3. SUNNUNTAI LOPPIAISESTA
2004
Matt 8:5-13
Puhumme usein elävästä
ja kuolleesta uskosta. Samoin puhumme vahvasta ja heikosta uskosta. Varmaan
suurin osa uskovista ihmisistä haluaisi omistaa elävän ja
vahvan uskon; kukapa haluaisi
elää kuolleessa
ja heikossa uskossa. Suurin osa pitää omaa uskoaan heikkona.
Saatamme kyllä tuntea ihmisiä, joilla mielestämme on vahva
tai elävä usko. Jopa saatamme joskus ihailla sellaista ihmistä.
”Kyllä siinä on elävässä uskossa olevakristitty.
Onpa palava uskovainen”
Päivän evankeliumissa
Jeesus ylistää sadanpäällikön vahvaa uskoa. Hän
jopa sanoo, ettei ole
tavannut yhdelläkään
israelilaisella yhtä vahvaa uskoa kuin oli sadanpäälliköllä.
Millaista tuo vahva
ja ilmeisen elävä
usko oli?Se ei ollut sellaista kuin on nykyinen käsitys vahvasta tai
elävästä
uskosta.Nykyisin elävällä
ja vahvalla uskolla käsitetään sellaista uskoa, jossa huudetaan
ja melskataan, tehdään kaikenlaista ja tapahtuu kaikenlaista.
Mitä suurempi huuto, mitä vihaisempi saarnamies, sen voimakkaammasta
hengestä on kyse.
Sitäkö oli sadanpäällikön
usko, se, mitä Jeesus ylistää vahvaksi uskoksi? Sadanpäällikkö
oli tiettä-
västi syyrialainen
ja pakana. Hänellä oli usko, että Jeesus voi parantaa hänen
halvaantuneen palvelijansa. Evankeliumi ei kerro muuta miehen uskosta.
Ainut jollakin tavalla hurskaaksi
ymmärrettävä
asia on se, että sadanpäällikkö kutsuu Jeesusta ”Herraksi”.
Oikeastaan mitään
muuta kristillistä
miehen puheessa ei ole ja kuitenkin Jeesus ylistää hänenuskoaan
vahvaksi.
Jeesuksen ja sadanpäällikön
välillä käydään keskustelu. Se on täysin
selkokielinen. Siinä ei kiitellä eikä käytetä
hurskasta sanastoa, ei huudeta hallelujaa eikä aamenta. Ei puhuta
kielillä. Sadanpääl-
likkö pyytää
Jeesukselta apua palvelijansa parantamiseen. Jeesus lupaakin tulla parantamaan.
Mutta sadanpäällikkö ei suostu siihen, että Jeesus
tulisi hänen kotiinsa. Hän kokee itsensä Jeesuksen edessä
täysin arvottomaksi. ”Minä en ole sen arvoinen, että tulisit
kattoni alle”. Sadanpäällikkö pyytää Jeesusta
suorittamaan eräänlaisen kaukoparantamisen. Hän vertaa Jeesuksen
toimintaa omaan toimintaansa. Hänen piti totella toisten käskyjä
ja antaa käskyjä sotilaille. Hänen komennuksessaan
sotilaat tekivät, mitä
hän pyysi.
Näin sadanpäämies
toivoi Jeesuksenkin toimivan. Jeesuksen tarvitsisi sanoa vain sana ja niin
palvelija paranisi. Ja siinä oli Jeesuksen mielestä vahva usko.
Keskustelun lopuksi Jeesus kehottaa sadan- päällikköä
menemään kotiinsa. ”Tapahtukoon niin kuin uskot.” Ja sillä
hetkellä palvelija parani.
Sadanpäällikön
vahva usko oli luottamusta Jeesukseen. Se oli luottamusta siihen, että
Jeesus voi parantaa. Erityisesti se oli luottamusta Jeesuksen sanaan. Sen
kummempia tunnekuohuja tai tunnekokemuksia tilanteessa ei ollut. Sadanpäällikön
usko oli itse asiassa hyvin arkista. Hänellä ei
ollut jumalisuuden ulkokuorta,
ei sitten tippaakaan. Mutta hän luotti Jeesuksen sanan voimaan. Sadanpäällikkö
itse ei parantanut palvelijaansa, mutta hänen vahva uskonsa vaikutti
sen, että Jeesus paransi hänen palvelijansa. Jos hän ei
olisi kääntynyt Jeesuksen puoleen, hänen palvelijansa ei
olisi tullut terveeksi.
