Saarna Alajärven kirkossa su 20.12.1998
      4 adv.sunn 3 vk ev. Luuk. 1:46-55


      Kun olen oikein hyvällä päällä ja asiat ovat menneet hyvin tai on jostakin syystä erityisen helpottunut olo, niin  puran ja osoitan tuota iloa laululla ja hyräilyllä.  Joko jotakin tuttua iloista ja reipasta laulua hyräilemällä tai aivan uutta siinä hetkessä syntyvää laulua tapaillen.  Suuren ilon hetki on aina myös luova hetki.  Silloin meillä on herkkyyttä ja itseluottamusta puhea sanoiksi ja ääniksi se mitä sisällä on.  Kuvittelen, että en ole ainoa, joka näin käyttäytyy.  Onhan sanontakin:"On niin hyvä olla, että aivan laulattaa ja naurattaa."  Ja tiedämmehän monen laulun syntyhistoriasta, että taustalla on usein ollut suuria ja syvästi koettuja tunteita.

      Päivän evankeliumi, jonka alttareilta kuulimme, on n.k. Marian kiitosvirsi.  Neitsyt Maria kuului Daavidin suvun ehkä köyhimpään ja ja vähäpätöisimpään haaraan.  Kuitenkin Taivaallinen Isä valitsi juuri hänet suurten vuosisataisten lupausten täyttämisen välikappaleeksi.  Se meni yli kaiken inhimillisen käsityskyvän ja ei ollut ihme, että Maria koki valtavia tunteita.

      Tätä hänen kiitosvirttään, jolle on annettu hieno latinankielinen nimi Magnifigat, on tutkittu tarkaan ja sana sanalta.  Kymmenen jakeen mittainen kiitoslaulu on täynnä lainauksia ja muistumia Vanhasta Testamentista. On laskettu, että Marian kiitosvirressä olisi noin 30 viittausta VT:iin.  Tuntuu kuin Maria olisi virteensä saanut VT:n ennakoivan pelastushistorian ja nähnyt sen nyt käyvän toteen, kuten Jumala "on meidän isillemme puhunut".
      Hurskas Maria tunsi raamattunsa ja sen ennustukset olivat hänelle tuttuja.  Hänkin odotti Messiasta.
       Itse virsi muistuttaa Vt:n Hannan, Samuelin äidin, virttä (1 Sam.2:1-1-10).  Olisiko teini-ikäinen, yliluonnollisesti raskaaksi tullut Maria vaikkapa 3-4 päiväisellä matkallaan Johannes-Kastajaa kantavan Elisabetin luokse - muistellut ja jopa samaistunut vanhan liiton esikuvaan.  Naisten laulujen ero  on toisaalta selvä: Hanna riemuitsee voitostaan vihollisten silmien edessä.  Maria mietiskelee Jumalan laupeutta ja arvojärjestystä.

      Virren keskeisin teema on laupeus, joka tässä tarkoittaa sitä, että Jumala on uskollinen, armollinen ja laupias.  Hänen suuruutensa näkyy siinä, että Hän tekee jotakin juuri siitä, mikä ei mitään ole.  Vähäisen, halveksitun, kurjan ja kuolleen Hän muuttaa kallisarvoiseksi, kunniakkaaksi, autuaaksi ja eläväksi...toisaalta Hän hävittää sen, joka jotakin on...Luther kirjoittaa tähän liittyen:"Saadessaan kokea, miten Jumala katsoo alas syvyyksiin ja auttaa vain köyhiä, halveksittuja, kurjia ja hylättyjä ja aivan mitättömiä, ihminen alkaa rakastaa Jumalaa ja hänen sydämensä täyttyy ylitsevuotavasta ilosta  ja sykähtelee Jumalalta vastaanottamastaan riemusta:"
      Tämän Maria koki sydänjuuriaan myöten ja siksi hän ylisti ja lauloi.  Raamatussa puhutaa monessa kohdin uudesta virrestä, joka puhkeaa...tässä puhkesi uusi virsi...uusia virsiä puhkeaa tänäänkin, siellä missä Jumalan armoa saadaan täytenä vastaanottaa.  Miksei myös tänään täällä kirkossa, sillä meillä on se sama ja uskollinen Herra, josta Maria riemuitsi.  Sama pelastus on valmiina myös meille syntisille ja kurjille; on siis meilläkin aihetta laulaa ja kiittää!  Viettää tosi joulua: Iloita meille on syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra.

      Tähän voisi lopettaa, mutta vielä haluan jatkaa muutamilla näkökohdilla:
      Me luterilaiset emme palvo Mariaa.  Emme rukoile häntä, emme edes hänen kauttaan.  Mutta me kunnioitamme häntä suuresti.  Monella tavalla hän oli ja on esikuva todellisesta kilvoittelijasta.

      Muutamia asioita:

      Maria halusi antaa elämänsä, ruumiinsa ja sielunsa, voimansa ja lahjansa Herran käyttöön.  Tuo Herran palvelijana olo merkitsi Marialle aivan ensimmäiseksi 9 kk jaksoa, jolloin hän kantoi aivan konkreettisesti Kristusta.  Jumalqan palvelijat ovat kautta aikain olleet nitä, jotka kantavat Jeesuksen ihmisten luokse.  Ymmärrät mitä tarkoitan.
      Jeesuksen palveleminen merkitsi ja merkitsee myös pilkalle ja jopa vainolle alttiiksi antautumista.  Maria tuska oli suurimmillaan ristin juurella.  Kristuksen palvelijan osa on menettää ja olla kuitenkin autuas.
      Maria ilo oli Jumalassa.  Luther sanoo:"On synti iloita 10 hopearahasta enemmän kuin Kristuksesta."
      Maria on uskon esikuva: Hän luotti, että minkä Jumala lupaa se tapahtuu.  Hän luotti ja osasi jo tässä ajassa iloita, että on autuas, saa olla pelastettu.  Ei itsessään vaan armosta ja Jumalan hyvyydestä.

      Ystävät Maria rinnalla me saamme tänään lausua:Minua sieluni ylistää Herran suuruutta, minun henkeni riemuitsee, Jumalasta, Vapahtajastani, sillä Hän on luonut katseensa vähäiseen palvelijaansa."


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle