 (2,5 %) ilmoitti, että heidän kunnallaan ei ole
ystävyyskuntaa.
- kulttuuritoimi
(25,5 %)
- koulu- ja
sivistystoimi, koulutus (21,4 %)
- erilaiset
vierailut ja tapaamiset (14,8 %)
- yritysten
toiminta ja elinkeinopolitiikka (12,8 %)
- nuorisotoimi
(11,2 %)
Vastaajista 10,2 % ilmoitti, että
ystävyyskuntatoiminnan painopistealueissa on tapahtunut joitakin muutoksia.
Ystävyyskuntatoiminnassa on pyritty edistämään elinkeinoelämän yhteyksiä.
Lisäksi ystävyyskuntatoiminnassa on enemmän siirrytty teema- ja
sektorikohtaiseen yhteistyöhön. Ystävyyskuntatoimintaa on pyritty siirtämään
lähemmäksi kuntalaisia, ruohonjuuritasolle.
Kuvio 3
Kunnissa 93 kpl (53,4 %) vastanneista on
organisaationa osallistunut kansainväliseen projektitoimintaan. 12 kpl (6,9 %) vastanneista on osallistunut
pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelmaan sekä 43 kpl (24,7 %) on
osallistunut virkamiesvaihtoon.
Maakuntien liitoissa 17 kpl vastanneista
(80,9 %) on organisaationa osallistunut kansainvälisiin projekteihin, yksi (4,7
%) on osallistunut pohjoisen-etelän kuntien yhteistyöohjelmaan sekä 6 kpl (28,6
%) on osallistunut virkamiesvaihtoon.
14. Yhteistyö kansainvälisissä ja
EU-asioissa
Kuvio 6
Kuvio 7
Kuvio 8
Vastanneista 54
kpl (27,5%) ilmoitti olevansa kiinnostunut hakemaan rahoitusta pohjoisen ja
etelän kuntien yhteistyöohjelmasta. 85 kpl vastanneista (43,4%) ei ollut
kiinnostunut hakemaan rahoitusta.
Suomen ja ruotsin kielten lisäksi
www-sivuja on kunnissa julkaistu englanniksi 97 kpl (55,8%), saksaksi 29 kpl
(16,7%), ranskaksi 14 kpl (8,0%) sekä
venäjäksi 22 kpl (12,6%). Näiden lisäksi www-sivuja on julkaistu italiaksi,
viroksi ja unkariksi. Vieraskielisiä sivuja on julkaistu usein tiivistelmänä
tai ovat osittain käännetty ja julkaistu verrattuna suomen kielisiin sivuihin.
Kuvio 9
Kuvio 10
17. Kansainvälisen toiminnan
tulevaisuuteen vaikuttavat tekijät
Eniten kansainvälisen toiminnan
tulevaisuuteen vaikuttaa kyselyn mukaan taloudellinen kehitys sekä erilaiset
toimintaan saatavat rahoitusmahdollisuudet. Lisäksi kansainväliseen toimintaan
vaikuttavat henkilöstöresurssit, työvoiman saatavuus sekä maahanmuuttajien
houkutteleminen työtehtäviin.
Kyselyn mukaan kansainväliseen
toimintaan kaivataan konkretiaa. Kansainvälisestä toiminnasta halutaan saada
aikaan konkreettista kokemusten ja tiedon vaihtoa. Kansainvälisen toiminnasta
pitäisi myös saada jotain konkreettista hyötyä ja tuloksia. Tulevaisuudessa kansainvälisen
toiminnan toivotaan näkyvän paremmin kuntalaisten elämässä ja arjessa.
Kansainvälisistä ja EU-asioista
vastaavien henkilöiden verkosto on toiminut lähinnä sähköpostilistana. Kyselyn
vastausten perusteella kansainvälisistä asioista vastaavien henkilöiden
keskinäiselle kouluttautumis- ja kokemustenvaihtoverkostolle on tarvetta ja
kiinnostusta. Kuntaliiton ekstranet-palveluun on perustettu kansainvälisiä ja
EU-asioita hoitaville henkilöille tarkoitettu työtila, johon kyselyn mukaan on
halunnut liittyä 83 henkilöä (42,3 % vastanneista). Ekstranet-palvelun työtila
on yksi verkoston toimintamuoto. Lisäksi toivottiin yhteisiä, vuosittaisia
alueellisia tapaamisia, jotka voisivat olla joko yleiskokouksia tai eri teemoja
käsitteleviä tapaamisia.
Kuvio 11
A.
EU-projektit ja
rahoitus
B.
Muut
rahoitusmahdollisuudet
C.
Ystävyyskuntatoiminta
(ml. Kansalaisten Eurooppa –ohjelma)
D.
Lähialueyhteistyö
E.
EU-lainsäädännön
vaikutukset kuntiin ja maakuntiin
F.
Kansainvälisen
toimintaympäristön muutokset
G.
Kuntien ja
maakuntien EU-edunvalvonta
H.
Kansainvälisen
toiminnan kehittäminen ja suunnittelu
I.
Kuntien
kansainvälistymiskasvatus (esim. maahanmuuttoasiat)
J.
Protokolla- ja
etikettiasiat
K.
Kansainvälinen
henkilövaihto
L.
Kansainväliset
kunta- ja alueverkostot
M.
Liiton Brysselin
toimiston työ
N.
Palvelut
kansainvälisen tapahtuman järjestämisessä
O.
Muiden maiden
kuntajärjestelmät
P.
Pohjoinen-etelä
kuntayhteistyö
Q.
EU:n lainsäädäntövalmistelu
ja päätöksenteko
R.
Kuntien ja alueiden
kansainväliset järjestöt
S.
EU:n alueiden
komitea
T.
Euroopan neuvoston
kunta- ja aluehallintokongressi