Saarna Alajärven kirkossa 2 vk.
ev. Matt.11:11-19
3 adv. sunn. "Valmistakaa Herralle tie"
Jeesuksen luokse tultiin
kysymään, mitä mieltä Hän oli Johannes
Kastajasta? Ja Jeesus vastasi:"Ei ole
vaimosta syntyneiden joukosta noussut suurempaa
kuin Johannes Kastaja; mutta jatkoi.."mutta
vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi
kuin hän".
Tällä sanalla Jeesus kertoo meille paitsi
paljon Johannes Kastajan merkittävyydestä,
myös siitä miten suuri ja täydellinen asia
pelastus on! Tätä samaa toki Jeesus opetti
monissa muissakin puheissaan mm.
kysyessään:"Mitä se hyödyttää ihmistä
vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman,
mutta saisi sielulleen vahingon. Ymmärrämme: Ei
todellakaan mitään. Tai vertauksella peltoon
kätketystä aarteesta: Maatyöläinen myi
kaiken, mitä hänellä oli ja osti sen pellon.
Tai samaa Hän, Jeesus opettaa puheessaan
"jos kätesi tai silmäsi viettelee sinua
vedä se irti, sillä parempi on että sinä
vaikka käsi tai silmäpuolena pääset sisälle
taivaaseen kuin että molemmat tallella joudut
helvetin tuleen." Kaikilla näillä ja
monilla muilla puheillaan Jeesus tahtoo
havahduttaa meidät näkemään elämän
todellinen arvojärjestys: Taivaanvaltakunnan
asia ensin. Kaikki muu vasta toissijaisesti!
Tätä arvotodellisuutta heijastaa myös sana:
Suurin ihmisistä maanpäällä on vähäisempi
kuin vähäisin taivaan valtakunnan
kansalaisista. Tärkeintä, kaikkein tärkeintä
on pelastus.
Tämän taivaan suuruuden ylistyslaulun jälkeen
Jeesus lähtee meille - lähinnä Johannes
Kastajaa esimerkkinä käyttäen - kertomaan,
miten taivaaseen päästään - tai oikeammin
"tässä" - minkälaiset esteet
nousevat hämärtämään ja vaikeuttamaan
yksinkertaista tietä...matkantekoa kohti
taivasta.
Tekstissämme on kolme tällaista asiaa. Kolme
isoa kompastuskiveä, joihin sielunvihollinen
tahtoo ihmisen sortuvan ja taivasmatkan kesken
heittävän. Ensimmäinen kompastuskivi tulee
ilmi sanassa:"Hyökätään taivasten
valtakuntaa vastaan ja jotkut yrittävät
väkivalloin temmata sen itselleen."
Ei ole vaikeaa löytää sellaisia kristillisiä
tai uskonnollisia yhteisöjä tai liikkeitä,
jotka ovat temmanneet "valtakunnan
itselleen". He sanovat vain näin tehden
kuin me opetamme sinä voit tulla autuaaksi. He
hyökkäävät yksinkertaista uskoa vastaan ja
turhentavat "pienen ihmisen "
Jumala-kaipuun ja uskon. He kokevat ehkä itse
olevansa hyvinkin oikealla asialla ja
raamatullisia, mutta omalla kovuudellaan ja
taitamattomuudellaan he uhkaavat tukkia Jeesuksen
avaamaa taivastietä umpeen. Moni uskookin sen
olevan tukossa, koska uskovat niin sanovat ja
sanojaan vielä raamatulla perustelevat.
Jeesus tiesi, että ennenpitkää tulee näitä,
jotka tulevat Hänen nimessään ja ovat
vaaraksi: Enempi tai vähempi vaaraksi. Enempi
silloin kun he suoranaista harhaoppia julistavat:
Tässä Jeesus sanoo:"Varokaa niitä, jotka
tulevat luoksenne lammastenvaatteissa, mutta ovat
sisältä raatelevia susia. Kaikki näyttää
lempeältä ja houkuttelevalta, mutta koukkuaan
saatuaan ihmisen omalle persoonalle ei jää
tilaa - se tuhotaan ja otetaan jonkun
liikkeenjohtajan mielivallan palvelukseen.
Ehkä vähempi tuhoisaa, mutta silti varottavaa
on myös se, kun "taivaan tie"
osoitetaan kulkevaksi juuri niitä sanoja
askeleita pitkin - samalla tavalla - kuin jokin
liike tai uskoon tullut itse on todeksi kokenut.
Tuo ensimmäinen kompastuskivi sisältää siis
eksytyksen:"Tee juuri niin kuin meidän
uskonsuuntamme sanoo tai jos et niin tiedä -
sinulla ei ole pelastusta."
Toisesta taivastien kompastuskivestä Jeesus
varoittaa kertomalla havainnollisen kuvan
ihmisten suhtautumisesta toisaalta Johannes
Kastajaan, toisaalta Jeesukseen itseensä.
Johannesta kansa moitti liiallisesta ankaruudesta
ja askeettisuudesta. Jyrkkyydestä. Jeesusta taas
liiallisesta väljyydestä. Kumpikaan ei
syyttäjien mielestä ollut oikein.
Tänäkin päivänä uskovia tarkkaileva voi
tulla tarkkailussaan aivan millaisiin
johtopäätöksiin hyvänsä. Joku ihmettelee,
miksi uskova ei saisi vaikkapa meikata ja olla
huolitellun näköinen...jollekin toiselle sama
asia näyttäytyy päinvastaisena: Tuokin muka
uskova ja noin tekee..samalla tavalla kuin
maailman ihmiset. Toinen moittii kristittyjä
askeettisuudesta toinen maailmallisuudesta.
Kompastuskivi on siis se, että katsotaan vain
ulkoisia käyttäytymistapoja tai ulkokuorta,
mutta ei haluta nähdä, että uskossa on kysymys
paljon enemmästä. On todella vahinko, jos
yksikin "uskoa itselleen etsivä" jää
vain omien "tunteidensa nostamien
johtopäätösten varaan" ja niillä koittaa
uskon todellista merkitystä ja sisältöä
analysoida. Varmaa on, että hän ei
etsimäänsä ydintä näin löydä. Hän jää
ihmetellen uskopuolelle.
Näitä ymmällään olevia kyselijöitä aikamme
taitaa olla täynnä. On etsitty - uskontokin
nähdään yhtenä
vaihtoehtohoitona..etsittäessä elämän
eheytymistä..mutta ratkaisevaa askelta
elämään sisälle ei syystä tai toisesta
uskalleta tehdä. Ihminen on järkensä ja
ennakkoluulojensa vanki. Tässä toinen taivasten
valtakunnantien kompastuskivi.
Ja sitten se kolmas. Tämän kiven ohittamalla
tie onkin jo paljon avarampi. Kolmas
kompastuskivi on nimeltään suhde Jumalan
sanaan. Laki ja profeetat olivat ennustaneet niin
Johannes Kastajan kuin myös itsensä Messiaan
tulevan. Vain hyvin harvat olivat ottaneet Pyhän
Sanan tosissaan. Jeesuksen äiti Maria tai vanha
Simeon temppelissä olivat näitä uskollisia. He
uskoivat yksinkertaisesti Jumalan Sanaan. He
näkivät siksi heti Jumalan toiminnan koko
täyteyden. Ja he ylistivät Jumalaa heti, kun
oli ylistyksen aika.
Varsinkaan suuri enemmistö ei uskaltanut lukea
Jumalan sanaa totena. Siksi he eivät
ymmärtäneet sen enempää Johannes Kastajaa
kuin sitten itse Jeesustakaan.
Kolmas kompastuskivi oli siis Jumalan Sanan
laiminlyönti tai supistaminen. Jumalan maailma
avautuu sille, joka harrastaa Hänen Sanaansa.
Näiden kolmen kompastuskiven ylittäneelle
näyttäytyy jo paljon selkeämpi tie kohti
pelastusta. Me näemme, että todellakaan kukaan
muu kuin Jeesus ei voi minulle taivasta avata,
mutta ei kukaan muu voi myöskään sitä meiltä
sulkea. Hän on todella tie Isän luokse. Tie
myös minua varten! Me näemme myös, että
enemmän kuin ihmisiin matkaoppaana meidän tulee
katsoa itseensä Jeesukseen ja Jumalan Sanaan
Johannes Kastajan kehotus ihmisille oli
"Tasoittakaa tie Herralle erämaahan".
Hyvät seurakuntalaiset. Kunpa tämä saarna
olisi voinut joltakin osin olla tasoittamassa
sinulle tietä kohti Kristusta ja taivasta.
Osoittamassa, että meillä näiden
uskonasioidenkin ympärillä on niin paljon
turhia maininkeja ja yksinkertaista asiaa
mutkistavia tekijöitä. Tärkeää on vain
yksi""Usko Herraan Jeesukseen."
Tärkeintä on, että syntinen saa tänäänkin
lähestyä elävää Vapahtajaa. Armahtajaa. Hän
vastaanottaa yhä syntisiä. Hän avasi tien,
älkäämme antako kenenkään sitä kohdaltamme
sulkea. Siksi kulkekaamme nyt kohti joulua.
Ilojuhlaa, jossa kuulemme sen rajattoman
viestin:"Teille on syntynyt Vapahtaja, joka
on Kristus, Herra!"
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle