Saarna Alajärven kirkossa
Juhannuksena 24.6.2000 Valot on/Riemumessu
2 vk ev. Luuk.1:57-66
"Sinusta ei tule
yhtään mitään!" tai "Olet laiska,
hidas, huolimaton - kukaan ei kauaa töissä
sinua katso..."
Näin saattaa isä tai äiti lapselleen tai
nuorelleen sanoa. Asiat eivät ole sujuneetkaan
siten kuin vanhempi olisi toivonut tai jotkut
omat asiat painavat mieltä niin kovasti, että
johonkin pitää kiukkuaan purkaa ja näin oma
lapsi saa kuulla nuo julmat koko elämää
ennakoivat sanat...sinusta ei ole, sinusta ei
tule koskaan... Sanoilla voi haavoitaa tosi
pahasti. On sanottu, että varhaislapsuuden
vuodet ovat kaikkein tärkeimpiä myöhemmän
kehityksemme kannalta. Silloin rakennetaan meille
perusturvallisuus, jonka varassa sitten jaksamme
kohdata myöhemmät vastoinkäymiset
elämässämme.
Jos paljon olemme joutuneet varhaisvuosinamme
kokemaan mitätöintiä alamme lopulta itsekin
uskoa, että minusta ei todellakaan ole
mihinkään ja näin olemme menettäneet kyvyn
elää omaa elämäämme siihen luottaen ja
valoisesti suhtautuen. Elämästä tulee uhka,
ehkä varmistelemme ja varmistelemme asioitamme,
että edes jotenkin selviäisimme kun emme luota
itseemme ja kykyymme selviytyä vähemmällä ja
spontaanisti. Elämästä tulee suoritus.
Itsestämme pääte, joka pohtii mitä muut
minulta odottavat ja sitten koetan tehdä heidän
toiveensa mukaan. Olen kiltti, harmiton,
huomaamaton...toisten silmissä...tai toinen
vaihtoehto on kun minulle on uudelleen ja
uudellen määritelty, olet hulikaani otan sen
todesta ja alan riehua, elää elämää vailla
mitään pidäkkeitä ja velvoitteita, koska
eihän kukaan minulta mitään muuta odotakaan.
Se miten käyttäydymme muodostuu eräiden
tutkimusten mukaan 80%:sti erilaisten
piilomotiivien perusteella. Vain 20% on selkeää
harkintaa ja aikuisuutta käytöksessämme. Olisi
varmaan hyvä joskus koettaa miettiä, mistähän
minun omat kiukustumiseni, juoruilemiseni,
pelkoni...jne tunteeni todella johtuvat...miksi
koen jonkun sanan ja asian niin voimakkaasti?
Tekstimme kertoo Johannes Kastajan
varhaislapsuudesta. Kahdeksannesta
elinpäivästä. Juutalaisen tavan mukaan poika
vietiin ympärileikattavaksi. Otettavaksi
juutalaisen uskonyhteisön jäsenyyteen ja
osalliseksi pelastuksesta. Tuossa yhteydessä
annettiin myös lapselle nimi. Naapurit ja
sukulaiset pitivät itsestään selvänä, että
poika saa isänsä nimen: Sakarias. Olihan tuo
mies vaimonsa kanssa vuodet niin hartaasti
odottanut lasta. Jatkajaa suvulleen. Mutta vuodet
olivat kuluneet ja oli vahvasti alkanut
näyttää siltä, että Elisabetin ja Sakariaan
osana olisi lapsettomuus. Jumala oli kuitenkin
päättänyt toisin. Vanha pari sai lapsen. Se
oli ollut Jumalan ihme niin vanhammille itselleen
kuin koko lähipiirille. Nimeksi siis tarjottiin
Sakariasta. Mutta niin Elisabet kuin Sakarias
olivat toista mieltä. Ehdottomina he
sanoivat:"Ei - Johannes on oleva hänen
nimensä" Miksi Johannes: Sen nimen oli
enkeli käskenyt (ilmestyessään Sakariaalle)
syntyvälle lapselle antaa. Sakariaan oli
mahdoton uskoa edes enkelin kertomana, että hän
voisi vielä tulla isäksi, raamattu
kertoo:"Sinun suusi mykistyy nyt etkä
kykene puhumaan ennenkuin sinä päivänä, jona
tämä tapahtuu, koska et uskonut sanojani, jotka
aikanaan käyvät toteen."
Nimi Johannes on monella tapaa vartauskuvallinen.
Se merkitsee suomeksi:"Herra antaa
armon:" Hänen vanhemmilleen jo hänen
syntymänsä oli suuri armon osoitus...pojan
syntyminen merkitsi tuona aikana tosi paljon mm.
vanhuuden turvaa ja ihmisten asenteiden tasolla
ei enempää tai vähenpää kuin ihmisarvon
saamista takaisin, koska lapsettomuuttaa
pidettiin häpeänä ja Jumalan rangaistuksena.
Syvin merkitys Johannes nimessä viittaa
Jeesukseen eli siihen armoon, jonka tuojan
edelläkävijä Johannes omassa persoonassaan sai
olla.
Myös Johanneksen ympärileikkauksen päivänä
monet pohtivat mitähän tästä lapsesta
tulee...he pohtivat sitä, koska näkivät
silmillään suuria ihmeitä: Sakarias sai
puhekykynsä takaisin...Myös Elisabetin ja
Johanneksen odotukset lapsen tulevaisuudelle
olivat positiivisia: He tajusivat ja olivat
varmoja,että tästä lapsesta tulee se mikä
pitääkin, koska Jumala on luvannut hänet,
antanut hänet, ottanut hänet haltuunsa.
Tulevaisuus oli toki avoin, mutta se oli
tärkeimmältä osin tiedossa: Nimittäin siltä
osin, että Jumala oli luvannut pitää pojasta
huolta...tehdä hänen kauttaan suuria.
Kun Sakarias sai vihdoin puhekykynsä takaisin,
mitä hän teki: Puhkesi vuolaasti ylistämään
ja kiittämään Jumalaa. Antoi kunnian sinne,
minne kunnia ja kiitos kuuluu. Taivaalliselle
Isälle. Alkoi riemumessu!
Huomaatteko mitä tekstimme meille kertoo: Se
kertoo: Meillä on oikeus tulla siksi joka
todella olemme! Ei jäädä niihin kahleisiin,
jotka joku toinen: vanhempi, opettaja,
ystävät...sosiaalinen paine...ympäristön
odotukset ovat meille määritelleet, vaan tulla
omaksi itsekseen. Siksi, joksi meidät on luotu.
Jumalan kuvaksi nimeltä: Minä XX.
Kyllä ne Jumalan huolenpidon lupaukset ovat
suunnatut meihinkin: Ajattele kastettasi, olet
otettu Jumalan lapseksi, nimeäsi, se on
kirjoitettu Taivaan kirjoihin. Sinut on
lunastettu synnin kuoleman ja perkeleen vallasta
Jumalan rakkaan Pojan armovaltakuntaan. Jeesus on
luvannut olla kanssasi joka päivä maailman
loppuun asti. Kyllä on meilläkin aihetta
riemumessuun. Tulevaisuus on hyvissä käsissä.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle