Saarna
      3 ruk.pvä/14.kjs.
      "kiitollisuus"
      1 Tim.6:17-19 

      Kun raamattu puhuu ihmisen suurimmista kiusauksista näyttää raha ja rahan himo olevan niistä aivan ensimmäisenä.  Tosin onhan raamatun henkilöissä monia todella rikkaita ja lukuisia selvästi hyvin toimeentulevia; ajatellanpa vain vaikkapa Aabrahamia, joka lieni asuinseutujensa vaurain henkilö... tai kuningas Daavidia, Salomosta puhumattakaan.  Uuden testamentin puolelta löytyy näitä suhteelisen vauraita, ja silti Jumalan tahtoa kuulevia mm. Joosef Arimatialainen, joka lahjoitti hautansa Jeesukselle tai Sakkeus, josta kohdattuaan Jeesuksen tuli melkoinen hyväntekijä.

      Myös tuossa lukemassani tekstissä nuorta julistajaa muistutettiin, että julistuksesta ei saa unohtaa sitä kärkeä, joka kohdistuu rikkaisiin.  Välillisesti käy siis ilmi, että ensimmäisissä seurakunnissa oli monenlaista väkeä.  Oli niitä, joilla oli puutetta ja oli niitä, joilla oli rikkautta.  Läpi uuden testamentin on henki, joka kehotti näkemään kärsivän lähimmäisen ja auttamaan.  Seurakunnassa ei saanut olla niin, että toinen kärsi nälkää ja toinen piehtaroi rikkauksissaan.  Aivan ensimmäisinä vaiheina uskoontulleet toivat omaisuutensa seurakunnan yhteiseen kassaan ja sieltä jaettiin jokaiselle tarvitsevalle.  Tosin tuo käytäntö ei jatkunut pitkään.  Myöhemmin - UT:n aikana tämäkin - Seurakuntalaiset jakoivat omastaan mm. kymmenykset yhteisiin kassoihin, joista jaettiin sitten tarvitseville mm. köyhille, sairaille, leskille, joita ryhmiä raamattu tässä yhteydessä oikein nimeltä mainitsee.
      Avun kuljettajia ja perille viejiä alettiin nimittää diakoneiksi.

      Täältä tulee juuret siihen sosiaalisuuteen, joka on ollut yhtenä lähtökohtana länsimaiselle humanismille: Yhteisön pitää pitää huolta köyhimmistä jäsenistään ja niistä, jotka eivät itse pysty tulemaan toimeen.

      Vaikka noista ajoita on kulunut satoja vuosia ja maailma on paljossa aivan toisenlainen, yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut: Yhä on niitä, joilla on enemmän kuin riittävästi ja niitä, joilla ei ole tarpeeksi edes ruokaa tai kunnon asuntoa.  Yhä on rikkaita ja köyhiä.

      Tekstimme on todella ajankohtainen, sillä eikö juuri tänä aikana puhuta ja arvioida paljon, sitä voiko ja missä muodossa hyvinvointi yhteiskunta jatkua.  Tässä lienee yksi tulevien vaalienkin pääkeskustelunaiheista, kun jaettava kakku on pienentynyt ja leikata täytyy niin keneltä.  Mikä on oikein? Kenen tulee huolehtia?

      Kysymys ei ole vain jostakin sivuseikasta uskonelämän kannalta vaan aivan keskeisestä maailmankuva kysymyksestä, siis siitä, miten me käsitämme itsemme Jumalan edessä.
      '
      Raamattu opettaa elämästä niin, että se on Jumalan lahja tai paremminkin laina meille.  Toisen elämä on toisenlaista kuin toisen.  Yksi on rikas, toinen köyhä - muistalkaapa vaikka rikas mies ja Lasarus vertausta Jeesukselta - Ei ole Jumalan silmissä oikein, että kukin elää vain omaa elämäänsä, vaan me olemme yhdessä, Lasaruksia makaa yhä porttiemme pielissä...omatunto ei saa nukkua näissä kysymyksissä.
      Miksei!?  Siksi, että rikautemme tai terveytemme tai kykymme eivät ole vain meidän, vaan Hänen joka on ne meille suonut:  JUmalan.
      Me olemme, kuten raamattu sanoo "huoneenhaltijoita", vastuussa kaikesta mitä meillä on ja sen käytöstä Jumalan edessä, mitä teemme, miten asioimme niillä leivisköillä, jotka hän on meille suonut.  Luther on sanonut tähän liittyen: Tee työsi kuin koko elämäsi olisi vain sinun varassasi, mutta rukoile ja usko kuin koko elämäsi olisi vain ja yksin Jumalan varassa."
      Rikkaus sinänsä ei ole synti, kuten ei köyhyyskään, mutta kunpikin voi kääntyä siksi: Rikas voi ylpeillä ,olla ahne, kova, epärehellinen...ja mikä vaarallisinta, vaarallisia ovat toki nuo äskeisetkin piirteet, mutta kaikkein pahinta on se lopputulos joihin edellä mainitut johtavat:"Rikas turvautuu Jumalan sijasta rahaan, mammonaan." Myös köyhyys sisältää turmelevat piirteensä:  kateuden, katkeruuden...epätoivon jne...
      Vanhat ovat nämä kiusaukset tajunneet ja siksi rukoilleet:"Älä köyhyyttä, älä rikkautta anna...anna määräosani leipää..."

      Oikea asenne rahaan ja omaisuuteen ja uhtautuvaisuuteen ei ole vain tämän ajallisen elämän sisäinen piirre, ei siis vain ikäänkuin oikea eettinen valinta, vaan iankaikkinen valinta, sillä tekstimme jatkuu "kehoita heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita ja omastansa jakelevat, KOOTEN ITSELLENSÄ AARTEEN, hyvän perustuksen tulevaisuuden varalle, että saisivat todellisen elämän."

      Tämän pyhäpäivän ylesotsikkona on sana kiitollisuus.  Meitä kehoitetaan näkemään elämää kokonaisvaltaisesti.  Siten, että näyemme, elämme Jumalan maailmassa, Hänen kasvojensa edessä, Hänen antamistaan lahjoita...ja myös Hänen huolenpidossaan ja varjeluksessaan.  Emme vain ajallisista asioista, jokapäiväosestä leivästä, vaan myös siitä sanasta, joka on iankaikkisen elämän ravinto...syntien anteeksiantamisen ravinnosta.  Kaikessa tässä on aihetta kiitollisuuteen, paljon enemmän kuin ymmärrämme.  Kiitollisuuden ydin on siinä, että meillä on huolehtiva ja armahtava Jumala, jonka eteen nytkin saamme itsemme ja elämämme jättää...synnit anteeksiannettavaksi...elämämme uudistettavaksi;
      Tänään ehkä siinä rukouksessa, että me entistä herkemmällä omallatunnolla näkisimme ja kohtaisimme sen tosiasian, että tässä maailmassa on niin paljon köyhiä, kärsiviä, kodittomia, yksinäisiä...jotka odottaisivat sitä, että Herra heitä auttaisi; kunpa minä tai sinä voisit olla se enkeli (se on: Jumalan sanansaattaja) joka tuo heidän tuskaansa edes vähän lievitystä.

      Raamattu sanoo:"Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." 



       

      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle