• Jouluaaton hartaus
      VT Miika 5:1-5

      ___________________________________________________________________

      Joulu taitaa olla kaikista juhlista kaunein ja odotetuin. Luonto on puhtaan valkoinen. Saadaan lahjoja. Opiskelijat tulevat kotiin. Sukulaiset tapaavat toisiaan. Lauletaan tuttuja, ihania joululauluja...kynttilät valaisevat ja lämmittävät pimeyttä. Paikat on siistitty. On todella juhla.

      Seurakunta kysyy jouluna uudelleen ja uudelleen:"Vaan muistammeko lapsen sen, jok ainaisen toi kirkkauden?" Mitä tarkoittaa Jeesuksen muistaminen - Minkä kirkkauden Hän toi?

      Jeesuksen lapsuudesta raamattu ei kerro meille paljoakaan. Hän syntyi Beetlehemissä - joutui pakolaiseksi Egyptiin - ja vartui mieheksi Nasaretin pikkukaupungissa. Varsinaisen kuvauksen Jeesuksen toiminnasta saamme vasta Hänen kolmesta viimeisestä vuodestaan. Raamattu kertoo miten Hän julisti ja saarnasi -"niinkuin se, jolla valta on - eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa" Hän paransi sairaita, tyynnnytti myrskyn. Ruokki nälkäisiä. Kutsui ihmisiä seuraajakseen.
      Kaikki tämä herätti laajaa kohua ja huomiota. Hän oli aikansa julkkis- Kaukaakin tultiin Häntä kuulemaan ja ihmettelymään.

      Jokaiselle juutalaiselle oli tuttu se Vanhan testamentin moneen kertaan toistunut sana, että Jumala tulee lähettämään pelastajan. Ajatelkaa mitä tekstissämme luvattiin. Profeetta Miika siinä ilmoittaa tulevia tapahtumia näin:"Mutta sinä, Betlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta tulee se, joka hallitsee Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista".
      Hän ilmoittaa, että vähäisestä Betlehemin kaupungista tulee se hallitsija, Messias, joka hallitsee...kyse ei ole vain merkittävästä, mahtavasta ihmisestä, vaan suunnattomasti enemmästä - Jonka alkuperä on iankaikkisista ajoista - kysehän oli itse Jumalasta, joka tulee ihmiseksi - pelastajaksi.: Immanuel, oli vanhan testamentin kuva nimi Messiaalle: Se on suomennettuna: Jumala meidän kanssamme!

      700-vuotta kärsimyksen, odotuksen, sinne tänne horjumisen vuotta, oli kulunut Miikan ennustuksen sanoista. Jonkun toisen profeetan saman sisältöisistä sanoista vielä kauemman. Monille Jumala oli kuollut, mutta oli yhä niitä, jotka rukoilivat Jumalaa ja odottivat, että se mitä raamattuun oli kerran kirjoitettu toteutuu todella ja täydesti.

      Niin, sitten tuli Galilean Nasaretista tämä Jeesus, joka herätti puheillaan ja teoillaan huomiota - jopa toiveita:Monet olivat näkevinään, että tämähän tekee juuri niitä asioita, joista ennustukset olivat ilmoittaneet Messiaan tunnettavan. Luen mitä Jeesuksen aikalaiset miettivät:"Niin muutamat kansasta kuultuaan nämä sanat, sanoivat:"Tämä on totisesti se profeetta" Toiset sanoivat:"Tämä on Kristus". Mutta toiset sanoivat:"Ei suinkaan Kristus tule Galileasta? Eikö Raamattu sano, että Kristus on oleva Daavidin jälkeläisiä ja tuleva pienestä Betlehemin kaupungista, jossa Daavid oli? Näin syntyi kansassa eripuraisuutta hänen tähtensä. Ja muutamat tahtoivat ottaa Hänet kiinni."(Joh.7)

      Me elämme monien paineiden alla. Monien epävarmuustekojöiden puristuksessa. Te kävitte sytyttämässä kynttilän rakkaanne haudalle. Tieto kuolemasta oli raskas.Miten on mennyt sen jälkeen? Koska on meidän vuoromme. Me elämme todella vain hiuskarvan varassa. Elämän lanka on juuri sellainen millaiseksi Jumala on sen säätänyt. Immanuel. Jumala meidän kanssamme. Me - tavalliset ihmiset, pienet ja suuret. Heikot ja voimakkaat - Me tarvitsemme Jeesusta. Pelastajaa. Häntä, josta raamattu sanoo:"Ja viimeisenä Hän on seisova multain päällä."(Job)

      Kaikki viittasi Jeesusta arvioireiden tajunnassa siihen, että Hän oli se tuleva. Mutta sitten tuli joku "viisas", joka sanoi:"Tämä on Nasaretista - Galilealainen ja olemmehan kaikki lukeneet, että Messias tulee Daavidin suvusta, Betlehemistä."
      Näin se on - aina tulee, jokin ääni - "perusteltu järkisyy" - jolla väistämme Jumalan todellisuuden.
      Torjujat jäivät vakaaseen uskoon - ei ole tässä Messias, koska syntymäpaikka on väärä.
      - Tällä kohtaa me tiedämme enemmän: Itse keisarilta oli tullut käsky verollepanosta, joka oli määrätty toimeenpantavaksi siten, että joka suku ilmoittautui suvun kantakaupungissa. Niinpä Joosef, joka oli Daavidin sukua joutui lähtemään Marian kanssa Betlehemiin, Juudaan. Siinä se! Mutta tätä eivät aikalaiset laajoissa kansankerroksissa tienneet...

      On hyvä kysyä itseltään:"Mitä minä en tiedä?!!! Mitä oletan, luulen...näinhän se on.

      Jumala on! Hän toimii. Hän toimii niin ihmeellisesti, ettemme sitä huomaa. Se vähäinen ääni omassatunnossa...se kaipaus....elämän vaiheet...se taivasikävä...tai rauhattomuus...halu JOULUUN! Kaikki tämä on sitä toimintaa. Joskus Hän viipyy - on hiljaa. Silloinkin meillä on jotakin: Meillä on Hänen sanansa. Silloin on aika luotaa.

      Israelin uskovat odottivat. Vanha Simeon temppelissä. Köyhäkansa toivoi: Paimenet kedolla. Iät ajat oli elämä soljunut tavanmukaisena. Oli surtu ja iloittu. Hiottu ja levätty. Sitten tapahtui. Morsiusparille tuli kirje: Verollepano. Marialle ilmestyi enkeli ja Joosefille. Muut eivät näistä nähneet ja näsitä tienneet.
      "Sillä näky odottaa vielä aikaansa, mutta se rientää määränsä päähän, eikä se petä. Jos se viipyy, odota sitä; sillä varmasti se toteutuu, eikä se myöhästy" Näin VT:n profeetta Habakuk.

      Maria ja Joosef tulivat Betlehemiin. Marian synnyttämisen aika tuli...ja Hän synnytti Pojan - kapaloi Hänet ja pani seimeen makaamaan."

      On joulu. On aihetta juhlaan!


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle