Saarna 12.sunn.helluntaista
2 vk. ev. Matt.21:28-32 Itsensä tutkiminen
Kumpi tekee oikein - sekö
joka lupaa tehdä, mutta ei teekään vai se,
joka kieltäytyy, mutta tekee sittenkin?
Tarkasti ottaen ei kumpikaan. Oikein olisi tehnyt
se, joka olisi luvannut ja tehnyt myös.
Tilanne, jossa Jeesus tätä kysyi oli kovin
tuttu. Jälleen olivat ylipapit ja kansan
vanhimmat Jeesuksen kimpussa vaatimassa häneltä
selvitystä valtuuksistaan.
Miksi Uusi testamentti puhuu niin paljon
Jeesuksen ja hänen vastustajien keskusteluista
ja ristiriidoista? Meidän tähtemme.
Osoittaakseen meille millainen ihminen
pohjimmiltaan on ja osoittaakseen ainoan
todellisen tien vapauteen lain ja valheen alta.
Pelastukseen.
Jeesuksen todellinen vastustaja ei ollut
sittenkään fariseukset ja kirjanoppineet, vaan
sielunvihollinen..niin niissä kirjanoppineissa
kuin myös meissä. Sielunvihollinen, joka pyrkii
tukkimaan tien pelastukseen mm. niinkin
kierällä tavalla kuin yhä parempaan
kilvoitteluun kutsumalla.
Otsikkosana tälle päivälle on:"Itsensä
tutkiminen". Se on sen vanhan aatamimme
havaitseminen...hänen toimintatapojensa
tajuaminen.
Vanha aatamimme, syntiin viehtynyt minämme,
toimii mm. silloin, kun se tämän tekstin
kohdalla tahtoo asettaa syylliseksi ja paheksua
ylipappien käytöstä, mutta jättää oman
minän samat ominaisuudet entiseen lepoonsa.
Jeesus puhui ihmisille ja ihmisistä. Vertauksen
vastakkainasettelu on tuttu: Fariseukset ja
kirjanoppineet toisaalla - publikaanit ja portot
toisaalla. Jeesuksen kova sana oli ja on:
"Ei jokainen joka sanoo minulle Herra Herra
pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka
tekee minun taivaallisen isäni
tahdon."(Matt.7:21)
Taivaallisen isän tahto lapsilleen oli
vertauksessa:"Menkää työhön
viinitarhaani". Se on sama tehtävä
kaikille ihmisille. Toteuta se tehtävä,
elämäsi tarkoitus, jonka minä Jumala olen
sinulle antanut. Toteuta se raamattuun ja
omaantuntoosi tukeutuen. Meidän elämämme
tehtävä on lyhyesti ilmaistuna
sanassa:"Rakasta Jumalaa yli kaiken ja
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
Käsky on annettu. On neljä mahdollisuutta.
Näistä Jeesus esitteli kaksi. Hän esitteli sen
meistä joka suhtautuu Jumalan sanaan
kunnioituksella. Puhuttele Jumalaa Herrakseen.
Lupaa ja kenties myös ajattelee Jeesusta
seuraavansa, mutta ei sitä sitten kuitenkaan
tosiasiallisesti tee. Hänelle on sitenkin
tärkeämpää oma tahto ja omat suunnitelmat
kuin Jumalan suunnitelman huomioonottaminen ja
kyseleminen. Tämän puoleiset ovat hänelle
sittenkin rakkaimpia ja näin lopulta ainoita
todellisia ja siksi ne määräävät elämän.
Tämä kärki osui kirjanoppineisiin. He olivat
pyrkineet nuhteettomuuteen, mutta jääneet kuten
ihmiselle käy, vain nuhteettomuuden ulkoiselle
tasolle. Jeesuksen kohti käyvä sana meni kyllä
heille perille. Siksi se teki kipeää, mutta
parannuksen asemesta tuotti vain uuta raivoa
Häntä kohtaan. Sellaisen Jeesuksen, joka olisi
heidän harrastustaan uskonasioissa kehunut he
olisivat kyllä mielellään hyväksyneet. Muttei
tätä joka kosketti kipeästi heidän
omaatuntoaan ja ennenmuuta heidän itsetuntoaan:
Tekemällä heistä selvästi ja ehkä
todellisestikin "paremmista" ihmisistä
syntisiä. Se, että Jeesus heitä arvosteli ei
ollut ilkeyttä, vaan kutsua todelliseen
seuraamiseen näennäisseuraamisen asemesta.
Sellaiselle, joka on lainausmerkeissä sanottuna
vain vähän syntinen - antautuminen Jumalan
tuomittavaksi on usein kaikkein vaikeinta. Ja
juuri tällaiselle riittäisi sydämen huokaus:
Herra, jos minun tieni on vaivaan vievä niin
johdata minut oikealle, elämään vievälle
tielle.
Toiseksi Jeesus kertoo vertauksessa niistä
meistä, jotka ovat myös vanhan aatamin
vallassa, nyt selkeämmin, vastustaen ääneenkin
Jumalan tahtoa:"En mene." Vertauksen
toinen poika halusi olla vapaa ja teki siksi
toisin kuin olisi olla Jumalan tahto. Mutta
yllätys, yllätys, hänellä oli toimiva
omatunto. Omatunto otti kiinni. Se vaati
tekemään mitä koki oikeaksi. Poika teki
parannuksen...se on: muutti mielensä: Meni ja
teki.
Parannuksen teko ja kuuliaisuus ei ole helppoa.
Mutta kun työ oli tehty: Tuntui
hyvältä...ratkaisu oli oikea.
Tässä neljästä mahdollisuudesta kaksi:
Lupaava, mutta menemättä jättävä poika ja
kieltäytyvä ja katuva poika.
Kolmannenkinlaisia on keskuudessamme. Niitä,
jotka eivät lupaudu, eivätkä myöskään kadu
tai mene. Heistä ei ole paljoa sanottavaa. He
ovat sydämensä kovettaneet. Jumala antakoon
ihmeen tapahtua ja armon herätä ennenkuin on
liian myöhäistä.
Ja sitten vielä se neljäs vaihtoehto: Jumalan
tahdon kuuleminen ja sen välitön noudattaminen.
Tapahtuuko sitä? Kerran. Jeesuksessa
Kristuksessa se tapahtui. Hän oli kuuliainen
kaikessa Taivaallisen Isän tahdolle.
Kirjaoppineet olivat kyselleet Jeesuksen
valtuuksia, miten hän voi antaa syntejä
anteeksi. Millä voimalla hän tekonsa teki.
Valta oli ja on se, että Hän on Jumalan Poika.
Synti erottaa ihmisen Jumalasta. Se ettemme toimi
ja tee kuten Taivaallisen Isän tahto on, on
kuoleman vakava asia. Näennäisen hurskaus tai
edes sellainen ihmistekoinen totinen parannus,
jossa elämä siistitään ja kiristetään
äärimmilleen ei syntisyytä ja kadotuksen
alaisuutta meistä poista. Tarvitsemme Jeesusta,
Vapahtajaa. Häntä joka otti kantaakseen
syntivelkamme. Jumalan mitta-puun mukaan on vain
yhdenlaisia ihmisiä, syntisiä...armahdusta
tarvitsevia ihmisiä.
Tulemmekin toisenlaiseen jakoon:
Siihen, josta edellinen on vain parhaimmillaan
hedelmää, seurausta.
Jako: Ne, jotka ovat turvautuneet Jeesuksen
vereen ja pelastustekoon, syntiensä
anteeksisaamiseksi. Ja ne , jotka ovat tämän
kutsun hylänneet.
Kun Jeesus tänä päivänä sanoo
meille:"Poikani tai tyttäreni" mene
tekemään työtä minun viinitarhaani, mitä
vastaan?
Ja vielä kertaus: Jumalan tahdon tekeminen on
Hänen kutsunsa kuulemista ja noudattamista.
Sen sijaan se ei ole ihmisen omaa yrittelyä
tulla Jumalalle kelpaavaksi.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle