Saarna
      3.kjs.(2 juh.pv)
      1 vk ev. Luuk 15:1-10
      Jumalan ennättävä armo

       Yksi seurakunnan työntekijän huoli on jatkuvasti se, että ihmiset kokevat seurakunnan kynnyksen liian korkeaksi.  Tiedämme, että tässä maailmassa ja tälläkin paikkakunnalla on paljon sellaista hätää, johon oikea osoite olisi etsiä apua olisi seurakunta ja sen sanoma.  On paljon ahdistusta, tuskaa...kannetaan raskaita taakkoja omallatunnolla...kamppaillaan hengellisten kysymysten kanssa, mutta kontaktin otto vaikkapa työntekijään koetaan vaikeaksi.

      Ikäänkuin meille sisäpiirin ihmisille tulee Jeesuksen puheen ensimmäinen viesti tänään.  Huomaamme, että Jeesuksen vertausten suunta oli että paimen lähti etsimään kadonnutta lammasta ja nainen kadonnutta hopearahaa.
      Seurakunnan tulee olla aina sillä tavoin avoin yhteisö, ettei kenenkään tarvitsisi ajatella olevansa liian kaukana tai liian huono.
      Jeesuksen aikalaisille välittyi tuo avoin rakkauden ilmapiiri.  Sitä kuvaa se, että yhä useammin ja useammin syntiset ja puplikaanit...siis ne jotka tavallisesti eivät tulleet sanankuuloon...hakeutuivat nyt Jeesuksen luo häntä kuulemaan.

      Synagookiin he eivät kaiketi tavallisesti tulleet siksi, että he kokivat elämänsä menneen niin pilalle, että noihin "parempien ihmisten piireihin" heillä ei olisi mitään asiaa.  Heitä ellei suorastaan ajettaisi ulos ainakin katsottaisiin pitkää ja arvostellen.
      Viestit Jeesuksesta olivat kuitenkin toisenlaisia.  Hän ei aja ulos.  Hän ei sulje heiltä toivoa.  Hän armahtaa.  Hän antaa uuden elämän.
      Tarvetta näillä lainausmerkeissä "syntisillä" .  Lainausmerkeissä siksi, että lopulta ja tosiasiassa kaikki me olemme syntisiä.  Tarvetta ja halua heillä varmasti oli tulla. Ei vain uteliaisuuttan, kuten paremman väen kohdalla saattoi olla, vaan sisäinen tuska heitä veti:  Tottakai he halusivat rauhan sydämeen..tottakai he halusivat puhtaan omantunnon...tottakai he halusivat, että elämä voisi tulla   paremmaksi...esimerkillisemmäksi...ja toisaalta heillä oli yhtälailla inhimilliset taakat kuin muillakin: huolta toimeentulosta, perheestä..ihmissuhteista...
      Kaikenkaikkiaan hätä ajoi Jeesuksen luo.

      Fariseuksille ja kirjanoppineille, se, että tällainen väki parveili Jeesuksen luona oli kauhistus.  Heidän ajatuksensa oli , että saastaisuus tarttuu.  He ajattelivat, että jos Jeesus oli pyhä...Hänen pitäisi kiireesti ajaa tuo roskaväki luotaan.

      Mutta kuinka toisin Jeesus käyttäytyikään.  Kärki osui noihin omahyväisiin. Kenties Jeesuksen puheeseen sisältyi selvä viesti fariseuksille ja kirjanoppineille:  Teidän tulisi etsiä ja auttaa jokaista joka on kadonnut.
      Joka tahtoo olla Jumalan seuraaja, Hän tuntee huolta niistä jotka kärsivät.  Erotuksetta.  Tämä on tekstimme ensimmäinen kärki tänään.  Armahda...auta...rakasta...rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

      Tekstimme toinen kärki on opetus ja kutsu niile, jotka ovat tai kokevat olevansa hengellisten asioiden kohdalla ulkopuolisia tai kelpaamattomia.
      Kadonnut lammas oli kenties pikku hiljaa ettäntynyt muusta laumasta.  Vihreä ruoho toisaalla oli vähitellen...askel askeleelta etäännyttänyt...lopulta oltiin niin kaukana, että muuta laumaa ei näkynyt...paluu omin voimin olisi mahdotonta...tietä takaisin tuskin löytyisi.  Emme tiedä, ymmärsikö lammas olevansa eksyksissä...tunsiko se hätää...yö ei ollut vielä tullut...

      Hopearahan kohdalla tietoisuuta ei ainakaan ollut...lattiassa oli rako, johon se oli vierinyt.  Mahdoton lantin sieltä oli itse nousta.

      Huomattavaa on, että kumpikin näistä kuului laumaan.  Hopearaha oli lantti ehkäpä omiostajalleen hyvin arvokkaasta ja muistorikkasta morsiusketjusta...vastaisi kai meidän vihkisormustamme...lammastarhurilla oli 100 lammasta...taloudellisesti yhden eksyminen ei olisi mikään katastrofi, mutta kyse olikin muusta.  Selitys on se, että jokainen lammas on sellaisenaan, omana itsenään  isännälleen korvaamaton.

      Jumala rakastaa ihmistä.

      Jeesus sanoo, minä olen se hyvä paimen.  Todellakin se hyvä paimen on myös tänään nimenomaan itse Jeesus.  Hän etsii kadonneitä yhä...Hän etsii SANALLAAN ja SANASSAAN...joka toistaa kutsua Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

      Jumalan rakkaus ihmistä kohtaa ei ole seisovaa vettä, vaan se on lähdevettä.  Pulppuavaa ja ihmistä etsivää.  Kauaksikin joutunut pysyy Jumalan Isän sydämellä, hänen kalliina omaisuutenaan, jota on etsittävä.
      Löydettyään lampaan paimen ei ala lyödä ja opettaa tätä, vaan ottaa olalleen sitoo haavat...kantaa laumaan.  Poisjuossut ei saanut rangaistusta, vaan rakkautta.

      Löytämisen ilo oli jaettava naapureitten kanssa.  Näyttää siltä, että lampaitten hyvinvointi oli isännelle koko elämä.

      Tänään teitä on täällä kirkossa monia, jotka koette tapaamisen ja jälleennäkemisen iloa...40 vuotta on kulunut rippikouluajoistanne.  Jokaisella on ollut oma matkanne...toisella raskaampi toisella helpompaa...Voisiko tänään kuitenkin täällä kirkossa todeta...tähän asti on Herra auttanut.  Uskallan vakuuttaa, että Hän on ollut lähempänä ja lempeämpi kuin kenties itse olet tajunnut ja osannut ajatella...se armo, josta rippikouluaikana puhuttiin on totta...ehtoollispöytä kutsuu...ei vain maantieteellesti kaukaakin tulleita vaan myös hengellissti kaukaa tulleita tänään lähelle...kohtaamaan elävää Vapahtajaa, joka on etsinyt...hoitanut ja joka kutsuu omistamaan omallelle kohdalle se kallis armo, jonka Hän ristin kuolemaan sinullekin valmisti.



       

      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle