• Saarna Tapanina 26.12.1999 2 vk ev. Luuk.12:8-12

      ______________________________________________________________

      Tuntuu vuosi vuodelta Tapaninpäivänä saarnatessa, että jotenkin liian nopeasti se joulun "ihana sanoma" jää taakse ja hypätään yhtäkkiä aivan toisiin tunnelmiin. Tosin kyllä joulun aihepiireihin palataan vielä sekä uudenvuodenpäivän saarnassa, kun puheena on Jeesus nimi että loppiaisena, jolloin muistellaan tietäjien käyntiä Jeesuksen luona. Ja itseasiassa onko se joulunkaan sana ulkoisilta puitteiltaan tosiaankaan mikään idylli: Synnyttävälle äidille ei löytynyt paikkaa kuin karjasuojasta.

      Kaikki tämä ja erityisesti Tapaninpäivän selkeä sana kertoo, että kristinusko ei ole jokin kaunis siloiteltu tarina mielen rauhoittamiseksi, vaan keskelle tämän maailman kovia realiteetteja tuleva ja elettävä asia.

      Tämän päivän evankeliumissa puhuu, ei enää seimessä makaava pieni vauva, vaan aikuinen Jeesus. Puhe on suunnattu, kuten Hän sanoo:"Ystäville", Hänen omilleen. Hänen puheensa on täynnä realismia, vailla kaikkia korulauseita ja hempeilyä. Hän puhuu omilleen siitä, mitä on olla Hänen seuraajansa käytännössä tässä maailmassa. Se on toisinaan yksinjäämistä. Suuret joukot haihtuvat äkkiä, jäljelle jää vain pieni uskollisten lauma. Jotakin siitä kai osoittaa siirtyminen jouluaatosta, jolloin kirkot pullistelevat väkeä, kuka minkäkin motiivin vetäminä (hyvä kun tulevat ja aitoa uskoa lienee yllättävilläkin tahoilla...Herra sen tietää), mutta tapanin päivä kertoo jo asian toisesta puolesta..

      Jeesus muistuttaa tänään Häneen tunnustautumisen tärkeydestä. Hän toteaa yksinkertaisesti:"Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan Jumalan ja enkelien edessä taivaan kirkkaudessa." Voimme kysyä kuinka pieni joukko enää jää jäljelle? Minunkin täytyy tunnustaa, että on ollut tilanteita, jolloin sen kertominen , että on ammatiltaan pappi on ollut vaikeaa tai vähintään kiusalliselta tuntuvaa. On tilanteita, jolloin olisi otollinen tilaisuus ottaa hengellinen asia esiin, mutta helpompaa on vaieta. Ja muistelkaamme näiden Jeesuksen kehoitusten alkuperäistä kuulijajoukkoa: Vahvinkin heistä, Pietari, kielsi ja vielä monta kertaa...Totta on Lutherin oivallus paikastamme armonalttarin edessä: "Kerjäläisiä olemme kaikki". Ei meillä ole kerskaamista, pikemminkin katumista ja rukousta, että Pyhä Henki vahvistaisi meitä, kuten Stefanusta aikanaan, antamalla hänelle rohkeuden käydä kuolemaan uskonsa tähden ennemmin kuin kieltää Vapahtajansa. Jeesuksen profetia siitä, että hänen omiaan vedetään oikeuksien eteen ihan vain siitä syystä, että kokoontuu jamalanpalvelukseen pyhäpäivänä on totta monin paikoin tänäkin päivänä tässä maailmassa. Todella monin paikoin. Täällä Suomessa tämä tällä hetkellä tuntuu lähes uskomattomalta. Meillä kun tunnustautuminen tietää pahimmillan kenties lievää ilkkumista ja hymähtelyä.
      On kuitenkin totta, että raamattu on kielletty kirja monissa muslimimaissa ja mm. kommunistisessa Pohjois-Koreassa. Kristittyjä heitetään vankeuteen mielivaltaisia tekosyitä käyttäen lukuisissa aasian maissa. Nämä asiat ovat meille vieraita eikä niistä varmaankaan riittävästi puhuta (edes kirkoissa): Meillä suomalaisilla taitaa tässäkin asiassa olla vielä sellaista itsesensuuri mentaliteettia, että toisten maiden sisäisiin asioihin ei sovi liiemmälti puuttua (ettei oma etu kärsi). Esimerkiksi koko syksyn pinnalla ollut Itä-Timorin kysymyksen yksi taustatekijä on ollut, että Itä-Timorilaiset ovat kristittyjä ja miehittäjä Indonesia mailman väkirikkin muslimimaa. Ohimennen uutisissa on välähtänyt: 2 kirkkoa, jonne kristityt olivat paenneet poltettiin taas...viisi nunnaa ja kaksi pappia surmattiin.
      Joka vuosi tässä meidän maailmassamme surmataan satojatuhansia jopa miljoonia kristittyjä. Puhumattakaan siitä, että kristityksi tunnustautuminen merkitsee sitä, että lapset eivät saa opiskelupaikkoja, tunnustajan oma urakehitys pysähtyy...suku hylkää jne jne. Mitä me voimme tehdä: Kirjoittaa vetoomuksiin nimiä, kun sellainen kohdalle sattuu...huomioida näitä uutisia ja kertoa niistä jutellessamme työtovereiden kanssa...ja ennenkaikkea rukoilla vainottujen ja heidän läheistensä puolesta: Heille rohkeutta, kestävyyttä ja sitä, että vainot voisivat loppua. Sitä että Kristus tulisi pian!

      Miten olisi meidän tunnustautumisemme laita, jos todella henkemme tai vaikkapa vain omaisuutemme olisi varassa...sitä on hyvä miettiä?

      Ja sitten ydin: Vainojen taustalla on se raamatun puhuma henkivaltojen taistelu: "Sielunvihollinen käy ympäri kuin kirjuva jolopeura etsien kenet saisi niellä..." Jeesus tuli maailmaan,että ihmisillä olisi mahdollisuus pelastua sielunvihollisen vallasta taivaallisen Isän valtakuntaan ja koska voittaja jo tiedetään tämä jäljellä oleva taisteluaika on kovaa...raivoisaa...mieletöntä! Siitä on kysymys.

      Tähän yhteyteen Jeesus liitti puheen Pyhän Hengen pilkasta. Kaikki muut synnit saa anteeksi, mutta joka pilkaa Pyhää Henkeä, sitä ei anneta anteeksi" Kysymys Pyhän Hengen pilkasta nousee esiin lähesjokaisessa rippikoulussa. En kai minä ole pilkannut Pyhää Henkeä, kun suusta on tullut päästeltyä yhtä ja toista. On ilahduttavaa, että tätä kysytään: Sehän kertoo, että kysyjä haluaisi pelastua, mutta surullista, että luonnollinen ihminen haluaisi pelastua ikäänkuin niukin naukin...vähimmäisvaatimustason mukaan...tehdä muut synnit, mutta ei sitä pahinta...Mutta me tiedämme: Lain tie on kokonaan tukossa. Jo yksi pienikin synti on kadottava, jos sitä ei saa anteeksi. Ja nyt sanotaan todellakin:"Muut synnit saa anteeksi, muttei Pyhän Hengen pilkkaa:"

      Pyhän Hengen tehtävä on osoittaa meille, että me tarvitsemme pelastajaa. Hän näyttää meille synnin ja vätää syntien sovittajan luo. Pyhän Hengen tehtävä on siis ajaa ja vetää meitä Jeesusksen Kristuksen ainoan pelastuksen toivomme luo. Pyhä Henkin antaa meille etsikkoajan...kutsuu ottamaan uskonasiat tosissaan...Pyhä Henki antaa myös voiman tulla Jumalan lapseksi...Hän on siis todellisen pelastumisen asiassa kaikki kaikessa! Pyhän Hengen pilkka on tämän kaiken lopullista hylkäämistä. Vaipumista epäuskoon. Kristuksen pelastusteon hylkäämistä. Lopullisesti. Sen hylkäämisen jälkeen hylkääjä ei enää ajattele pelastuskysymystä..hänelle uskonasia on kuollut...hän on vaikka elääkin fyysisesti hengellisesti jo kuollut ja kadotettu. Mikä hirveä tilanne. Mutta sinä, joka kyselet, enhän minä vain...jo tuo hätääntynyt kysely kertoo eläväksi tekevä Pyhä Henki tekee vielä sinussa työtä, pelastuksen portti on kohdallasi auki. Turvaudu Jeesukseen, hänen ristiinsä..siinä on koko pelastus valmiina sinun puolestasi.

      Haluan päättää tämän saarnan tekstijaksoa edeltäviin jakeisiin. Niissä Jeesus sanoo:"Minä sanon teille, ystävilleni: Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta joiden valta ei ulotu sen pitemmälle. Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen, että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä. Varpusia saa kahdella kolikolla viisi, eikö niin? Silti Jumala ei unohda yhtäkään niistä. Teidän jokaisen hiuskarvannekin on laskettu. Olettehan te arvokkampia kuin kaikki varpuset."


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle