Saarna 5.5.2002 5. sunnuntai
pääsiäisestä
2 vk ev. Matt.6:5-8 (Rukoussunnuntai)
Kirkko ja uskovat vain
rukoilevat kärsivien puolesta: Mitä se auttaa?
Sen sijaan pitäisi antaa käytännön apua...
Tämän tapaisen toiveen esitti eräs
yleisönosasto kirjoittaja joku aika sitten.
On totta, että meidän kristittyjen, joka siis
olemme se kirkko - todennäköisesti
nimimerkkikirjoittaja mukaan lukien - tulisi
tehdä enempi ja enempi kärsivien hyväksi
lähellä ja kaukana. Enemmän ja enemmän ja
milloinkaan emme olisi tehneet tarpeeksi - emme
omantuntomme edessä, emme ulkopuolisen
arvostelijan mielestä, emmekä myöskään niin
tarpeeksi, että avuntarve loppuisi tai edes
paljoakaan lieventyisi tässä tuskan ja puutteen
maailmassa.
Jos vaikka teemme kaikkemme se ei riitä: Nämä
ovat tuttuja tuntoja totiselle kilvoittelijalle.
Palvelun ja uhrautumisen tiellä velka näyttää
vain entistä suuremmalta. Sen syyllisyyden alla
ei kestäisi ellei meillä olisi oikeutta viipyä
Jumalan edessä - Rukoilla. Tunnustaa jatkuvaa
itsekkyyttä Hänelle - pyytää anteeksi - anoa
voimaa parempaan elämään - ja kaikkein
tärkeimpänä: Emme kestä ellemme saa jättää
asioita - niitä tuskaisimpia ja aivan kaikkia
Jumalan eteen, Hänen tietoonsa ja Hänen
hoidettavakseen.
Myös Hänen , ei vain meidän, sillä me
tiedämme, että ihmisapu jää aina vajaaksi. Se
on toki tarpeellinen ja välttämätöntä. Mutta
Jumala voi enemmän kuin me anomme tai
ymmärrämme - kuten vanha rukous sanoo.
Siis kaiken kaikkiaan tästä: Me kristityt emme
sano rukouksesta:"Hän vain rukoilee" -
vaan Hän peräti rukoilee! Tekee eniten mitä
voi tehdä: Siksi rukous tänään
Jumalalle:"Herra anna minulle enemmän
voimaa rukoilla."
Päivän tekstikohdassa täydellisesti ilmi se
valtava arvostus, joka Jeesuksella oli rukousta
kohtaan. Ensinnäkin me tiedämme, että Hän
rukoili paljon. Jatkuva seurustelu Taivaallisen
Isän kanssa oli Hänelle välttämätöntä.
Tätä Jeesus tahtoi opettaa myös meille.
Toiseksi Hän tässä tahtoo havahduttaa ihmiset
muodollisesta rukouksesta - todelliseen -
sydämen rukoukseen. Tyhjän hokemisesta
todelliseen seurusteluun Taivaallisen Isän
kanssa. Sitä, että Jeesus tässä tekstissä
arvosteli rukoilijoita ei missään tapauksessa
pidä ymmärtää, että Jeesus asetti
rukoilemisen sinänsä kyseenalaiseksi. Täysin
päinvastoin. Jeesus edellytti seuraajien
rukoilevan. Hän ei sanonut: Jos rukoilette, vaan
"Kun rukoilette".
Sen sijaan Jeesus moitti joidenkin juutalaisten
ryhmittymien tapaa "tekopyhien"
rukoustavaksi. Ulkokullatuilla
teeskentelijöillä ei tarkoitettu
välttämättä tietoisesti epärehellistä
henkilöä. Kysymys saattoi olla ristiriidasta,
josta asianomainen ei itse ollut edes tietoinen.
Mutta joka paljastui hänen käytöksestään..se
oli ristiriidassa hurskaiden sanojen kanssa. Hän
esitti muuta kuin oli. Jeesuksen kuvaus siitä
kuinka tällainen teeskentelijä suoritti
rukouksensa sisältää moitteen. Kun
rukoushetken aika tuli (aikakin oli siis
määrätty) - rukoilija pysähtyi: Kääntyi
Jerusalemiin päin. Mutisi rukouksen. Kovin
helposti tällaisten rukoushetkien vietto johti
ajatukseen, että siinä osoitetaan omaa
hurskautta toisille. Jeesus herätti kysymyksen,
voiko aito rukous tapahtua siinä kaikkien
nähden - hälinässä..määrä hetkellä ja
vastasi: Tuskinpa.
"Kun teeskentelijä näin rukoili, hän oli
jo palkkansa ansainnut:" se palkka oli
ihmisten kunnioitus tuollaista hartautta kohtaan.
Mutta rukouksen todellinen palkka:"Tulla
kuulluksi Jumalan edessä oli menetetty".
Oikea rukous edellytti Jeesuksen mukaan
kokosydämistä puhetta Jumalan kasvojen edessä.
Siksi oli tarpeen vetäytyä yksinäisyyteen -
hiljaisuuteen - omaan kammioon, jossa sydämet
puhuivat toisilleen: Rukoilijan ja Taivaallisen
Isän sydämet. Siellä saa olla heikko, pieni,
syntinen...toisaalta itsekäs ja
kova...parantajan ja eläväksi tekijän edessä.
Tällaista rukous me tarvitsemme.
Jumala ei vaadi tulemista ensin joksikin
voidaksemme ja saadaksemme oikeuden rukoilla,
vaan me saamme huutaa Jumalalle asiamme
sellaisina kuin sydän ne tuntee. Kun asiat
vuodatetaan Herran eteen silloin avaimet niiden
hoitamiseksi ovat löytyneet. Tähän kristikunta
uskoo. Kun asiat viedään Jumalalle rukouksessa
Hän johtaa ne oikein s.o. siten kuin ne ovat
parhaiten meidän iankaikkisen sielumme kannalta
ja Jumalan - yli meidän ymmärryksemme - olevan
rakkauden kannalta.
Näin olemmekin jo Jeesuksen tämänkertaisen
opetuksen viimeisessä osassa: Mikä tulee olla
rukouksen sisältö. "Älkää tyhjiä
hokeko - kuin pakanat." Rukous on kaikkien
uskontojen tunnusmerkkejä. Monessa
pakanauskonnossa rukoukset ovat pitkiä,
rituaalinomaisia. Tarkoituksena on ikään kuin
maagisesti samaa hokien tai ajallisesti kauan
kestäen taivuttaa jumala omien toiveiden
puolelle. Tällaisen Jeesus torjuu. Jumala ei
kuule rukouksia niiden muodon tai pituuden
perusteella. Jeesus halusi vapauttaa omassa
tällaisesta neuroottisesta rukouskuvasta.
Jeesus opettaa: Rukous on lahja. Oikeus. Siinä
ollaan yhteydessä Taivaallisen Isään. Aina ei
edes löydy sanoja: Mutta ajatus, huokaus..kyllä
Jumala tietää, ymmärtää.
Rukous on lapsen oikeus kiittää Isää:
Pyytää, anoa. Se ei ole käsky: Rukoile, vaan
huojentava tieto: Voi pyydä...sävyllä:: KUnpa
pyytäisit minulta.
Entä kun ei saa, kun menee toisin kuin
rukoilin...kun rukous ei tunnu auttavan...
Näihinkin löytyy raamatusta lukuisia
esimerkkejä. Jeesus Getsemanessa..ota pois
tämä malja...Paavali - pistin lihassa- ota
pois, mutta se ei lähtenyt Tilalle tuli vain
sana: "Minun armossani on sinulle
kyllin".
Jumala pitää omistaan huolen. Sen on jokainen
rukoilija, jos ei tässä ajassa - niin siellä
tulevassa nähnyt. Rukous on heittäytymistä
Jumalan varaan.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle