Saarna Alajärven kirkossa 6.6.1999
      2.sunn.helluntaista/1 Kjs 1 vk ev. Luuk.16:19-31


      Kirkkovuosi jakautuu kahteen puoliskoon.  Ensimmäinen adventilta alkava on ns. juhlapuolisko ja jälimmäinen ns. arkipuolisko.  Juhlapuolisko sisältää kristikunnan suuret juhlat: joulu, uusivuosi, loppiainen, pääsiäinen kaikkine tapahtumineeen ja vielä helatorstai ja helluntai.  Juhlapuoliskon tekstit kertaavat meille Jeesuksen elämänvaiheet ja opettavat hänen merkitystään.  Vast ikään meille on julistettu, miten Jeesus meni ylös taivaaseen, mutta on kuitenkin läsnä, koska lähetti meille Pyhän Hengen Puolustajan ja lohduttajan.  Juhlapuolisko on kirkkovuodessa todella suurten totuuksien julistamisen aikaa.

      Arkipuoliskon tekstit, joihin tämänkin päivän evankeliumin voimme katsoa kuuluvan, kutsuvat meitä käytännön johtopäätösten tekemiseen kaikesta siitä, mitä juhlapuolisko on meille opettanut.  Nyt kysellään onko meillä uskoa ja miten se näkyy arkipäivän elämässä.  Kuljemmeko ja tahdommeko kulkea  Pyhän Hengen johdattamina.

      Juuri tästä on puhe myös tämän pyhäpäivän evankeliumissa.  Mitä usko vaikuttaa? Onko meillä Kristuksen mielenlaatua?  Mikä on paikkamme tulevassa iankaikkisuudessa?  Suuria, kohtikäyviä kysymyksiä!

      Näihin kysymyksiin meitä kutsuu omalla elämällämme vastaamaan Jeesus.
      Hän kertoo puhuttelevan vertauksen rikkaasta miehestä ja köyhästä Lasaruksesta.  Meille avataan näky elämän arkitodellisuuteen.  Toisen hyvinvointiin ja toisen hätään.  Samalla meille avataan näköala myös paljon kauemmaksi - iankaikkisuuteen.  Ja vakava näköala:  Tämä elämä ja sen käyttämisen tapa on ehdottoman  merkittävää tulevan ikuisuuden kannalta.  Jeesus puhuu Lasaruksen ja rikkaan miehen kohtaloista tuonpuoleisessa osoittaakseen, että elämä on kuoleman vakava asia.  Tässä on samaa ajatusta kuin psalmin rukouksessa:"Herra opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että saisimme viisaan sydämen."

      Rikas mies oli ollut taloudellisesti viisas, mutta sittenkin äärimmäisen tyhmä. Kaikkein tärkein asia oli tullut kelvottomasti hoidetuksi.  Iankaikkisuuden asia.  Mikä oli rikkaan miehen synti?  Rikkaan miehen synti ei ollut rikkaus - ei edes hänen ylellinen elämäntapansa, johon vauraus soi hänelle mahdollisuuden.  Rikkaan miehen synti oli laiminlyöminen.  Hänelle oli annettu poikkeukselliset mahdollisuudet auttaa ja hän jätti ne käyttämättä.  Hänen omatuntonsa oli sokea näkemään sitä hätää, joka oli aivan hänen porttinsa ulkopuolella.

      Aikanaan Jeesus suuntasi nämä sanat fariseuksille.  He pitivät rikkautta ja menestystä - varsinkin omaansa - merkkinä Jumalan siunauksesta. Köyhyyden he näkivät sensijaan Jumalan tuomiona.  Köyhien omana syynä - taitamattomuuden ja laiskuuden seurauksena.  Heidän asenteensa köyhiin oli pohjimmiltaan kova ja piittaamaton, vaikka he antoivatkin almuja - nekin annettiin vain oman kilven ja omantunnon rauhoittamiseksi. Tämä teksti taitaisi olla paikallaan lukea silloin tällöin eduskunnan istuntosalissa ja muilla senkaltaisilla foorumeilla, missä päätetään rikkaan miehen ja Lasarusten jälkeläisten kohtelusta.  Riittääkö solidarisuutta vai voittaako itsekkyys.

      Tämä Jeesuksen vertaus on läheistä sukua Jeesuksen puheelle leivisköistä - ja vastuusta hoitaa leiviskänsä oikein.

      Omaisuus on Jumalan lahja - tai parempi olisi sanoa - laina - ihmiselle.  Omaisuus tässä yhteydessä voidaan ymmärtää niin laajasti, että varallisuuden lisäksi tarkoitetaan myös kykyjämme ja taitojamme, terveyttämme ja elinvoimaamme, aikaamme ja lopulta omaa persoonaammekin.  Kysymys on siitä, käytämmekö omaisuuttamme itsekkäästi vai toisten hyväksi.

      Asenteemme omaisuuteen - siis koko e.m. omaisuuteemme - ilmentää suhdettamme Jumalaan.  Tämä on Jeesuksen vertauksen varsinainen sanoma.

      Kun tätä vertausta ajattelee nykyhetken keskivertosuomalaisen näkökulmasta - suomalaisen jonka taloudellenen turvallisuus on tosiasiassa yksi maailman parhaita, niin tulee väkisinkin mieleen ajatus meistä hyvinvoivista rikkaista ja heistä nälkää näkevistä ja nälkään nääntyvistä afrikkalaisista Lasaruksista.  Vertauksen Lasarus edustaa kaikkien aikojen köyhiä ja nälkäänäkeviä.  Meillä on rahan menomme - me sanomme ja oikeassa olemekin.  Samoin olemme oikeassa kun sanomme, että työllä ja vaivalla ne on ansaittu.  Sekin on totta.  Mutta silti myös Lasarus porttipielessämme on totta.
      Täällä kuollaan ylensyönnin vaivoihin siellä nälkään.
       
      Me voimme tehdä paljon.  Tuo tekeminen alkaa kun omatunto tässä asiassa herää.  Apumme ei ole turhaa - se on merkittävää ja välttämätöntä.  Meistä kymppi tai satanen on melko pieni raha.  Jossakin kehitysmaassa satasen ostovoima on valtava.  Jollekin se on käsittämätttömän suuri summa.  Se saattaa vastata meiden kuukauden tai jopa useamman palkkaa, kun he poimivat meille banaaneja tai tekevät kenkiämme.
      Puolustelemme:  He ovat laiskoja siellä, etelässä - totta vai ei - se on heidän asiansa.  Ei se käyhä Lasaruskaan ollut kuin istuva kerjäläinen.  Hän ei nähnyt muita mahdollisuuksia.  Olkoot laiskoja - meille on annettu tehtävä auttaa ja palvella. Ei kysellä ansaitsevatko he apumme.  Kristus itse puheessaan viimeisestä tuomiosta vetää itsensä tällaiseksi Lasarukseksi ja sanoo,"sen mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni sen te olette tehneet minulle ja minkä olette jättäneet tekemättä - sen te olette jättäneet tekemättä minulle".  Puutteessa ja kurjuudessa elävät ovat hyväosaisten huonona omanatuntona.  Hyvinvoinnista nauttiminen ilman vastuun kantamisen mieltä on itsepetosta.  Tilenteon päivä tulee.

      Mikään ei ole loputonta tämän maan päällä.  Kaikki päättyy kerran; niin hyvinvoinnin päivät kuin kärsivän huokailukin.  Jokaisella on hallussaan vain menolippu ja edessä raja, jossa on jätettävä kaikki.  Tyhjänä lähdetään.  Penniäkään ei voi ottaa mukaan.  Tämän yksinkertaisen ja itsestäänselvältä tuntuvan tosiasian oivaltaminen on kuitenkin ollut monille suorastaan vallankumouksellinen tapahtuma.  Siitä on avautunut uusi asenne elämään ja toisiin ihmisiin.

      Osat voivat vaihtua radikaalisti.  Elämänkohtaloiden erilaisuus iäisyydessä on vieläpä ajallisen eroja syvempi.  Siksi elämän arvot tulee arvioida iäisyyden valossa.  Vain sillä on todellista merkitystä, millä on arvoa iäisyydessäkin.  Vain sellaiseen kannattaa turvautua, mikä ei luhistu viimeisellä rajalla.  Ei ole mitään syytä kadehtia makeaa elämää, josta puuttuu Jumala, eikä kurjinkaan kärsivä ole säälittävä, jos hänen turvansa on Jumala.  Lasaruksen toivo oli Jumalassa.  Siihen viittaa hänen nimensäkin, kreikankielinen muoto hebrealaisesta nimestä Eleazar, joka tarkoittaa:"Jumalan autaa".  Köyhyys ja kärsimys eivät sinänsä pelasta, samoinkuin rikkaus sinänsä ei kadota.  Ratkaisevaa meille on: Kuka minua köyhää - laiminlyönyttä auttaa.  Kúka armahtaa.  Keneltä minä etsin lohtua ja turvaa.  Olenko minä tajunnut avuntarpeeni.  Armahduksen tarpeeni.  Velkani?  Tätä pyhä sana meiltä tänään kysyy?

      Kertomus rikkaasta miehestä  ja Lasaruksesta on käytännöllisen elämän teksti. Se johtaa meidät näkemään vastuumme kristittyinä arjen pienissä asioissa.  Pienistä valinnoissa, jotka tosiasiassa ovat suuria.

      Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on paitsi sosiaalinen myös samalla syvästi uskonnollinen teksti.  Se panee meidän omattuntomme tuomiolle.  Se panee näkemään laiminlyöntimme ja vastuumme.
      Se on myös lohduttava teksti: Lohtu on se, että Jeesus sen meille kertoi:  Se, että meillä todella on laki ja profeetat.  Sana ja Kristus, jotta voisimme päästä perille taivaan iloon.
      Ystävät.  Turvaudutaan Jeesuksen pelastustekoon.  Pidetään siitä kiinni.  Pyydetään, että hän uudistaisi meidät sellaisiksi ihmisiksi, jotak ovat kristittyjä - ei vain nimeltä, vaan myös teoiltaan.


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle