Saarna 4. adv.sunn. 24.12.2000 klo
13
1-3. vk ev. Matt.1:18-24
Tämä Matteuksen
evankeliumin joulukuvaus on suoranaisesti karu.
Se on aivan toisenlainen kuin se perinteinen
Luukkaan:"Ja tapahtui niinä
päivinä....", jossa on harrasta tunnelmaa
ja sitä "oikean ja aidon joulun
tuntua".
Uskoisin niin, että meille on talletettu näin
erilaisia näkökulmia siitä, mitä
Betlehemissä 2000 vuotta sitten tapahtui siksi,
että me erilaiset ihmiset saisimme jokainen sen
viestin, joka kaikissa evankeliumeissa on ydin:
Että saisimme sen sekä kuulla, että
vastaanottaa aivan sydämeemme saakka.
Me erilaiset ihmiset. Ehkä juuri joulunajan
kirkoissa näin voi sanoa. Me olemme tulleet
monenlaisista elämäntilanteista; monet hyvin
erilaiset asiat risteilevät mielissämme. Myös
suhteemme tähän kirkkoon ja sen sanomaan
herättää sisällämme kovin erilaisia
tunteita.
Niin- eroja varmasti on.
Mutta joulu kertoo, mitä meillä on yhteistä.
Olemme kaikki samaa ihmiskuntaa. Jumalan luomia
ihmisiä. Erilaisuudestamme huolimatta meillä on
myös yhteisiä kysymyksiä ja kokemuksia.
Ja kaikkein vahvin asia: Meillä jokaisella on
kuolematon sielu. Me emme ole vain
määrävuotemme täällä maanpäällä
matkaavia ihmisiä, vaan iäisyysolentoja, joilla
on kuolemanjälkeisyys myös. Kyllä me tämän
jotenkin tunnemme. Tunnemme jotakin siitä siinä
kaipuussa, joka meillä on joinakin
ohikiitävinä hetkinä ikuista onnea ja rauhaa
kohti. Jouluna tuo kaipuu näyttäytyy
ikäänkuin haaveena kurkistaa paratiisiin:
Sellaiseen idylliseen, onnelliseen - kuviteltuun,
tasapainoiseen lapsuuden jouluun. Saada edes pala
siitä tähän hetkeen. Mutta ei sitä meillä
taida tulla: Ei sitä taida koskaan olla
ollutkaan - ainakaan niin kauniina - kun se
joskus muistetaan tai kuvitellaan. Elämä on
aina realismia, arkipäivää, jossa on karikkoja
ja särmiä. Mutta kaipaamme silti kohti jotakin
hyvää. Ikuista. Se on jonkinlainen
kollektiivinen paratiisimuisti ihmisen
alkuhämärästä.
Vanhana aikana jopa sodat lopetettiin jouluksi,
koska haluttiin pyhittää pyhä juhla ja
osoittaa hetki hyvää tahtoa. Jäänteenä
tuosta ajattelusta on vieläkin mm. se että
"Suomen Turku julistaa joulurauhan" ja
antaa sitä koskevat toiveensa ja uhkauksensa.
Ja kyllä monissa kodeissa
sanotaan:"Yritetään nyt edes
jouluna...." Mutta aina kupla särkyy. Jo
tapanina sodat riehuivat täydellä raivolla...
Ei Jumalan rauha ole sitä, että silmät
suljetaan tosiasioilta ja julumuuksilta ja
uskotellaan, ettei niitä ole.
Ei Jumalan tarkoittama rauha tule myöskään
siten, että ihminen päättää, tästä
lähtien olla parempi - viettää vaikkapa
tämän joulun toisin. Ei se tule edes siten,
että ihminen päättää tehdä parannuksen.
Kyllä kaikkea tätä on yritetty ja tavoiteltu,
mutta aina petytty!
Tekstimme kertoi pettyneistä haaveista. Joosef,
puuseppä Nasaretista, oli tutustunut nuoreen,
kauniiseen naiseen Mariaan. Mutta sitten Joosefin
maailma romahti. Nainen oli raskaana - odotti
lasta. Ja Joosef tiesi: Ainakaan hän ei ole
lapsen isä. Hän tunsi tulleensa syvästi
loukatuksi ja päätti hylätä Marian. Tosin
siististi..julkista meteliä nostamatta. Toinen
vaihtoehto olisi ollut julkinen Marian häpäisy
ja oikeustie. Joosef valitsi maltillisemman
vaihtoehdon.
Mutta Jumalalla Joosefille viesti. Joosefin joulu
oli siinä, ettei kahdesta pahasta tarvinnut
valita edes pienempää. Jumalalla oli kolmas
vaihtoehto.
Jumalalla on vaihtoehto kaikkea ihmiskunnan
tuskaa ja häpeää varten. Sinun tuskaasi, sinun
ja minun häpeäämme varten. Kun me ajattelemme
selviävämme perimmäisistä kysymyksistä,
kuolemattoman sielumme pelastumisesta, joko
vielä kerran ja vielä paremmin yrittämällä:
Voimme yrittää, mutta idylli särkyy. Ihminen
on ihminen. Ja Jumala on Jumala.
Jumalan puhe Joosefille oli ainutlaatuinen ja
ainutkertainen:"Joosef, Daavidin Poika,
älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi;
sillä se mikä hänessä on siinnyt, on
Pyhästä Hengestä."
Siellä, missä ihmisen mahdollisuudet loppuvat,
siellä alkaa näkyä Jumalan voima.
Ihmisen mahdollisuudet loppuvat niin oman onnemme
ja sisäisen rauhamme kuin iankaikkisuudenkin
asioissa hyvin lyhyeen.
Nyt tulemme tärkeimpään: Varsinainen sanoma
Jumalalta Joosefille ei ollut sittenkään lapsen
syntyperän ilmaiseminen ja Joosefille tämän
lohdun tuominen, vaan laajempi ja valtavampi:
Puhe siitä, kuka tämä syntyvä oli: Hän oli
profeettojen lupaama pelastaja; Messias.
Immanuel! Jumala meidän kanssamme ja
keskellämme. Hän on Jeesus. Herra pelastaa!
Hän on "vapahtava kansansa heidän
synneistään". Tämä Jumalan viesti
Joosefille on Jumalan viesti myös meille: Tämä
on todellinen joulu:"Hän on vapahtava
kansansa heidän synneistään."
Se on synti se, joka tuo epäsopua perheeseen.
Särkee luottamuksen. Idyllit. Panee ajattelemaan
itsekkäästi. Se on synti, joka vieraannuttaa
meidät Jumalasta.Synnin tähden jalot ja oikeat
päätöksemme ja parannuksentekomme jäävät
aina puolitiehen. Synti saa olon tuntumaan
rauhattomalta ja epätyydyttävältä, vaikka
kaiken pitäisi olla kaikinpuolin hyvin.
Ihminen on luotu Jumala-yhteyteen. Synti on tuon
yhteyden rikkonut.
Jeesus tuli tehdäkseen tyhjäksi perkeleen teot.
Jeesus tuli vapahtamaan s.o. vapauttamaan
kansansa heidän synneistään.
Olemmeko huomaneet, että joulun evankeliumeissa
ei puhuta sanaakaan, vaikka niin usein ajatellaan
puhuttavan, ihmisten hyvästä tahdosta, vaan
Jumalan hyvästä tahdosta ihmistä kohtaan.
Sinä on ilosanoma. Vain sen varassa voi hajonnut
idylli - ihmisenä oleminen alkaa muotoutua
uudelleen.
Tämä hetki tahtoo kertoa sinulle: Jumala tahtoo
olla kanssasi, puolellasi. Kaikesta huolimatta.
Hän ei tyytynyt vain kaukaa seurailemaan
elämäämme, vaan tuli lihaksi ja vereksi
rinnallamme. Hän otti päälleen ja kärsi
meille kuuluvan rangaistuksen. Hän vapautti
ihmisen.
Vaikka Matteuksen evankeliumissa näkyy
inhimillinen realismi, siinä on myös herkkää
lapsenmielisyyttä. Siinä on ihmisiä, jotka
ovat avoimia uuden kokemiselle. Heissä on
luottamusta Jumalan johdatukseen. Selaisina he
ovat näyttämässä ihmisenä olemisen mallia
meille aikuistuneen ajan järkevyyttä palvoville
ihmisille. Me emme tahdo edes jouluna vapautua
suoritusten paineesta. Me laskelmoimme, mikä
kannattaa, mikä on järkevää. Vaadimme
riittäviä perusteluita.
Joulun evankeliumissa on ihmisiä, jotka
elämänsä vaikeiden kysymysten keskellä
uskalsivat luottaa Pyhän Hengen voimaan ja
työhön. Heille oli merkittävää enkelin
antama sanoma ja vanhan testamentin profeetan
lausuma ennustus. Sellaisina he olivat uskon
ihmisiä, Jumalan lapsia. Heille merkitsee jotain
todellista ja konkreettista se, että
"Jumala on meidän kanssamme."
Iloitkaamme joulusta!
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle