Puhe Alajärven
evankeliumijuhlassa 20.8.2000/SL -79
VT 2 Aik.1:7-12 9 Kjs/10 sunn.helluntaista
"Älykäs huoneenhaltija/Uskollisuus Jumalan
lahjojen hoitamisessa"
(viisaus)
Tämän viikon aiheeksi on
kirkkokäsikirjaan merkitty
sanat:"Uskollisuus Jumalan lahjojen
hoitamisessa". Vanhassa käsikirjassa sama
aihe oli hiukan toisesta näkökulmasta
otsikoituna sanoilla:"Älykäs
huoneenhaltija". Kumpikin teema panee
meidät miettimään kysymystä, millainen
Jeesuksen seuraajan tulisi olla ja miten
käyttäytyä niin aivan arkisten ja
jokapäiväisten elämänasioiden kohdalla kuin
myös uskonasioiden eteenpäinviemisen
kysymyksissä.
Saattaa tuntua oudolta ja yllättävältä, että
opetuslapselta ja Jeesuksen seuraajalta odotetaan
älykkyyttä ja viisautta. Perinteisesti olemme
kai oppineet ajattelemaan, että usko ei ole
millään tavoin viisaudesta kiinni. Olemme
oppineet, että Jumalan pelastussuunnitelma
koskee kaikkia ja on
älykkyydestä,varallisuudesta, rodusta tms.
seikoista ja niiden erilaisuudesta ja
vaihtelevuudesta huolimatta kaikkille tarkoitettu
ja saavutettavissa yhtälailla: Uskon avulla.
Samoin meille on opetettu, että uskoa ei saada
syntymään älyllisin ponnisteluin ja
järkeilemällä - eikä myöskään niinkuin
joissakin uskonnoissa opetetaan meditoiden tai
mietiskelemällä - ei usko on aivan muuta -
aivan toisilla aaltopituuksilla oleva ja syntyvä
tapahtuma: Usko syntyy siellä, missä syntinen
tuntee tarvitsevansa pelastusta ja armahdusta.
Siellä tulee Jumala avuksi ja antaa
anteeksiannon - ts. synnyttää uskon. Näin
tämä on kuten raamattu sanoo:"Salattu
viisailta ja paljastettu köyhille, heikoille,
ymmärtämättömille...
Näin usko ei siis ole kiinni
älykkyysosamäärästä. Onneksi voisimme sanoa.
Kuitenkin meitä päivän teksteissä kehoitetaan
olemaan älykkäitä huoneenhaltijoita. Viisaita
Jeesuksen omia. Ei tyhmiä. Yhden ja aivan
kaikkein keskeisimmän näkökulman kuulimme jo
aamun saarnassa, kun meille puhuttiin viisaista
ja tyhmistä neitsyeistä. Viisaat huolehtivat,
että se kaikkein oleellisin asia oli kaiken
aikaa kunnossa: Se iankaikkisuuden ja pelastuksen
asia.
Muutkin päivän tekstit korostavat tavalla tai
toisella älykkyyttä ja viisautta Herran
seuraajien ja työntekijöiden elämässä ja
elämän valinnoissa. Meitä kehoitetaan olemaan
"älykkäitä kuin käärmeet ja samalla
viattomia kuin kyyhkyset" tai
toisaalta:"Vaelluksessanne olkaa viisaat
ulkopuolisia kohtaan ja ottakaa vaari oikeasta
hetkestä: olkoon puheenne aina suloista ja
suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka
teidän tulee itsekullekin vastata." Tai
psalmista:"Sinun käskysi tekevät minut
vihollisiani viisaammaksi, sillä ne ovat minun
osani iankaikkisesti." Ja
vielä:"Katsokaa siis tarkoin kuinka
vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin
viisaat."
Näissä raamatun sanoissa käsiteltiin
opetuslapsilta edellytettävää viisautta
monesta eri näkökulmasta. Toisinaan kuulee
sanottavan jotenkin siihen malliin, että usko
olisi suurinpiirtein yhtäkuin älyllinen
itsemurha. Siis, että usko on jotakin sellaista,
mitä ajatteleva ihminen ei voi omaksua. Jotakin
tässä on ehkäpä tottakin, kuten edellä oli
jo puhettakin. Se, että järjellä ei voi uskoa
synnyttää. Sana rististä on yhä hullutus,
mutta myös yhä Jumalan voima pelastukseksi.
Yhä Jumalan tiet ja ajatukset ovat
sittenkin...eivät ala- vaan mittaamattomasti
ihmisen järjen ja ajattelukyvyn yläpuolella. Me
voimme, viisaimmatkin meitä, me voimme niistä
vain jotakin hetkittäin aavistella, muttemme
sittenkään paljoa mitään ymmärtää. Tämän
tosiasian edessä on moni ihmiskunnan suurimmista
neroistakin hiljentynyt ja tunnustanut Jumalan
suuruuden ja viisauden. Voimme ihmetellä ja
suorastaan palvoa ja ylistää.
Järkemmekin on täydellisesti Jumalan lahjaa. Se
on leiviskä, jonka käytöstä me olemme
niinkuin kaikesta muustakin vastuussa lahjan
antajalle - Jumalalle. Usko ei oikeuta meitä
tyhmyyteen eikä laiskuuteen, vaan jatkuvaan,
määrätyllä tavalla rehellisesti ovelaankin
toimintaan Jumalan sanan ja pelastuksen asian
eteenpäin saattamiseksi. On Jumalan tahdon
mukaista vaieta oikealla hetkellä ja taas
toisena hetkenä puhua. Ajattelen, että nämä
tekstit sallivat ja vieläpä kehoittavatkin
(voisiko sanoa) jonkinlaiseen Jumalan valtakunnan
PR-toimintaan meitä. Meille on annettu oikeus
viattomasti laskelmoida, millainen
käyttäytyminen olisi kussakin tilanteessa
kristillisen todistuksen kannalta edullisinta.
Jos krsititty vaikenee ja väistyy, hän tekee
sen Kristuksen tähden. Jos hän astuu esiin ja
avaa suunsa hän tekee senkin Kristuksen tähden.
Tyhmällä, ymmärtämättömällä
esiintymisellä Jumalan valtakunnan asiaa on
viety monta kertaa valtavasta innostukseta
huolimatta ja ehkä juuri siitä johtuen usein
enemminkin taakse kuin eteenpäin. On surullista
nähdä että usein hurskaus ja tyhmyys ovat niin
läheisessä kumppanuusasuhteessa toisiinsa.
Meillä olisi tässä hirmuistesti opittaavaa
Paavalilta, joka kertoi yrittäneensä olla
kreikkalaisille kreikkalainen ja juutalaiselle
juutalainen ja kaikille kaikkea, että Kristuksen
asia voisi mennä parhaalla mahdollisella tavalla
etenpäin.
On tärkeää huomata, että tässäkään
meiltä ei vaadita yli kykyjemme, vaan jokaiselta
sitä mitä meille on näissä annettu. Aidosti,
kokonaisesti (tietoinemme ja taitoinemme) itsemme
likoon laittaen.
Tekstissämme, jonka alussa johdanoksi luin oli
kysymys Jumalan ja kuningas Salomonin välisestä
rukouskeskustelusta. Jumala lupasi antaa
Salomonille, joka oli ottamasssa vastaan kansan
hallitsijan tehtävän, lupasi antaa Salomonille,
mitä tämä anoisi. Salomo ei anonut maallista
rikkautta eikä kunniaa. Hän ei anonut itselleen
pitkää ikää, eikä mitään muutakaan, mikä
ehkä meille olisi ensimmäiseksi tullut
ajatuksiin. Ei mitään tällaista, vaan hän
anoi viisautta - ja nimenomaan viisautta siinä
tehtävässä, jonka Jumala oli hänelle antanut.
Salomo anoi viisautta ja taitoa johtaa oikein,
Jumalan tahdon mukaisesti Israelin kansaa.
Jumala mielistyi Salomoni pyyntöön - Hän antoi
Salomonille viisautta, mutta antoi hänelle myös
kaikkea muuta mm. valtavan maallisen rikkauden.
Toteutui se Jeesuksen vuorisaarnan
sana:"Etsikää ensi Jumalaa ja Hänen
valtakuntaansa, niin myös kaikki muu teille
annetaan." Näin Jumalan sana, kun sen
varaan uskoo elämänsä: Se kantaa!
Voi kumpa mekin osaisimme todella luottaa
Jumalaan - Siinä olisi meidän tosi viisautemme.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle