Saarna
      Alajärven kirkossa su 15.12.1996 Kirkon käyttöönottojp:ssä
      3. adventtisunnuntai  2 vk ev. Matt.11:11-19

      Tässä luetussa raamatun kohdassa ollaan vanhan ja uuden rajamailla.  Johannes Kastajan työ oli lopuillaan ja Jeesuksen alkamassa.  Vielä merkittävemmälläkin lailla oltiin rajalla.  Johannes Kastaja edusti vanhan liiton aikaa...johon kuului keskeisenä  odotus.  Jumala tulee lähelle ja antaa avun.  Apu tulee ihmiseksi syntyvän Jumalan Pojan kautta...Häntä oli ennustuksissa kuvailtu nimillä:  Messias, Kristus, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.  Herra.

      Jeesus toi ja valmisti uuden ajan:  Uuden liiton -ajaksi sanotun, jota myös me saamme elää.  Siihen sisältyy sanoma:"Se on täytetty".  Kaikki ne vaaatimukset, joihin profeetat ja niin myös  Johannes Kastaja olivat  viitanneet tulivat täytetyiksi Jeesuksen puhtaan vaelluksen ja uhrikuoleman ja ylösnousemuksen kautta.  Kun laki sanoo, miten tulee elää, evankeliumi vastaa lain vaatimukset täytettiin ristillä.  Uuden liiton keskeinen sana onkin usko.  Uskokaa evankeliumi.  Luottakaa.  Siinä on nyt myös lähtökohta uuteen "parempaan " elämään.  Jota ei enää synnytäkään kuolettava laki vaan eläväksitekevä armo!

      Seurakunnassamme on todellakin tänään suuri juhlapäivä.  Olemme saaneet jälleen palata kirkkoon.  Uudistettuun...Korjaukset ovat järjestään lähteneet niistä vuosien aikana tulleista vihjeistä, joita seurakuntalaiset ovat esittäneet.  Äänenetoisto on huono...penkeissä on raskas istua...urut pinnaavat...Monissa seurakunnissa kirkon remontti on herättänyt voimakkaista tunteita.  Missä on keskusteltu ankarasti väristä...missä katon materiaaleista...kirkko on yhteistä omaa...johon saakin suhtautua tunteella ja omaksi kokien.
      Meillä ilmeisesti näiltä tunnekuohuilta on nyt kuitenkin vältytty.

      Remontin tarkoitus on, että tämä sukupolvi tekisi oman osansa siinä, että kirkko säilyisi kunnossa seuraaville sukupolville niin kuin edeltäjätkin ovat omalta osaltaan tehneet.

      Kirkon kaunein koristus - näin sanotaan - on sinne kokoontuva Jumalan seurakunta ja se sanoma, jota siellä julistetaan.  Seinät ja rakenteet ovat sittenkin vain kulisseja.  Niitä olivat tekstissämme Johanneksen askeettinen ja karkea pukeutumistyyli ja ankarat saarnat...Tai Jeesuksen lämmin ihmisiä henkilökohtaisesti kohtaava ja kuunteleva, armollinen käyttäytyminen.
      Mutta kyllä nekin viestittivät itse asiaa.  Johannes Jumalan ankaruutta ja Jeesus Jumalan rakkauta.  Kirkon puitteet, että ne ovat kunnossa, sitä, että sanoma elää yhä...sille ja sen kuulemiselle halutaa uhrata aikaa, varoja, vaivaa...

      Edellä olevan perusteella voisi ajatella, että Johannes Kastaja ja Jeesus olisivat olleet siis jotenkin eri puolilla.  Kun toinen tulee, niin toinen syrjäytyy ja korvaa toisen.  Näin ei kuitenkaan ole.  Johannes Kastajan ja Jeesuksen sanoma on aivan sama.  Jumala on.  Hän on Pyhä.  Tuomio on totta.  Elämästä on tehtävä tili.  Mutta Herra on myös armahtava.  Armahdus on valmistettu.  Hänen nimensä on Jeesus Kristus.  Vapahtaja.

      Seurakunnassamme alkaa myös tässä Jumalanpalveluksessa uuden Jumalanpalveluksen etsimisen ja toteuttamisen aikakausi.  Senkään tarkoitus ei ole hylätä ja tehdä tyhjäksi vanhaa, vaan esimerkiksi kysyä:  Olivatko aikaisemman voimakkaasti kaavaan sidotun jumalanpalveluksen rukoukset todella, sitä mitä seurakunta koki juuri sinä päivänä sydämensä huudoksi Jumalan puoleen, vai luettua tekstiä kirkkokäsikirjasta.  Tai toinen esimerkki:  Vanhan järjestyksen mukaan pappi saarnansa päätyttyä ilmoitti kuolleet, kuulutetut ja kastetut...hiljentävä soitto antoi aikaa rukoukselle ja myös lyhyt sanallinen rukous oli tässä.  Nyt nämä seurakuntalaisia syvästi koskevat asiat kuolema, avioliitto, kaste liitetäänkin ei enää ns. ilmoituksiin, vaan esirukoukseen...seurakuntahan on enenmuuta rukoileva yhteisö, jossa iloja ja suruja kannetaan yhdessä.

      "Mikään ei kelpaa", tuntuu Jeesus sanova päivän tekstissä.  Ei Johannes
      Kastaja askeetiikko ja parannusssaarnaaja, ei Jeesus, syntisten ystävä.  Kunpaankin oltiin tyytymättömiä kuin kaiken saaneet tuittupäiset lapset.  Kummassakin oli jotakin "vikana".

      Ehkä pohjimmiltaan onkin kyse jostakin muusta kuin siitä, mitä kristillisen sanoman tai käyttäytymisen pitäisi olla, että se kelpaisi näille "tänäkin päivänä niin tavallisille kriitikoille".  Oli niin tai näin aina jotakin vikaa.  Kysy onkin siitä, ettei itse halua tulla kohtaamaan näitä hengellisiä asioita silmästä silmään.
      Hyviä asioita, mutta ei koske minua.  Tai kyllä muuten, mutta kun...Tai se ja se vaivaa kun kirkko tai se pappi tai se uskova sanoi tai teki..niin siksi en.  Kyllä näiden selittelyjen kakana on jokin muu kuin terve itsesuojeluvaisto, jota asianomainen itse tarjoaa selitykseksi.  Taustalla on sielunvihollinen, joka ei tahdo kaverinsa siirtyvän toiseen leiriin.

      Kristillinen julistus ei ole kirkon penkin väärä muoto..ei papin töykeä käytös...ei seurakunnan väärä rahan käyttö...Kirkko julistaa sanomaa ylösnousseesta Herrasta, jonka nimessä ja veren kautta meillä syntisillä on avattu tie Isän luo.  Ei mikään muu pelasta kuin Jeesus.  Ei siis pidä jäädä tuijottelemaan toissijaissia kun ydinkin on näkyvillä.  Taivasten valtakunta on tänäkin päivänä keskellämme niin sanassa kuin myös Herran Pyhän Ehtoollisen muodossa.
      Tämä päivä julistaa tuomiota jääräpäiselle tyhmyydelle, jossa ollaan omien pinttyneiden ennakkoluulojen vankina nii,ettei nähdä metsää puilta.  Niin ettei nähdä Jumalan kutsua...armoa...sitä, että Taivaallisen Isän kädet ovat tänäänkin ojennetut sinua kohti..ja voi aivan kuulla sinulle nimeltä lausutut sanat:  Tule lapseni...minä armahdan...minä annan anteeksi...älä pelkää...älä murehdi..minä olen sinun kanssasi.

      Tallainen Herra meillä on.


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle