14.sunn. helluntaista. Laupias
samarialainen
Lähimmäisen sunnuntai 1 vk. ev. Luuk.10:25-37
Tämän sunnuntain
saarnatekstinä on tuttu Jeesuksen kertomus
laupiaasta samarialaisesta. Jerusalemin ja
Jerikon tiellä sattuneesta ryöstöstä ja
heitteillejätöstä. Tämä kertomus on
Jeesuksen vastaus erään kirjanoppineen
asettamaan kysymykseen:"Kuka on minun
lähimmäiseni?"
Keskustelu oli alkanut teoreettisella, kiusaten
esitetyllä lainoppineen
kysymyksellä:"Opettaja, mitä minun pitää
tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen
elämän?" Ilmeisesti kysyjä ei kysynyt
tätä huolimatta sanamuodosta minä, kuitenkaan
huolena henkilökohtaisesta pelastuksestaan.
Tämän näki ja tiesi Jeesus ja niinpä Hän
antoi kysyjän vastata itse kysymykseensä -
aivan oikein - vastaus ja näin ollen tie
pelastukseen oli: Rakasta Herraa Jumalaasi, koko
sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi
ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi
niin kuin itseäsi."
Tässä tiedossa mekin rippikoulutietojemme ja
kaiken muun kristillisen opetuksen ja
omantuntomme äänen perusteella olemme.
Rakkauden kaksoiskäskyssä on ilmaistuna Jumalan
tahto. Tiedämme, että näin pitäisi menetellä
- rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistä. Ja
kyllähän me tähän myös pyrimme. Mutta
ongelmamme on sama kuin tuolla lainoppineella.
Hän tiesi kyllä mitä piti tehdä - teoriasta
täydet pisteet. Todennäköisesti aivan
rehellisesti hän myös sydämessään suurimman
ajan ajatteli, että näin hän myös teki. Hän
oli eli kunnioittavassa suhteessa Jumalaan ja eli
sovussa ja osoitti monella tavalla
ystävällisyyttä lähimmäisilleen - niille
joita hän sellaisina piti. Syventyminen
juutalaisuuden lähteisiin, isien
perinnäissääntöihin, kuitenkin osoittaa,
että lähimmäinen heidän opetuksissaan oli
suppeutunut raamatun laajasta lähimmäisyydestä
tarkoittamaan vain saman kansan jäseniä...jopa
vain samanlaista hurskasta, lakia noudattavaa
israelilaista. Muut kansat ja jopa oman kansan
syntiset olivat ulkopuolisia - houkkia.
Lainoppineen toinen kysymys "Kuka on minun
lähimmäiseni" olikin tosiasiassa
tärkeämpi kuin hän oli ajatellutkaan.
Kysymystä esittäessään hän todennäköisesti
odotti Jeesukselta jonkinlaista
määritelmää..minun lähimmäiseni on se ja
se...ne joita kohtaan minulla on velvollisuuksia.
Mutta Jeesus vastasikin aivan toisella tavalla -
käytännön esimerkillä. Harjoituksella, johon
me nyt tätä kuulevat emme voi olla soveltamatta
itseämme.
Meidän elämämme on tuollainen Jerikon tie. Me
joudumme näkemään monella tavalla kiusallisia
ja yllättäviä asioita. Avun tarpeessa olevat
ihmiset tulevat eteemme yllättäen kuin
ryöstetty ja maahanlyöty matkamies - joskus
jopa samalla tavalla.
Ongelmana on hädän ja vastuun huomaaminen!
Tämän päivän Suomi on vieläkin - huolimatta
laman aikana tehdyistä leikkauksista -
sosiaalinen maa. Alkeellisesta , haparoivasta
köyhäinhoidosta on edetty moderniin
sosiaalisiin järjestelmiin, joiden kautta
pyritään huolehtimaan jokaisesta jäsenestä,
mutta silti on aukkoja...aukkoja jotka
näyttävät repeävän yhä suuremmiksi. Laupias
samarialainen kertomus ei ole tässäkään
ajassa vanhentunut - kaikkea muuta! Yhä on
mittaamaton joukko ihmisiä, jotka tarvitsivat
apua, huomiotamme, aikaamme. Taloudellisen
hädän rinnalle (jota sitäkin yhä on) on
tullut henkinen hätä - monenlainen pahan olon
tunne. Ihmisiä, jotka kokevat olevansa kuin
maahna lyötyjä ja yksin vailla lähimmäisiä
löytyy naapureistamme ja työpaikoiltamme.
Ja vaikka kotimaassammekin on monenlaista varjoa
se ei ole mitään verrattuna siihen synkkyyteen,
mikä on totta monilla ihmisillä eri puolilla
maailmaa. Tuo hätä tulvii olohuonesiimme TV ja
muiden tiedotusvälineiden kautta.
Me emme ole Jerikon tiellä sivullisia..Jerikon
tie on meidänkin kulkureitimme tässä
maailmassa.
"Kuka on lähimmäiseni?"
Miksi toinen auttoi, toinen ei?
Kaksi juutalaisen hurskauden edustajaa kohtasi
vuorollaan tuon onnettoman uhrin, mutta kulki ohi
- jätti auttamatta. Mikä lienee syy? Ehkä he
pelkäsivät pysähtymällä tulevansa itsekin
ryöstetyksi, tai perustelivatko he ohi kulkuaa
sellaisella sangen yleisellä harhaopilla, että
rosvottua oli kohdannut Jumalan tuomio ja että
näin rosvottu sai itseasiassa sen mitä oli
ansainnut.
Omantuntomme lepyttämiseksi alitajuntamme etsii
perusteluja ohi kulullemme. Niitä voi olla kuin
edellä - ajatus - hän, vaikeuksissa oleva on
itse syyllinen vaikeuksiinsa. Ehkä yleisin
perustelumme ohikulullemme on ajatus: Kyllä
yhteiskunta huolehtii, tai ainakin pitäisi
huolehtia, viranomaiset korjaavat tai
ammattitaitoisemmat auttakoot.
Kuitenkin: Hätä on maailmassamme mittamaton -
auttajista ja varsinkin varoista auttaa on
jatkuvasti huutava pula!
Kirjanoppinut tahtoi tietää: Ketä minun olisi
autettava? Kenet valitsisin rakkateni kohteeksi?
Antaisinko apuani juopolle pummille vai
kehitysvammaiselle lapselle? Kannatanko
avustusten lähettämistä Ilomansiin vai
Etiopiaan?
Jeesus on harmittavan ankara. Kun kirjanoppineen
mielestä kysymys on teoreettinen
lähimmäisenrakkauden kohteen oikea valinta,
osoittaa Jeesus vaikeudeksi edes sen yhden
kulloisenkin ihmisen auttamisen oikeasti,
käytännössä. Lähimmäisenä edes jollekin
olemisen, rakkauden tietyssä tilanteessa
osoittamisen. On helppo kulkea ohitse kun kukaan
ei katso, muuallakin kuin Jerikon tiellä.
Kuka on laupias samarialainen? Mikä sai hänet
auttamaan - rakkaus. Hän on rakkaus. Hän ei
ainoastaan auttanut hädässä olevaa
lähimmäistä, mihin meillä jokaisella olisi
inhimillinen velvollisuus, vaan hän auttoi
lainausmerkeissä sanottuna
"vihollistaan". Samarialaiset ja
juutalaiset eivät olleet tekemisissä toistensa
kanssa. Mutta tämä sdamarialainen teki toisin.
Hän oli rakkaus. Hän sitoi kärsivän haavat,
lääkitsi niitä, vei hänet turvaan ja hoiti
häntä. Maksoi kaiken uuteen alkuun saakka.
Jeesus sanoo:"Sillä jos te rakastatte
niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka
teille siitä on tuleva, eivätkö puplikaanitkin
tee samoin?" Ja Jeesus sanoo
myös:"Rakastakaa vihamiehiänne ja
rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä
vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on
taivaassa."
Tarvitaan omien ennakkoluulojen tarkistamista ja
voittamista. Kansallisuuus, puolue ja
ryhmärajojen ylittämistä lähimmäisyyden
toteuttamiseksi. Joka tekee hyvää vain
samoinajattelevalle, ei ole vielä
lähelläkään Jeesuksen tarkoittamaa
lähimmäisyyttä. Tarvitaan sen asian
huomaamista, että pyhimmätkään asiat eivät
ole erotettavissa muusta elämästä.
Lähimmäisen ohittava kulkee aina Kristuksen
ohi, olkootpa mietteet kuinka hurskaita tahansa.
Kuka meistä on laupias samarialainen. Tiedämme,
että hän teki oikein. Meillä olisi halu
samaan, mutta usein joudumme huomaamaan, että
voimia hyvän toteuttamiseen puuttuu.
- Tarvitsemme syntisten Vapahtajaa omaksi
laupiaaksi samarialaiseksemme, joka pysähtyy
kohdallemme, hoitaa, kuljettaa ja maksaa.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle