Saarna Alajärven kirkossa
4.sunn.helluntaista 2 vk ev. Luuk.15:11-32
Konfirmaatiomessu
Miksi Jeesus kertoi äsken
kuulemamme vertauksen kahdesta veljeksestä?
Hän halusi opetaa. Asia, jota hän tämän
vertauksen avulla opettaa on Hänestä hyvin
tärkeä. Samassa puhessa hän kertoo paitsi
tuhlaajapoikavertauksen, kuvan kadonneesta
avioliiton merkkeihin kuuluvan ketjun yhdestä
osasesta, hopearahasta, jota etsittiin ja
etsittiin ja ilo oli suuri kun se vihdoin
löytyi. Ja vielä kolmaskin kuva: Lammas oli
kadonnut ja paimen meni ja etsi ja etsi kunnes
löysi lampaansa ja ohjasi sen näin turvaan
petojen raatelulta.
Jeesus kertoi nämä vertaukset tilanteessa,
jossa kuulijoina oli paljon sellaista väkeä,
joita hengellisissä tilaisuuksissa ei
tavallisesti näkynyt. Raamattu
sanoo:"Publikaanit ja syntiset tulivat
Jeesuksen luo kuullakseen häntä. Fariseukset ja
lainopettajat sanoivat paheksuen:"Tuo mies
hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän
kanssaan."
Kyseessä olevissa vertauksissa oli siis asiaa,
joka oli tarkoitettu kuultavaksi ja
omaksuttavaksi sekä itsensä hengellisten
asioiden kanssa vieraaksi kokeville että ns.
uskon sisäpiiriläisille. Ja voi sanoa
johtopäätöksenä, että näytti kuin Jeesuksen
tarkoituksena olisi suorastaan kääntää nuo
kuvitellut, itseluulotellut roolit aivan
päinvastaisiksi. Niin että se, joka oli
kuvitellut itsensä Jumalan edessä toivottomaksi
saisi viestin: Kaikki ei sittenkään ole
suhteessa ylöspäin menetetty...he jotka olivat
yrittäneet määritellä meidän syntisten
paikan ulkopuolelle Jumalan valtakunnan eivät
Jeesuukselta tässä saaneetkaan sitä oikeutta.
Toisaalta itseriittoisille vertaukset
sisälsivät voimakkaan kutsun katsoa peiliin ja
asettaa itsensä samaan rintamaan syntisenä
pitämänsä väen kanssa: Rintamaan, jossa
koetaan olemme samalla viivalla Jumalan edessä
pyytämässä armoa. Jos toiset joutuivat
pyytämään sitä irstaan,
juopottelevan...huonon elämänsä tähden toiset
joutuivat samaa armoa pyytelemään
Kaikkinäkevän Pyhän edessä kovuuden,
itsekkyyden, auttamislaiminlöyntien ja muun
sellaisen takia.
Sitten tarkemmin itse päivän kertomukseen:
Nuorempikin veljeksistä oli tullut siihen
ikään, että vanhemmilla ei enää ollut
laillista velvollisuutta olla päästämättä
poikaansa maailmalle. Oliko se siis se meidän
rippikouluikämme? Varsinkin aikaisempina vuosina
ja jonkin verran vielä nytkin kuulee sanottavan,
että sittenkun rippikoulu on käyty sitten saa
mennä vapaammin...minne...sinne mikä oli ennen
kiellyttyä...tehdä sellaista mitä ennen alle
rippikouluikäisenä ei saanut tehdä.
Seurakunnan koulu on tässä liitetty aivan
kummalliseen yhteyteen. Olen ajatellut, etä tuo
ikäraja on kansan keskuudessa muodostunut
jonkinlaiseksi kasvatuskeinoksi...vanhemmat
yrittävät edes siihen saakka koettaa pitää
lapsiensa suitsia edes vähän kireällä. No,
valitettavasti tuhlaaja tyttöja ja poikia -
niitä, jotka ovat alkaneet etsiä elämänsä
rajoja jo paljon aikaisemmin 10-12 vuotiaina - on
yhä enemmän ja enemmän tässä suomalaisessa
kulttuurissa. Auliisti päästetään kun
toisetkin ovat päästäneet. Muualla maailmassa
näitä meidän alkukantaisina, slaavilaisena ja
metsäläisenä pidettyjä piirteitämme
ihmetellään ja kauhistellaan.
Mitä tästä seuraa. Tutkijat sanovat, että
kerro minulle 12 tai 15 vuotias ystävistäsi,
vapaa-ajan viettotavoistasi...niin minä kerron
mitä sinulle kuuluu 20 vuoden kuluttua. Miksi se
vieras maa...tuntematon, kielletty kiehtoi
tekstimme poikaa...siihen on tänäänkin tässä
kirkossa paljon omakohtaisia vastaajia. Miksi
rippikoululaiset. Miksi niin monen pitää se
karu lenkkinsä tehdä. Kadottaa henkinen
pääomansa. Tulla joskus vuosien jälkeen sitten
Taivaalisen Isän porteille kolkuttamaan...paljon
kokeneena...paljon kipuja kokeneena...moneen
kertaan lyttynä ja haavoittuneena...monet
katkerat itkut itkeneenä...
Kotona odotettiin! Kotona odotetaan! Ystävä:
Tekstimme pääsanoma on:"Me kuulumme
Taivaallisen Isän lapsijoukkoon. Kasteessa
meidät on siihen liitetty. Jotakin elämä on
vienyt hyvinkin kauas noista arvoista tai
Taivaallisen Isän opettamasta elämäntavasta.
Toisen kohdalla yhteys on säilynyt. Oli miten
oli: Nyt hetki tässä on totta. Yhä Isä on
kädet ojossa sanomassa: Tervetuloa kotiin.
Tervetuloa takaisin. Tervetuloa lähemmäksi
sinä vanhempi veli myös, jolle kaikki on o
ollut tuttua koko ajan, mutta et ole ymmärtänyt
millaisten aarteiden äärellä olet
ollut...lampaat ja vuohet ovat olleet
käytössäsi koko ajan, mutta aihetta juhlaan et
ole kokenut."
Isällä taisi siis olla kaksi kuollutta poikaa.
Ainakin toinen poika oli tuona kertomuksen
päivänä herännyt eloon: Saanut sydämeensä
tosi ilon...sen mitä hän ovet paukkuen oli
maailmalta lähtenyt hakemaan, sen hän nyt
kotiin paletessaan vasta löysi. Toivon mukaan
katkera vanhempi veli näki ja tajusi myös oman
tilansa ja saisi hänkin sen ilon jonka
lähimailla kateellisena pikkuveljelleen nyt oli.
Ilo tuli kun sai olla itsenään Taivaallisen
Isän lähellä. Ei tarvinnut pinnistää ja
näytellä vaan olla mitä on ja tulla
hyväksytyksi. Se oli rakkautta ja siitä tuli
koko elämää kantava voima.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle