Saarna
      3 Paastonajan sunnuntai
      1 vk ev. Luuk 11:14-28
      "Taistelu pimeyden valtoja vastaan" 

       Usein väitetään, ettei sotilaallista tyhjiötä voi maailman valtapolitiikassa olla.  Historia on osoittautunut, että tällaiset tyhjiöt täyttyvät, joko omin keskenään taistelevin joukoin tai vieraiden valtojen toimesta.  Tällä teorialla puolustusvoimat perustelevat tarpeellisuuttaan aseista riisuntaa vaativia vastaan.

      Maailma on paikka, jossa monikaan asia ei ole niin ihanteellisesti kuin toivoisi.

      Tämän pyhäpäivän otsikoksi on merkitty sanat:"Taistelu pimeyden valtoja vastaan."

      Yhtäkkiä ajatellen ihmisestä saattaa tuntua melko etäiseltä väite, että olemme joka hetki tällaisella henkivaltojen taistelukentällä.  Vaikeus tajuta taistelun olemassa olo saattaa johtua siitä, että taistelu ei aina riehu kovin verisesti.
      Voisiko rohkeasti sanoa, että taistelu ei riehu kovin verisesti mm. silloin kun ihminen on ns. rauhallisessa synnin unessa...eläen elämäänsä kuin Jumalaa ja hänen edessään tehtävää tiliä ei olisi olemassakaan.  Mutta annas olla, jos alat Jumalan armosta uskonasioita ajatella - niin jo joudut huomaamaan millaista on henkivaltojen taistelu.  Sisin koittaa sanoa...ei vielä...myöhemmin...elämä menee pilalle, jos uskoa alat..mitä muut ajattelevat...
      Tai uskovalla:  Emmekö ole jatkuvasti huomanneet miten tuo henkivaltojen taistelu on sisällämme...sielunvihollinen hyökkää, milloin räikein houkutuksin, milloin meidän lankeemisiamme alleviivaten ja väittäen: Et kelpaa Jeesukselle...Mutta onneksi meillä on puolustaja Pyhä Henki...onneksi saamme joka hetki luottaa sanaan, joka sanoo: Jeesus on kanssamme ja hän ei heitä meitä huotaan, vaan on voimallinen saattamaan päätökseen sen hyvän työn, jonka on aloittanutkin."

      Totuus on, että sitä keskitietä...tyhjiötä...ei kenenkään maata ei ole näissä uskonkysymyksissä olemassa...olemme joka ikinen hetki joko saatanan tai Jumalan omat.

      Ellei ole Jumalaa on epäjumalat.

      Moraalinen  tyhjiökään ei voi pysyä.  Pluralismista ei yksityinen ihminen voi saada kiinnekohtaa.  Materialismi tyhjensi idän  moraalista ja samalla jätti tyhjiön, jota sen seitsemän henkeä nyt vihaisesti täyttää.  Käytännöllinen materialismi on  kulottanut Lännen maat ja jollakin nämä tyhjiöt täyttyvät.
      Pankkikriisiä pahempi kriisi on ihmisen sisällä.  Pankkiholvien tyhjyyttä pahempi tyhjyys on ihmisessä.  Siksi selviytymisohjelma ei ole ensi sijaisesti taloudellinen , vaan moraalinen ja hengellinen.

      Tämän päivän tekstissä Jeesus osoittaa, että se tyhjyys, rauhallinen olo uskonkysymyksissä...se jonka helposti määrittelisi tasapuoliseksi - ei kenenkään maaksi / keskitieksi onkin saatanan valtakuntaa.  Tekstistä tämä käy ilmi mm. siitä, etteivät Jeesuksen keskustelukummppanit tekstissä olleet nähneet mitään hätää siinä, että heidän keskellään kärsi riivattu, mykkä, ahdistunut mies.  Mutta kun Jeesus puuttui asiaan ja auttoi...siitä vasta nousi meteli.  Voisiko ajastamme ottaa esimerkin...joku saa kaikessa rauhassa ryypätä tai sanotaan vaikka raataa omaisuuden perässä juosten itsensä hengiltä, mutta annas olla kun hän alkaa uskon kysymyksiä kysellä niin jo nousee kauhu ja  haloo.
      "Jos joku ei ole minun puolellani, on minua vastaan."

      Se kilvoitus , johon hän on omiaan kutsumassa on selväpiirteistä siinä mielssä, että se tulee onnistumaan vain yhdellä tavalla.  Jumalan on saatava puhdistaa taistelijansa sydän.  Jopa niin, että sydämeen on saatava uusi asukas.  Autiotalo on kolkko ja pikkuhiljaa sinne hiippailee kaikenlaista kulkijaa lymyämään sen nurkissa.

      Tekstin kohtauksessa oli kyssymys perimmäisestä asiasta: Onko Jeesus Jumala Poika, jolla on valta kaikkeen, jopa syntien anteeksiantamiseen.  Jos on niin, niin mitä muuta fariseuksetkaan voisivat tehdä kuin kumartuen pyytää häneltä: auta ja armahda.  Sitä tekemään he olivat kuitenkin liian ylpeitä ja liian sidottuja.

      Jeesuksen valta näkyi jokaiselle herkäällä omalla tunnolla Hänen puheitään ja tekojaan seuraavalle:  se rakkaus, ne viisauden ja armon sanat...ne eivät olleet ihmisestä tai tästä maailmasta vaan Jumalasa ja Hänen maailmastaan.  Hänen toiminnassa kävivät toteen ne mistä profeetat olivat puhuneet Messiasta ennustaessaan.

      Tekstimme puhuu järkyttävällä tavalla saatanan vallan todellisuudesta..lujasta otteesta...voimasta...Sielunvihollisen voima ei ole vain hyvän puutetta, vaan meitä kietomaan pyrkivä todellisuus.
      Mutta kun tämä sanotaan, vielä painokkaamin on todistettava Jeesus on voimakkaampi...Hän on voittanut saatanan...sen valta on murskattu...vielä on mahdollisuus siirtyä kuoleman, synnin ja pimeyden vallasta Jumalan Pojan armolliseen valtakuntaan...se on mahdollista sinullekin...hyvä ystävä vaikka tänään...tänään on pelastuksen päivä...Jeesus odottaa...hänen haavoitetut kätensä ojentuvat sinua kohti ja hän sanoo:"Tule...sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi..."

      Jeesuksen puhe saastaisen hengen paluusta sisältää vakavan  muistutuksen.  Uskoontulo, elämänmuutos tai paheista pääseminen se kertakaikkisena tapahtumana merkitse vielä koko voittoa.  Kun paha henki on väistynyt, on Pyhän Hengen päästävä tilalle.  Usein juuri äskenkääntynyt joutuu ankariin kiusuksiin.  Jeesus itse joutui perkeleen kiusattavaksi kohta kasteensa jälkeen palatessaan täynnä Pyhää Hengeä Jordanilta.
      Seurakuntatyössä joutuu usein pohtimaan, kuinka erilaisissa missiotapahtúmissa kipinän saaneet ihmiset voisivat löytää itselleen mielekkään ja turvallisesn kasvupaikan.  Pettymyksiä koetaan paljon.   Paluu entiseen elämäntyyliin ja entiseen asennoitumiseen on tapahtunut monen kohdalla.   Jotakin vanhaa kyllä katosi, mutta uutta pysyvää elämänsisältöä ei  seurakuntayhteyden puuttuessa jaksanut syntyä.

      Erilaiset pienryhmät...raamattupiirit yms. ovat valtavan tärkeitä...rohkaistu lähtemään niihin mukaan.

      "Mitä voi maailma sinulle tarjota ilman Jeesusta.  Olla ilman Jeesusta on synkkä helvetti, olla Jeesuksen kanssa on ihana paratiisi.   Jos Jeesus pysyy luonasi, ei mikään vihollinen voi sinua vahingoittaa.  Ken löytää Jeesuksen, hän löytää suuren aarteen, kaikkein kalleimman tavaran.   Ken menettää Jeesuksen, hän menettää liian paljon, enemmmän kuin koko maailman.  Ken ilman Jeesusta elää, hän on köyhistä köyhin, ken on Jeesuksen kanssa, hän on rikkaista rikkain."(Tuomas Kempiläinen)

      Yhteen kysymykseen teksti ei anna vastausta.  Mykkä mies puhui.  Mutta mitä hän sanoi?   Tänään me saamme asettaa sanat hänen suuhunsa.  Puheen lahja on annettu Jumalan ylistämistä varten.  "Niin, Herra on tehnyt suuria meitä kohtaan; siitä me iloitsemme", Ps. 126:3.
       



       

      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle