Saarna Alajärven kirkossa
15.10.2000 (vapaus)
18 sunn. helluntaista 2 vk ev. Mark.2:18-28;
Kristityn vapaus
Päivän evankeliumin
kertoma paasto-ja sapattikeskustelu vie keskelle
vuoropuhelua, joka käsitteli kysymystä:
Millainen on tosi uskovainen. Juutalainen
käsitys oli ilman muuta, että tosi uskovainen
on sellainen, joka antaa kymmenykset tuloistaan,
paastoaa isien perinnäissääntöjen mukaisesti,
pesee kätensä ja hoitaa muutkin
puhdistautumissäännöt tunnollisesti ja pitää
sapattikäskyt. Näin teki Johannes Kastaja
opetuslapsineen, näin tekivät fariseukset,
näin koitti tehdä suuri osa kansaa, mutta
Jeesuksesta ja hänen opetuslapsistaan oli
jouduttu huomaamaan horjumista milloin minkäkin
asian kohdalla. Tekstimme kertoo kahdesta
sellaisesta: Jeesus ei paastonnut ollenkaan
sillä säännönmukaisuudella kuin hurskaiden
oli tapana, ja hänen opetuslapsiensa oli nähty
rikkovan sapattikäskyä tekemällä
pyhätyötä, heidät oli nähty katkovan
kulkiessaan viljapellon laitaa tähkiä ja
syövän niitä. Kaikkea tätä seuratessaan
fariseuksille ja kirjanoppineille oli tullut
vahva mielipide: Ei Jeesus voi olla mitään
suurta ja pyhää, kun ei noudata perinteisesti
pyhinäpidetyista asioista edes kaikkein
yksinkertaisimpia juttuja.
Monella meidän aikamme ihmisellä on melkoisen
kolkko kuva kristillisyydestä. Heistä
kristillisyys on pääasiassa paljon kiellettyjä
asioita, ankaria normeja olemisen ja
käyttäytymisen suhteen...asia jossa ilo ja
nauru ovat kaukana. Ollaan pelokkaita ja
elämänkielteisiä. Ei ihme, jos tällainen kuva
ei houkuttele tai sitä haluaa pilkata ja
sanoutua selkeästi irti.
Jos usko olisi tätä kukapa meistä haluaisi tai
jaksaisi uskoa ja miksi?
Meidän kielessämme on kaksi sanaa, jotka
ulkonaisesti muistuttavat toisiaan, mutta jotka
sisällöllisesti ovat äärimmäisen kaukana
toisistaan: Uskova ja uskonnollinen. Jeesus ei
ollut tosiaankaan uskonnollinen, mutta Hän oli
mitä syvimmällä tavalla uskova! Uskonnolle ja
uskonnollisuudelle perinne, arvokkuus ja
seremoniat ovat tärkeitä, uskolle puolestaan
sisältö. Lauseesta:"Näin on aina
tehty" muodostuu käskyistä suurin. Asioita
pohditaan ulkokohtaisesti mitähän ihmiset
siitä mahtavat ajatella...Kaikki uusi viini, jos
siihen edes uskalletaan koskea yritetään panna
vanhoihin leileihin..sillä ne leilit ovat ainoa
mahdollisuus. Uudet leilithän voivat olla vaikka
minkälaiset ja siksi niihin ei voi luottaa,
siksi on turvallisinta pysyä vanhassa.
Uskonnollisuutta kahlitsee ja hallitsee
pelko...vapauden, muutoksen, Hengen toiminnan
pelko. Kaikkialla nähdään enemmän uhkia kuin
mahdollisuuksia. Keskeisiksi perusteluiksi
muodostuvat, järjestys, laki, se ja se maallinen
korkeampi taho, auktoriteetti. Sana:"tehdä
oikein" on aidosti korkealla tässä
ajattelussa. Juuri sitä "oikein
elämistä" tekstimme fariseukset ja
kirjanoppoïneet peräsivät. Heistä se mitä he
tekivät oli oikein ja mitä Jeesus vapaudessaan
teki oli heistä aidosti väärin. Heistä oli
raskasta katsoa Jeesuksen opetuslasten katkovan
huolettomasti tähkäpäitä sapattina. He olivat
huolestuneita, mutta eivät suinkaan omasta
puolestaan, vaan muiden tähden...miten huonoja
vaikutteita Jeesus kaikelle kansalla tuollaisella
olemuksellaan antaa.
Kuinka mainio olikaan tuo päivän alttarilta
kuultu epistola (Kol.2:16-23).
Siinä vapautettiin omattunnot taakkojen alta ja
kahlehtivasta kristillisyydestä vapaaseen
uskoon, jossa oleellista ei ole mitä syödä tai
juoda, mitä katsoa ja kuulla..Paavali
toteaa:"Nämä omatekoista hurskautta,
nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista
vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta,
mutta todellisuudessa ovat arvottomia ja
tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä".
Uskonto lähtee ihmisen sisältä, usein meille
itsellemme tosin tunnistamattomista
piilomotiiveista, joista Paavali edellä paljasti
yhden:"Tyydyttävät ihmisen
ylpeyttä"...saavat syvällä sisällä
aikaiseksi tunteen olen parempi,
onnistuneenpi...en ole kuin nuo muut
syntisemmät. Tätä maailman ihmiset ovat
herkillä silmillään liian paljon meistä
uskonnollista havaitsevinaan. Tekopyhyyttä,
jäykkyyttä, kylmyyttä...Meidän pitäisi siis
tulla uskoon! "Oletko uudestisyntynyt, vai
onko vanha tullut jumaliseksi" kysyivät
vanhat rukoilevaiskristityt. Tuleeko vanhasta
leilistä uusi uudistamalla. Ei tule! Kristinusko
ei tulellakaan ole ns. laki uskonto kuten
vaikkapa juutalaisuus ja islam, jossa keskeistä
on noudattaminen, totteleminen ja jossa
käytäntö, koska olemme sisimmässämme sitä
mitä olemme, syntisiä, johtaa uskokullaisuuteen
ja muodollisuuksien noudattamiseen. Kristinusko
on armon ja vapauden uskonto; sen ydin on
evankeliumi: Vapauttava ilosanoma: Laki on
täytetty, käskyt on noudatettu..kaiken tämän
teki meidän puolestamme Kristus.
Joku voi ajatella eikö tämän ajan ihmiselle
ole vaarallista saarnata vapaudesta, kun sitä on
liikaakin: Millään ei enää tunnu olevan
väliä, eletään kuin pellossa vailla kaikkia
pidäkkeitä. Totta, näin on, mutta tämä ei
suinkaan ole mitään vapautta, vaan suurta
synnin orjuutta. Tässä orjuuttavassa vapaudessa
luomistyön parhaimmat lahjat yksi toisensa
jälkeen menettävät makunsa, mikään ei enää
maistu miltään. Se vapaus mitä maailma, tai
pohjimmiltaan sielunvihollinen antaa on
hetkenkestävä huume, jonka jälkeen ei olekaan
mitään...vai hirmuinen tyhjyys. Tämä ei ole
se vapaus mitä Jeesus eli ja mitä hän tälle
sidotulle maailmalle tuli tuomaan. Jeesuksen
tuoman vapauden ydinsana on totuus. Jeesus oli
kaikessa aito ja totuudellinen: Niin paastossaan,
kuin antaessaan opetuslastensa syödä
tähkäpäitä sapattina: Totuus lähti
liikkeelle rakkaudesta: Ei ole aika paastota, kun
Kristus on lähellä, paaston aika on ja oli
opetuslapsilla totisesti siten kun Jeesus oli
haudattu: Paasto on surun, katumuksen,
itsetutkistelun...väline, jolla on paikkansa
aidossa uskossa...tähkäpää jutun
ongelmallisuus oli siinä työnteossa, jonka
tähkän taitto isien perinnäissääntöjen
kirjaimellisessa noudattamisessa toi. Se oli
lepopäivänä työn tekoa. Jeesus paransi
sapattina...hyvän tekemisen aika on aina.
Edellisen sukupolven "uskovaisilla" on
aina ollut taipumus siirtää omat sääntönsä
uuden sukupolven noudatettavaksi, vaikka näiden
tulisi omasta ilostaan ja löydöstään käsin
vapautua elämään juhlaansa Herransa kanssa.
Jumalan lakikaan ei ole itsetarkoitus, vaan
sillä haetaan suurempaa hyvää. Laki on
tarkoitettu elämää suojelemaan ei orjuttamaan.
Se on meille mittäri, joka kertoo en täytä
mittaan, apu pelastuksen kysymyksessä tulee
löytää siis itseni ulkopuolelta: Häneltä,
joka täytti lain, ja joka niin rakastaa myös
minua, että tahtoo antaa kaiken minulle anteeksi
ja vapauttaa minut. Vapauttaa minut elämään
aidosti elämää. Ei näytellen ja matkien, vaan
aidosti..Hengeltä johdatusta vaellukseeni
kysellen. Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee
eläväksi. Paavalin suuri huoli näyttää
hänen kirjeidensä perusteella olevan, että
kerran vapaudessa aloittaneet kristityt uudelleen
vaipuvat orjuuden ikeeseen..nyt ei enää
niinkään luopumukseen ja julkisyntiin, jota
sitäkin valitettavasti tapahtuu, vaan siihen
perinnäissääntöjen ja muodollisuuksien
uskonnollisuuteen. Tällä kohtaa meidän tulee
jatkuvasti olla tosi tarkkoja ja pyyttää sen
jokapäiväisen tosi parannuksen armoa: Jossa
epäaito kuolee ja haudataan ja aito ja elävä
nousee esiin.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle