Tuomiosunnuntai 25.11.2001
1 vk ev. Matt.25:31-46
Miten liittäisi yhteen
yrittäjien kirkkopyhää ja tuomiosunnuntaita.
Yhtäkkiä ajatellen ne tuntuvat olevan kaksi
kovin kaukaista asiaa: Kuin eri maailmoista.
Reilut toistakymmentä vuotta sitten olin
kauppaoppilaitoksella pitämässä tunteja joiden
otsikko oli Liike-elämä ja etiikka.
Alustuksessa pyrin tuomaan esiin kuvaa, että
tulevaisuuden liike-elämässä yhä
tärkeimmiksi arvoiksi muodostuu tuotteiden tai
työpaikan eettiset asiat. Arvot. Mm. Se, että
kuluttajia kiinnostaa se, että tuotetta ei ole
tehty lapsityövoimalla...että sen testaamisessa
ei käytetä eläimiä...että liikemerkki ei ole
sekaantunut mihinkään laittomaan
vehkeilyyn...tai lähempää: Että firman
henkilöstöasiat ovat hyvällä
tolalla...Luentoni pohjautui mm. silloisen
arkkipiispa John Vikströmin ajatuksiin. Hänhän
toi suomeen voimakkaasti mm. Saksassa,
Keski-Euroopassa ja osin Amerikassa olevia uuden
yrittäjyyden arvokeskustelua. Työllä ja
yrittäjyydellä täytyy olla muitakin arvoja
kuin vain voitto. Muistan miten voimakasta
kritiikkiä sain. Muutamien oppilaiden näkemys
oli se, että liike-elämällä on oma
etiikkansa, johon eivät
"uskonnolliset" arvot mitenkään
liity. Se on rankkaa yrittäjyyttä, jossa vahvin
ja ovelin jää henkiin.
Me tiedämme missä nyt mennään: Yrittäjyys on
rankkaa. Se vaatii äärimmäistä sitoutumista,
usein koko persoonan heittämistä jatkuvaan
epävarmuuteen. Mutta totta on myös, että uudet
kysymykset ovat nousseet esiin: Sanotaan niitä
sitten vaikka pehmeimmiksi arvoiksi: Oikeasti ne
eivät sitä ole, vaan kaikkea muuta: Hyvin kovaa
ponnistelua ja ajattelutavan muutosta vaativia
juttuja. Sellaisia kuin yrittäjän oma
jaksaminen: Yrittäjien perheen ja lasten
hyvinvointi...siis työn ja muun elämän yhteen
sovittaminen. Yrityskuva ja yrityksen eettisyys,
niin ekologisesti kuin muiltakin osin. Kauppa
lakkaa huonojen huhujen vaikutuksesta äkkiä
käymästä.
Ovatko päivän aiheet siis kaukana toisistaan?
Kaikkea muuta. Päivän teksti ei kuvaa
palkkapäivää...sen tähden täällä ajassa
ponnistelemme - toki muitakin syitä on. Teksti
puhuu lopullisemmasta: Tilinteon päivästä.
Siellä ovat tilinpäätöshetkessä kaikki
kansat kaikilta ajoilta. Myös kaikkien aikojen
kaikenlaiset yrittäjät. Samassa isossa
joukossa. Sitten joukkoa aletaan jakaa kahteen
osaan. Niihin joiden tilinpäätös on
positiivinen ja niihin joiden kohtalo on tuho.
Tuomion perusteet näyttävän hyvin eettisiltä.
Mitä olet tehnyt lähimmäisellesi? Oletko
kulkenut hänen ohitseen vai pysähtynyt ja
auttanut. Jeesus asettui itse jokaisen kärsivän
rinnalle, kun hän sanoo:"Minä olin
alaston, nälkäinen, vankeudessaan jne...Hän
Kristus itse on yhä tänäänkin jokainen
hylätty, alaspainettu..kurja ja onneton. Miten
heitä kohtelen, se on mittari, joka tehokkaimmin
mittaa suhdettani häneen.
