Mutta me emme tänään vain muistele ja ihmettele kauan sitten tapahtunutta ihmettä, vaan olemme koolla niin täällä kirkossa kuin siellä radioiden ääressä, siksi että sama Henki voisi uudistaa myös meidän elämäämme.
Ensimmäisen kristillisen helluntain julistajien saarna oli periaatteessa
äärimmäisen yksinkertainen. Se oli selkeää
ja koristelematonta todistusta siitä mitä oli viime aikoina todella
tapahtunut ja minkä opetuslapset olivat omin silmin nähneet.
Pietari julisti: Jeesus oli Jumalan Poika, Hänet naulittiin
ristiin syyttömänä. Hän nousi lupauksensa mukaan
kuolleista ja otettiin heidän silmäinsä nähden ylös
taivaaseen.
Miten tuollainen yksinkertainen todistus käännytti ketään,
siinä on se Helluntain ihme. Pyhä Henki vaikutti sydämissä
niin, että kuulija vakuuttui...sai piston syyllisyydestään
sydämeensä ja kysyi, mitä pitää tehdä, että
minä pelastuisin. Julistaja sai näin tuntevalle sanoa:
Kaikki on tehty, että pelatuisit: Usko ja anna kasteessa liittää
itsesi tuohon pelastettujen joukkoon.
Julistus sisälsi faktat...ne kuultiin ja todettiin, mutta Henki teki eläväksi. Tätä kaikkea oli kerran ihmetellyt hurskas juutalisten neuvoston jäsen Nikodeemus. Jeesus oli puhunut hänelle Hengestä syntymisestä, joka täytyy tapahtua, jotta voisi päästä taivasten valtakuntaan. Nikodeemokselle tuo kaikki oli vaikeaa ymmärtää. Niin se taitaa olla meillekin. Puhe uudestisyntymisestä...Hengestä...menee helposti sellaisen hengellisen fraasi-kielen alueelle, jossa moni putoaa lkärryiltä ja tuntee itsensä ulkopuoliseksi, vaikka kyyllä sinänsä haluaisi olla Jumalan lapsi, Hänen hoidossaan ja päästä kerran myös taivaaseen, mutta kun niin monta asiaa on mitä ei ymmärrä..niin onko minusta siihen jokkoon. Vastaan: Kyllä on. Jeesus ei halua jätää kettänn ikään kuin ulko ovelle katomaan haikeana ja kaivaten sisään...ajatellen minäkin haluaisin kaikkea sitä mitä Jeesus tuli tuomaan, mutta enhän minä ymmärrrä...en ole tarpeeksi hyvä..eivät nuo huoli minu aporukkaansa ja niin edelleen...
Jeesus ei jättänyt Nikodeemosta vain ihmettelemään
ja pohtimaan sanojaan kuin vaikeaa arvoitusta vaan sanoi kaiken niin
yksinkertaisesti ja selkeästi kuin mahdollista. Eikä Jeesus
tahdo jättää sinuakaan, hyvä helluntaisaarnan kuulija
ulkopuolelle ja epätoivoon, vaan vastaa:
Nuo Jeesuksen sanat kuulimme tänään evankeliumina alttarilta.
Ne ovat toistetut useimmin luin varmaan mitkään muut sanat raamatusta.
Pienoisevankeliumi:"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että
antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo
joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
Moneen kertaan meille on julistettu, että sinä ja minä saamme
laittaa sanan yksikään kohdalle oman nimemme ja ottaa vastaan
Jeesuksen lupaus: etten minä, etkä sinä joudu kadotukseen,
koska Jeesus otti rangaistuksen, joka meille syntiemme ja laiminlyöntiemme
tähden oikeutetusti kuuluisi päälleen ja tuli rangaistuksi
kovimmalla mahdollisella tuomiolla, kuolemalla, että meillä voisi
olla toivo ja vielä enemmän varmuus anteeksiannosta ja ikuisesta
elämästä.
Voiko sen selvemmin sanoa: Jumala rakasti ja rakastaa niin, ettei yksikään..ei julmin, pahin...epäonnistunein..ei yksikään hukkuisi, vaan saisi ikuisen elämän. Tie on valmis: Se on Jeesus. Hänessä kaikki on valmiina. Tarvitaan vain sitä, että kuten tänään kuulemamme vanhan testamentin teksi Hänestä profetoi...joka kohottaa katseensa Häneen pelastuu tuholta. Usko on heikon käden ojentamista auttajan puoleen...ota ja nosta...kanna, vie perille. Usko on kyneleisen katseen kääntämistä armahtajan puoleen...anna anteeksi...Se on kylmenneen kristityn huokaus kumpa Hän uudistaisi...Jo tuota heikkoa kaipaustaan..kättä ojentaessaan, katsetta nostaessan tai heikosti huoatesssaan saa uskoa..tulin jo kuulluksi...saan uskoa olevani autettu. Näin alhaalla kulkee armo. Ryövärin ja langenneen tasolla. Myös sinun ja minun tasollani. Henki on keskellämme ja vakuuttaa: Sinäkin saat kuulua jokkoon ja kulkea seurassani. Sanottiinhan meille tänään."Jumala ei lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen...ja jatkaa kuin varmemmaksi vakuudeksi:"Sitä, joka uskoo häneen , ei tuomita..." Armo on olemassa ja valmis. Mutta olemassa on myös tuomio niille koville ja ylpeille, joille armo ja anteeksianto ei kelpaa. Ylimääräisiä keinoja pelastukseen ei ole kuin "ikivanha vain ristin tie"
Tapahtukoon meidän sydämessämme tänään
helluntain ihme. Se, että Henki tekisi meistä pelkureista
rohkeita, nälkäisistä kylläisiä ja kuolleista
eläviä. Tule pyhä Henki ja uudista meidät.
Kirkasta meille Kristus Jumalan Poika.
On suurta olla pitkästä aikaa tällä paikalla.
Muutamaksi päiväksi kuvittelemani lepo venyi kuukausiksi.
Ensin nukuin pois pitkäaikaista väsymystä. Työuupumusta.
Sen jälkeen olen koittanut tutustua ennen kaikkea itseeni. Olen
törmännyt vaativaan minään, joka ei sallinut itselleen
lepoa, eikä epäonnistumisia. Näin eläessäni
kuvittelin olevani kelvollinen työntekijä. Pyrin ottamaan vastaan
kaikki toiveet ja pyynöt mitä seurakunnalta tuli. Ehkä olinkin
näin tehdessäni tunnollinen työntekijä, mutta uupuneena
en ollut kelvollinen isä, puoliso, sielunhoitaja...Kuinka montakertaa
olin kuulevinani lasten kertomista vaikka harrastuksistaan, mutta ajatukset
pyörivät illan puheessa.Kyky levätä- olla tässä
ja nyt hetkessä puuttui. Laiminlöin itseäni vuosia.
En jaksanut enää.
Vasta nyt, toivonmukaan edes nyt, tajuan mitä Jeesus tai itse taivaalinen Isä tarkoitti sillä, että kutsui lepoon tai asetti peräti viikon ensimmäiseksi päiväksi lepopäivän. Luovuus alkaa levosta.
Jotakin samaa on myös tämän päivän alttarilta kuulemassamme evanleliumissa. Siinä puhutaan Pyhän ja vajavaisten suhteesta, Isännän ja palvelijoiden suhteesta, Kristuksen ja opetuslasten suhteesta. Kuinka lohdullista on kuulla Jeesuksen sana, jossa Hän vakuuttaa: " En sano teitä palvelijoiksi, doulos=orja, en sano orjiksi, vaan filos, ystäviksi. Koko kuultu teksti puhuu minulle tänään evankeliumia. Ja niinhän Jeesus sen tarkoittikin , sanoihan Hän:"Olen puhunut tämän , jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidä'n ilonne tulisi täydelliseksi."
Mikä oli se Jeesuksen ilo? Se oli se, että Hän tunsi Isän rakkauden. Se rakkaus ei vaadi, vaan antaa. Kreikan kielessä, jolla Uusi testamentti on kirjoitettu on monta rakkautta merkitsevää sanaa...on sana fyysiselle kiihkolle, on ihastumiselle, on miehen ja naisen väliselle rakkaudelle ja on sana agape. Agape sanalla kuvataan jotakin täydellisen hyvää rakkautta. Sana agape tavataan vain juutalaiseissa ja kreikkalaisissa kirjoituksissa. Sanaa käytetään kuvaamaan rakkautta, joka lähtee Jumalasta ja on Jumalan olemus.
Raamatun sana tulee eri ihmisen korvissa kuulluksi ja ymmärryksessä
tajutuksi, näin olen huomannut, eri tavoin. Jossakin muutamaan
jakeen jaksossa toinen tarttuu sanapariin, jossa käsketään
ja vaaditaan...toinen sensijaan alleviivaa sanat, jossa on tarjolla armoa
ja lohdutusta.
Miksi me kuulemme näin eri asioita. Olisiko niin, että
tarvitsemme eri asioita, koska olemme yksilöinä erilaisia ja
esimerkiksi uskonkilvoituksessamme eri vaiheissa. Jos näin on
niin voi hurskaasti sanoa, että Henki puhuu eri ihmiselle eri asioita.
Mutta voi olla myös siten, että me haluamme jostakin alitajuisesta
syystä, lukea raamattua niin että löydämme sieltä
juuri sitä mitä itse kaipaamme.
On kai siksi aivan välttämätöntä rukoilla, että tosiaankin Herran Henki voisi avata sanaa niin sitä selitettäessä kuin sitä kuunnellessa siitä juuri sen mitä juuri nyt tarvitsemme.
Päivän evankeliumi taitaa olla yksi niitä kohtia, joissa toinen kuulee vaativaa käskyä...pitää olla hyvä...pitää rakastaa..sillä siinähän sanotaa selvästi:"Tämän käskyn minä annan teille- rakastakaa toisianne..." Selvä käsky, jossa Jeesus tähdensi niin Hänen käskyjensä noudattamisesta kuin myös siitä miten hänen omansa rakastavat toisiaan.
Tekstimme on katkelma Jeesuksen ns. jäähyväispuheesta.
Oli vain muutama hetki siihen kun Jeesus otettaisiin kiinni ja kuulustelut
ja pilkkaamiset alkaisivat. Nyt Jeesuksen ympärillä olivat hänen
kaikkein lähimmät - pieni opetuslasten joukko.
Pitää aivan pysähtyä herkällä korvalla
kuulemaaan mitä siellä sanottiin: Puheen sävy on lempeä.
Täynnä armoa...halua olla opetuslasten lähellä.
Ei vain nyt vaan aina.
Tällä työnantajalla alaisten kunnioittaminen näkyy
siinä, että, että tietoa tulevasta tai intiiveimmistäkään
asioista ei pimitetä. Vaan tuskaa ja ilo jaetaaan. Vallalla
ei ole käskijä alainen suhde, vaan ystävyys. Huikeasta
arvoerosta huolimatta tasaarvo, ystävyys...rakkaus. Ylempi antaa
kaiken alemman puolesta. Herra palvelijansa puolesta. Pyhä
pahojen edestä. Täydellinen kelvottomien edestä.
Jeesus Kristus sinun ja minun edestämme. Hänen valtakunnassaan
on paikka sillekin joka ei jostakin syystä saa mitään aikaan.
Hänen arvonsa on siinä, että hän pysyy Jumalan rakkaudessa.
Suurimman menestyjän ja heikoimman luuserin arvo on yhtä
siinä, että mini on elämän kirjassa. "Älkää
siitä iloiko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa
siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."
Sana rakkaus toistuu tekstissä yhtenään. Niin tuo sana toisstuu yhtenään myös meidän maailmassamme, mutta usein vain halpana hetken hurmion nimenä tai romanttisena juonena halvassa pokkarissa.
Jumalan ja Jeesuksen rakkaus on jotakin ratkaisevasti syvempää ja todellisempaa kuin me milloinkaan pystymme kuvailemaan tai ymmärtämään. Se rakkaus antoi kaiken kohteittensa hyväksi. Puhdas ja viaton astui häpeään ja rangaistukseen, peräti kuolemaan - ei vain hyvien ja ystävien puolesta, vaan enemmän Häntä vastaan rikkoneiden ja häntä lyövien ja häpäisevien puolesta. Tuon rakkauden syvyyttä ei järki voi käsittää. Sen varaan voi vain jättää itsensä. Levätä. Tulla lohdutetuksi. Saada siitä voivaa. Kun Jumala ja Jeesus minut hyväksyy niin enkö itkekin voi itseni hyväksyä, myös puutteineni...pelkoineni.
Mitä itse seurakunnalta kaipaan nyt on oikeutta töpätä,
munata...olla epävarma...toimittaa liturgia pieleen...siis kaikin
tavoi olkeutta olla heikko. Ymmärrän, että Luojamme
sen oikeuden meille kyllä antaa, mutta osqaammeko me antaa sen itsellemme
ja toinen toisillemme. Sen kun osaisimme, niin se olis sitä
agape rakkautta, joka on läskä vahviten siellä missä
ollaan uupuneita heikkoja...epäonnituneita...täynnä surua
ja kaipausta..Rakkaus on vapautta.Rakkaudessa ei ole pelkoa. Me emme elä
ilman rakkautta.
Missä muualla kuin seurakunnassa tulisi ollakaikelle tälle
tilaa.
Voisiko tästä lähtökohdasta se ilokin tulla täydelliseksi.
Kuten sanottu, alkujaan näitä sanoja kuulemassa oli vain pieni Jeesuksen läheisten joukko. Hälisevä julma maailma oli vielä hetken etäällä. Mitä tekstillämme on sanottavaa heille. Lakiako rakastakaa. Lainaan apostolien teoista:"Katsokaa miten he rakastavat toisiaan..." Meidän missiomme, kutsumme on rakastaa - se on - armahtaa...tehdä hyvää toinen toisillemme. Niin uskon veljille ja sisarille...niin omalle väelle kuin naapureille. Voimaa ja kykyujä tuohon meillä ei ole muuten kuin sen kautta, että oma ilo = huojennus...armahdus koetaan ehdottomana.
Jeesuksessa Jumalan rakkaus vuodatetaan meidän sydämiimme. Tätä yhteyttä Jeesus korostaa sanalla."Minä olen viinipuu ja te olette oksat". Sanaa agape voidaan käyttää jopa Kristus sanan tilalla. Näin rakkauteen pukeutuminen on "Kristukseen pukeutumista" Rakkauteen juurtuminen on Kristukseen juurtumista. Hengen hedelmät eivät synny pakottamalla. Ne seuraavat yhteydestä Kristukseen.
Ystävät. Näin Jeesus tänään meitä puhuttelee. Ystävät...minä olen teidän kanssanne...Älä pelkää minä se olen!