Inhimillisesti ajatellen nuo kirkastamisen ja korottamisen ydintapahtumat olisivat ne kun Jeeus otetaan vastaan hoosianna huudoin , palmunlehvin ja punaista mattoa vastaavin tielle levitetyin vaattein, ja kun jopa kreikkalaisetkin olivat kiinnostuneita tapaamaan Jeesusta. Häntä oltiin korottamassa maalliseksi kuninkaaksi.
Mutta Jumalan tie Kristukselle olikin toisenlainen. Kirkastamisen
ja korottamisen hetki oli kaikkien inhimillisten odotusten vastainen.
Hoosianna huuto vaihtui ristiinnaulitse huutoon, kuninkaan kruunun asemesta
Jeesus saikin piikkikruunun, valtaistuimen sijasta ristin!
Näin kirkastettiin Ihmisen Poika. Tästä Jeesus
oli kertonut Nikodeemukselle sanoessaan:"Niin kuin Mooses autiomaassa nosti
käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava,
jotta jokainen joka uskoo Häneen, saisi iankaikkisen elämän."
Jeesus korotettiin julkisella teloituspaikalla kaikkien nähtäväksi, ja ristin päällekirjoitus julisti kolmella kielellä hänen henkilöllisyytensä:"Jeesus nasaretilainen, juutalaisten kuningas."
Ystävät! Näin Jeesus korotettiin, jotta meidät hänen verensä voimasta korotettaisiin pelastettujen joukkoon!
On aivan oikein, että tällä pyhäpäivällä
on nimi: Laskiaissunnuntai. Kyse ei todellakaan ole mistään
huolettomasta laskettelusta tai laskiaisriehasta. En tarkoita, etteikö
tällaista iloista talvista laskettelu ja perhepäivää,
joksi laskiainen on muodostunut voisi pitää; päinvastoin...kaikkea
mikä lisää perheiden yhteyttä ja vanhempien ja lasten
yhdessä oloa tulee edistää.
Mutta - tämän tahdon sanoa - syvimmiltään laskiainen
muistuttaa Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuden valintaa: Hän laskeutui
taivaasta alas maailmaan, kunniasta alennukseen. Hän luopui
maallisesta kunniasta ja kuninkuudesta kärsiväksi Herran palvelijaksi.
Ylhäisten ystävästä kurjimman syntisen rinnalle.
Hän alensi itsensä. Jopa kuten raamattu sanoo:"Tyhjensi!"
Kristikunnalle Laskiainen merkitsee laskeutumista paastonaikaan.
Ensi tiistai on laskiaistiistai. Seuraavasta päivästä
niin kutsutusta tuhkakeskiviikosta alkaa paastonaika jota kestää
raamatusta tutun paaston pituuden ajan eli 40 päivää, aina
palmusunnuntaihin saakka.
Tämä aika on kutsua itsetutkisteluun...Jumalan sanan edessä
viipymiseen...kutsua yksinkertaisempaan elämäntapaan..rukoukseen
ja paastoon. Uhraamiseen omastamme niiden hyväksi, joilla ei
ole mitään. Siksi mm. yhteisvastuukeräys ajoittuu
juuri tähän paastonaikaan.
Tämän pyhäpäivän evankeliumi Jeesus sanoo meille:"Joka
rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä
maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen
elämän."
Olisiko tässä meille kutsua oikeanlaiseen paastoon!
Oikeankaisiin kysymyksiin - miitä on todellinen elämä...mistä
se löytyy!
Jeesus pani alttiiksi elämänsä. Se ei suinkaan ollut
hänelle helppoa. Päivän evankeliumissa siitä
sanotaan:"Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä,
pelasta minut tästä hetkestä!"
Laskiaisena Vapahtaja oli järkyttynyt. Se on vavisuttavaa
pelkoa, ei juhlallista paastoon laskeutumista, vaan tuskaa. Ahdistus
on läsnä. Se puristaa rintaa ja kuristaa kurkkua.
Kyse ei ole leppoisasta luopumisesta tai vaarattomasta hyväntekeväisyydestä,
vaan siitä pysytäänkö ollenkaan koossa. Elämä
on kokonaan uhanalainen. Kaikki on pelissä.
Johannes kuvaa vahvasti Jeesuksen pelkoa ja järkytystä.
Tuska aiheutuu kutsumuksen todellisen vakavuuden ja syvyyden tajuamisesta.
Se mihin kaikki on tähdännyt, on liian uhkaavaa, musertavaa.
Pimeyden valtojen voima yllättää ankaruudellaan.
Laskiaisevankeliumisssa Jeesus on samanaikaisesti Getsemanessa, Kirkastusvuorella
ja viimeisellä tuomiolla.
Omalla tavalla järkyttävää on myös se, että
paikalla oleva väkijoukko ei ole tilanteen tasalla eikä oivalla
sille tarkoitettua viestiä, vaan arvelee ukkosen jyrähtelevän.
Ihmisellä on kyky suojautua liian isoja ja järkyttäviä
asioita vastaan kieltäytymällä näkemästä
ja kuulemasta.
Jeesus yksin oli kirkkaasti tietoinen tilanteesta ja sen vääjäämättömyydestä.
Pakeneminen ei käy. Ratkaiseva hetki on käsillä.
Ja kuitenkin. Tuonakin hetkenä: Taivas oli auki. Ylhäältä
kuului ääni. Jumala on läsnä poikansa kärsimisessä
ja tuskassa. Ylhäältä tuleva Jumalan kirkkaus näkyy
hänen poikansa tuskassa.
Samalla hetkellä julistetaan maailmalle tuomio. Jeesuksen
suostuminen ristiin suistaa pimeyden ruhtinaan vallasta. Puhe ristille
korottamisesta, ylentämisestä tuntuu rujolta ja sopimattomalta
ajatukselta. Kuitenkin risti on kirkkauden Herran valtaistuin.
Laskiaissunnuntai on kirkkovuodessa taitekohta, käänne.
Herramme ilmaisee ja ratkaisee kohtalonsa ja vetää meidät
mukaansa.
Vetää - minne?
Luokseen. Mutta miten? Tekstimme on avain:On totta, että
Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen, mutta kuinka usein
tuon hyvyyden kasvot ovat kuin salatut, peitetyt...Hyvyys sallii meidän
joutua kärsimykseen, ahdistuksiin...täydelliseen umpikujaan.
Tilanteisiin, joista ei tunnu olevan mitään ulospääsyä.
Vain synkkyyttä...jatkuvaa tuskaa...siis risti! Ja kuitenkin
taivas ei ole suljettu. Kadotat elämääsi..menetät
kaikkesi...niin luulet ja oletat, mutta miten käy...risti, tuska alkaakin
piirtyä voiton sävyin...se mikä tuntui kaikkein vaikeimmalta
osoittautuukin uuden, paremman lähtökohdaksi. Elämänsä
kadottanut, löytääkin elämänsä! Tosi
elämän!
Tänään Vapahtaja omassa repivässä tuskassaan
tulee meitä hyvin lähelle. Jeesuksen kulkema tie on mahdoton
taival, mutta kuitenkin ainoa mahdollinen, jos mielimme elää.