• Saarna 1.adventtina 28.11.1999 Alajärven kirkossa ev. Mark.11:1-10 /1 vk ev. Matt.21:1-9 Riemuvuoden avausmessu

      ___________________________________________________________________


      Tänään alkaa uusi kirkkovuosi. Riemuvuosi 2000. Se alkaa kansan laulaessa ja huutaessa aasilla ratsastavalle Messiaalle:"Hoosianna; Daavidin Poika, kiitetty olkoon Hän, joka tulee Herran nimessä:"

      Vanhan testamentin määräyksissä oli myös määräys viettää riemuvuotta, vapautuksen vuotta. Se oli 7 kertaa seitsemän eli 49 vuoden jälkeinen vuosi. Seitsemän on Jumalan ja täydellisyyden luku Vt:n lukusymboliikassa ja muistuttaa tässä, että kaikki mitä meillä on tulee tosiasiassa Taivaaliselta Isältämme. Ilman Häntä meillä ei ole mitään. Ei edes elämäämme. Vanhan testamentin riemuvuoteen sisältyi kolme merkityksellistä tosiasiaa:

      Ensinnäkin persoonallinen vapautus

      Israelilainen, joka köyhyytensä vuoksi oli joutunut myymään itsensä toiselle israelilaiselle piti vapauttaa, vaikka kukaan sukulaisista ei kykenisi maksamaan lunastushintaa.

      2:ksi. Taloudellinen ennallistaminen

      Kaikki myyty perintömaa tuli palautaa alkuperäiselle omistajalleen.

      ja 3:ksi täydellinen lepo

      Riemuvuoden tuli merkitä täydellistä lepoa sekä maalle, karjalle että ihmisille.

      Riemuvuoden rinnalla käytettiin myös nimitystä sapattivuosi (Tämä termihän on noussut meidän aikamme kiireisen ja uuvuttavan työrytmin keskellä uudelleen käyttöön - Joku voi kerätä tai muilla keinoin järjestää itselleen tai työntekijöilleen sapattivuoden.).

      Näillä VT:n säädöksillä pyrittiin edistämään uhteiskunnallista yhteydentunnetta ja veljeyttä. Riemuvuosikäytännön toteutuminen muinaisess israelissa poisti käytännössä orjuuden, eheytti perhe-elämää. Se toi mukanaan yhteiskunnallista vakautta. Edisti laupeutta ja ihmisarvon kunnioittamista. (Tosin kovasti ontuen israelinlaiset tätä riemuvuosimääräystä pystyivät toteutamaan.)

      Hengellisesti puhe riemuvuodesta pani muistamaan "maa ja kaikki mitä siinä on on Herran". Tätä kautta israelilaisille muodostui tietoisuus siitä, että he ovat maanpäällä vieraita ja muukalaisia , ajallisten lahjojen taloudenhoitajia. Kaikki tämä oli kuin esimakua tulevasta messiaanista ajasta; josta Jesaja ennusti (61:1-2) mm. näin:"Herran Henki on minun päälläni, sillä Hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran otollista vuotta." Jeesus selitti tätä kirjoitusta julkisen toimintansa eräässä avaustilanteessa Nasaretin synagoogassa:"Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen" (Luuk. 4:17-21). Todellisen riemuvuoden tuo, ei kukaan muu kuin Kristus Jeesus! Riemuvuosi saa lopullisen täyttymyksensä täydellisessä Jumalan valtakunnassa ruumiin ylösnousemisen ja koko luomakunnan lunastuksen myötä.

      Evankeliumimme tänään kertoo lähes hurmoksellisesta riemunhetkestä. Kansa levittää kuin punaiseksi matoksi korkealle kuninkaalle viittojaan ja palmupuiden lehviä. Valtava Psalmilaulu (Ps. 118:25-26) Hoosiaana Daavidin Pojalle kaikuu. Juhlakansa siinä tervehtii kuningastaan. Käsiään heiluttavaa ja riemuitsevaa kansaa on Jerusalemiin johtavan tienvierustat tupaten täynnä. Messias on kansansa keskellä

      Vastikän oli heidän korviinsa tullut huhu, Tämä Jeesus, joka juuri muutama päivä sitten herätti läheisessä Betanian kylässä Lasaruksen haudasta...hän joka oli tehnyt kymmeniä ihmetekoja, ruokkinut muutamalla leivällä ja kalalla tuhansia...opettanut selkeämmin kuin kukaan...nyt tämä - näin he tuolla hetkellä olivat valmiit uskomaan- on tässä heidän keskellään: Tämä on Messias, se jota on odotettu...Joko tietäen tai tietämään laulettin tuota Messiaan tulo laulua: Hoosianna. Ja totta Hän oli Daavidin sukua kuten piti, Hän oli syntynyt Beetlehemissä kuten piti...ja nyt Hän ratsasti aasilla kuten Vt:n profeetat olivat tämänkin yksityiskohdan ennustaneet. Toiveet olivat nyt täyttyneet. Juhlinta oli vilpitöntä!

      Hoosianna huudon sisältö oli: Oi auta, oi pelasta. Kansa toivoi lääkettä köyhyyteen, kurjuuteen, todellista sisäistä vapautta...jopa kuolemattomuutta..

      Kaikki tapahtui nopeasti. Nopeaa oli myös jatko: Jerusalemin temppeliin päästyään tämä kuningas panee tuulemaan...Julistaako Israelin itsenäisyyden Rooman valtakunnan alta...ei mitään tällaista, vaan tyhjentää temppelin "oman kuninkaanlinnansa" se vääristä hallitsijoista.

      Hoosianna huutojen kaikuessa he, joiden kanssa Jeesus oli jatkuvasti vastakkain: ylipapit, kirjanoppineet, fariseukset...olivat hiljaa. Hämmentyneitä. Kuin sivustaseuraajia. Äänessä oli nyt köyhäkansa. Ne joilla ei tavallisesti ollut puheoikeutta. Alaspainetut ja toivottomat. Tuona hetkenä he kokivat: Meillä on toivo.

      Mutta miten kävikään. Pian oli vastaiskun aika. Kuningas kruunattiin piikikruunulla ja nostittiin ristille. Ristipuun päässä tosin oli yhä viesti kuka: INRI, Jeesus Kristus, Juutalaisten kuningas.

      Tuosta hetkestä Hän, Jeesus oli opetuslapsilleen puhunut paljon, sanonut:"Kun minut ylennetään...ristinpuuhun....annan henkeni...että teillä olis tulevaisuus ja toivo...."

      Suurten joukkojen Hoosiaan huuto vaihtui järkyttävän nopeasti ristiinnaulitsi ristiinnaulitse huudoksi. Etsikkoaika meni ohi surullisella tavalla.

      Tajuammeko me omaa etsikkoaikaamme? Kuninkaiden kuninkaan toinen tuleminen on ovella, omaisuuskansa on palannut ennustetulla tavalla diasporasta luvattuun maahan. Elämme (kuten on ennustettu) aikaa, jolloin laittomuus näyttää nousevan valtaan ja rakkaus kylmenee, luopumus kristillisestä uskosta on enenevässä määrin totta...jne...jne...Mikä hetki yöstä on? Milloin tulet Herra Jeesus? Milloin alkaa se todellinen riemuvuosi?

      Mistä me etsimme elämäämme ja vuosiimme riemua...tämän päivän teksti on vakava muistutus tosi elämä ja tosi riemu...aina ikuisuuteen saakka tulee vain Häneltä, joka on kuninkaiden kuningas ja Herrain Herra, Jeesukselta Kristukslta.
      Siksi myös meidän laulumme on ja sa olla:"Hoosianna, Daavidin Poika - oi auta, oi armahda! Tule Herra Jeesus!




      Saarna 1.adventtina 28.11.1999 Alajärven kirkossa ev. Mark.11:1-10 /1 vk ev. Matt.21:1-9 Riemuvuoden avausmessu

      Tänään alkaa uusi kirkkovuosi. Riemuvuosi 2000. Se alkaa kansan laulaessa ja huutaessa aasilla ratsastavalle Messiaalle:"Hoosianna; Daavidin Poika, kiitetty olkoon Hän, joka tulee Herran nimessä:"

      Vanhan testamentin määräyksissä oli myös määräys viettää riemuvuotta, vapautuksen vuotta. Se oli 7 kertaa seitsemän eli 49 vuoden jälkeinen vuosi. Seitsemän on Jumalan ja täydellisyyden luku Vt:n lukusymboliikassa ja muistuttaa tässä, että kaikki mitä meillä on tulee tosiasiassa Taivaaliselta Isältämme. Ilman Häntä meillä ei ole mitään. Ei edes elämäämme. Vanhan testamentin riemuvuoteen sisältyi kolme merkityksellistä tosiasiaa:

      Ensinnäkin persoonallinen vapautus

      Israelilainen, joka köyhyytensä vuoksi oli joutunut myymään itsensä toiselle israelilaiselle piti vapauttaa, vaikka kukaan sukulaisista ei kykenisi maksamaan lunastushintaa.

      2:ksi. Taloudellinen ennallistaminen

      Kaikki myyty perintömaa tuli palautaa alkuperäiselle omistajalleen.

      ja 3:ksi täydellinen lepo

      Riemuvuoden tuli merkitä täydellistä lepoa sekä maalle, karjalle että ihmisille.

      Riemuvuoden rinnalla käytettiin myös nimitystä sapattivuosi (Tämä termihän on noussut meidän aikamme kiireisen ja uuvuttavan työrytmin keskellä uudelleen käyttöön - Joku voi kerätä tai muilla keinoin järjestää itselleen tai työntekijöilleen sapattivuoden.).

      Näillä VT:n säädöksillä pyrittiin edistämään uhteiskunnallista yhteydentunnetta ja veljeyttä. Riemuvuosikäytännön toteutuminen muinaisess israelissa poisti käytännössä orjuuden, eheytti perhe-elämää. Se toi mukanaan yhteiskunnallista vakautta. Edisti laupeutta ja ihmisarvon kunnioittamista. (Tosin kovasti ontuen israelinlaiset tätä riemuvuosimääräystä pystyivät toteutamaan.)

      Hengellisesti puhe riemuvuodesta pani muistamaan "maa ja kaikki mitä siinä on on Herran". Tätä kautta israelilaisille muodostui tietoisuus siitä, että he ovat maanpäällä vieraita ja muukalaisia , ajallisten lahjojen taloudenhoitajia. Kaikki tämä oli kuin esimakua tulevasta messiaanista ajasta; josta Jesaja ennusti (61:1-2) mm. näin:"Herran Henki on minun päälläni, sillä Hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran otollista vuotta." Jeesus selitti tätä kirjoitusta julkisen toimintansa eräässä avaustilanteessa Nasaretin synagoogassa:"Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen" (Luuk. 4:17-21). Todellisen riemuvuoden tuo, ei kukaan muu kuin Kristus Jeesus! Riemuvuosi saa lopullisen täyttymyksensä täydellisessä Jumalan valtakunnassa ruumiin ylösnousemisen ja koko luomakunnan lunastuksen myötä.

      Evankeliumimme tänään kertoo lähes hurmoksellisesta riemunhetkestä. Kansa levittää kuin punaiseksi matoksi korkealle kuninkaalle viittojaan ja palmupuiden lehviä. Valtava Psalmilaulu (Ps. 118:25-26) Hoosiaana Daavidin Pojalle kaikuu. Juhlakansa siinä tervehtii kuningastaan. Käsiään heiluttavaa ja riemuitsevaa kansaa on Jerusalemiin johtavan tienvierustat tupaten täynnä. Messias on kansansa keskellä

      Vastikän oli heidän korviinsa tullut huhu, Tämä Jeesus, joka juuri muutama päivä sitten herätti läheisessä Betanian kylässä Lasaruksen haudasta...hän joka oli tehnyt kymmeniä ihmetekoja, ruokkinut muutamalla leivällä ja kalalla tuhansia...opettanut selkeämmin kuin kukaan...nyt tämä - näin he tuolla hetkellä olivat valmiit uskomaan- on tässä heidän keskellään: Tämä on Messias, se jota on odotettu...Joko tietäen tai tietämään laulettin tuota Messiaan tulo laulua: Hoosianna. Ja totta Hän oli Daavidin sukua kuten piti, Hän oli syntynyt Beetlehemissä kuten piti...ja nyt Hän ratsasti aasilla kuten Vt:n profeetat olivat tämänkin yksityiskohdan ennustaneet. Toiveet olivat nyt täyttyneet. Juhlinta oli vilpitöntä!

      Hoosianna huudon sisältö oli: Oi auta, oi pelasta. Kansa toivoi lääkettä köyhyyteen, kurjuuteen, todellista sisäistä vapautta...jopa kuolemattomuutta..

      Kaikki tapahtui nopeasti. Nopeaa oli myös jatko: Jerusalemin temppeliin päästyään tämä kuningas panee tuulemaan...Julistaako Israelin itsenäisyyden Rooman valtakunnan alta...ei mitään tällaista, vaan tyhjentää temppelin "oman kuninkaanlinnansa" se vääristä hallitsijoista.

      Hoosianna huutojen kaikuessa he, joiden kanssa Jeesus oli jatkuvasti vastakkain: ylipapit, kirjanoppineet, fariseukset...olivat hiljaa. Hämmentyneitä. Kuin sivustaseuraajia. Äänessä oli nyt köyhäkansa. Ne joilla ei tavallisesti ollut puheoikeutta. Alaspainetut ja toivottomat. Tuona hetkenä he kokivat: Meillä on toivo.

      Mutta miten kävikään. Pian oli vastaiskun aika. Kuningas kruunattiin piikikruunulla ja nostittiin ristille. Ristipuun päässä tosin oli yhä viesti kuka: INRI, Jeesus Kristus, Juutalaisten kuningas.

      Tuosta hetkestä Hän, Jeesus oli opetuslapsilleen puhunut paljon, sanonut:"Kun minut ylennetään...ristinpuuhun....annan henkeni...että teillä olis tulevaisuus ja toivo...."

      Suurten joukkojen Hoosiaan huuto vaihtui järkyttävän nopeasti ristiinnaulitsi ristiinnaulitse huudoksi. Etsikkoaika meni ohi surullisella tavalla.

      Tajuammeko me omaa etsikkoaikaamme? Kuninkaiden kuninkaan toinen tuleminen on ovella, omaisuuskansa on palannut ennustetulla tavalla diasporasta luvattuun maahan. Elämme (kuten on ennustettu) aikaa, jolloin laittomuus näyttää nousevan valtaan ja rakkaus kylmenee, luopumus kristillisestä uskosta on enenevässä määrin totta...jne...jne...Mikä hetki yöstä on? Milloin tulet Herra Jeesus? Milloin alkaa se todellinen riemuvuosi?

      Mistä me etsimme elämäämme ja vuosiimme riemua...tämän päivän teksti on vakava muistutus tosi elämä ja tosi riemu...aina ikuisuuteen saakka tulee vain Häneltä, joka on kuninkaiden kuningas ja Herrain Herra, Jeesukselta Kristukslta.
      Siksi myös meidän laulumme on ja sa olla:"Hoosianna, Daavidin Poika - oi auta, oi armahda! Tule Herra Jeesus!



      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle