Saarna Alajärven kirkossa
helluntaina 11.6.2000
2 vk ev. Joh.14:15-21
Riemuvuoden helluntaimessu (hellunt)
Nämä luetut Jeesuksen
sanat ovat täynnä lämpöä ja rakkautta. Hän
rakastaa omiaan. Hän tiesi pian näiden sanojen
lausumisen jälkeen alkavan niiden tapahtumien,
jotka veisivät Hänet ristille ja kuolemaan. Ja
ylösnousseenakaan Hän ei kauaa enää olisi
opetuslastensa luona.
Mutta nyt Hän sanoo ja vakuuttaa, että Hän on
sittenkin läsnä. Jeesus ei jättänyt eikä
jätä omiaan yksin, vaan tulee omiensa tykö.
Hän on omiensa luona siinä Helluntain hengessä
- Pyhässä Hengessä - jonka vuodattamisen
juhlaa tänään riemuiten vietämme.
Hän, Pyhä Henki pysyy teidän luonanne ja on
teissä oleva - Näin Kristus, Jeesus sanoi.
Ja lupaus toteutui. Opetuslapset saivat Pyhän
Hengen. Helluntaita ei tarvinnut kauaa odottaa.
Jeesus täytti ja täyttää lupauksensa.
Syntyi kristillinen seurakunta. Apostolien teot
kertoo meille melko tarkasti ensimmäisten
kristittyjen seurakuntaelämästä. Meille
kerrotaan, miten ketään kärsivää ei jätetty
pulaan: Ihmiset toivat omaisuuksia yhteiseen
jakoon. Heidän keskuudessaan ei ollut ketään
puutteenalaista. Ulkopuolisetkin ihmettelivät ja
sanoivat:"Katsokaa kuinka he rakastavat
toisiaan." Meille kerrotaan myös miten
sairaita parani. Eri yhteiskunnallisista
kerroksista tulevat ihmiset olivat veljiä ja
sisaria keskenään. Syntyy kuva, että siinä
oli sitä todellista Kristuksen mielenlaatua.
Pyhän Hengen vahvaa vaikutusta.
Tätä taustaa ja idylliä vastapäätä asettaa
aikamme toistuvasti karrikoidun kuvan
nykykristillisyydestä. On helppo piirtää kuva
kylmästä ja jäykästä kirkosta ja
suvaitsemattomista, kolkoista uskovista tai
synnistä kiinnijääneistä kirkon
työntekijöistä tai luottamushenkilöistä.
Samoin voi kysyä onko kirkko ja sen seurakunnat
tehneet kaikkensa työttömien ja syrjäytyneiden
auttamiseksi.
Ja kai on sanottava, ettei näistä minkään
sytöksen kohdalla voi röyhistää rintaansa ja
olla kuulematta. Kovasti kesken on parannus
kohdallamme. Joskus syytökset ovat katkeran
ihmisen panettelua ja puhetta vastoin parempaa
tietoa, mutta usein on myös kirkossa syytä
katsoa peiliin ja pyytää todellista sydämen
uudistumista.
Se, että kirkkoa arvioidaan ja siltä odotetaan
apua kertoo jo sinänsä viestiä, että tältä
instituutiolta odotetaan sitä ja sitä
hyvää...vaatimus kertoo myös luottamuksesta:
Sieltä suunnasta voi todella saada apua. Joskus
kysely on voimakas huuto:"Minulla on vaikeaa
- yksinäistä - kumpa joku auttaisi!"
"Jeesus auta Sinä."
Missä on se Pyhän Hengen kirkko - seurakunta,
jossa ihminen tuntee:"Minua ei ole jätetty
orvoksi, minua rakastetaan?"
Se seurakunta ja kirkko oli siellä Jerusalemissa
silloin ensimmäisenä helluntaina ja viikkoina
ja kuukausina sen jälkeen. Se oli Roomassa
ensimmäisellä vuosisadalla, siellä toinen
kristitty vaaransi henkensä ottamalla suojaan
vainotun, takaa-ajetun kristityn veljen. Hoiti ja
auttoi häntä. Se sama seurakunta ja Henki on
tänään Afrikassa - siinä kylässä, josta
nimikkolähettimme taannoin
kirjoitti:"Eräällä isällä oli tytär
vakavasti sairastunut. Vaihtoehtoina olisi
kuolema tai leikkaus. Leikkaus maksaisi paljon,
sillä sitä varten pitäisi potilas kuljettaa
Nairobiin, pääkaupunkiin. Rahaa perheellä ei
ollut. Koko kristitty seurakunta auttoi. Isä myi
lehmänsä ja näin tytär pääsi hoitoon ja
parani. Nyt kysymme, mitä kummallista tässä
oli? Näinhän jokainen auttaisi lastaan. Mutta
ei - muutamia vuosia sitten heimo oli ollut
pakanauskonnon harjoittajia: Pojan puolesta olisi
kyllä nähty vaivaa, mutta tytön ei. Mutta nyt
oli Henki toinen!
Tai vielä: Sama Helluntain Henki, sama
seurakunta on elävänä meidän keskellämme
juuri nyt. Kun tänä päivänä syntinen lankeaa
Kaikkivaltiaan Jumalan eteen taakkoineen ja
kuulee Jumalan sanan vakuutuksen:"Sinun
syntisi annetaan sinulle anteeksi" - kuulee
tämän ja uskoo, mitä se muuta on kuin Pyhän
Hengen väkevää työtä keskellämme.
Tai sitä on se, kun armahdettu syntinen kyselee,
mikä on oikein...miten minä voisin paremmin
olla Herrani ja Vapahtajani asialla. Totuuden
Henki panee tällaisia kyselemään.
Pyhä Henki synnyttää meissä omantunnon
kuuliaisuutta. Halua etsiä elämämme
ratkaisuissa niitä vastauksia, jotka ovat
Jumalan Pyhän Sanan mukaisia. Pyhä Henki avaa
silmiä näkemään läheisen hätää ja
etsimään keinoja auttaa. Joskus tuo Henki panee
hitaankin suun kertomaan, sitä kaikkein
kalleinta asiaa:"Pelastusta Jeesuksessa
Kristuksessa!
Vieläkö me kyselemme:"Miksi Henki ei toimi
- Miksi kirkko on kylmä?" Kylmältä tuntui
alkuseurakunnan pettureista Ananiaasta ja
Safiirasta se tuomio, joka heitä kohtasi...tai
kovilta tuntuivat apostolien kirjeet niille,
jotka Kristuksen ristin vihollisina apostolien
pöydissä istuivat. Ja kovaa oli apostolien
saarna juutalaisille:"Te anoitte että
teille annettaisiin murhamies, mutta elämän
ruhtinaan te tapoitte."
- Ja totta on myös se, että alusta saakka oli
kristillisen seurakunnan sisällä yhä
enenevässä määrin niitä, joille Kristus itse
ja Hänen mielenlaatunsa oli jäänyt vieraaksi.
Aina on seurakunnan sisällä ollut kuten
Hebrealaiskirjeen kirjoittaja
valittaa:"Olette käyneet hitaiksi
kuulemaan. Sillä te, joiden olisi jo aika olla
opettajia, olette taas sen tarpeessa, että
teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä
alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi,
ei vahvaa ruokaa. Sillä jokainen, joka vielä
nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden
sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka
on täysi-ikäisiä varten, niitä joiden aistit
ovat harjaantuneet erottamaan hyvän
pahasta."
Kristillinen ihanne olisi se kaunis
rakkaudellinen pyhien yhteisö, jossa usko olisi
ongelmatonta ja rakkaus täydellistä, mutta
tällaista seurakuntaa raamattu ei tunne. Samassa
seurakunnassa - samassa pellossa kasvaa - Jumalan
sanan mukaan valhevehnä kuin myös oikea vilja.
Seurakunnan ja yksityisen kristityn pyhyys on
siinä, että meillä on Pyhä Kristus. Hän,
joka meidän vajavaisten, erehtyvien syntisten
vanhurskautemme.
Jeesus sanoi:"Minä olen rukoileva Isää ja
Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan
teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden
Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska
se ei näe häntä, eikä tunne Häntä."
Kirkkoa arvostellaan, kun se ulkopuolisena
tehdään, yhtenä möhkäleenä. Lähes jokainen
uskoontullut rippikoululainen saa heti
tuoreeltaan vastattavaksi koko kirkon
vuosituhantiset synnit noitavainoista alkaen.
Me kannamme pilkkaa, vainoja, erehdyksiä
mukanamme - emmekä toki tee sitä täysin
syyttöminä - sillä syyllisyyttä meillä on ja
tulee joka päivä yhä vain lisää...mutta
juuri siksi tarvitsemme Vapahtajan armoa ja
anteeksiantoa ja uutta voimaa joka päivä. Mutta
se - armo riittää - Sinullekin ja minullekin!
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle