Tämä Jeesuksen puhe on mykistävä. Toivoisimme, että
kertomukseen voisi suhtautua kuin painajaisuneen. Voisi todeta, se
oli onneksi vain pahaa unta. Mutta näin ei ole. Tämä
tosiasia panee omantuntomme kovin pienelle paikalle. Äkkiä
joudumme myöntämään, että me suomalaiset hyvin
suurelta osalta olemme niitä rikkaita miehiä koko maailman mitalla
mitattaessa. Meillä ei ole puutetta ruuasta, meillä on
katto päämme päällä...meillä on supistuksista
huolimatta melko kattava sosiaaliturva...
Köyhät Lasarukset ovat kodittomia lapsia Pietarin katujen
viemäreissä tai Bogotan slummeissa tai nälkään
nääntyviä Sudanissa tai Kiinan lasten kodeissa. Maailmamme
on täynnä valtavaa hätää ja kurjuutta.
Toki myös meidän maassamme on kärsimystä. Ylivelkaantumista...pitkäaikaista työttömyyttä...syrjaytymistä.
Rikas mies ja Lasarus kertomuksesta on etsitty vastausta hyvin erilaisiin kysymyksiin ja vedetty hyvin monenlaisia johtopäätöksiä:
On nähty, että tässä on nyt taas sellainen uskonto on oopiumia kansalle kertomus. Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat. Kuitenkaan kertomuksen tähtäyspiste ei ole suinkaan tässä. Päinvastoin. Kertomus osoittaa, että kristinusko ottaa todella vakavasti sekä tuonpuoleisen että tämän puoleisen. Kumpaakaan ei tehdä tyhjäksi. Tämän puoleisilla on ratkaiseva vaikutus tuonpuoleisiin.
Toisinaan kertomuksesta on yritetty saada kuvaa millaista on kuoleman jälkeen. Oliko rikas mies jossakin välitilassa odottamassa tuomiotaan ja samoin ehkä Lasarus. Nämä seikat ovat kuitenkin vain kulisseja. Niiden tehtävänä on kertoa: Paluuta ei ole...tämä elämä ja sen valinnat ovat ratkaisevia.
Näin ollen kertomuksen päätarkoitus on herättää
meitä suruttomuudesta, joka oli rikkaan miehen elämäntapa.
Syvin juopa ei siltikään ole rikkauden ja köyhyyden
ero: rikas Sakkeus sai pysyvän onnen kun kohtasi Jeesuksen, Juudas
köyhä lankesi ja hänestä tuli kavaltaja.
Kertomus kertoo kuka on sittenkin se rikas ja kuka se köyhä.
Rikas mies ja Lasarus olivatkin juuri toisinpäin kuin näytti.
Rikkalta mieheltä puuttui Jumala...Lasarus turvasi Taivaalliseen Isään
- siinä heidän eronsa.
Kuvaavaa on, että rikasta miestä ei mainita nimeltä...ehkä
Jeesuksen tarkoituksena on kertoa kuulijalle:"sinä olet se mies"ja
näin kutsua kääntymykseen. Lasarus mainittiin nimeltä:
se on suomennettuna =Jumala auttaa. Nimettömällä ei
ole apua...muista asioista ei ole Jumalaksi..ei rikkaudestakaan...sensijaan
jos meillä on Jumalan apu...meillä on sittenkin kaikki.
Meidän on terveellistä kysellä tänään
itseltämme olenko minä se rikas mies, vai köyhä Lasarus.
Tai kysellä kumpi todella heistä haluaisin olla. Rikas,joka
saa nauttia kaikesta ne muutamat vuosikymmenet, jotka elämä kestää
vai Lasarus, jolle ainoa turva oli Jumala ja hänen lupauksensa.
Menestysteologia ei totisesti tästä tekstistä löydä
tukea.
Köyhyydenkin keskellä Lasaruksella oli aarre: se toivo kantoi
häntä niin että hän jaksoi.
Rikas mies oli tuskin mikään jumalankieltäjä...hänen
mielestään riittävää armeliaisuutta oli se, että
hän salli Lasaruksen majailla porttinsa pielessä - antaisimmeko
me?. Käytännössä hänen elämänasenteensa
oli ateismia. Hän oli yksinkertaisesti unohtanut Jumalan ja
Jumalan tahdon...mm. rakkauden kaksoiskäskyn:"Rakasta Jumalaa yli
kaiksen ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
Rikkaus sinänsä ei ollut hänen syntinsä...raamattu
tuntee rikkaita ja hurskaita mm. Aabraham...Daavid...jne. Mutta varallisuus
on aina suuri kiusaus...kovin äkkiä se muuttuu jumalaksi...ja
vastuullisuus: Se että me lopulta olemme leivisköjen haltijoita,
joilla ei ole mitään omaa, vaan kaikki on Jumalalta...annettu
meille, että niillä oikein ja vastuullisesti asioisimme.
Tulevat polvet tulevat varmaankin ihmettelemään meidän
oman aikamme kristikunnan sokeutta, kun se itse vauraana on sallinut sen
mitä tänään tässä maailmassa tapahtuu...tämä
on sitä samaa mitä me kauhistelemme: orjakaupassa...keskitysleireissä
yms.
Kanavat ovulle mm. lähetystyön kautta ovat auki..mutta avautuvatko
sydämet?
Esimerkkikertomuksen toinen opetus korostaa Jumalan sanan riittävyyttä.
Sanan edessä jokainen voi nähdä millainen on hänen
elämänsä suhteessa Jumalan vaatimuksiin. Jokaisen
omatunto todistaa Jumalan sanan vaatiman elämänasenteen puolesta,
niin että emme voi itseämme millään puolustaa, vaikka
mitään yliluonnollisia ihmeitä ei olekaan Jumalan kutsun
tukena.
Meillä on Jumalan sana. Siinä on kaikki, mitä
ihminen pelastuakseen tarvitsee. Annettaan sanan murtaa kovuutemme
ja itsekkyytemme...heittäytykäämme taivaan portin viereen
kuin köyhä Lasarus...tietäen meillä ei ole mitään
ellei Herra anna. Meillä ei ole mahdollisuutta pelastua, jos
sitä ei sulasta armosta meille syntisille lahjoiteta.
Tehköön Jumala meitä kuolleista Lasaruksista eläviä. Uudistakoon meidän. Anatkoon kivisydämen tilalle lihasydämen, ettemme eläisi vain itselle, vaan hänelle, jolle kuuluu kaikki kunnia nyt aina ja iankaikkisesti. Aamen.