Sinänsä poikkeuksellista
oli jo se, että sadanpäällikkö hakee apua palvelijalleen.
Jeesuksen aikana isännät eivät tavallisesti paljoakaan
välittäneet palvelijoistaan ja heidän sairauksistaan. Palvelijoita,
jotka monesti olivat jopa isännän orjia, oli saatavilla. Jos
palvelija kuoli, oli hänen tilalleen helppo saa-
da uusi. Isäntä
olisi voinut käskeä toista palvelijaa teloittamaan tämä
halvaantunut palvelija, mutta näin hän ei toimi. Päin vastoin
hän pyytää Jeesukselta apua.
Usko voi olla pientä
tai suurta. Pienikin usko riittää. Oleellista uskossa on uskon
kohde, ja että se on elävää. Evankeliumissa tapahtuu
itse asiassa meille tämän päivän kristityille hyvin
käsittämätön asia. Jeesus parantaa ihmisen, jonka kanssa
Hän ei ole missään tekemisissä, ja jonka uskoa ei kysytä.
Ih-
mistä ei tuoda Jeesuksen
luokse. Parannettavan usko on täysin sivuseikka. Hän paranee
toisen henkilön uskolla. Mutta tämä toinenkaan ihminen ei
ole uskossa siinä mielessä, kuin se nykyaikana käsitetään,
eli hän ei varsinaisesti ollut Jeesuksen seuraaja. Hänellä
oli vain usko siihen, että Jeesus voi parantaa hänen palvelijansa
sanomalla vain jonkun sanan. Ehkä hän oli kuullut, että
ihmisiä parani, kun Jeesus kosketti heitä.
Tämän kertomuksen
painopiste ei itse asiassa ole parantumisessa, vaan sadanpäällikön
vahvassa uskossa. Mitä on oikea usko? Mitä on Raamatun usko?
Sitä Jeesus yrittää selventää vertaamalla sadanpäällikön
uskoa juutalaisten hurskaiden uskoon. Juutalaisten usko oli hurskasta varmuutta,
jossa luotettiin isien perinnäissääntöihin
ja luultiin kuuluvansa yhteen isien kanssa. Mutta todellisuudessa se oli
kuollutta uskoa, koska sitä ei eletty todeksi arkipäivässä,
sen kysymysten ja hädän keskellä.
Sadanpäämiehen
usko oli esimerkillistä siinä, että hän luotti Jeesuksen
apuun hädän keskellä. Hän uskoi, että Jeesus voi
auttaa. Hänen uskonsa oli erityisesti esimerkillistä siksi, että
hän tunsi tilansa oikein Jeesuksen edessä. Hän tunsi ja
tunnusti, ettei hän ole ansainnut pelastusta. Hän oli täysin
arvoton Jeesuksen edessä. Jeesus teki hänestä arvokkaan,
nosti hänen uskonsa esimerkiksi oikeasta uskosta. Meidän maailmaamme
hallitsevat oppirakennelmat ja opinkappaleet. Tärkeänä pidämme
tietoa ja Raamatun osaamista. Ja sitä, että asiassa kuin asiassa
ollaan raamatullisia. Monesti kätkeydymme ja uppoudumme syvälle
näiden opinkappaleiden taakse, mutta emme tiedä, mitä on
kristillinen elämä. ”Meillä on Mooses ja profeetat”, mutta
missä on itse elämä?
Toinen linja ovat uskovaiset,
joista on tullut eräänlaisia kiertolaisia. He kulkevat seurakunnasta
ja tilaisuudesta toiseen odottaen ihmeitä ja merkkejä. He haluaisivat
jatkuvasti uskonsa vahvistukseksi nähdä jotakin. He pyrkivät
saamaan selville, missä tapahtuu jotakin ihmeellistä ja rientävät
oitis sinne.
He ovat hetken aikaa paikassaan
ja kun toteavat, ettei tapahdu tarpeeksi, he alkavat arvostella kyseistä
toimintaa. ”Täällä on vain kuollutta uskoa. Täällä
ei tapahdu mitään.” Ja niin riennetään etsimään
taas uutta paikkaa. Jospa siellä tapahtuisi. Olen ollut eri seurakuntien
palveluksessa vuodesta 1977 ja niin usein kuullut tuon lauseen: "Meidän
seurakuntamme on kuollut. Kumpa siitä tulisi elävä seurakunta
ja alkaisia tapahtua."
Pakanallinen sadanpäämies
näytti hurskaille juutalaisille, mitä usko on käytännön
elämässä. Löytyykö tämän päivän
maailmasta tällaista käytännön kristillisyyttä?
Löytyykö vahvaa uskoa loppujen lopuksi mistään? Vai
löytyykö sitä juuri sieltä, missä ei ajatella
uskoa olevan ensinkään?
Usko on Jumalan teko ihmisen
elämässä. Se ei välttämättä synny opettelemalla
opinkappaleita. Se ei ole pelkästään oikeaa oppia,
vaikka eihän oppikaan sinänsä pahasta ole. Mutta meidän
Jumalamme on niin suuri, että Hän ei asu käsin tehdyissä
temppeleissä, Hän ei suostu toimimaan opinkappaleit-
temme mukaan. Jokainen oppirakennelma
on yritystä kahlita Jumala.
Ja sitä tämä
maailma eniten kaipaa. Se ei kaipaa tuomitsemista ja erottelua. Se ei kaipaa
oikeassa olemista. Se ei välttämättä kaipaa ihmeitä
ja merkkejäkään. Se kaipaa uskovaisia, joilla on usko siihen,
että Jeesus voi auttaa. Se kaipaa uskovaisia, jotka joko yksin tai
yhdessä rukoilevat toisten puolesta.
Pyytävät sitä,
että Jeesus auttaisi heitä heidän hädässään
oli se millainen tahansa. Päivän evankeliumi opettaa, että
Jeesus voi parantaa ihmisen, vaikka hän makaisi kotonaan. Kunhan vain
joku rukoilee hänen puolestaan ja uskoo, että Jeesus voi parantaa.
Jeesus opettaa, että
oikealla uskolla on vain yksi tuntomerkki ja se on rakkaus. Tuntomerkkeinä
eivät ole ihmeet tai armolahjat. Nykyisin tiedetään, että
sielunvihollinenkin voi tehdä ihmeitä ja saada aikaan kielilläpuhumista.
Lopun aikana sielunvihollinen ja väärät profeetat tekevät
todella suuria ihmeitä, jopa suurempia kuin tapahtuu uskovien kautta.
Oikean ja väärän profeetan erottaminen on äärimmäisen
vaikeaa, varsinkin jos kriteerinä pidetään ihmeitä
ja merkkejä. Jeesuksen mukaan on vain yksi
pettämätön
merkki ja se on rakkaus.
Sadanpäämies rakasti.
Hänen rakkautensa näkyi siinä, että hän tunsi
hätää mitättömästä palvelijas-
taan ja hätä oli
niin suuri, että Hän haki apua Jeesukselta. Nykyään
se olisi sitä, että suuren firman toimitusjohtaja lähtisi
hakemaan Jeesukselta apua sairastavalle firman työntekijälle.
Hänellä olisi usko,
että Jeesus voi parantaa
hänet, vaikka työntekijä ei itse uskoisikaan.
Uskotko sinä, että
Jumala voi?
Jumala voi auttaa sinua.
Jumala kuulee sinua. Sinun rukouksesi voi liikuttaa Jumalan kättä.
Sinun rukoustesi kautta voi parantua jopa sellainen ihminen, jolla ei ole
uskoa ja joka ei edes tiedä, että sinä rukoilet Hänen
puolestaan.
Elävä usko voi
olla muutakin kuin huutamista ja meluamista. Se voi olla hiljaista rukousta
jonkun toisen ihmisen puolesta. Päivän evankeliumi on meille
kutsu ja rohkaisu rukoukseen toistemme puolesta.
Eikä sitä tarvitse
mainostaa, että on rukoillut jonkun puolesta. Vahva usko on siinä,
että me liikutamme Jumalan käsivartta rukouksin. Evankeliumi
on siinä, että Jeesus kuulee rukouksemme ja auttaa.