Tämä on kova sana. Niin kova, että sen
kuultuaan moni on vaipunut epätoivoon ja
lähtenyt itse hylätyksi tulemisen kokeneena
pois. Mm. eräs rikas ´nuorukainen, joka tuli
hymyssä suin ja pelastuksestaan varmana
Jeesuksen luo pelastus asiaa kyselemään. Mitä
minun pitää tehdä, että minä iankaikkisen
elämän perisin. Käytiin läpi nuo sanat:
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi
niin kuin itseäsi. Näin tuo nuorukainen oli
aina kokenut tehneensä. Jeesus jatkoi: Myy
kaikki mitä sinulla on ja jaa köyhille. Tuo
lause oli liikaa. Siihen hän ei ollut valmis. Ei
hän eikö kuin kukaan meistäkään...en minä
ainakaan itse. Almuja kyllä, mutta kaikki ei..ei
todellakaan...millä minä sitten
eläisin..enhän minä hullu ole! Mitä Jeesus
tuolla tarkoitti..samaa kuin päivän
tekstissämme: Taivaaseen pääsee hän joka
tekee kaiken hyvin.
Nyt ajattelemme, että siellä taivaassa taitaa
olla kovin yksinäistä. Ehkä joku äiti Teresa
ja muutama muu ihmiskunnan hyväntekijä..muttei
yhtään tavallista ihmistä...Opetuslapset
olivat kuulleen Jeesuksen tylyt sanat rikkaalle
nuorukaiselle ja tulivat nyt kysymään
Jeesukselta: Kuka sitten voi pelastua. Myös
heillä oli ajatus, jos noin on :Ei kukaan!
Jeesus vastasi:"Ihmiselle se on mahdotonta,
mutta Jumalalle kaikki on mahdollista."
Taivaaseen pääsy ei ole vain vaikeaa ihmiselle,
se on mahdotonta: Ajattele maailman hätää ja
omaa minääsi...ei se velka tule koskaan
tyydytetyksi...
Nyt tulemme kristinuskon ytimeen. Mikä ihmiselle
on mahdotonta, se Jumalalle on mahdollista.
Jeesus ei asettunut vain edellä lueteltujen
kärsivien osaan vaan myös meidän osamme.
Meidän itsekkäiden..meidän ohikulkevien...ja
kävi rangaistukseen puolestamme. Hän meni
ensimmäisenä sinne tuomittujen puolelle.
Ensimmäisenä kadotukseen..ensimmäisenä
hyljätyksi. Mitä rikkaan nuorukaisen olisi
pitänyt tehdä: Heittäytyä Jeesuksen jalkoihin
ja tunnustaa, Jeesus sinä tiedät että en pysty
tuohon..armahda minua syntistä. Näin teki
syntinen nainen fariseuksen huoneessa, näin
Pietari kun oli kieltänyt...näin saamme tehdä
tänään ne.
Haluaisin kiinnittää tekstissämme huomioita
yhteen pieneen sanaa: Jeesus sanoi
pelastuville:"Tulkaa te minun isäni
siunaamat". Taivaallisen Isän siunaamat:
Mitä on se siunaus: Se on sitä, että meillä
on Jeesus ja hänen mukanaan kaikki! Syntien
anteeksi anto ja pelastus. Nuo pelastuvat
kyselivät myös tietämättöminä, milloin me
autoimme...eivät he pitäneet itseään
hyvinä...kaikkea muuta, mutta sittenkin
sydämessä syttynyt Jeesuksen rakkaus oli
vaikuttanut heissä...Heidän omatuntonsa oli
ollut sitenkin erilainen...heillä oli
herkkyyttä nähdä ei vain omaa etua, vaan myös
toisen etu.
Tekstimme saarnaa näennäisestä kovuudesta
huolimatta armoa. Armoa itselle...toiselle...
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle