Yhtäkkiä ajatellen tällaiset puheet ja vaatimukset tuntuvat
olevan hirvittävän kaukana tämän maailman todellisuudesta
ja realiteeteista. Kaikkialla näemme kovuutta, kostoa, oman edun tavoittelua.
Meidän maailmamme tuntuu arvostavan enemmän kovuutta ja oveluutta
kuin periksiantamista ja lempeyttä. Ihailemme sitä, joka osaa
sanoa viimeisen sanan. Kovuus on valttia niin kielenkäytössä
kuin muuallakin. Sankari on se joka poistuu taistelupaikalta voittajana.
Nämä asenteet ovat syvällä kulttuurissamme ja olemuksessamme.
Yksilön kovuus lisää yhteiskunnan kovuutta ja päinvastoin.
Kierre tuntuu loputtomalta. Väkisinkin tulee mieleen Jeesuksen sana
lounajan ihmisstä:"Kun laittomuus pääsee valtaa kylmenee
rakkaus."
Toki sisimmässämme ymmärrämme, että jossakin täytyy kulkea kovuuden ja liiallisen kovuuden raja. Hyväksymme periaatteessa koston johonkin rajaan saakka...
Toisin sanoen elämme sittenkin siinä samassa maailmassa josta Jeesus puhuu tekstissämme. Maailmassa jossa realismia on yhä lause:"Silmä silmästä ja hammas hampaasta."
Toisaalta me, jotka hyväksymme "pienen pahan" ja vieläpä
pidämme sitä ei vain hyväksyttävänä, vaan
jopa hyvänä ja ihailtavana asiana, ihmettelemme ja paheksumme
kun tässä asenteessa on menty hiukan pitemmälle: Vilppi
on muuttunut petokseksi. Näpistys varkaudeksi.
Huomaammeko: Logiikkamme ei ole kestävä. Tällä
ilmiöllä on myös nimi: Venyvä omatunto. Raamatun kielessä
myös sanaa sokeus käytetään tässä yhteydessä.
Jeesuksen logiikka ja moraali on toista:"Älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää sinulta oikeutta käymällä viedä paidan, anna hänelle viittasikin..."
Näiden kahden asenteen vertailun kautta huomaamme mitä on
synti ja mitä pahuus. Hyvyys ei riitä. Pitää
olla täydellinen. Jumala on täydellinen ja pyhä.
Pahaa Hän, Pyhä ei hyväksy vähäisessäkään
määrin. Siksi Jeesus opettaa ja vaatii:"Olkaa siis myös
te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen
on."
Samalla kun raamattu tätä täydellisyyttä vaatii
se korostaa, että kenestäkään ei ole tätä
mittaa täyttämään:"Kaikki ovat poikenneet pois...ei
ole hyvää yhden yhtäkään."
"Kuka teistä on synnitön heittäköön ensimmäisen
kiven", sanoi
Jeesus synnistä kiinni jouneen naisen kivittäjille.
Raamattu kertoo miten yksi toisensa jälkeen pudotti kivensä ja
meni pois. Pian oli jäljellä vain syntinen nainen ja Jeesus.
Tämä on kuva todellisuudesta: Minä syntinen ja puhdas
Jeesus.
Jeesus sanoi:"En minäkään sinua tuomitse, mene äläkä
enää syntiä tee."
Raamattu opetaa, kosto on Herran. Meille, opetuslapsille, annetaan
ohje - siunatkaa - älkää kirotko."
Sensijaan yhteiskunnalla tulee olla oikeus toimia pahuuden minimoimiseksi
ja hyvän edistämiseksi. Tässä taistelussa esivalta
joutuu joskus käyttämään pakkoa. Sillä on
siihen oikeus ja jopa velvollisuus. Sensijaan yksilön ei tällaisia
oikeuksia voi itselleen ottaa.
Jeesuksen opetus on lopultakin äärimmäisen realistista. Hän tietää millainen tämä maailma ja millainen ihmisluonto on. Hän tietää lankeemisemme koko syvyyden ja heikkoutemme olla sitä mikä on oikein. Hän opetaa: Meidän oma hyvyytemme jää Jumalan mittapuun mukaan aina vajaaksi. Tämä meidän on tajuttava. Omin ansioin emme voi pelastua, vaan olemme kadotetut.
Me, jokainen. tarvitsemme Jeesusta. Hänen pelastustyönsä
meidän syntiemme sovittamiseksi riittää.
Siksi tänäänkin: Painakoon Pyhä Henki meitä
itsessämme alas:
Näkemään syntimme ja syyllisyytemme, mutta samalla osaottakoon
meille armon ja anteeksiannon Jeesuksen veressä. Siinä
on ainut pakopaikka syntiselle. Ainut anteeksiantamus.