Saarna Alajärven kirkossa su 2.1.2000 2
vk. ev. Joh.10:22-30 2.sunn.joulusta
(21.kjs. 3 vk.)
"Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet
Messias, sano se suoraan." Juutalaiset
halusivat suoraa: Kyllä tai ei vastausta.
Saman tapaiset kysymykset ovat monen tämänpäivänkin
ihmisen mielessä. Olisiko se Jeesus ja se usko
sittenkin jotakin, josta minulle olisi hyötyä.
Mitä usko tarjoaisi elämääni? Joku kysyy
papilta:"Mitä mieltä pastori on, kun
puhutaan rukouksella parantamisesta ja ihmeistä,
tapahtuuko niitä todella?"
Evankeliumin kertoma keskustelu käytiin
Jerusalemin temppelin ns. Salomon pylväskäytävässä.
Jo lähes kaksi kuukautta Jeesus oli yhtämittaisesti
esiintynyt, puhunut ja parantanut - toiminut
Jerusalemissa. Mielipiteet Hänestä olivat koko
ajan jakautuneet kahtia. Lakkaamatta Hänestä
oli keskusteltu. Oli aika saada lopullinen
selvyys tuohon keskeiseen kysymykseen - Kuka
Jeesus on?
Ajateltiin ja ajatellaan, kun sen varmasti tietäisin,
niin sitten kyllä voisin ratkaista oman suhteeni
Häneen.
Ennen tuota keskustelua Jeesus ei vielä
julkisesti ollut ilmoittanut olevansa Messias.
Vain samarialaiselle naiselle Sykarin kaivolla ja
sokeana syntyneelle miehelle Hän oli sen selvästi
sanonut. Kansa halusi vastauksen. Todennäköisesti
aivan rehellisessä tarkoituksessa. Merkit olivat
selvät: Siis - Oletko?
Mitä Jeesus vastaa? Antaako Hän selvän
vastauksen: kyllä tai ei. Hän ei anna aivan
yksiselitteistä vastausta, sillä sellainen
vapauttaisiihmisen henkilökohtaisesta,
persoonallisesta ratkaisusta. Jumalan ilmoitus
muuttuisi inhimilliseksi määritelmäksi. Ja ei
myöskään siitä syystä, että selvä kyllä
vastaus johtaisi Hänet väärälle
Messiastielle. Hän oli Messias, mutta ei
sellainen maallinen messias-kuningas kuin
juutalaiset odottivat. Jeesuksen valtakunta ja
kuninkuus ei ollut, kuten Hän itse sanoo:"Tästä
maailmasta".
Mutta toisaalta Hän antaa ja oli noina viikkoina
jatkuvasti antanut selvän vastauksen. Jokaisessa
sanassaan ja jokaisessa teossaan Hän oli
ilmaissut, kuka Hän oli!
Ja toiset olivat uskoneet ja toiset eivät.
Jotakuinkin samoista lähtökohdista eri ihmiset
olivat tulleet erilaisin tuloksiin.
Väistämättömään kysymykseen, miksi kaikki
eivät uskoneet ja usko, Jeesus itse
vastaa:"Te ette usko, koska ete ole minun
lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni."
Tarvitaan kuulevat korvat ja näkevät silmät.
Kaikki ihmiset, vaikkapa näin joulun aikana,
ovat toki kuulleet Jeesuksesta, mutta kuulevatko
he kuulevin korvin, niin että sana sattuu, niin
että ihminen huomaaJeesuksen
kutsuntarkoittavankin juuri minua. Tai jotkut eivät
elämänsä vaiheissa näe mitään erityistä
siitä huolimatta, että se on täynnä Jumalan
siunausta ja kutsua - ei ole näkeviä silmiä,
eikä vastaanottavaa sydäntä.
Vastaus kysymykseen :"Koska ilmoitat"
on jatkuvasti läsnä saarnatussa sanassa, läsnä
ehtoollisessa. Se on Jumalan ihmeellisessä
johdatuksessa - kuulemmeko ja näemmekö?
Jumala itse on kutsunut meidät tännesanansa
kuuloon. Lähtökohta selvälle vastaukselle on,
lähtökohta uskon syntymiselle, sen
lujittumiselle on...Hän ilmoittaa itseään ja
suuria pelastustekoja tänänkin tässä
jumalanpalveluksessa. Emme voi ottaa, ellei
meille anneta; mutta meille annetaan. Kristityn
vaellus on tämän päivän evankeliumin valossa
vaellusta täydestä pimeydestä kohti yhä
suurempaa vaekeuutta. lopulta aina taivaan
kirkkauteen saakka.
Ihminen joutuu sanan puhutteluunhyvin monilla eri
tavoilla. Sattuman tuntuisesti tai hartaasti
etsien. Syyt tulla sanankuuloon ovat
moninaiset:"Mutta Jumalan sana ei tyhjänä
palaja." - Sana sattuu, kuten kävi naiselle
Sykarin kaivolla:"Tulkaa katsomaan miestä,
joka on sanonut minulle kaikki, mitä minä olen
tehnyt. Eihän se vain liene
Kristus?"(Joh.4:29). Syntyy
molemminpuoleinen tunteminen:"Minä tunnen
ne ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille
iankaikkisen elämän". Jeesus ei olekaan enää
ulkopuolinen, vain muille kuuluva, vaan Hän on
minun Herrani ja minä olen Hänen lampaansa. Elämän
tarkoitus alkaa ihmeellisesti selvitä. Kun
Jumala saa puhutella meitä, me alamme huomata
sen, miten Jumala on meitä elämämme eri
vaiheissa johdattanut. Huomaamme kuinka
valtavasti Jumala on meidän elämässämme
tehnyt kiitosta saamatta. Tajuamme, että jo
kasteessa Hän merkitsi meidät omakseen. Ja
huomaamme suurimman kiitoksen aiheen, sen, että
Hän pelasti meidät, sulassa hyvyydessään ja
armollisuudessaan. Hän avasi silmämme näkemään
ja korvamme kuulemaan, että Jeesus on Kristus,
Messias, minun Vapahtajani. Osaame vastata
Jeesukselle kysymykseen:"Kenen te sanotte
minun olevan, kuten Pietari: Sinä olet Kristus,
elävän Jumalan Poika."
Heti evankeliumikohtamme jälkeen raamatussa on
lause:"Juutalaiset alkoivat kerätä kiviä
kivitääkseen Jeesuksen". Tällainenkin
reaktio voi sanaan olla: On niitä, jotka sanaa
kuulessaan kovettavat sydämensä ja torjuvat
kutsun. He ajattelevat itse pystyvänsä
hoitamaan pelastuksen asian, jos sellaista edes
on.
Rakkaat ystävät: Hyvä paimen etsii kadonneita,
nostaa syliinsä uupuneita..kantaa suojaan väsyneitä.
Jeesus sanoo:"He eivät koskaan joudu
hukkaan, eikä kukaan riistä heitä
minulta."
Saarna Alajärven kirkossa su 2.1.2000 2 vk. ev.
Joh.10:22-30 2.sunn.joulusta
(21.kjs. 3 vk.) Diak.l.261080 Oletko.htm
"Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet
Messias, sano se suoraan." Juutalaiset
halusivat suoraa: Kyllä tai ei vastausta.
Saman tapaiset kysymykset ovat monen tämänpäivänkin
ihmisen mielessä. Olisiko se Jeesus ja se usko
sittenkin jotakin, josta minulle olisi hyötyä.
Mitä usko tarjoaisi elämääni? Joku kysyy
papilta:"Mitä mieltä pastori on, kun
puhutaan rukouksella parantamisesta ja ihmeistä,
tapahtuuko niitä todella?"
Evankeliumin kertoma keskustelu käytiin
Jerusalemin temppelin ns. Salomon pylväskäytävässä.
Jo lähes kaksi kuukautta Jeesus oli yhtämittaisesti
esiintynyt, puhunut ja parantanut - toiminut
Jerusalemissa. Mielipiteet Hänestä olivat koko
ajan jakautuneet kahtia. Lakkaamatta Hänestä
oli keskusteltu. Oli aika saada lopullinen
selvyys tuohon keskeiseen kysymykseen - Kuka
Jeesus on?
Ajateltiin ja ajatellaan, kun sen varmasti tietäisin,
niin sitten kyllä voisin ratkaista oman suhteeni
Häneen.
Ennen tuota keskustelua Jeesus ei vielä
julkisesti ollut ilmoittanut olevansa Messias.
Vain samarialaiselle naiselle Sykarin kaivolla ja
sokeana syntyneelle miehelle Hän oli sen selvästi
sanonut. Kansa halusi vastauksen. Todennäköisesti
aivan rehellisessä tarkoituksessa. Merkit olivat
selvät: Siis - Oletko?
Mitä Jeesus vastaa? Antaako Hän selvän
vastauksen: kyllä tai ei. Hän ei anna aivan
yksiselitteistä vastausta, sillä sellainen
vapauttaisiihmisen henkilökohtaisesta,
persoonallisesta ratkaisusta. Jumalan ilmoitus
muuttuisi inhimilliseksi määritelmäksi. Ja ei
myöskään siitä syystä, että selvä kyllä
vastaus johtaisi Hänet väärälle
Messiastielle. Hän oli Messias, mutta ei
sellainen maallinen messias-kuningas kuin
juutalaiset odottivat. Jeesuksen valtakunta ja
kuninkuus ei ollut, kuten Hän itse sanoo:"Tästä
maailmasta".
Mutta toisaalta Hän antaa ja oli noina viikkoina
jatkuvasti antanut selvän vastauksen. Jokaisessa
sanassaan ja jokaisessa teossaan Hän oli
ilmaissut, kuka Hän oli!
Ja toiset olivat uskoneet ja toiset eivät.
Jotakuinkin samoista lähtökohdista eri ihmiset
olivat tulleet erilaisin tuloksiin.
Väistämättömään kysymykseen, miksi kaikki
eivät uskoneet ja usko, Jeesus itse
vastaa:"Te ette usko, koska ete ole minun
lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni."
Tarvitaan kuulevat korvat ja näkevät silmät.
Kaikki ihmiset, vaikkapa näin joulun aikana,
ovat toki kuulleet Jeesuksesta, mutta kuulevatko
he kuulevin korvin, niin että sana sattuu, niin
että ihminen huomaaJeesuksen
kutsuntarkoittavankin juuri minua. Tai jotkut eivät
elämänsä vaiheissa näe mitään erityistä
siitä huolimatta, että se on täynnä Jumalan
siunausta ja kutsua - ei ole näkeviä silmiä,
eikä vastaanottavaa sydäntä.
Vastaus kysymykseen :"Koska ilmoitat"
on jatkuvasti läsnä saarnatussa sanassa, läsnä
ehtoollisessa. Se on Jumalan ihmeellisessä
johdatuksessa - kuulemmeko ja näemmekö?
Jumala itse on kutsunut meidät tännesanansa
kuuloon. Lähtökohta selvälle vastaukselle on,
lähtökohta uskon syntymiselle, sen
lujittumiselle on...Hän ilmoittaa itseään ja
suuria pelastustekoja tänänkin tässä
jumalanpalveluksessa. Emme voi ottaa, ellei
meille anneta; mutta meille annetaan. Kristityn
vaellus on tämän päivän evankeliumin valossa
vaellusta täydestä pimeydestä kohti yhä
suurempaa vaekeuutta. lopulta aina taivaan
kirkkauteen saakka.
Ihminen joutuu sanan puhutteluunhyvin monilla eri
tavoilla. Sattuman tuntuisesti tai hartaasti
etsien. Syyt tulla sanankuuloon ovat
moninaiset:"Mutta Jumalan sana ei tyhjänä
palaja." - Sana sattuu, kuten kävi naiselle
Sykarin kaivolla:"Tulkaa katsomaan miestä,
joka on sanonut minulle kaikki, mitä minä olen
tehnyt. Eihän se vain liene
Kristus?"(Joh.4:29). Syntyy
molemminpuoleinen tunteminen:"Minä tunnen
ne ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille
iankaikkisen elämän". Jeesus ei olekaan enää
ulkopuolinen, vain muille kuuluva, vaan Hän on
minun Herrani ja minä olen Hänen lampaansa. Elämän
tarkoitus alkaa ihmeellisesti selvitä. Kun
Jumala saa puhutella meitä, me alamme huomata
sen, miten Jumala on meitä elämämme eri
vaiheissa johdattanut. Huomaamme kuinka
valtavasti Jumala on meidän elämässämme
tehnyt kiitosta saamatta. Tajuamme, että jo
kasteessa Hän merkitsi meidät omakseen. Ja
huomaamme suurimman kiitoksen aiheen, sen, että
Hän pelasti meidät, sulassa hyvyydessään ja
armollisuudessaan. Hän avasi silmämme näkemään
ja korvamme kuulemaan, että Jeesus on Kristus,
Messias, minun Vapahtajani. Osaame vastata
Jeesukselle kysymykseen:"Kenen te sanotte
minun olevan, kuten Pietari: Sinä olet Kristus,
elävän Jumalan Poika."
Heti evankeliumikohtamme jälkeen raamatussa on
lause:"Juutalaiset alkoivat kerätä kiviä
kivitääkseen Jeesuksen". Tällainenkin
reaktio voi sanaan olla: On niitä, jotka sanaa
kuulessaan kovettavat sydämensä ja torjuvat
kutsun. He ajattelevat itse pystyvänsä
hoitamaan pelastuksen asian, jos sellaista edes
on.
Rakkaat ystävät: Hyvä paimen etsii kadonneita,
nostaa syliinsä uupuneita..kantaa suojaan väsyneitä.
Jeesus sanoo:"He eivät koskaan joudu
hukkaan, eikä kukaan riistä heitä
minulta."
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle