Saarna 11.2.2001 3. sunnuntai
ennen paastonaikaa (Septuagesima)
1 vk ev. Matt.20:1-16 Ansaitsematon armo
Yhteiskuntamme vuoden
kiertoon kuuluu TUPO-neuvottelujen kiihkeä
vaihe. Tiedotusvälineet seuraavat neuvotteluja
suurella mielenkiinnolla. Kerrotaan eri ryhmien
vaatimuksista ja tarjouksista. Yleensä sopimus
syntyy usean yön valvomisen ja vääntämisen
jälkeen.
Neuvottelujen taustalla on suurempi kysymys:
Mikä osuus työn tuotosta kuuluu työntekijälle
ja mikä osuus työn teettäjälle tai firman
osakkaille. Jokainen ryhmä haluaisi enemmän.
Palkan maksusta oli kysymys myös äsken
kuulemassamme raamatunkohdassa. Jeesus ei
kertonut tätä vertaus yhteiskunnallista oppia
antaakseen. Kuitenkin sitäkin siinä on.
Myös siinä sovittiin palkasta: Ajan tavan
mukaan työttömät menivät torille ja
työntekijöitä tarvitsevat sitten kävivät
sieltä palkkaamassa itselleen työvoimaa.
Ensimmäisenä aamuvarhaisella töihin
palkattujen työläisten kanssa sovittiin denarin
päiväpalkasta. Se oli kohtuullinen, ei iso,
mutta riittävä antamaan toimeentulon
työntekijälle ja hänen perheelleen. Ongelma
tuli siinä, kun sitten myös ne, jotka olivat
olleet työssä vain tunnin pari saivat
isännältä saman palkan, denarin.
Luonnollisesti aamulla tulleet nyt tuon
nähdessään kuvittelivat saavansa enemmän,
koska heidän vaivannäkönsä oli ollut
monikertainen. Isännän menettely herätti
kokopäivätyöläisissä kateutta, jopa kiukkua.
Heistä se ei ollut oikein. Onko meistäkään?
Muua ajatelkaamme: Mitä jos isäntä olisi
antanut näille vain hetken työskennelleille
vain osan, vaikkapa neljännes denarin. Tuskin
kukaan olisi puhunut mitään, mutta mitä se
käytönnössä olisi merkinnyt. Sitä, että
iltapäivällä palkatut eivät olisi voineet
elättää perhettään. Kysymys oli: ei
vääryydestä ketään kohtaan, vaan
armeliaisuudesta näitä jälkimmäisiä kohtaan.
Totta on , että tässä isäntä ei katsonut
niinkään työpanosta, vaan sitä että kaikki
saivat riittävästi, voidakseen tulla toimeen.
Eikö tämä ole ollut pohjoismaisen
hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Sen taustalla on
periluterilainen ja kuten nyt näemme myös
raamatullinen ajatus: Kaikkien tulee tulla
toimeen. Tällöin joudutaan tekemään mm. se
"vääryys", että veroja otetaan ,
mitä suuremmat tulot sitä enemmän, kunnes
viimeinenkin yhteisön jäsen saa riittävän
toimeentulon. On sääli ja vääryys, jos tämä
malli, kuten nyt näyttää, pikkuhiljaa
puretaan. Kun puhutaan luterilaisesta työ-ja
yhteiskunta moraalista, sillä tarkoitetaan,
teemme työmme kuin Herralle...olemme
tunnollisia, rehellisiä..mutta myös
armahtavaisia, oikeudenmukaisia. Oikeudenmuksia
myös siinä että annamme itsellemme ja toisille
oikeuden levätä, virkistyä, nauttia työn
hedelmistä.
Elämme yhteisvastuukeräyksen aikaa.
Yhteisvastuukeräyksen merkitys on paitsi todella
kerätä varoja tärkeisiin tarkoituksiin:
Kerro....
Samalla myös tuoda julkiseen tietoisuuteen ja
keskusteluun laajempaa näkökulmaa:
Oikeudenmukaisuudesta, vastuusta,
lähimmäisyydestä.
Suomella menee taloudessa kansana peremmin kuin
koskaan ennen, mutta siitä huolimatta
kamppaillaan monissa kodeissa aivan ylivoimaisen
toimeentulo-ongelmien kanssa. Monissa kunnissa
joudutaan mataloittamaan välttämättömienkin
palveluiden tasoa, koska verokertymä on
pienentynyt...vaikkapa työttymyyden,
muuttoliikeen tai uudenlaisen yhteisöveron
jakomallin takia. (Tekstimme on vetoomus
oikeudenmukaisuuden etsimisessä
yhteiskunnallisissa ratkaisuissa.)
Hyvinvointi on velvoite: Jeesus
sanoo:"Minkä olette tehneet yhdelle
näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te
olette tehneet minulle." Ja
myös:"Minkä olette jättäneet tekemättä
yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni
sen te olette jättäneet tekemättä
minulle." Jumalan laki, joka on kirjoitettu
niin raamattuun kuin myös omiintuntoihimme
kyllä kertoo mikä olisi oikein...kysymys on
siitä, mitä ja ketä kuuntelemme: Itsekästä
minää vai sitä oikeudenmukaisuuden ja
armahtavaisuuden ääntä. Itsekkyys on syntiä!
Tämän asian kanssa on hyvä kamppailla
itsessään.
Tekstimme käsittely jää kuitenkin pahasti
puolitiehen, jos siitä noukimme vain nämä
edellä olevat ajatukset. Niiden perusteella
voimme sanoa, millainen on ihminen: Itsekäs.
Jeesuksen vertauksen tarkoitus oli ennenmuuta
opettaa, millainen on Jumala.
Jeesus esitti tämän vertauksen puolustaakseen
evankeliumiansa niitä fariseuksia vastaan, jotka
eivät hyväksyneet hänen rakkauttaan syntisiä
kohtaan. Jumalalla on oikeus olla hyvä!
Ihmisellä ei ole oikeutta panna rajoja Jumalan
armolle. Jumala on armollinen..armollisuus on
Hänen omintaan...ja niinkuin jossakin on sanottu
"ja itseään kieltää Hän ei saata".
Hän on rakkaus. Hänen valtakunnassan vallitsee
armon, eikä ansioiden laki! Kun viimeisetkin:
"portot ja publikaanit" saavat palkan,
armon ja oikeuden tulla...ansioita ei enää ole.
Jumala ei ole vain oikeudenmukainen, vaan
enemmän: Armahtaja, Laupias. Sellainen Jumala
kuin kertoo tuhlaajapoika vertaus. Rakastava
Isä, jonka syli on avoin Hänen tykönsä
rientävää epäonnistunutta kohtaan. Tätä on
maailma monta kertaa paheksuen pohtinut: Miten
siinä uskossa, vaikkapa murhaaja voi yhtäkkiä
saada anteeksi ja käydä niin
uskovasta...paheksutaan...Näin kuitenkin on:
Jeesus tuli ja maksoi kalliin hinnan :Pyhän,
viattoman verensä, että tätä kallisti
lunastettua armoa voidaan nyt jakaa lahjaksi
antiottomille: Minun ja sinun kaltaisille, niin
monessa rikkoneelle ja yhä vääryyttä
rakastavalle syntiselle. Mutta kuinka ihanaa ja
vapautavaa tämä on pelastus ei olekaan kiini
siitä', mitä minä olen tai jaksan olla, vaan
kaikki on lahjaa..."antoi ainokaisen
Poikansa ettei yksikään joka hänen uskoo
hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän".
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle