Saarna  2 pääs.aj.sunn.
      1 vk ev. Joh.10:11-16

      Päivän evankeliumi vie meidät tekniikan ajan ihmiset vanhaan israelilaiseen paimentolaisyhteiskuntaan.  Siellä ei ole koneiden jyskytystä ja melua.  Ei kiirettä eikä vauhtia.  Paimenet kaitsevat verkkaisina laumojansa, vartioivat niitä päivät, yöt, johdattavat niitä ruoka-ja juomapaikoille.  Lampaat ovat Jumalan luomia eläviä olentoja, niillä on oma tunne-elämänsä, ne voivat ilmaista kiintymyksensä hoitajaansa - aivan toisin kuin kylmät, elottomat koneet ja robotit.

      Paimeniakin oli monenlaisia; lauman omistajia ja palkkapaimenia. On helppo ajatella kumpi paimen näkee enemmän vaivaa lauman hyvinvoinnin hyväksi.  Vaaran hetkellä palkkalaiselle on tärkeintä oman hengen säilyttäminen, mitä siitä vaikka lammas tai pari menehtyisikin susien hyökätessä kunhan oma henki säilyisi.

      Tekstin kuva maailmasta on pettävien paimenten, raatelevien susien ja hajoamisen maailma.  Se on tämä maailma sellaisena kuin se paljaimmillaan näyttäytyy.  Sen rujoutta ja ankaruutta ei tarvitse selittää näköharhaksi. Yksi aikamme kuva on isännättömästä rahasta.  Joku iso kotimainen tai ulkomainen raharikas ostaa tehtaan suomalaisesta pikkukaupungista.  Kun suhdanteet vaihtuvat pitää saneerata.  Vähät hänelle merkitsee 20 vuotta firmaa uskollisesti palvellut yksilö.
      Sanoma uhrautuvasta, itsensä likoonpanevasta, hyvästä paimenesta on siksi aina ajankohtainen.  Ylipaimenesta, jolla on henkilökohtainen, rakkauden suhde jokaisen laumansa yksilöön.

      Tekstissämme laumaan kuulumisella on myönteinen varaus.  Se on jotakin hyvää.  Turvallista, kestävää.

      Meidän aikanamme käsitys laumaan kuulumisesta taitaa sitä vastoin olla voimakkaan kielteinen.  Kukapa haluaisi olla laumasielu.  Nykyajan ihminen pyrkii  auktoriteeteista vapaaseen täysi-ikäisyyteen.  Hän itse tahtoo olla oman elämänsä  herra ja paimen.  Yksilöllisyyden korostaminen ja elämäntavan kaikinpuolinen privatisoituminen ovat aikamme tunnusmerkkejä.  Laumaeläinen osa on kaikkea muuta kuin kiehtova.  Nykyaika karttaa sitoutumista.  Elämässä ajatellaan olevan parempi olla ulkopuolinen tarkkailija.  Vain lampaat ja sopulit kulkevat laumoissa.
      Jos paimentolaiskulttuurista etsisi kuvaa, joka vastaisi nykyihmisen elämäntuntoja, se ehkä liittyy kulkemiseen, paikasta toiseen alituisesti siirtyvään elämään, elämään, jossa mihinkään ei voi juurtua.  Moderni nomadi vaeltaa kaupunkin kaduilla tai asvalttiteillä asuinpaikasta toiseen, työpaikasta ja tehtävästä toiseen, ihmissuhteesta toiseen.  Mutta hän vaeltaa yksin ja irrallaan sitoutumatta mihinkään.  Omia polkujaan.  Sitoutumisen ryhmään tai yhteisöön hän kokee vapauttaan rajoittavana ja kahlehtivana.  Kaikki johdattavat paimenet ovat hänelle petollisia, jokainen valta on epäluotettava.

      Tämä ihmiskuva on viihteessä ihannoitu, todellisuudessa surullisen tosi.  Mistä tämä pelko sitoutua kertoo:  Pettymyksestä.  Pettymyksistä toisensa perään niin ettei enää uskalla luottaa kuin itseensä (sekin jää vain yritykseksi, kun omaa sisintäkään ei tunne).  Miten voisi antautua luottamukseen kun se kuitenkin pettää.  Työpaikka ei ole pysyvä.  Ihssuhteet, läheisetkin katkeavat, johtavat auktoriteetit, joihin ainakin pitäisi luottaa saadaan kiinni petoksista.  Oikeuslaitos, ministerit, pankit...Olemme niin syvällä moraalisessa luopumisessa, että normaaliksi on tullut se minkä ei tulisi pohjimmiltaan olla normaalia.  Me ihmiset olemme pohjimmilttaan laumaeläimiä.  Omia polkuja kulkeva sankari on myytti, jolla meille tehdään karu hylätyksituleminen haasteeksi ja selviytymistarinaksi.  Miksi elokuvan sankari lähti omille poluilleen erämaahan - siksi koska rakastettu hylkäsi hänet.  Kehenkään ei voi luottaa on tultava omillaan toimeen.
      Tätä tarkitti Jeesuksen puhe raatelevista susista. Ehkä nyt tajuamme jotakin siitä, miten paljon susia on liikkeellä ajassamme.  Sudet ovat hajottavia (diapolos - synti heittää erilleen, hajottaa) elämän yhteisöllisiä rakenteita murentavia voimia.

      Seurakunnan tulisi olla toisenlainen.  Ei vaativa, vaan armollinen.  Ei hajottava, vaan kokoava.  Kun Jeesus puhuu itsestään hyvänä paimenena mukana on toki piirteet: lempeä, vastuuntuntoinen.  Mutta vielä syvempää Hän tarkoittaa.   Minä olen -sanonnat viittaavat Hänen Jumaluuteensa.  Jeesus liittää itseensä VT:n kuvapuheet Jumalasta kansansa paimenena. Tekstimme alkukielessä ja vanhassa suomennoksessa sanottiin määrätyllä arkikkelilla: se hyvä paimen.  Mikä se...se josta Vt oli ennakoinut.  Hyvä paimen kulkee laumansa edellä ja kohtaa myös ensimmäisenä vaarat asetuen itse alttiiksi laumansa puolesta.
      Puheen huipentuma on lopussa:  Minä ja Isä olemme yhtä.  Tällainen puhe tuntui kuulijoita mahdottomalta.  Jopa Jumalan pilkalta.  Vähältä piti, ettei Hyvää Paimenta siltä seisomalta kivitetty.
      Jeesuksen hyvyys ei ole hänen jaloissa eettisissä opetuksissaan tai ylevässä inhimillisyydessään.  Jeesus on hyvä siksi, että hän on ristillä sovittanut koko maailman synnin.  Viaton uhrikaritsa antoi henkensä laumansa edestä.
      Jeesuksen hyvyys paimenena kätkeytyy hänen uhriinsa.  Hän ei vain teoriassa kertonut, että hyvä paimen antaa vaikka henkensä lampaittensa edestä, vaan Hän, Jeesus todella teki niin!

      Evankeliumi teksti päättyy paljon pohdittuun ilmaisuun, minulla on myös muita lamapaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä lammaslaumasta, myös niitä minun tulee paimentaa.  Tämä oli viittaus, että Jeesus ei ole vain omankansansa Israelin vapahtaja vaan koko maailman oikea paimen.  Tätä näkyä laajentaen saamme ajatella tänään koko maailmanlaajuista Krsituksen kirkkoa.  Kirkkojen hajaannus ei ole historiallisen kehityksen tulosta.  Sielunvihollinen eli susi on hajoitanut laumaa.  Jokaisen seurakunnan ja kirkkokunnan on ¨tunnustettava, että Jumalan lapsia on myös muissa lammastarhoissa.  Kirkon ykseys on Vapahtajan nimenomainen tahto.  Antti J. Pietilä selittää:"Jumalallinen pelastussanoma on niin rikas ja monipuolinen, ettei kukaan voi sitä täydellisesti ja ehyesti omaksua.  Toisaalta ihmisten ymmärrys ja vastaaottokyky on rajoitettu." Ja jatko Lutherin sanoin:"niinkuin hän koko kristikuntaa maan päällä kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksessa Kristuksessa varjelee ainoassa oikeassa uskossa."
      Jeesuksen sanat muista lampaista varoittavat meitä kaikesta uskonnollisesta omahyväisyydestä ja kiusauksesta omia paimen vain itsellemme.

      Ketkä ovat paimenen lampaita?  Kaksi ominaisuutta:  Jokainen, jonka paimen tuntee ja jokainen joka kuulee paimenen ääntä ja häntä seuraa.  Paimen tuntee, jokaisen joka on nimeltä kutsuttu hänen laumaansa.  Jokainen kasteessa hänen omakseen otettu on hänelle rakas ja jokaisen näistä "pienistä" hän tahtoisi kantaa perille taivaan kotiin.  Vanhalle minällemme riittäisi tämä ykspuolinen suhde, se , että Hän rakastaa meitä ja on tehnyt kaiken puolestamme.  Monelle Kristuksen paimenrakkaus riittäisi pelkäksi vakuutukseksi pahan päivän varalle. Tällöin haluamme pitää Hänet ikään kuin omana palkkarenkinämme, "jonka omia lampaat eivät ole".  Todellista molemminpuoleista hoitavaa suhdetta ei silloin kuitenkaan ole.  Usko on Jeesuksen tuntemista.  Se on myös varmuutta siitä, että Jeesus tuntee minut.

      Vain Jeesukseen todella sitoutunut  voi sydämestään tunnustaa:"Herra on minun paimeni, ei minulta mitään puutu, Ps 23."

      Niin.  Hyvä Paimen etsii kadonneita, hoittaa murtuneista...kantaa väsyneitä.  Hänen laumassaan on meidän todellinen Hyvä osamme!


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle