Tämä pyhäpäivä vie meidät todella perimmäisten
kysymysten äärelle. Puhe maailman lopusta on varmasti jokaisen
ihmisen korville vavisuttavaa. Ei siksi, että tämä
maailma ja elämä täällä aina olisi niin ihanaa
ja täydellistä, mutta
silti puhe elämän päättymisestä, kuolemasta
kauhistuttaa.
Menneellä viikolla meidän seurakunnassamme vieraili Japanissa 17 vuotta lähetystyössä ollut Jorma Pihkala. Vierailin hänen mukanaan monilla kouluilla. Lukiolaisille hän vertaili itämaisen ja länsimaisen ihmisen suhdetta elämän rajallisuuden kokemiseen. Hän pyysi miettimään, millainen on tyypillinen länsimainen elokuva. Siinä on lähes poikkeuksetta pakolliset murhat ja pari seksikohtausta. Miksi näin. Pihkala väitti, mielestäni perustellusti, siksi, että tämä on meille jonkinlaista terapiaa. Kun näytetään illasta iltaan murhia ja väkivaltaisia kuolemia, se kertoo meille totuutta ihmisen pahuudesta, mutta ennenkaikkea siitä, että toiset kuolevat, mutta minä olen yhä hengissä. Toisin sanoen kuolema koskee muita - niitä siellä televisiossa - ei minua. Ja kuolema tulee jos elokuvia tai sarjafilmejä seuraa 99 % väkivallan kautta. Ja koska minun ympäristössäni ei kuitenkaan tuollainen väkivaltaisuus ole tavallista - ei minun tarvitse myöskään ajatella kuolemaa. Näin alitajuntamme työskentelee.
Idän ihminen, mm. Japanissa on sitävastoin jatkuvasti kohdakkain kuoleman kanssa, koska eletään maanjäristys alueella ja milloin seuraava tuhoisa järistys tulee ja tuo äkkikuoleman sitä ei tahdota ajatella. Elokuvat idässä ei ole elokuva eikä mikään, jos siinä ei kuvata luonnollista joko vanhuuden tai pitkän sairauden jälkeen tulevaa kuolemaa.
Mistä on perimmiltään kysymys siinä, että määrätyssä iässä ihminen alkaa lukea tarkkaan kuolinilmoitukset. Alitajuntaisesti ehkä siitä syystä, että luemme tuo kuoli ja kas vain myös tuo minua noin paljon nuorempi...mutta minä elän yhä...kuolemalla ei ole sijaa minuun. Seuraavana aamuna sama riitti kuolinilmoitusen kanssa ja näin päivästä toiseen luen itseasiassa lehdestä: minä elän. Taas huijasin kuolemaa. Olen kuolematon tai ainakin vielä tänään tuota karmeutta ei tarvitse ajatella.
Sama juttu maailman lopun kohdalla.
Maailmanlopusta puhuvat tänä aikana lähinnä ne,
jotka varottavat
sademetsien hakkuiden seurauksista tai otsoniaukon kasvusta. Maailman
loppu on siirretty ihmisen ongelmaksi. Kun huolehditaan määrätyistä
asioista niin elämä jatkuu ja jatkuu...Sama pätee yksilön
kohdalla aikamme terveysintoiluja. Länsimainen ihminen käyttää
yhä enemmän ja enemmän aikaansa ja varojaan turvallisuutensa
varmistamiseen. Näkee vaivaa kuvitellen vaivannäöllään
hankkivansa lisää aikaa ja elämää - onnituukin
vrt. terveet elämän tavat, mutta
päätavoite kuolemattomuus ei onnistu. Mutta hetkeksi sen
saa hyvässä kunnossa
itsensä olevaksi tunteva uhohtaa. Mikä mahtaa olla
kirkossa käynnin vähäisyyteen sen merkitys, että pyhästä
pyhästä täällä muitetetaan rajallisuudestamme
sanoen: Uuden muistutuksen kuolevaisuudestamme saamme kun seurakunnalle
ilmoitetaan, että elämän ja kuoleman Herra on kutsunut tästä
ajasta seuraavat.
Mikä siinä kuolemassa sitten niin kauhistaa.
Kipuko, mutta onhan nyt jo hyvät kipulääkkeet ja kyllä
kai pitkään elämään sisältyy paljon enemmän
kipua ja kolotusta kuin viikon kuolinkamppailuun. Ei se pelko taida olla
kipu. Onko se pelko kaiken päättymisestä. Mutta
mehän kristityt uskomme, että kaikki ei pääty kuolemaan.
Näin on opetettu, mutta
onko oppi mennyt perille. Ehkä moni syrjäyttää
uskoa järjellään ja tuudittautuu
ajatukseen, kun kuolemme kaikki on senjälkeen tyhjää.
Jos niin olisi mitäs pelättävää siinäkään
on. Emme me sittenkkään todella usko näin.
Meidän sisimpäämme on pantu totuus. Minä
kuolen ja kuoleman jälkeen on
tilinteon aika.
Me pelkäämme kuolemaan tuomion tähden. Pikkuisen
tietoisesti ja hirmuisesti tiedostamattamme. Vaikenemme maailman
lopusta ja varsinkin viimeisestä tuomiosta, koska pelkäämme
tosissamme.
On totta, että jopa kirkoissa maailmanlopusta puhutaan harvoin.
Jostakin tämä kertoo. On antauduttu yleiselle mielipiteelle
joka ei halua ottaa vastaan
ainakaan sellaista maailmanloppuua, josta Raamattu puhuu. Tai siitä,
että ajatus maailmanlopusta tuntuu (edellä esitetyistä syistä)
niin etäiseltä, ettei siitä tunnu mielekkäältä
puhua. Tai ehkä pelätään, että joku pahastuu ja
pitää puheita maailmanlopusta sopimattomana pelotteluna. Ei maailmanloppu
ole helppo puheenaihe. Tuskin kukaan puhuu siitä mielellään.
Silti maailmanlopusta on puhuttava.
Herrammekin puhui siitä. Meidän hiljaaolemisellamme ei
maailmanlopusta eroon päästä. Se tulee, puhuimme siitä
tai emme, ja
siitä on puhuttava, jotta mahdollisimman moni ymmärtäisi
varautua siihen. Ihmisillä on oikeus tietää mikä
heitä odottaa.
Tuomiosunnuntai on juuri oikea päivä opettaa selvästi,
mitä Raamattu
sanoo maailmanlopusta - senkin uhalla, että joku loukkaantuu tai
että
maineemme mukavana pappina kärsii.
Paitsi maailmanlopusta Jeesus puhuu tuomiosunnuntain
evankeliumissa toisestakin asiasta, josta kirkoissa puhutaan kovin
vähän. Hän mainitsee sen paikan, jossa itketään
ja kiristellään
hampaita, ja kertoo, että sinne heitetään pahat.
Jokin aika sitten muuan teologian professori ilmoitti, että
helvetti on teologinen
työtapaturma - että on tapahtunut erehdys, kun siitä
on ruvettu
puhumaan siten kuin siitä Raamatussa puhutaan. Sama professori
on
kirjoittanut kirjan, jossa hän esittelee uutta uskoaan. Siinä
hän toteaa,
ettei nykyinen käytäntö vielä riitä - se,
että ollaan hiljaa
kadotuksesta. On julistettava rohkeasti ihmisille, ettei mitään
helvettiä ole.
Raamatun puheet kadotuksesta ovat juuri niitä Raamatun kohtia,
joiden äärellä katsotaan, olemmeko Raamatulle uskollisia
vai emme. Ei kenenkään ole helppoa ajatella, että on ikuinen
tuska ja että Jumala tuomitsee sinne ihmisiä, joita hän
rakastaa. Raamatulle uskollisuus on sitä, että ottaa Raamatun
todesta silloinkin, kun se puhuu sellaista, mitä on vaikea hyväksyä
ja
mikä tekisi mieli sivuuttaa. Raamatun on annettava olla senkin
yläpuolella, mikä meistä tuntuu hyvältä ja
oikealta. Me kannamme
hirvittävän vastuun, jos emme puhu helvetistä. Kukaan
ei pelastu
kadotuksesta sillä, että siitä vaietaan tai sanotaan,
ettei sitä ole. Jos
emme puhu kadotuksesta, moni syyttää meitä viimeisenä
päivänä,
miksi emme varoittaneet siitä, vaikka tiesimme, mitä Raamattu
sanoo.
Sekin on muistettava, ja varsinkin tuomiosunnuntaina, ettei
kadotuksen julistaminen pelasta ketään. Vaikka kuinka puhuttaisiin
tuomiosta ja varoitettaisiin helvettiin joutumisesta, sillä ei
uskoa
Jeesukseen synny - sitä uskoa, jonka kautta pelastumme. Uskon
synnyttää evankeliumi ja vain se. Evankeliumi on sanoma siitä,
että
Jeesus kuoli ja meni helvettiin ja siksi meidän ei tarvitse mennä
sinne. Jeesuksen kuoleman tähden saimme syntimme anteeksi ja
olemme vapaita tuomiosta, jonka olemme synneillämme ansainneet.
Ikuinen elämä on meidän - sen saamme lahjana Jumalan
armosta.
Evankeliumi kelpaa sille, joka on tajunnut kadotuksen todellisuuden
ja että hänkin on sen ansainnut. Siksi on puhuttava kadotuksesta
-
muuten on vain niitä ihmisiä, jotka pitävät sanomaa
rististä
hulluutena.
Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu nuotasta, joka
kerää kaikenlaisia kaloja. Sama ajatus on kylväjävertauksessa.
Meidän ensisijainen huolenaiheemma ei saa olla se, kuka ottaa
sanan
vastaan, kuinka moni uskoo ja kuka on Jumalalle kelvollinen. Se on
asia, jonka Jumala viimeisenä päivänä arvioi. Vain
sen pitäisi olla
huolenamme, että me saarnaamme oikein ja runsaasti, että
kokoamme Jumalan sanan vaikutuspiiriin mahdollisimman paljon
erilaisia ihmisiä ja että heitämme Jumalan sanan siementä
sinnekin,
missä sille näyttää olevan huonot kasvuedellytykset.
Se, että meidän
ei tarvitse arvioida, kenen sydämessä on aito usko ja kuka
on
vanhurskas, vapauttaa meidät varsinaiseen tehtäväämme
-
julistamaan kaikille tuomiota ja siitä pelastumista.
Siksi tänään vakava kysymys: olenko valmis siihen, mikä
kerran
tapahtuu - että Jumalan enkelit kokoavat kaikki ja erottavat pahat
vanhurskaista. Valmis siihen olen vain niin, että Kristuksen
vanhurskaus peittää minun pahuuteni. Olen Kristuksessa ja
omistan
hänen vanhurskautensa, kun olen hänen omansa. Hänen
omansa olen,
kun olen hänen omakseen kastettu ja kun elän häneen
uskoen.
Häneen uskominen on sitä, että turvaudun siihen, mitä
hän teki
puolestani ristillä, kuuntelen hänen ääntään
ja tahdon totella sitä.
Nousemme tunnuntamaan yhteisen kristillisen uskomme: