Saarna 7.4.2002 2vk ev.
Joh.21:1-14
Ylösnousseen todistajia
"Me luulimme on
kuollut Hän, vaan näimme Hänen elävän"
Näin veisaamme tutussa virressä. Kuolleeksi -
pysyvästi hautaan jääväksi kuvittelivat myös
Jeesuksen aikalaiset - aina lähimpiä
opetuslapsia myöten, Jeesuksen. Ylösnousseen
näkeminen oli yllätys. Sen toistuminenkin oli
yllätys. Tekstimme sanoo:"Tämä oli jo
kolmas kerta, jolloin Jeesus noustuaan kuolleista
ilmestyi opetuslapsillensa."
Kolmas kerta. Tässä on ensimmäiseksi kerraksi
laskettu kaikki ne kohtaamiset yhteensä, joissa
Jeesus kuolleista nousemisensa päivänä
näyttäytyi ystävilleen. Toinen kerta oli
kahdeksan päivää myöhemmin tapahtunut
ilmestyminen, minkä myös epäilevä Tuomas
näki ja koki. Ja nyt - tämä kolmas kerta
tapahtui Genesaretin järven rantatöyräällä.
Kukin kerta oli erilainen. Kaksi aiempaa
ilmestymistä olivat tapahtuneet Jerusalemissa
tai ainakin lähellä kaupunkiin.
Tapahtumapaikkana oli tuolloin ollut jossakin
tuntemattomassa talossa ollut huone, suljettu
tila, jonne opetuslapset olivat peloissaan ja
toivottomina vetäytyneet Jeesuksen kuoleman
jälkeen.
Kristuksen kolmannessa ilmestymisessä on aivan
toisenlaista avaruutta. Aamu kirkkaudessaan oli
jo valjennut. Sumu hälvennyt. Edelliset
ilmestymiset olivat tapahtuneet jotenkin
pysähtyneessä, taaksepäin katsovissa
tunnelmissa. Opetuslapset olivat olleet
pelokkaina suljettujen ovien takana. Katsoen
ennen kaikkea mitä oli menetetty, kuin mitä on
edessä päin.
Nyt oli katse jo eteenpäin. Opetuslapsijoukko -
tai 7 heistä - oli toiminnassa. Ja millaisessa
toiminnassa: Kalastamassa. Tekemässä juuri
sitä, mitä he olivat tehneet työkseen ennen
liittymistä Jeesuksen seuraan. Kalaan lähtö
oli tullut Pietarin aloitteesta. Jo monia
päiviä he olivat - jopa viikkoja - he olivat
olleet Jerusalemissa. Kenties toiminnallinen
Pietari oli yksinkertaisesti tuskaantunut
toimettomuuteen. Vaikka Jeesus oli heille jo
kaksi kertaa ilmestynyt he eivät tienneet, mitä
nyt pitäisi tehdä. He uskoivat
ylösnousemukseen - olivathan he elävän
Kristuksen nähneet - mutta entä sitten: Ei
heillä ollut voimaa lähteä julistajiksi - ei
taitoa - ei ymmärrystä. Vieläkin he olivat
niitä samoja yksinkertaisia kalastajia, jotka
kolmisen vuotta aiemmin olivat Jeesuksen seuraan
liittyneet. Paljon oli toki noina vuosina
ihmeistä nähty ja Jeesuksen julistusta kuultu,
mutta sen soveltamiseen ei ollut viisautta.
Tämänkin ajan ihmisillä on paljon tietoa
Jeesuksesta. Kuka tahansa suomalainen osaisi
kertoa Jeesuksen elämänvaiheet melko tarkasti.
Useimmat osaisivat lausua ulkoa joitakin
sitaatteja hänen puheistaan. Lähes kaikilla on
tietoa siitä mitä Hän opetti. Jokainen
tietää, että kirkko opettaa, että Jeesus on
ylösnoussut kuolleista.
Mutta entä sitten? Mitä tämä tietämys
merkitsee? Mitä se merkitsee esimerkiksi
tilanteessa, jolloin olemme seurassa, jossa
keskustelu saa uskontoa herjaavan sävyn.
Sosiaalinen paine vaatisi nauramaan mukana, mitä
teemme? Muistamme Jeesuksen sanan:"Joka
tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin
tunnustan Isäni edessä, joka on
taivaassa." Tai mitä teet, kun olet
tilanteessa, jossa sinulta kysytään, missä
olit sunnuntaina. Olet ollut kirkossa, mutta
tiedät, että kysyjä ei sitä arvostaisi.
Uskallatko antaa rehellisen vastauksen:"Olin
kirkossa"..vai kiellätkö tai
laimennatko..."Olin kirkossa, koska piti
mennä, koska....ja niin edelleen..."
Tai mitä ajattelemme Jeesuksesta
lähimmäistämme hautaan saattaessamme? Me
toivoisimme, että Hän Kristus olisi todella
ylösnousemus ja elämä, mutta
"järkemme" sanoo, mikä on kuollut on
kuollut. Koemme: Kunpa voisin uskoa ja jaksaisin
uskoa - mahdottomaan.
Tai mitä tunnemme, kun kuulemme kerrottavan
valtavasta ihmeestä, jonka Jeesuksen nimen
kautta kerrotaan tapahtuneen. Vakava sairaus on
parantunut. Sairastunut itse kertoo ja sanoo sen
olevan pelkästään ihme. Kyllä, kyllä me
myöntelemme, mutta sydämessämme on
epäilys..no kenties hoito sittenkin alkoi
tehota; tai olikohan diagnoosi alunalkaen oikea -
jos se sairaus ollutkaan sittenkään niin
paha...jne ...jne...
Onko niin ja näin kai on: Paljon on ihmisiä,
jotka suhtautuvat uskonasioihin periaatteessa
myönteisesti. Uskokoot ne, jotka haluavat, miten
rämäpäisesti tahansa. En minäkään uskoa
kiellä. Voi olla totta..tiedä häntä. Ja
piste.
Jos usko olisi vain tätä, se merkitsisi, että
Pietari olisi jäänyt kalastajaksi. Toisinaan
hän olisi kai muistellut noita kiihkeitä vuosia
Jeesuksen seurassa. Kenties joku olisi
kirjoittanut ylös Jeesuksen elämänvaiheita ja
opetuksia. Ohjeiksi ja neuvoiksi. Olisi syntynyt
korkeintaan aforismikokoelma tai filosofinen
rakennelma, josta voi ottaa mallia elämäänsä
ken tahtoo.
Mutta mitään kristillistä kirkkoa ei näillä
eväillä olisi syntynyt.
Tämän sunnuntain yleisotsikoksi on merkitty
sana:"Ylösnousseen todistajia". Keitä
he olivat, joiden todistuksen kautta seurakunta
syntyi. Tekstissämme oli koolla 7 Jeesuksen
opetuslasta; heistä kolme mainitaan nimeltä:
Pietari, Tuomas ja Natanael.
Millaisia nämä kolme todistajaa ovat. Heidän
taustastaan: Pietari. Hänellä oli takanaan
uskollisuudella mahtailu ja sitä seurannut
traaginen Jeesuksen kieltäminen. Toinen tunnettu
hahmo koolla olevien Ylösnousseen todistajien
joukossa oli Tuomas, jonka nimeä käytetään
eri kielissä fraasinomaisena ilmaisuna
tarkoittamaan epäilijää. Kolmas, vähiten
tunnettu esillä olevista Ylösnousseen
todistajista oli Natanael. Hän oli kuten
sanoisimme skeptikko..kuultuaan veljeltään
Jeesuksesta, hän oli tokaissut:"Voiko
Nasaretista tulla mitään hyvää".
Kieltäjä, epäilijä, skeptikko...olivat
asialla. Kalastamassa. Siinä työssä, jonka he
osasivat, jossa he olivat ammattilaisia.
Aiemmin Jeesus oli sanonut heille:"Tule ja
seuraa minua, niin minä teen sinusta ihmisten
kalastajan" Jälleen he olivat kalassa -
järvellä - kuten vuosia aiemmin.
Kieltäjiä, epäilijöitä, skeptikkoja -
sellaista taitaa olla Jeesuksen opetuslapsijoukko
tänäänkin.
Kuitenkin heille ja meille Kristus on sanonut:
"Te ette valinneet minua, vaan minä
valitsin teidät." Inhimillinen valinta
olisi ollut toisenlainen- olisi etsitty parhaita,
sanavalmiimpia...vakaampia..Mutta Kristus
sanoi:"Valitsin teidät."
Ja näiden valitsemiensa tykö Hän tuli.
Keskelle arkipäiväistä työtä. Koko yö oli
kalastettu. Kalaonnea ei ollut ollut. Tyhjin
käsin he olivat palaamassa. Rannalta kuului
ääni:"Lapset onko teillä mitään
syömistä." Ei ole. "Heittäkää
verkko oikealle puolelle venettä, niin
saatte."
Kieltäjä, epäilijä, skeptikko:"Onko
teillä mitään syömistä." Neuvottomilla
ei ollut. Ei ruokaa. Ei aatteita. Hämmennystä
vain.
Huomasitteko: Tällalailla ylösnoussut kohtaa
ihmisen. Tällä tavalla Hän varustaa
todistajansa. Hän tulee epätoivoisen,
lamaantuneen vierelle. Yllättää!
"Kun he astuivat maalle, näkivät he
siellä hiilloksen ja kalan pantuna sen päälle,
sekä leipää."
Ja kuului sana:"Tulkaa syömään".
Rakkaudesta Kristus tunnistettiin.
"Mutta ei kukaan opetuslapsista uskaltanut
kysyä Häneltä:"Kuka sinä olet?",
koska he tiesivät, että se oli Herra. Niin
Jeesus meni ja otti leivän ja antoi heille ja
samoin kalan." Kristus tulee lähelle
sanassa: Siinä rakkauden evankeliumissa, jossa
syntinen saa kuulla:"Sinun syntisi annetaan
sinulle anteeksi. Kristus tulee lähelle
sakramenteissa:"Kasteessa ja ehtoollisessa,
jossa Hän sanoo:"Ottakaa ja
syökää."
Hän varustaa todistajiaan. "minä teen
teistä ihmisten kalastajia." Opetuslapset
saivat 153 isoa kalaa. Kalojen lukumäärää on
selitetty monella tavalla. Antiikin eläinoppi
tunsi 153 kalalajia. Jumalan valtakunnan nuotta
kokoaan kaikenlaiset kalat. Jeesuksen
opetuslasten tehtävä on maailmanlaaja.
Silläkin yksityiskohdalla voi olla merkitystä,
ettei Kristuksen verkko repeile. Kaikesta
hajaannuksesta huolimatta on vain yksi Kristuksen
kirkko, se, joka ajan merestä vedetään
iäisyyden rannalle. Kristus odottaa toisella
rannalla, mutta Hän on koko ajan henkensä
kautta kirkossaan läsnä. Hän ilmestyy edelleen
niin sanassaan kuin sakramenteissaan, mutta myös
läsnäolossaan aivan arkisissa tehtävissämme
ja elämässämme.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle