Riemuvuoden
avaus
__________________________________________________________________
Tänään kirkollisen
riemuvuoden juhlinnan alkaessa meille ilmoitetaan
viesti:"Kuninkaasi saapuu". Me
vastaamme siihen veisaamalla ylistys-ja
kiitoslaulua - Hoosianna Daavidin Poika, kiitetty
olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen.
Messias, Jeesus ei syntynyt tänne maailmaan
yllättäen, vailla ennakkoilmoitusta. Syntymisen
tarkka ajankohta oli tietysti ennalta tuntematon,
mutta muut seikat - suku, johon Hän syntyy,
paikka, jossa syntyy...tulevan elämän monet
yksityiskohdat...ratsastaminen aasintammalla
Jerusalemiin...olivat ennalta ilmoitetut.
Oli olemassa kirjallinen dokumentti, Vanha
Testamentti, jonka vuosisatoja, jopa
vuosituhansia aiemmin lausutut ennustukset
silloin täyttyivät.
Tämä osoittaa sen, että raamattu ei ole mikä
tahansa ihmisen uskonnollista käyttäytymistä
ja etsintää kuvaileva yleisinhimillinen teos,
vaan että siinä puhui sama Majesteetti, joka
kerran sanoi sanan ja maailmankaikkeuden
tyhjyydessä alkoi tapahtua. Majesteetti, joka
pystyi ja pystyy toteuttamaan antamansa sanan.
Jeesuksessa edellä ollut sana tuli ihmiseksi,
todellisuudeksi meidän keskelämme.
Jo Abrahamille Jumala oli luvannut:"Sinun
siemenestäsi syntyvästä kansasta syntyy
pelastaja, jossa kaikki kansat tulevat
siunatuiksi. S.o. saavat mahdollisuuden pelastua
ja päästä synneistään.
Monet ihmiset vuosisatojen ajan odotivat tätä
Messias-sovittajaa ja panivat Häneet toivonsa.
Perusteena luottamukselleen heillä oli, voisi
sanoa "vain" Jumalan sana, lupaus! He
uskoivat ja odotivat.
Voimme hyvällä syyllä arvella, että
tuollaiseen lupaukseen, ei varsinaiseen
konkreettiseen, uskominen oli vähintäänkin
vaikeaa.
Silti oli ihmisiä, jotka luottivat ja kun he sen
tekivät he saivat kokea Jumalan toimivan myös
heidän aikanaan ja heidän elämässään -
johdattajana, suojelijana ja varjelijana. Jumala
antoi heidän elämälleen tarkoituksen ja
mielekkyyden.
Tämän sunnuntain saarnatekstissä Jeesus sanoo
autuaiksi opetuslapsiaan, koska he saavat olla se
sukupolvi, joka näkee ja kuulee kasvoista
kasvoihin... Tässä ja nyt! Ja opetuslasten oli
helppo yhtyä tähän: He kokivat saavansa elää
ainutlaatuisten tapahtumien keskellä...kuulla
Jeesuksen puhuvan ja nähdä Hänen
toimivan:"Autuaat ne silmät, jotka
näkevät sen, mitä te näette (minä sanon
teille: monet profeetat ja kuninkaat ovat
halunneet nähdä sen,mitä te näette, eivätkä
ole nähneet, ja kuulla sen, mitä te kuulette,
eivätkä ole kuulleet."
Juuri näitä todellisia, yksinkertaisella
tavalla näkijöitä ja kuulijoita tahtoisimme
olla mekin.
Koemme, kun jotakin oikein selvästi näistä
uskonasioista kokisi niin sitten olisi helpompi
uskoa.
Varmaankin meillä on oikeus tuntea tarvetta
myös kokea uskoamme ja oikeus saada nähdä
perusteita uskollemme. Tätä näkemisen ja
kuulemisen halua ei ole syytä pitää epäuskon
ilmauksena, mutta tuon halun asettaminen uskomme
mittariksi jo sitä lienee.
Hengelliseen elämään liittyvä ahdistus on
ehkä useimmiten juuri tällaista
näkemättömyyden, tapahtumattomuuden
ahdistusta. Kuulemme todistuksia ihmisten
uskonnollisista kokemuksista - ihmeistä, Jumalan
voimakkaista vaikutuksista...ja vertaamme niitä
omiimme. Omassa elämässämme tuntuu olevan
tällä kohtaa hiljaiselo.
Haluasin uskoa paremmin, todellisemmin, mutta en
voi.
Onko minusta uskon riemuvuoden alkajaksi?
Tämän päivän evankeliumissa Jeesus julisti
autuaiksi, opetuslapsensa, jotka saivat nähdä,
mutta ei ainoastaan heitä - tuolla hetkellä
näkijöitä, vaan Hän sanoi:"Autuaat ne
silmät,jotka näkevät sen, mitä te
näette": Se on:Saman ja samaa, jonka te:
siis autuaita ovat ne jotka uskovat.
Usko merkitsee oikeastaan silmien avautumista
näkemään uudella tavalla...huomaamaan Jumalan
toimintaa ja olemassaoloakaikessa...myös minun
elämässäni. Pienissä arkisissa asioissa.
Mutta myös uskomme keskeisten, ilmoitettujen
asioiden näkemistä. Ja se, joka näkee ja
kuulee on Jeesuksen sanojen mukaan autuas:
Iankaikkisesti onnellinen.
Näenkö minä, näemmekö me?
Mitä näemme ja kuulemme?
Mihin nähtävään ja kuultavaan usko perustuu?
Kristillisessä kielenkäytössä on termi
armonväline. Armonvälineet, siis ne asiat,
joiden kautta Jumala selviten lähestyy ja toimii
meitä kohtaan tässä ja nyt - ovat Jumalan Sana
ja Pyhät sakramentit:Kaste ja ehtoollinen.
Jumalan Sanasta me kuulemme Hänen tahtonsa ja
toimintansa. Sana koskettaa meitä ja kutsuu
meitä parannukseen...tai koskettaa meitä siten,
että iloitsen, kun kuulen Jumalan suurista
teoista ja ihmestä...Koen niissä jotakin suurta
ja rohkaisevaa. Ja ennenkaikkea sana sanoo:
Syntisi annetaan sinulle anteeksi Jeesuksen
Kristuksen sovintoveren tähden. Voiko suurenpaa
asiaa tulla meidän korvaimme kuultavaksi.
Meidät on kastettu. Tämä merkitsee sitä,
että meidät on jo otettu, Jumala on ottanut,
lapsekseen.
Ja tänäkin päivänä meitä kutsutaan
ehtoolliselle. Leivässä ja viinissä Kristus
näkyvällä tavalla lähestyy meitä
vakuutaen:"Tämä on minun ruumiini ja
tämä on minun vereni, joka teidän puolestanne
on annettu ja vuodatettu - syntien
anteeksiantamiseksi."
Tämän kaiken saamme kuulla, nähdä ja
vastaanottaa. Ja näissä kaikissa on annettu
kaikki!: Riittävästi/ yhtäkylläisesti - Jos
näiden lisäksi vielä jotakin muuta uskossa
koemme ja saamme se on ylimääräistä armoa,
ylimääräistä näkemistä.
Adventti ja Hoosianna julistaa meille ilosanomaa,
sinun "kuninkaasi tulee". Hän oli
luvattu ja hän tuli.
Riemuvuosi alkaa. Kohta kirjoitetaan vuosiluku
2000. Kristikuntana elämme nyt toisenlaista
odotusaikaa: Kristuksen taivaaseenastumisen ja
paruusian, paluun välistä odotusaikaa.
Kun Jeesus eli ruumiissaan maanpäällä kaikki
eivät Häntä nähneet. Vielä harvemmat
näkivät Hänet Messiaaksi ja uskoivat.
Nyt kun hän tulee takaisin silloin kaikki
näkevät Hänet, ei enää kysymyksen alaisesti,
vaan selvästi. Kuninkaana ja voittajana.
"Silloin vajavainen, epäilevä usko on
täydellistä näkemistä".