Juutalaisella kansalla on pitkä historiansa ja siihen historiaan
liittyvät monet juhlansa. Yksi kaikkein suurimmista juhlista
on pääsiäisaika. Sitähän he viettävät
Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Juhla kesti useita päiviä
omine perinteisine menoineen. Tämä ilta, joka meidän
kalenterissamme on nimellä kiirastorstai oli pääsiäisaterian
ilta. Tuona iltana oltiin tuhansissa ja taas tuhansissa juutalaisissa
kodeissa käymässä tuolle juhla-aterialle.
Näin olivat siis Jeesus ja opetuslapsetkin. Perinne opetti
katsomaan lähinnä taaksepäin - niihin valtaviin asioihin
mitä Jumala oli tehnyt kansansa historiassa. Siihen ihmeelliseen
johdatukseen, jolla kansa oli saatettu vapauteen nelisataavuotisesta orjuudesta
Egyptistä. Toki papit opettivat ajattelemaan ateriaa myös
tulevaisuuteen katsoen: Vieläkin Jumala on kansansa kanssa ja
kerran hän lupauksensa mukaan lähettää kansalleen suuren
hallitsijan, Messiaan. Siksi pöydän oikeaoppiseen kattaukseen
kuului yhden ylimääräisen pikarin sijoittaminen pöytään,
ikäämkuin sympolisoimaan Messias odotusta, jonka kirjanoppinneet
aivan erityisesti opettivat liittyvän pääsiäisaikaan.
Me pystymme hiukan kuvittelemaan, mitä tuolla Jeesuksen ja optuslasten
aterialla ajateltiin. Useimmille heistä tuo ateria oli
kuin meille jouluateria: Juhlallinen yhdessäolohetki. Määrätyllä
tavalla harras, mutta toisaalta aivan iloinen ja huoleton.
Toisin oli kuitenkin kahden kohdalla: Juudas Iskariotin ja Jeesuksen.
Juudaksen ajatukset olivat jännittyneet. Onnistuisiko kaikki
niinkuin hän oli suunnitellut. Tänä iltana se tapahtuisi,
kaikki oli sovittu ja valmisteltu. Aterian jälkeen Jeesus lähtisi
öljymäelle, siitä hän oli ottanut selvää
ja siellä hänen tehtävänsä oli osoittaa sotilaille,
kuka miesjoukosta olisi se Jeesus, merkiksi oli sovittu suudelma. Ei epäröintiä,
ei katumusta. Hurja kiihko ja päämäärätietoisuus,
koska hinta oli sovittu ja päätös tehty. "Ihmisen POika
lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä
lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa."
Mikä sokaisi Juudaksen: Rahanhimo, jokin salainen katkeruus
tai kateus muita opetuslapsia kohtaa. Emme tiedä. Juudas
oli opetuslasten kukkaron hoitaja, oliko hän kavaltanut myös
rahaa omiin tarkoituksiinsa ja jäänyt kiinni tai tullut epäillyksi...emme
tiedä: Sen tiedämme - Saatana oli ottanut hänestä kovan
otteen ja ajoi tuota miestä päämääräänsä
kohti: Jumalan Pojan tuhoamista kohti. Saatana ajatteli, koska
minä en onnistunut Jeesusta kuisauksissa langettamaan, niin nyt on
minun voittoni hetki: Minä tapan hänet ja voitan!
Voimme sanoa Juudas oli uhri, saatana oli syyllinen...Mutta tämä
ei riitä puolustukseksi Juudakselle.
Puolustus ei myöskään ole se tosiasiassa , että
olivathan muutkin opetuslapset syntisiä: Yksi yhdellä tavalla,
toinen toisella...kuka kavalsi, kuka kiesi edes tuntevansa...kuka epäili
ylösnousemusta. Mutta yksi oli ratkaiseva ero. Juudas
kävi tiensä loppuun saakka...itki katui...siinäkin vielä
kuten Pitari tai Tuomas, mutta meni - niin minne - Jeesuksen luo armoa
pyytäen...ei vaan tappamaan itsensä. Hän oli kadotuksen
lapsi.
Myös Jeesuksen ajatuksia meille tuona hetkenä kuvataan. Kerran
eräässä koulussa oli opettaja kysynyt kuinka Jeesus kävi
kuolemaan. Eräs poika viittasi ja vastasi reippaasti.
Kävi kuolemaan rohkeasti, eikä pelännyt yhtään.
Luonteva vastaus, mutta väärä. Jeesus kävi kuolemaan,
mutta täynnä ahdistusta ja tuskaa.
Mutta kuitenkin: Koska tiesi, se oli Taivaallisen Isän tahto ja
ainoa tie syntisten pelastamiseksi.
Se ateria, mitä siinä oltiin nauttimassa oli ateria, joka kuvasi erästä pelastustapahtumaa: Orjuudesta vapauteen. Nyt Jeesus oli astumassa valmistamaan vielä suurempaa palastustapahtumaa..koko maailman syntien sovitusta viettoman Jumalan ainokaisen Pojan kuolemassa ristillä. "Hartaasti olen halunnut syödä tämän aterian teidän kanssanne...tai kuten vanha käännös sanoo: Halajamalla halannut..se on Haluamalla halunnut...Tämä leipä ja tämä malja ovat uusi liitto, minun veressäni. Vanha liitto oli karitsan veressä, joka sympolisoi sitä että Jumala pitää minkä lupaa, kun sanoo, ne kodit joiden ovipielet on sivelty karitsan verellä niissä ei kuolema tuona yönä käy, mutta missä näin ei tehdä...siellä kuolema käy. Se oli Jumalan lupaus..liitto..joka toteutui...se oli se vanha liitto ja sen muistoareria oli tuo pääsiäisateria. Nyt asetettiin uuden liiton ateriaa: Ehtoollista.
Uuden liiton ateria on myös uskon ateria. Sille, joka uskoo
se antaa minkä lupaa: Synnit anteeksi ja vielä ememmän:
Iankaikkisen elämän. Takuumiehenä on Jeesus itse ja
Hänen kallis sovintoverensä. Armo ei ole halpaa armoa vaan
kalliisti ostettua.
On mahtava tervehdys, kun sanotaan, kalliisti lubnastettu seurakunta,
niin se on...Jumalan Pojan viattomalla verellä ostettu syntisten ja
rääsyläisten joukko. Sellaiselle Jeesus avaa nyt tietä
kohti ikuisuutta ja autuutta. Illan teksti viittaa vahvasti myös
siihen tulevaan ehtoolliseen, jota vietetään kerran taivaassa...siitä
ennakointie on tämä tämänpuoleinen ehtoollisen vietto.
Haluathan sinäkin olla mukana Jumalan valtakunnan täytymyksessä
suuressa ehtollisessa taivaassa?
Vapahtaja toivottaa sinut ja minut sinne tervetulleeksi. Sinne
hän jo ehtollista asettaessaan nosti silmänsä - niin kai
sinäkin teet.