Saarna Alajärven kirkossa
Hölkkäkirkko 25.8.2002
2 vk ev. Matt.5:43-48
Nyrkkeilyssä käytetään
termiä sparraus. Sparraus tarkoittaa sitä,
että harjoitusvastustaja,
joka usein voi olla huomattavasti kookkaampi ja
näin totuttaa harjoittelevaa nyrkkeilijää
antamaan parhaansa. Jopa ylittämään itsensä.
Kaikessa kilpaurheilussa on kyse ikään kuin
itsensä voittamisesta yhä uudelleen ja
uudelleen.
Harjoittelun kautta haetaan yhä parempaa
suorituskykyä - ennätysten toistuvaa
parantamista.
Jopa olla kaikkein paras koko maailmassa, olympia
kultaa - täydellistä suoritusta!
Meillä kuntoliikkujilla tavoite ei taida olla
uudet ennätykset, edes omat, vaan se,
että terveys voisi säilyä. Että jaksaisimme
paremmin työssä. Että saisimme liikunnasta
virkistystä. Kaikessa tässä liikunnalla on
todistetusti suuri merkitys.
Raamatullinen näkökulma ja voisiko sanoa
velvoite tähän kunnostaa huolehtimiseen
löytyy esimerkiksi sanasta: "Ruumiimme on
Pyhän Hengen temppeli:
Sitä ei saisi turmella, ei
ylensyöden...juomalla...tai antamalla sen
laiskuuttaan ja mukavuudenhaluaan noudattaen
rapistua.
Mutta tekstiin: Oliko Jeesuksen
kehotus:"Olkaa täydelliset" ikään
kuin tuollaista sparrausta:
Kannustusta ja valmennusta yhä parempaan
elämään ja kilvoitukseen ja siinä mielessä
vähän
yliammuttu ja liiallinen oikeasti, sillä kukapa
meistä on täydellinen.
Ei! Kyllä Jeesus oli ihan tosissaan: Hänen ja
Taivaallisen Isän vaatimus on täydellisyys.
Täydellisyys ihmissuhteissa, täydellisyys
vaikkapa tuossa omasta Pyhän Hengen temppelin
huolenpidosta. Täydellisyys Jumala suhteen
hoitamisessa. Täydellisyys kaikessa.
Kuinka valtava oli ero tuon ajan kansanopetuksen:
Vihaa vihollistasi ja Jeesuksen sanan:
Rakasta häntä, rukoile hänen puolestaan.
Käännä sinua lyövälle toinenkin poski. Jos
joku vaatii sinulta takkia, anna paitasikin. Ei
vain Jeesuksen aikalaisista, vaan meistäkin
nämä ovat mahdottomia vaatimuksia. Jopa
mielettömiä.
Mahdottomia käytännössä. Myönnämme
teoriassa tietysti että ovatkaan nämä oikeita
ja hienoja, mutta kuin toisesta maailmasta.
Ja aivan totta, nyt tulemme ytimeen, ne ovatkin
toisesta maali-
musta. Nämä ovat taivaallista
käyttäytymistä. Siellä susi ja lammas
aterioivat vierekkäin
eivätkä tee toisilleen pahaa. Siellä vallitsee
täydellinen huolenpito ja rakkaus.
Kuinka toisenlaisessa maailmassa me
elämmekään. Kuluneen vuoden yksi puhutuimmista
maailman poliittisista aiheista on ollut puhe
kostosta: Onko oikein maksaa kovuus
kovuudella? Oikeudenmukaisuuden nimissä tässä
maailmassa tehdään paljon pahaa.
Ja totta: Nämä asiat eivät ole todellakaan
yksiseliteisiä: Kerron yhden esimerkin, jonka
eräs isä kertoi: Heillä oli kotona opetettu
sopuisuutta. Jos joku ottaa hiekkalaatikolla
lelusi, etsi sinä toinen jolla leikkiä. Älä
vastusta väärintekijöitä. Mutta ennen
pitkää oltiin
tilanteessa, että tuo poika sai aina kärsiä:
Hänen yli käveltiin mennen tullen. Asiasta
puhuttiin asianomaiselle ja vanhempien kesken,
mutta ei tulosta. Kiusaaminen jopa vain
paheni. Isä kertoi:
"Silloin ajattelin, ettei tuo vetele...hän
opetti poikansa tekemään vastarintaa. Kun
toinen
otti tavaran kuten ennenkin poika ei enää
antanutkaan, vaan pukkasi - voimakas kun oli -
tavaraa omivan pois...isä kertoi: Siihen loppui
kiusaaminen.
On tosi vaikeaa olla tässä maailmassa
täydellinen? Ja täydellinen umpikuja tulee, kun
kuulemme vaatimuksen, että taivaaseen pääsee
vain se joka tekee kaiken, mitä laki
vaatii. Tämä täydellisyyden vaatimus on ajanut
monet tosissaan pelastusta etsivät ahtaalle.
Vaikka kuinka yritän olla hyvä ja välttää
syntiä..se ei onnistu. Itsekkyys,
äkkipikaisuus...
mitä se luonne itsekullakin on...nousee esiin
vaikka miten yrittäisi olla parempi.
Nuo hurjat Jumalan lain vaatimukset ajoivat
Martti Lutherin umpikujaan.
Vaikka miten yritti noudattaa Jumalan tahtoa,
vaikka antoi koko elämänä rukoukselle...
sama vanha minä pysyi. Ulkoisesti hän
sai kyllä kaiken näyttämään hurskaalta,
mutta omatunto sanoi ei riitä ja kun hän luki
raamattua, jälleen sama - ei riitä. Ei riitä,
koska Jumala ja Hänen vaatimuksensa on
täydellisyys: Ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
Opetuslapset Jeesukselle tuota ihmettelivät
todeten:
Tuohan on mahdotonta ihmiselle. Jeesus vastasi
heille:"Mutta Jumalalle kaikki on
mahdollista". Totta ihmiselle mahdotonta.
Täydellisesti mahdotonta. Mutta yhtä
totta, että Jumalalle mahdollista.
Jumalalle kaikki on mahdollista. Ja Hän teki
meille mahdottomasta mahdollisen.
Hän teki sen Poikansa Jeesuksen uhrin kautta.
Jeesus eli täydellisesti. Hän maksoi pahan
hyvällä. Sen mikä
meille on ja jää mahdottomaksi Jeesus täytti.
Täytti lain vaatimukset Kärsi meidän
kuolemantuomiomme puolestamme. Kun tuo avautui
Lutherille: Taakka oli poissa,
kun tuo sanoma avautuu, että syntini on jo
sovitettu, mahdottomat velkani maksettu,
valtavat vaatimukset täytetty.
Niin mikä helpotus, mikä ilo...rauha...Uusi
elämä!
Mekin saamme ottaa vastaa nytkin tuon Jeesuksen
täydellisen armahduksen. Velat on
maksettu, taakat on kannettu. Saamme olla Jumalan
lapsia.
Mutta yksi asia vielä. Mikä tehtävä sitten on
noilla vaatimuksilla, kun mm. päivän
tekstin sanoilla rakastakaa
vihollisianne...jne...Käskyillä, raamatun
kehotuksilla:
1.) Ne paljastavat, kun omatunto niistä meitä
syyttää syyllisyytemme Jumalan
edessä..Pelastuksen tarpeen...
.toivottavasti jo täällä ajassa, ettei vasta
viimeisellä tuomiolla seisottaessa..
2.) Ne ajavat meitä etsimään armahtajaa. Laki
vie Kristuksen armahtajan tykö.
3.) Laki kertoo, mikä on Jumalan tahto.
Näyttää oikean ja väärän. Miten tulisi
elää ja toimia. Uskova haluaa noudattaa Jumalan
tahtoa, ei siksi että niin ansaitsisi
pelastuksen, vaan koska se on hyvän
Kaikkivaltiaan tahto. Ja myös tietää, että
niin tekemällä saa suurimman siunauksen ja
varjeluksen elämään, koska Jumalan
laki on elämän oma laki.
Siis turvaudutaan pelastuksen asiassa jatkuvasti
yksin Jeesukseen ja Jumalan
armoon, mutta lähimmäisyyden ja oikein
tekemisen kysymyksissä niin kuin kaikki
oma ja koko maailman
hyvinvointi riippuisi kokonaan minusta.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle