Saarna 2 Sam 12:1-7 1.Paas.aj.sunn.

       
      Tälle pyhäpäivälle merkityt raamatunkohdat ovat kaikki hyvin voimakkaita ja kohtikäyviä.  Evankeliumin kuulimme jo
      alttarilta, siinä Jeesus oli kiusaajan kourissa, niin henkisesti kuin myös ruumiillisesti, mutta voitti - ei langennut
      kiusauksiin.

      Tämän pyhäpäivän molemmat vanhan testamentin kohdat puhuvat sensijaan ihmisistä, jotka lankesivat. Ja eivät
      kenestä tahansa tavallisista taapertajista, vaan aivan erityisistä ihmisistä, sillä toinen VT:n teksti kertoo Aatamin ja
      Eevan lankeamisen ja toinen Israelin mahtavimman, ihailluimman ja kunnioitetuimman kuninkaan lankeamisen,
      nimittäin Daavidin lankeamisen julmaan syntiin.
      Tai ei niinkään tuota lankeamista sinänsä, vaan sitä, miten syyllisyys tuosta julmasta teosta nousi.

      Ennenkuin luen tekstin, hiukan taustaa:  Daavid oli jo kuningas ja laajenevan suurvallan hallitsija.  Hänellä oli perhettä, rikkautta ja kaikkea mitä ajatella voi, mutta aina tahtoo ihminen lisää: Nyt tuo kuningas oli ihastunut erään
      sotapäällikkönsä hyvin kauniiseen vaimoon ja tahtoi hänet omakseen.  Siksi hän kehitteli juonen, lähetän tuon
      sotapäällikön, Uurian sellaiseen taisteluun, että hänen tuhoutumisensa on varma ja näin voi rauhassa naida itselleni
      tuon lesken - Batseban.
      Ja näin hän myös menetteli.  Daavid lähetti Uurian hyökkäykseen, josta hän ei selvinnyt ja ennenpitkää nai leskeksi
      jääneen Batseban. Ja elämä jatkui, niin, onnellisenako...Daavid oli rakastunut Batsebaan, heille syntyi
      lapsia...kuninkuus vahvistui yhä...valtakunta voi hyvin, mutta entä kuningas Daavidin sisäinen maailma. Sitä jäyti,
      ehkä Daavid ei sitä oikein kunnolla itsekään tajunnut, mutta hyvä ei aivan ollut.  Ja sitten eräänä päivänä kuninkaan
      luo tuli profeetta:  Naatan ja puhui hänelle näin:

      LUE!

      Ensinnäkin luettu on kuin malliesimerkki tosi profeetan toiminnasta.  Pelottomasti Naatan astuu yksinvaltiaan eteen
      saattaakseen tämän huomaamaan ja tunnustamaan rikoksensa.  Tällainen lahjomaton rehellisyys vei monen profeetan jopa martyyriuteen.  Naatanin siulunhoidollinen viisaus oli suuri.  Hän maalaa kuninkaan nähtäväksi kuvan, joka
      tunneperäisesti nostaa kenen tahansa oikeutetun vihastuksen ja ajaa Daavidin lausumaan ankaran tuomion:"Niin totta
      kuin Herra elää, se mies, joka noin teki, on kuoleman oma."
      Kuninkaan oikeudentunto oli herätetty...tuollaista julmuutta ei hänen valtakunnassaan hyväksytä...väärintekijää tuli
      rangasista.  Oikeudentunto oli herätetty!

      Meidänkin oikeudentuntomme herää kun Karpo näyttää raparttejaan, joissa aivan selvästi vahvempi sortaa
      heikompaa...joissa pieni ihminen on yksin suuren ja julman byrokratian edessä... tai kuin silmiemme eteen tuodaan
      kaikkein kurjimpia nälkää näkeviä ja verille lyötyjä ihmisiä kolkista, joissa vahvempi kansa sortaa ja raiskaa
      heikompaa.  Ei oikeudentunto ole meiltäkään kuollut.  Emme hyväksy vääryyttä - ei hyväksynyt
      Daavidkaan:"Kuolema, sille miehelle, joka tuollaista tekee."

      Oikeudentunto toimii, mutta OMATUNTO NUKKUU!

      Daavidin kohdalla sen herätti profeetan lyhyt sana:"Se mies olet sinä!"

      Miten saarnata lakia, se on myös tämän ajan julistajan kysynyt.  Miten se toimiva oikeustaju voisi tulla toimivaksi
      omaksitunnoksi.

      Käskyihin on jotenkin totuttu:"Älä varasta"..no kukapa meistä varastaa...tai pieni vilppi...selitämme kenelle siitä on
      haittaa ja niinhän kaikki tekevät tai köyhältä en voisi ikinä ottaa vääryydeltä, mutta sillä on niin ja niin paljon ja millä
      konsteilla hankittua, ettei kai sillä väliä, vaikka osingolle pääsen minäkin jne jne...saatana on mestari
      selittämään...Onko sillä niin väliä...onko Jumala todella sanonut niin...

      Käskyt on moneen kertaan tämän ajan ihmisen tajunnassa selitetty vanhaniakaiseksi...kirkon ja uskonnon kenttään
      kuuluviksi...asioiksi joita noudattakoot ne joita muutenkin uskonasiat kiinnostavat...ja kun eivät edes he...se yksikin
      pappi tai se tunnettu uskova...oletko kuullut...

      Ja kuitenkin:"Se mies olet sinä!" Ja se olen minä, joka olen tehnyt väärin.  Ei vain joskus, vaan teen väärin tosiasiassa
      jatkuvasti.  Ja suurin vääryys on se, että en sitä edes itse huomaa.

      Daavidiin sana sattui.  Tuskin se olisi sattunut, jos profeetta olisi tullut syytös huulillaan nuhtelemaan kuningasta...hän
      tuli ei korviin, vaan omaantuntoon puhumaan:  Daavid havahtui: Hänessä heräsi todellinen synnintunto.  Me tiedämme hyvinkin tarkaan millainen, sillä psalmmin 51 Daavid on kirjannut tuntemuksensa.  Luen tuon psalmin:
                "Daavidin psalmi, profeetta Natanin käytyä hänen luonaan sen vuoksi, että hän oli koskenut Batsebaan.
                Jumala, ole minulle armollinen hyvyydessäsi, pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.  Pese minut   puhtaaksi rikoksestani ja anna lankeemukseni anteeksi.  Minä tiedän pahat tekoni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
      Sinua, sinua vastaan olen rikkonut, olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi.  Oikein teet, kun minua nuhtelet ja syystä sinä
      minut tuomitset.  Syntinen olin syntyessäni, synnin alaiseksi siinnyt äitini kohtuun.  Mutta sinä tahdot sisimpääni
      totuuden - ilmoita siis minulle viisautesi!
      Vihmo minut puhtaaksi iisopilla ja pese minut lunta valkeammaksi.  Suo minun kuulla ilon ja riemun sana, elvytä mieli,
      jonka olet murtanut.  Käännä katseesi pois synneistäni ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.  Jumala luo minuun
      puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki.  Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää
      henkeäsi.  Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata, niin opetan tiesi sinusta
      luopuneille, ja he palaavat sinun luoksesi.  Jumala, pelastajani, päästä minut verivelasta, niin minä riemuiten ylistän
      hyvyyttäsi.  Herra, avaa minun huuleni, niin suuni julistaa sinun kunniaasi.
                Jos toisin sinulle teurasuhrin, se ei sinua miellytä, polttouhriakaan et huoli.
                Murtunut mieli on minun uhrini, särkynyttä sydäntä et hylkää, JUmala.
                Osoita Siioinille laupeutesi ja rakenna jälleen Jerusalemin muurit!  Silloin otat vastaan  määräuhrit, ja alttarille tuodaan teurashärät."

      Ulkoapäin tuleva tuomio usein vain kovettaa; ihmisen on itse nähtävä syyllisyytensä ennenkuin hän murtuu
      katumukseen.  Tosi herätyksessä avautuu kadotuksen kuilu.  Silloin tarvitaan jotakin Naatania, joka on tinkimättömän
       rehellinen niin lain kuin myös armon julistamisessa.

      Tekstimme vakuuttaa, ettei ole olemassa ketään täydellisen hyvää ihmistä...parhaimmillakin meistä on syntimme ja
       syyllisyytemme...meillä ei siis ole pääsyä taivaaseen oman hyvyytemme ja synnittömyytemme perusteella.
       Mutta samalla teksimme yhtä selvästi vakuuttaa, ettei ole olemassa niin suurta syntistä, jota Jumala ei tahtoisi
       pelastaa ja jolle ei armo riittäisi.

      On totta mitä raamattu vakuuttaa:"Jumala vanhurskauttaa jumalattoman".

      Siksi, ystävä, armoistuin on tänäänkin olemassa myös sinun synneillesi.  Jeesuksen viaton ruumis ja veri annettiin, että meillä viallisilla olisi pelastus ja pääsy Jumalan lapsiksi.  Siksi älkäämme epäröikö tämäänkään tulla ehtoollispöytään
      vastaanottaamaan lahjaksi tätä armoa, täyttä anteeksiantoa synneistämme.  Yhä tänää Herra tahtoo ottaa vastaan
      syntisiä ja aterioida heidän kanssaan ja antaa itsensä että meillä rauha olisi...


      Paluu saarnavalikkoon
      Paluu etusivulle