Saarna Tuomasmessussa 2.
pääsiäispäivän ilta 2001
1 vk. epistola Apt.t.10:34-43
Apostolien teoissa meillä
on luettavissa muutamia apostolien, erityisesti
Pietarin saarnoja. Saarnoja, joiden vaikutus oli
huikea. Joskus jopa tuhansia, kuten tapahtui
ensimmäisenä helluntaina, joskus kymmeniä,
joskus muutamia ihmisiä kääntyi kristityksi.
Kun noita saarnoja lukee huomaa, että ne olivat
hyvin yksinkertaisia. Yksi saarna on nyt
tekstinämme.
LUE Apt.t. 10:34-43
Tämä saarna pidettiin Kesareassa. Se oli
huomattava varuskuntakaupunki Välimeren
rannalla. Puhe pidettiin Cornelius nimisen
upseerin kodissa. Hän oli pakana, mutta mies
josta sanottiin - jumalaapelkääväinen. Se
tarkoitti, että hän oli lähentymässä
juutalaisuutta. Noudatti tärkeimpiä
perinnäissäntöjä ja tutki kirjallisuutta,
mutta ei ollut vielä kääntynyt
juutalaisuuteen. Tälle miehelle ilmestyi enkeli
- huom. pakanalle, joka käski noutaa Pietarin
paikalle. Palvelijat lähtivät matkaan. Samaan
aikaan toisaalla Pietari koki myös näyn: Hänen
rukoillessaan rukous muuttui näyksi, jossa
hänen eteensä laskettiin ylhäältä levitetty
kangas, jonka päällä oli kaikenlaisia
eläimiä: Nelijalkaisia, matelijoita, sekä
taivaan lintuja. Ja samalla hän kuuli
äänen:"Nouse, Pietari! Teurasta ja
syö."Mutta hän vastasi:"Ei, ei Herra!
En ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta tai
kiellettyä." Silloin ääni puhui
uudelleen:"Minkä Jumala on puhdistanut,
sitä älä sano epäpuhtaaksi." Tämä
tapahtui kolmesti Pian Corneliuksen palvelijat
saapuivat, kertoivat isäntänä näyn ja Pietari
lähti seuralaisineen matkaan. Myös Cornelius
oli kutsunut koolle suuren seuraväen: Sukulaisia
ja ystäviä.
Pietarilla oli herkkä omatunto. Pienestä
pitäen hänelle oli opetettu mitä sai syödä
ja minkä syöminen oli syntiä. Opetettu, mikä
oli puhdasta ja mikä saastaista. Kenen kanssa
hurskaat voivat seurastella kenen ei jne...Mutta
nyt elettiin aikaa, jolloin uudelleen ja
uudelleen apostoli joutui tarkistamaan
ajatustottumuksiaan ja niinkuin tässä, jopa
tekemään toisin kuin hänen omatuntonsa olisi
luonnostaan ajatellut.
Se millainen käsitys meillä on uskosta ja mitä
koemme oikeaksi uskonharjoitukseksi on saanut
vaikutteensa monesta lähteestä: Lapsuukodin,
tai merkittävän opettajan vaikutusta siinä
saattaa olla. Hyvin suuri merkitys on sillä
ihmisellä tai sillä uskonyhteisöllä, jonka
piirissä hengellisen elämän asiat ovat saaneet
meissä selvyyttä. Jos meille on opetettu, että
TV pois...olemme laittaneet sen pois. Jos että
verilättyjä ei saa syödä..olemme omaksuneet
sen asenteen. Aposteleille opetettiin oikein
rautakankamallilla vapautta ja uskon ydintä:
Uskon ydin on vapaus, johon Kristus vapautti
meidät. Siinä vapaudessa me sitten uskosta
käsin, raamattua tutkien ja omaatuntoamme
tutkistellen rakennamme tapamme elää
kristittynä. Tämä vapaus: Jumala ei erottele
ihmisiä...Hän on avarampi kuin Pietari olisi
voinut ajatella. Itsessään Pietari ei olisi
voinut tuollaisen muukalaisen kotiin mennä tai
ei ainakaan syödä kaikkea mitä tuo mies
ysvätällisyyttään, mutta samalla
tietämättömyyttään juutalaisten tapojen
yksityskohdista hänen syötäväkseen laittoi.
Nyt Pietari näki oleellisen: Tässä oli - ei
saastainen muukalainen, vaan Herraa ja pelastusta
etsivä Jumalan luoma, hänen tuleva veljensä
Jeesuksessa Kristuksessa. Raja-aidat kaatuivat
ihmisten väliltä, mutta ennenmuuta ja ensin ne
oli kaadettava ajatuksissa. Vanhat ajatusmallit
tuli mitata: Mitä Kristus tässä tilanteessa
olisi tehnyt...siis tahtoo tehdä ja tekee minun
kauttani. Tämä voisi olla myös meille hyvä
kysymys, kun omia asenteitamme eri juttuihin
mietimme. Itse olen ainakin joutunut huomaamaan,
kun jokin asia suututtaa ja kuohuttaa, niin että
kuvittelen olevani täynnä pyhää
vihaa...asenteeni nouseekin, kun sitä tarkemmin
perään omasta pienuudestani...kyvyttömyydestä
kuulla ihan erilaista mielipidettä...kun tässä
pohdin, mitä Jeesus tekisi...asia saattaakin
saada aivan uudenlaisen näkökulman. Minun
pyhänä pitämäni näkökulma voikin olla se
Pietarin ratkaisu isken miekalla korvan irti ja
Jeesuksen näkökulma olikin...sallikaa vielä
tämä ja paransi kiinniottajansa vamman. Tässä
opetelussa olemme jatkuvasti koululaisia, emme
valmiita.
Pietarin saarna Corneliuksen kodissa oli
yksinkertaisesti kertontaa siitä mitä Jeesus
oli tehnyt: Saarnasi, teki hyvää: paransi
sairaita. Hän kertoi miten tuo viaton naulittiin
ristille ja miten Jumala herätti hänet ylös
kuolleista. Näiden tosiasioiden kerrottuaan
Pietari vetosi:Jokainen, joka uskoo häneen, saa
hänen nimensä voimasta syntinsä
anteeksi." Niin heidät kastettiin ja taas
oli pelastus saavuttanut uusia ihmisiä: Nyt
pakanoita kuului myös kristittyjen laumaan. Ei
kuitenkaan enää pakanoina vaan rakkaina
veljinä ja sisarina Jeesuksessa Krsituksessa.
Jeesuksen nimessä! Siihen haluan vielä puuttua:
Saa hänen nimensä voimasta synnit
anteeksi...tai rukoilla Jeesuksen nimessä: Kun
kristitty rukoilee Isää Jeesuksen nimessä,
Isä vastaa rukoilijalle aivan kuin kysymyksessä
olisi Jeesuksen itsensä Isälle osoittama
rukous. Väite tuntuu uskomattomalta, mutta on
tosi. Kristitty ei astu Jumalan eteen omassa
vanhurskaudessaan, vaan Jeesuksen
vanhurskaudessa. Pyhyys on Kristuksen pyhyyttä.
Corneliuksen kodissa ei ollut koolla vain joukko
ihmisiä tai sekalainen seurakunta, vaan
Kristukseen uskovia pyhiä. Jumalan lapsia. Niin
täällä kirkossakin. Herra ei tahdo jättää
ketään yksin...ei synteihin, eikä yksin
taakkojensa alle vaan tulee vierelle ja pysyy:
Olen kanssasi joka päivä maailman loppuun asti.
Paluu saarnavalikkoon
Paluu etusivulle