Saarna Alajärven kirkossa
31.12.2000 1 vk ev. Luuk.2:33-40
1 sunn. joulusta "Pyhä perhe"
On vuoden viimeinen
päivä. Erään laskutavan mukaan koko
vuosituhannen viimeinen päivä. Tällaisena
päivänä on syytä katsahtaa taaksepäin ja
muistella kaikkea sitä mitä mennyt vuosi
sisälsi ja mikä siinä oli olennaista.
Tällaiset katsaukset ovat tarpeellisia mm.
siksi, että voisimme ikäänkuin koota
elämäämme: Mikä siinä on säilytettävää
ja hyvää ja samalla miettiä, mikä on turhaa,
mitä voisin jättää vähemmälle.
Katsahtamalla näin taaksepäin voimme saada
eväitä eteenpäin. Tätä katselemista voimme
tehdä myös hengellisesti. Siinä ovat
oppaanamme tänään nuo kaksi vanhusta: Hanna ja
Simeon.
Tämän päivän aihe on "pyhä perhe",
vanhalta nimeltään tämä pyhä oli
otsikoitu:"Jumalan lapsen
turvallisuus".
Kulunut vuosisata oli monella tavalla
turvattomuuden vuosisata. Myös tulevaisuuden
suurimpia oletuksia on kaikenlaisen
turvattomuuden lisääntyminen. 87 %
suomalaisista kokee tutkimusten mukaan olonsa
turvattomaksi liikkuessaan öisellä kadulla.
Rikollisuuden lisääntyminen,
ilmastokatastrofien uhka, huumeet...väkivalta
siinä muutamia turvattomuuden kokemuksen syitä.
Tarve etsiä turvallisuutta tuntuu ylittävän
kaikki muut toiveemme. Kun sisimpämme kokee
turvattomuutta, ratkaisumme on yrittää
varmistaa yhä enemmän elämäämme, joko
tietoisesti tai tiedostamatta. Jossakin
rakennetaan muureja, valvontakameroita, palkataan
lisää vartijoita...on turvapuhelimia..myydään
suihkepulloja, joilla voi torjua
päällekarkaajaa. Tai yritämme lisätä
turvallisuutta varmistamalla moneen kertaan,
että hella tuli varmasti pois päältä, ovat
lukittua... Luodaan ns. "turvallisuus
järjestelyjä". Näitä on niin
yksityisellä ihmisellä kuin kokonaisilla
kansakunnilla. Eikö tämä kerro järkyttävää
viestiä: Ihmisen ei ole hyvä olla. Ja se mitä
pelätään on useimmiten toinen ihminen.
Päivän evankeliumi ei suoranaisesti puheessaan
pyhän perheen käynnistä temppelissä puhu
mitään turvallisuudesta sinänsä. Sanaa ei
mainita. Mutta koko kertomus huokuu
turvallisuuden tunnetta ja Jumalan huolenpitoa.
Joulu, Kristuksen syntymä on kulminaatiopiste
kahden todellisuuden välillä. Pelon aiheuttajan
ja sen poistajan välillä. Turvattomuutta
aiheuttaa pelko, epävarmuus: Useimmiten pelon
aiheuttajana on toinen ihminen: Pelkäämme aivan
fyysistä väkivaltaa tai henkistä nujeramista,
mitätöintiä... Ei kuitenkaan ole niin, että
me itse olemme aina se hyökkäysten kohde, vaan
saamme katsoa itseämme peiliin: Saatamme olla
myös se, jota pelatään...jonka kovuutta
arkaillaan...Eikö kaikki tämä kerro selkeää
kieltä siitä, että ihminen (jokainen) on
etääntynyt Luojansa tahdosta. Emme rakasta yli
kaiken Luojaamme...emme osaa ja uskalla turvautua
yksin häneen. Emme lähimmäistä...emmekä
oikealla tavalla (armahtavalla, pelottomalla)
tavalla edes itseämme.
Vanhan Simeonin sylissä lepäävä Jeesus-lapsi
viestittää meille jotakin oleellista Jumalan
luomasta autuaasta turvallisuudesta.
"Ellette käänny ja tule lasten
kaltaisiksi, ette voi päästä..." Mitä
avuttomampia olemme, sitä syvemmin osaamme
etsiä ja myös kokea turvallisuutta
Kristuksessa. Samanaikaisesti tässä maailmassa
"täysi-ikäinen", vahva ihminen
varmistaa ja varmistaa ja on silti tuomittu
epävarmuuteen. Jeesus tarjoaa lähellään
elämän perusturvallisuuden, jonka
järkkymättömyyden Taivaalinen Isä sanassaan
itse toteaa:"Vuoret väistykööt ja
kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta
väisty eikä minun rauhanliittoni horju".
Tämä on enemmän kuin vain pelkkä mielen
tasapaino. Tämä on lepoa Herrassa. Vaikka
Jeesus lapsi siinä makasi Simeonin tai Hannan
käsivarsilla...hoitosuhde oli toinen...siinä
nuo vanhukset lepäsivät Taivaallisen Isän
huolenpidossa. He olivat odottaneet Sanaan
vuosisatoja aiemmin kirjoitettujen lupausten
käyvän toteen ja nyt, heidän silmäinsä
nähden...siinä Hän oli tuo ihmeellinen
lapsi...Hän joka "pois ottaa maailman
synnin". Mikä voisi enää heitä pelottaa,
ei edes kuolema: Simeon sanookin
tämän:"Herra nyt sinä lasket palvelijasi
rauhaan menemään sillä silmäni ovat nähneet
minun pelastukseni, minun autuuteni..."
Meidän keskeisistä keskeisin kysymyksemme
tässä armon ajassa on, miten minäkin voisin
päästä tuohon turvallisuuteen...armon ja
anteeksiannon kokemiseen? Jumalan lapseksi? Se,
että Jeesus tuotiin vanhempien toimesta
temppeliin, kertoi Maria ja Joosef tahtoivat
antaa lapsensa Herralle. Kun meidät on kastettu,
meidät on annettu Herralle: Jumalan lapseksi,
Taivaalisen Isän omaksi. Se on lähtökohta:
Simeon ja Hanna lausuivat ennustuksen, vaikkapa
meistä tämän päivän ihmisistä:"Tämä
lapsi on pantu koetukseksi:monet israelilaiset
kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu
merkiksi jota ei tunnusteta..." Simeon
lausui tässä, että Jeesus on Henkilö joka
asettaa ihmiset ratkaisun eteen: On kaksi
vaihtoehtoa: kaatuminen tai pystyyn nouseminen.
Jeesuksessa pelastus on kaikille valmistettu ja
tarjolla, ne jotka Hänet hylkäävät kaatuvat,
mutta maahan kaatuneet, pelastusta halajavat
nostetaan pystyyn. Herra pelastaa heidät.
Jumalan lapsen turvallisuus perustuu siihen,
että lopulta "hänen on kaikki valta
taivaassa ja maan päällä..."Ja on jopa
niin, että kun pahuus ja turvattomuus maailmassa
lisääntyy kristitty saa ajatella kuten raamattu
neuvoo:"Tämä on synnytystuskien
alkua...nostaakaa siis päänne, teidän
vapautuksenne on lähellä!"
Jumalan lapsen turvallisuus on turvallisuutta -
kaikesta huolimatta...ja jopa juuri siksi.
"Koska Herra elää, mekin saamme
elää."
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle