• Saarna Alajärven kirkossa 17.9.2000 14.sunn. helluntaista
      2 vk ev. Matt.5:43-48 (jako)

      Tänä päivänä alkaa Suomen ev.lut kirkossa katekismusten jakaminen koteihin. Jossakin se tapahtuu postinkautta, jossakin muualla katekismus on noudettavissa kirkkoherranvirastosta, meillä ja monessa monessa muussa seurakunnassa katekismus jaetaan henkilökahotaisella käynnillä koteihin. Tänään te katekismusjakajat olette kokoontuneet tänne kirkkoon paitsi tapahtuman lähtölaukausta varten, ennenmuuta vastaanottamaan siunaksen Häneltä, jonka tämäkin työ lopulta on:: Vastaaottamaan siunauksen tähän tehtävään ja koko elämäämme ehtoollispöydässä Herraltamme Jeesukselta Kristukselta. Kiitokset teille että tahdotte olla tässä työssä mukana: Olkoon Taivaallisen Isän siunaus mukana jokaikisessä kohtaamisessanne.

      Katekismus on tarkoitus jakaa siis joka kotiin. Suomalaisten uskonnollisia mielipiteitä kartoitetaan vähän väliä eroilaisin gallupein. Kysellään kuka rukoilee ja kuinka usein. Uskooko Jumalaan ja millä tavoin. Osallistuuko kirkon toimintaan...Suomalaisen uskon erityispiirre on se.,että meidän osallistumisemme Jumalanpalvelukseen on verrattuna lähes minne päin tahansa melko minimaalista. Sensijaan sellaista henkilökohtaista vakaumusta: rukoilemme, kastatamme lapsemme...pidämme kirkkoa tärkeänä...meiltä löytyy enemmän kuin vaikkapa keski-euroopan maista. Meidän uskomme on kovasti privatisoitunutta: Se koetaan hyvin henkilökohtaiseksi asiaksi ja vieläkin aika vaietuksi asiaksi, vaikka tässä suhteessa selvää muutostya on ilmassa. Uskosta puhumisen tulee päivä päivältä "normaalimmaksi". Kuvaavaa tälle henkilökohatisen muille kuulumattoman uskonäkemykselle on toistuva väite: On valtava määrä suomalaisia joka ilmoittaa kyllä uskovansa, mutta ei sillä tavalla kuin kirkko opetaa. Kun sitten tarkemmin tuota väitettä on tutkittu on huomattu, että on toki asioita joissa monet ajattelevat eri tavalla kuin kirkko opettaa, mm. käsitys että synnymme uudelleen ja uudelleen ns. sielunvaellusoppi saa kannatusta ihmisten mielessä. Toisaalta monissa opinkohdissa kansalla ei ole suurtakaan käsitystä mitä kirkko todella opettaa ja usein oma näkemys toisenlaisesta luulosta huolimatta on lähellä kirkon oppia.

      Nyt kun katekismus jaetaan joka talouteen kodeissa on kirja joka kertoo pääpiirtessään mitä kirkko opettaa. Toki katekismus on melko suppea kokonaisesitykseksi, mutta hyvä alku kuitenkin. Perusasiat siinä on. Toivon mukaan katekismus saa maassamme yhä lisääntyvää keskustelua uskonasioista ja myös opiskelua ja löytöjä uskon sisällöstä. Meillä Alajärvellä alkaa katekismusluento sarja pe 6 lokakuuta ja jatkuu ensi vuoden puolelle saakka kunnes koko katekismus on luennoitu läpi. Luennoilla on myös mahdollisuus kysellä ja keskustella.

      Syy miksi niin monet ilmaisevat ajatettelevansa eri tavalla kuin kirkko opettaa saattaa olla halu olla vapaa, riippumaton auktoriteeteista...itsenäinen. Ajan henki on nyt tällainen. Ei tahdota ottaa valmiita vastauskia, vaan olla vapaat ja vaihdella ajatuksia joustavasti. Aivankuin itsestään selvänä pidetään että totuus on suhteellinen. Että ei ole mitään varmaa totuutta, vaan totuus vaihtelee eri kulttuureissa, olosuhteista, jopa henkilökohtaisen mielialan mukaan.

      Päivä tekstissä Jeesus sanoo:"Te olette kuulleet sanotuski,mutta minä sanon teille!" Hän, josta on ilmoitettu, että Hän oli jo maailman luomisessa läsnä ja vaikuttavana...Hän joka sanoo:"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä sanoo...";sanoo: "olette kuulleet sanotuksi, mutta minä sanon teille": Hän Jeesus Kristus ilmoittaa yksiselitteisesti: On totuus, ja sanoo:"Minä olen totuus (tie totuus ja elämä)." Totuus ei olekaan suhteellinen, vaan pysyvä: Minä, Jeesus...minun sanani on totuus.

      No hyvä. Mutta kun siitä raamatusta yksi opettaa yhdellä tavalla ja on yhtä mieltä ja toinen toistamieltä...näyttää sekin olevan suhteellinen. Tämä kertoo, miten pieniä ja vajaita me tulkitsijat, ihmiset olemme...asiantuntijatkin...raamatunsana on totuus, mutta kuka meistä voi sanoa ja näin se pitää ymmärtää. Meidän ihmisten totuus on aika likiarvo. Me luterilaiset väitämme ja uskomme katekismus on lähellä tuota totuuslikiarvoa, mutta kuten Luther aikoinaan opetti, jokainen opetus, myös hänen ja katekismusten tulee tutkia Jumalan Pyhällä sanalla. Kalibroida. Jatkuvasti...etsiä ja ehkä myös uudelleen ja uudelleen tehdä fantastisia löytöjä. Meidän ei pidä asettua sanan ylä vaan alapuolelle.

      Jumalan sana on kokonansa totuus. Silti, meidän uskonnäkemyksemme selkeuttämiseksi ikiajoista lähtien kristillinen usko on tiivistetty suppeiksi esityksiksi. Vanhimpia niistä ovat kirkon uskontunnustukset.

      Lutherin katekismus syntyi kun uskonpuhdistajamme aikoinaan kauhistui ihmisten tietämättömyyttä. Kun oli vuosisadat messuttu latinaksi ja laiminlyöty kristillinen kasvatus, harva tiesi kristinuskosta mitään. Oli tehtävä nopeasti jotain. Luther laati Vähän katekismuksen, jota alettiin opiskella niin seurakunnissa kuin kodeissakin. Vuosisatojen ajan Lutherin katekismusta on luettu ulkoa niin Suomessa kuin muuallakin luterilaisessa maailmassa. Ja uskon, että sillä on ollut positiivisessa mielessä valtava siunaus tälle maalle.

      Aikamme arvotyhjiö tarvitsee kiireesti perusteoksensa. Ellei se ole Vähä katekismus tai muu kirjoitettu kirja, maailma kyllä opettaa omaa Vielä Vähempää Katekismustaan, jossa on vain yksi lause: Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi. Kun kirkko jakaa katekismuksen , se on todella suuren asian äärellä.

      Jeesuksen mutta minä sanon teille lause päivän evankeliumissa sisälsi kaksi valtavaa vaatimusta: Rakastakaa vihollisianne ja olkaa täydelliset. Tällaisia ei voi todella vaatia kuin Jumala: Siinä ei todellakaan ole häivääkään suhteellisuutta. Tuon vaatimuksen edessä ei ole muita kuin Jumalan tahdon totaalisesti rikkoneita ihmisiä. Syntisiä. Onneksi meillä on katekismus, joka opetaa:"Jeesus oli erityisesti niiden ystävä, joita muut väheksyivät ja halveksivat. Näin hän todisti Jumalan rakkaudesta kaikkia ihmisiä kohtaan. Elämällään Jeesus osoitti, mitä kuuliaisuus Isän tahdolle merkitsee.

      Jumalan Poika syntyi meidän kaltaiseksemme vapauttaakseen meidät ja kantaakseen tuomion, jonka olemme ansainneet....
      Epätoivon maailmassa, jossa pahuuden valta tuntuu ylivoimaiselta, Kristus on ainoa toivomme."

      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle