Saarna 6.5.2001 Luomakunnan
sunnuntai
Joh.1:1-4 (1-3.vk ev.)
Luomakunnan sunnuntai on
kirkollisessa vuodessa uusi. Muita uusia teemoja
kirkkovuoteen ovat mm: perheensunnuntai syksylle
ja mahdollisuudet viettää apostoleiden
nimikkopyhiä. Luomakunnan sunnuntaita on
kirkkokäsikirjan ohjeen mukaan vietettävä
yhtenä sunnuntaina touko-elokuussa.
Kristillisen seurakunnan julistus, ainakin
meillä luterilaisilla on ollut ja on tietysti
jatkossakin syytä olla suurelta osalta 2:een
uskonkappaleeseen: Jeesuksen elämään, työhön
ja merkitykseen ja näin ihmisen
henkilökohtaiseen pelastukseen kohdistuvaa.
Toisinaan joku kaipaa enempi puhetta ja opetusta
ja myös tilaa 3:nnen uskonkappaleen Pyhän
Hengen työn asioille..opetuksille, armolahjojen
esiintuomiselle ja sellaisille...Mutta entä
ensimmäinen uskonkappale, Luomisesta?
Luomakunnan sunnuntain tulemiselle kirkolliseen
vuoteen on perustelunsa: Ensinnäkin vanhassa
jumalanpalveluselämässä ja sen teksteissä
ensimmäiseen uskonkappaleeseen liittyvät asiat,
kuten luominen, Jumalan huolenpito luomakunnasta,
johdatus...tulivat hyvin ohuesti esille.
Nämähän ovat teemoja, jotka esiintyvät paljon
nimenomaan vanhan testamentin puolella, olette
panneet merkille, että monet psalmit ovat
Jumalan suurten luomistekojen ylistystä ja
kiittämistä! Kun vanhaa testamenttia ei
vanhassa jumalanpalvelusjärjestyksessä aikanaan
säännöllisesti luettu ja vain muutamat uuden
testamentin tekstit korkeintaan sivuavat luomisen
ja luomakunnan asioita ei ollut ihme että esiin
alkoi nousta tarve ottaa ensimmäinen
uskonkappale edes yhden pyhän aiheeksi
vuosittain.
Toinen syy lienee, että luomakunnan säilymisen
asia on ajassamme ajankohtaisempi kuin menneinä
vuosisatoina. 1800-luvun ihmisellä ei ollut
mitään realista syytä pelätä saastumisen tai
ihmisen itseaiheuttamien luonnonmullistusten
takia. Toisin on meidän aikanamme.
Viimeisten vuosien toistuva uutinen on ollut
luonnon oikullinen käyttäytyminen eri puolilla
maapalloa: Australiassa oli ennätysmäisen
pitkä hellejakso viime talvella, heidän
kesässään. Euroopan tulvat viime kesänä niin
Enlannissa, Ranskassa, Itavallassa ja jopa
Ruotsissa aiheuttivat tuhoa. 1900-luvun
lämpimimimmistä vuosista koko maapallon
mittakaavassa 10:stä 8 sijoittuu 1990 luvulle.
Myrkkypäästöt Romaniassa tai tankkilaivan
kaatuminen Galabagossaarten edustalla olivat
paikallisia korvaamattomia katastrofeja. Raamattu
sanoo lopun ajasta: luomakunta huokaa...se on nyt
totta. Aavikoituminen lisääntyy, kun ihminen
hakkaa puuta tarpeisiinsa, pohjavedet saastuvat,
kun teille kylvetään suolaa, järvet
rehevöityvät, kun maa piti saada yhä
tehokkaampaan käyttöön vesirajaa
myöden...Luottelo ja puhe erilaisista
ympäristöongelmista ja uhista voisi olla miten
pitkä tahansa..esimerkkejä riittäisi!
Luomistyön lajirunsauteen liittyen nyt on
laajoja alueita, joilla lajistosta on 1900
puolivälin jälkeen hävinnyt sukupuuttoon
puolet kasvi ja eläin lajistosta. Luomistyö on
hävitetty, tuhottu! Emme siis puhu jostakin
nykypäivän muotipuheen aiheesta vaan aivan
luomistyön näkökulmasta keskeisestä teemasta.
Jumala asetti ihmisen paitsi viljelemään: Se on
käyttämään; mutta myös varjelemaan
luomakuntaa ja maata.
Asialle on havahduttu. Mutta onko liian
myöhään ja liian vähäisin toimin. Sitä emme
tiedä. Se, että korjaustoimilla on
merkityksensä näkyy mm. monien vesistöjen
kohdaalla esimerkiksi siten että Vantaanjoki oli
aikoinaan suorastaan likaviemäri. Tehokkaiden
toimien johdosta sieltä voidaan nyt onkia
puhtaita terveitä kaloja. Monet tehtaiden
savupiiput lykkäsivät 30 vuotta sitten myrkyt
ilmaan, määräysten myötä haitalliset
päästöt on onnistuttu supistamaan lähes
olematomiin. Mutta ovatko korjausliikeet liian
hitaita..se on aiheellinen kysymys. Monet
asiantuntijat ovat sanomassa: Aivan liian vähän
ja aivan liian myöhään..vasta pakon
edessä..niin suuri on ahneutemme ja
välinpitämättömyytemme...tai
mukavuudenhalumme...
Omasta itsestään huomaa, että jokin roskien
lajittelu tuntui aluksi sekä työläältä että
vähän turhaltakin, mutta niin se vain omatunto
muuttuu, että nyt lasipullon tai peltitölkin
heitto sekaroskiin ottaa aivan omaantuntoon:
Tuntuu synniltä, väärältä. Nämäkin ovat
itsekurin ja kilvoituksen asioita: Älä roskaa,
käyttäydy vastuullisesti...kuluta maltilla - ei
vain kulutuksen takia vaan tarpeeseen!
Mutta luomakunnan sunnuntain sana jää ohueksi,
jos näkökulmaksi jää vain tämä mihin
tässä olen pyrkinyt : Oman vastuumme
luomakunnasta kantaminen. Se on tärkeää. Mutta
luomakunnan sunnuntaita voi katsoa myös toisesta
näkökulmasta (kuin tämä sormea heristelevä
ja uhkista muistutava näkökulma). Toinen
näkövinkkeli: sekin kyllä johtaa samaan
rakastavaan ja luomakunnasta huolta pitävää
asenteeseen ehkäpä paremminkin. Tarkoitan
sitä, että me ihmiset oikein havahtuisimme
rakastamaan Jumalan hyviä luomistekija. Meidän
asenteemme on usein erheellisesti se ajatus, etä
kaikki pilaantui syntiinlankeemuksessa ja nyt
odotetaan sitten taivasta, jossa on taas hyvin.
Ei näin: Jumalan hyvä luomisteko ympäröi
meidät jo nyt. Kysymys on näemmekö,
kuulemmeko, arvostammeko. Kevät ja alkava kesä
on ihmeellistä..ihanaa aikaa...mene metsään ja
ihmettele, kuuntele...kyllä sielläkin Jumala
puhuu...toisella tavalla..yleisesti: Psalmin
kirjoittajissa tuollainen vetäytyminen pani
liikkeelle ylistyksen...kuka on tämän kaiken
tehnyt...ylen ihmeellisen...Sinä Herra, sinä
olet kaiken tämän luonut...sinä pidät yllä.
Sinä annat leipämme ajallaan...olkoon nimesi
ylistetty!
Teksimme Johanneksen evankeliumin alusta on myös
tällainen Jumalan luomistekoa ylistävä hymni.
Sen suuri sanoma on, että Kristus oli läsnä jo
luomisessa...Hänessä luotiin kaikki..Hän oli
se Sana, joka tapahtui ja tuli...taivas, maa ja
kaikki mitä siinä on: Hän tuli kaikeksi: Myös
sielumme ja ruumiimme pelastajaksi..kuten
evankeliumit Hänestä kertovat. Kristus on
keskus ja lähtökohta jo aivan alussa. Hän ei
ole vain sanan opettaja vaan itse Sana.
Kristukselle itselleen oli tärkeää aika ajoin
vetäytyä hiljaisuuteeen: Varmaan rukoilemaan,
hiljentymään, mutta myös katselemaan ja
kuuntelemaan. Hän opetti sitten: Katsokaa kedon
kukkia...tai taivaan lintuja...eivät ne kylvä,
kokoa...ja kuitenkin Jumala pitää niistä
huolen...oppikaa..oppikaa..oppikaa
luomakunnasta...Jumalan ihmeelisyyttä,
voimaa...Psalmit ovat täynnä suorastaa
mykistystä Jumalan valtavan hyvyyden
edessä...suuri osa sitä hyvyyttä on
ylenpalttisena ympärillämme luonnossa. Luontoa
me emme palvo, mutta Luojaa me palvomme. Palvomme
Häntä ajallisten lahjojen antajana, mutta
ennenkaikkea siksi, että Hän on Pojassaan
Jeeksuksessa Kristuksessa lunastanut meidät
langenneet ja syntiset pelastukseen: Siihen
joukkoon, joka näkee Hänen tekonsa: Niin
ajalliset kuin ikuiset...voimme vain rukoilla:
Herra anna minullekin näkevät silmät, kuulevat
korvat ja sinua Korkein ylistävä suu!
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle