Sijoitusneuvontaa
Tulevan pyhän
evankeliumina on Jeesuksen vertaus isännästä,
joka lähti matkoille ja uskoi omaisuutensa
hoidon kolmelle palvelijalleen. Kaksi palvelijaa
otti omaisuuden haltuunsa rohkeasti ja asioi
niillä niin, että isännän palatessa omaisuus
oli kasvanut moninkertaiseksi. Kolmas palvelija
oli sensijan kätkenyt talenttinsa maahan ja nyt
isännän palatessa palautti sen takaisin isännälle.
Kaksi ensinmainittua sai kehuja ja heille
uskottiin entistä enemmän vastuuta jatkossa.
Sitävastoin kolmannelta palvelijalta otettiin
talentti pois ja hän sai rangaistuksen huonosti
hoidetusta tehtävästä.(Matt.25:14-30)
Tämä voisi olla jonkin
sijoitusneuvontamainoksen alkukertomuksena, sillä
niin nykyaikaiselta se tuntuu. Mistä saa
parhaimman tuoton sitä pohtii moni aikamme
ihminen. Moni on sijoituksilla tehnyt suuria
omaisuuksia, joku toinen menettänyt niin omansa
kuin takaajienkin rahat.
Jeesus tuskin kertoi tätä vertausta taloutta
opetaakseen, vaan talentti on meidän elämämme
ja siinä nimenomaan meidän luottamuksemme
Taivaalliseen Isään.
Kaksi ensimmäistä palvelijaa elivät elämäänsä
rohkeasti. He luottivat elämään. Heillä oli näkyjä
ja ideoita ja he näkivät vaivaa toteuttaakseen
niitä. Isännän paluun hetki oli heille iloinen
ja odotettu. He pääsivät kertomaan miten hyvin
oli mennyt. Toki oli ollut varmasti hetkellisiä
takaiskuja, mutta niistäkin oli selvitty. Elämä
oli kantanut.
Kolmannen palvelijan tragedia oli väärä Jumala
kuva. Hänen mielikuvissaan isäntä oli
ennenkaikkea kova ja vaativa. Siksi hän ei ollut
uskaltanut muuta kuin kaivaa talenttinsa näennäiseen
turvaan - maahan:"Minä pelkäsin". Ja
mikä traagisinta: Hänen kuvansa Jumalasta
toteutui hänen kohdallaan. Kiitoksia ei
tosiaankaan tullut, vaan ankarat moitteet.
Kertomus päättyy Jeesuksen
sanoihin:"Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja
hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole,
siltä otetaan pois sekin mitä hänellä
on." Tämä lause on avain koko tekstin ymmärtämiseen.
Usko Jumalaan ei saa olla mikään elämämme
marginaaliin (maahan piiloon kaivettu) hätävara,
vaan elämän jokapäiväinen perusta ja turva.
Mutta jos me "syväjäädytämme"
uskomme ennen pitkää on todettavissa ei sitä
tosiasiassa olekaan. Usko on tarkoitettu jokapäiväisen
asioinnin asiaksi. Minne menen - menen uskovana,
mitä teenkin - teen uskovana, mitä ajattelenkin
- ajattelen uskovana. Se ei ole hurskastelua tai
hyökkäävyyttää, vaan aitoa elämää
Taivaallisen Isän johdatuksessa ja
huolenpidossa. Näin uskoa jokapäivä arjessa eläen
saa huomata: Se kasvaa...siitä tulee yksi elämän
keskeisiä, luonnollisia asioita.
Mihin siis sijoitta elämässä: Taivaalliseen Isään.
Siihen, että Hän on totta ja että minunkin
matkallani Hän tahtoo olla johdattamassa ja
kantamassa.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle