Saarna 14.sunn. helluntaista
2 vk ev. Matt.5:43-48
"Rakasta
vihamiestäsi; olkaa täydelliset.." Näin
sanoo meille Hän, jolla valta on, Jeesus
Kristus. Hän panee meidät tänään kasvokkain
oman sisimpämme - kaikkein tutuimpien ajattelu-
ja käyttäytymistuttumustemme kanssa ja
näyttää millainen on ihmisen tapa
käyttäytyä - millainen taas Jumalan vaatimus.
Aiheena on meille kaikille läheinen kysymys:
Miten kohtelen toista ihmistä. Kaukaista
kärsivää? Miten kohtelen minua loukannutta tai
minusta pahaa puhunutta? Millainen on sisäinen
maailmani - Millainen rakkauteni ja sen teot?
Päivän evankeliumissa kuullut sanat Jeesus
suuntasi etupäässä uskoville, opetuslapsille,
seurakunnan sisäpiiriin. Tottakai niillä on
sanottavansa kaikille ihmisille, mutta
erityisesti Jeesuksen nimellisiä seuraajia
tässä valmistetaan todelliseen - sydämen ja
kätten kristillisyyteen.
Hän aloitti heti, voisi sanoa, rajusti:"Te
olette kuulleet sanotuksi, mutta minä sanon
teille." Mitä he olivat kuulleet sanotuksi:
Juutalaisille oli opetettu:"Rakasta
lähimmäistäsi"- Se tarkoitti: huolehdi
samanmielisistä, omasta kansasta oikeauskoisista
- niistä, jotka ovat omaa heimoasi... ja tuo
järjestelmä toimi - lähimmäisyys toimi melko
hyvin. Tähän opetukseen perustuen lain
vähimmäisvaatimukset tulivat täytetyiksi. Ja
tuli tehdyksi vielä enemmäin: Almut, rukoukset
ja paasto olivat juutalaisuuden mukaan enemmän
kuin laki vaati. Ne olivat ansioita Jumalan
edessä. Jälkiosa, sana "vihaa
vihollista" oli tullut lentäväksi
lauseeksi pikku hiljaa. Väärä- uskoisuus,
jumalattomuus nähtiin niin pahaksi, että siitä
tuli sanoutua irti - vihata jumalattomuutta,
väärintekijöitä, vihollisia...
Mooseksen laki oli opettanut vihollisen
auttamista ja armahtavaisuutta, mutta käytäntö
oli muodostunut ankarammaksi ja julmemmaksi -
väärin tekevän katsottiin ansainneen itse
vihan ja rakkaudettomuudessa nähtiin oikeus:
Sillä pahanhan tuli saada palkkansa.
Te olette kuulleet sanotuksi, mutta minä sanon
teille: Näillä sanoilla on puhuteltavansa myös
meille tänä päivänä tänne kirkkoon
kokoontunut seurakunta:
Monenlaisia lupia ja puolusteluja
rakkaudettomuudelle löytyy niin tämän päivän
hyvinvointivaltiosta yhtähyvin kuin meidän oman
mielemme syvyyksistä. Kuka on mielestämme itse
syyllinen vaikeuksiin ja ei siksi ansaitse
apua...kuka tietää meneekö kehitysmaihin
annetu kymppi varmasti perille...siis en uskalla
antaa...kotimaassa on köyhiä - siis en
anna...en sinne enkä tänne....Auttakoot toiset
- rikaammat.
Tuo on puhunut minusta pahaa...en pysähdy
juttelemaan...
Meidän sydämemme laskelmoi. Rakastamme niitä,
jotka rakastavat meitä. Kristus sanoo tätä
publikaanien , se on väärintekijöiden
rakkaudeksi. Palvellessamme toista odotamme
(ainakin salaisesti) kiitosta. Apua annamme niin,
että se nähdään.
Me tällaiset ihmiset -
kristittyjäkö?:"Jos te osoitatte
ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä
erinomaista te siinä teette? Eivätkö
pakanatkin tee samoin?
Sen sijaan: Miten käyttäytyy tosi kristitty:
Siten kuin hänen Pyhä Isänsä. "Olkaa
siis te täydelliset, niinkuin teidän
taivaallinen Isänne täydellinen on".
"Kavahtakaa, ettette harjoita
vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he
teitä katselisivat....Vaan kun sinä almua
annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä
oikea kätesi tekee, että almusi olisi salassa,
ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa
sinulle."
Näin rakastaa kristitty. Näinkö sinä
rakastat? Olkaa te täydelliset - on vahva sana.
Ei sen edessä saa ruveta etsimään verukkeita,
joiden avulla pääsisi irti tästä totuudesta.
Ei saa sanoa, kuten usein kylläkin
sanotaan:"Ei ihminen siihen kykene, hän on
syntinen ja heikko, ei tuollaista rakautta löydy
mistään."
- Ei Jumalan edessä saa sääliä itseään. Ei
saa olla armahtavainen itsekkyydelleen. Ei saa
puolustella syntiä ja itseään.
Vilhelmi Malmivaara kysyi tästä tekstistä
saarnatessaan:"Löytyykö oikeata
rakkautta" ja vastasi:"Oikeata
rakkautta on siellä, missä Kristuksen Henki on
päässyt pyhittämään sydämet ja
mielet." Tämä on kova totuus. Siitä ei
pääse kiertämällä, vaan alistumalla. Se on
itkevää rakkautta Herran vihollisiin nähden ja
iloitsevaa rakkautta Herran omia kohtaan.
Kumpiinkin kohdistuen se on elävää
uhrautuvaisuutta, kaikki kärsivää ja
kestävää."Rakkaus on pitkämielinen,
lempeä, ei karehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
ei käyttäydy sopimattomasti...kaikki se
peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo,
kaikki se kärsii"; näin todistaa Jumalan
Henki.
Miltä tilasi näyttää tämän peilin edessä?
Mitä ihmiset sanovat sinusta: Mitä köyhät,
mitä syntiä ja uskottomuutta rakastavat
lähimmäisesi....mitä alkoholistit...Sanovatko
he, että sinussa elää elävän Jumalan elävä
rakkaus, joka on heitä etsimässä ja tukemassa.
Kyllä on Jumalan sana vain aikamoista lakia. Se
on niin totta, että vastaan ei voi panna. Se on
raskas, muttei mahdoton. Se kutsuu itselleen
noudattajat. Se vetää meitä parannukseen.
Eräässä vanhassa körttivirressä veisataan:
On tekemättä vielä, mun parannukseni. Tuota
säettä on arvosteltu paljon virrelle
sopimattomaksi...epäkristilliseksi ja ties
miksi, mutta kuinka totta se on: Moni totinen
kristitty tuntee sisällään: Monta kertaa
parannusta on eritetty, mutta aina se on kesken
jäänyt. Joka päivä täytyy lähteä alusta ja
turvata vain uudelleen ja uudelleen täydelliseen
armoon. Oma työ on vain saastainen vaate - kuten
VT:n profeetta sanoo. Vain Kristuksen veri voi
sen puhdistaa. Armosta täytyy minulle syntiselle
anteeksiantaa, ei ansiosta.
Ehkä tämäkin saarna on voinut näyttää
meille, kristityille sitä, millaisia meidän
tulisi olla toinen toistamme kohtaan. Arkipäivä
tämän opin sitten koettelee.
Vielä enemmän tämä saarna olisi ollut
silloin, jos yksikin olisi tullut Taivaalisen
Isän tykö huoaten:"Armahda minua vaivaista
syntistä."
- Vain siinä on meidän mahdollisuutemme, että
Hän armahtaa ja antaa anteeksi - ja antaa voiman
ja uuden rakkaudellisemman sydämen.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle