• Puhe Alajärven kirkossa 31.12.2001
      VT Jes.17:12-14 uudenvuodenaaton yökirkko

      Vuoden päätöshetkellä on jotenkin vähän sellainen kummallinen tuntu. Se sekunti jolloin vuosi 2001 vaihtuu vuodeksi 2002 ei sinänsä ole yhtään erilainen kuin mikä muu sekunti tahansa. Mutta silti se on rajakohta. Se kertoo meille, että aika kulkee - ja se kulkee aina vain yhteen suuntaan - eteenpäin. Käytetään sanaa, että aika kuluu. Vuosi 2001 on käymässä loppuun. Lopullisesti. Tällaisessa rajakohdassa me nyt olemme. Meillä ei ole valtaa saada aikaa pysähtymään. Ei edes hidastumaan. Olemme täydellisesti sidottuja.

      Tässä on ehkä yksi sen kummallisen tunteen syy. Jotakin jää lopullisesti taa. Vuosi elämästä on eletty. Peruuttamattomasti ja lopullisesti. Vuodenvaihteen hetkessä on tiettyä haikeutta. Se on haikailua elämän perään. Kun vuoden vaihteessa iloitaan uudesta vuodesta ja toivotetaan hyvää ja onnellista uutta vuotta siinäkin on haikailua elämän perään. Kunpa alkava vuosi toisi tullessaan hyvää - ja mieluimmin vain hyvää.

      Yksi virsikirjan suosituimpia virsiä on virsi 600. Sen on kirjoittanut Dietrich Bonhoeffer. Natsit olivat tuominneet hänet, yhden aikansa merkittävimmistä teologeista vankeuteen. Keskitysleirille. Tämä virsi on Bonhoefferin uudenvuoden tervehdys kotiväelleen vuodenvaihteessa 1945. Bonhoefferille tuo vuosi oli elämän päättymisen vuosi. Hän ei selviytynyt keskitysleiriltä hengissä, vaan teloitettiin.

      Noissa ankeissa olosuhteissa hän kirjoitti:"Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan, olemme kaikki hiljaa kätketyt. Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan, yhdessä käydä uuteen aikaan nyt."

      Ihmiselle taitaa olla aika normaalia ja luonteenomaista, että me haluaisimme turvallista ja vakaata tulevaisuutta. Tätä maailmaa ja sen turvallisuutta järkytti pahasti syyskuun 11:n päivän terroristi-iskut USA:ssa ja sitä seuranneet tapahtumat... Toivomme että elämä alkaisi rauhoittua, ettei maailma ainakaan enää entisestään pahentuisi. Vuodenvaihteen hetki kuitenkin särkee tämän toivon pohjaa muistuttamalla kaiken rajallisuudesta. Mikään ei ole kestävää ja pysyvää. Ei taattua ja luotettavaa.

      Alussa lukemani Jesajan kirjan kohta on monien VT:n tutkijoiden mielestä syntynyt 700- luvun lopulla ennen Kristusta. Silloinkin elettiin epävarmoja aikoja. Kansa päällä oli uhka. Assyrialainen kuningas sotajoukkoineen oli liikkeellä. Tässä tilanteessa profeetalle tuli yllättävä sana. Siinä vähäteltiin uhkaa. Kansakuntien voimannäytöistä käytettiin nimitystä "kansakuntien kohina". Kansakunnat kohisevat, niinkuin suuret vedet kohisevat." Tuo vähättely ei ole uhkan turhentamista ja mitätöimistä. Siinä myönnetään - uhka on suuri ja todellinen - jopa niin, että sanotaan:"Ehtoolla on oleva kauhu." Kun jokin kauhistaa - se on vahva kielteinen kokemus Profeetta sanoi tällaista on tulossa. mutta jatkaa "aamun tullen ei heitä - näitä kauhistuksen aiheuttajia - enää ole". Miksei? Virrentekijä Bonhoeffer sanoo sen näin:"Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös siloin Kristus meitä kuljettaa/ Annamme Isän käsiin elämämme/ Hän itse meille rauhan valmistaa."

      Ja profeetta Jesajan suulla tuo sama asia ilmaistiin:"Hän, Herra nuhtelee - niitä kohisevia kansoja - ja ne pakenevat kauas."

      Kaikki tämä kertoo meille, kuka on maailman todellinen hallitsija. Hän ei ole merkittävimmän suurvallan johtaja , ei YK:n pääsihteeri. Todellinen maailmanhallitsija - ei ole edes se jolle raamattu antaa nimen "maailman ruhtinas" - saatana. Se ruhtinas kyllä kuohuttaa ja kauhistaa - kuten olemme todella kuluneena vuotena huomanneet - ja saa saalista, mutta senkin valta on rajattu tarkasti. Todellinen hallitsija tässä maailmassa ei ole myöskään vääjäämättä kulkevat luonnonlait tai se uhka: sairaus, suru tai jokin muu sellainen, joka yht äkkiä saa hallintaansa yksityisen ihmisen koko ajatusmaailman - ja joskus tuntuu, että koko elämän.
      Kaikki nämä - ja kaikki muut tässä luetteloimattomat pelonaiheet ovat niitä kohinoita, joita riittää.
      Mutta, jotka silti eivät ole kaikkien mahtavin ääni. Yksi ääni on joka saa kohinat vaientumaan; Kun Hän nuhtelee - ne pakenevat pois.

      Maailma kaikkineen luotiin sanalla. Jumala SANOI - ja tapahtui niin - ja katso se oli sangen hyvä.

      Näissä näkyy Jumalan vallan suuruus. Toisaalta kansojen kohina...hälinä...hätäily...pelko ja kauhu ja toisaalla Jumalan herkkä sana!

      Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Tätä me olemme jälleen tänä jouluna opetelleet. Jumalan voima ei jäänyt vain taivaisiin, vaan hän tuli alas ihmiseksi. Moni kauhu väistyi, kun Jeesus sanoi sana. Väistyi myös kauhuista vakavin - synti - se mikä tuo kuoleman - sekin väistyi, kun hän sanoi:"Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi - ole turvallisella mielellä."

      "Kun pahan valta kasvaa ympärillä / vahvista ääni toisen maailman / niin että uuden virren sävelillä / kuulemme kansasi jo laulavan."

      Tässä todellisuudessa, juuri tässä maailmassa, jossa elämme, juuri tässä ajassa jota elämme on myös tämä todellisuus: Jumalan voima. Sana. Lupaukset. Läsnäolo.

      Niistä lupauksista on saanut voiman moni ihminen läpi maailman historian. Tässä voimassa on kohdattu olot ja surut. Elämä ja kuolema. Tämä aika ja tuleva. Menneisyys ja nykyisyys.

      Yhä tänään on siksi luettava Jesajan kirjan lukua 17. Me ymmärrämme siitä nykyisellään paljon enemmän kuin VT:n ajan kansa. Heille Kristus oli vasta "lupauksessa" - meille Hän on "historiana ja evankeliumina." Hyvyyden voimana.

      Hyvyyden voima uskollinen suoja / piirittää meitä kuinka käyneekin / illasta aamuun kanssamme on Luoja / Häneltä saamme huomispäivänkin."



      __________________________________________________________________
  •  
    • Paluu saarnavalikkoon
    • Paluu etusivulle