Miksi näitä
etummaisia penkkirivejä kammoksutaan?
Vastauksia lie ainakin kaksi. Se perustuu joko siihen, että monetkaan
eivät tiedä, milloin
kirkossa pitäisi nousta seisomaan. Jos istuu edessäpäin,
joutuu ilmeisesti toimimaan
jonkinlaisena esinousijana. Olisihan se häpeä, jos ei osaisikaan
nousta oikeaan aikaan.
Siinä voisi kirkkokansan villitä vaikka minkälaiseen
menoon ja pomppimiseen.
Tai sitten se perustuu johonkin Raamatun opetukseen. Jos se perustuu
Raamatun ope-
tuksiin, jälleen on ainakin kaksi mahdollisuutta. Jeesus moittii
jossakin fariseuksia siitä,
että he rakastivat synagoogassa etummaisia penkkejä näytelläkseen
omaa hurskauttaan.
Nöyrä publikaani taas istui taaempana, koska tunsi itsensä
niin syntiseksi. Hänellä ei
Jumalalle tuotavana muuta kuin syntiä. Eli pelkäämme,
että meitä luullaan oma-
vanhurskaiksi fariseuksisksi.
Toinen mahdollisuus on sen liittyminen tämän evankeliumin
viimeiseen jakeeseen. Siinä
nimittäin Jeesus opettaa, että viimeiset tulevat ensimmäisiksi
ja ensimmäiset viimeisiksi.
Eli pelkäämme sitä, että tullessamme etupenkkiin
Jeesus heittääkin meidät viimeiseksi
Jumalan valtakunnassa. Rakastamme takapenkkiä siitä syystä,
että odotamme Jeesuksen
siirtävän meidät ensimmäiseksi Jumalan valtakunnassa.
Varmaan kaikkien
pappien toive olisi se, että kirkko täytettäisiin edestä
päin. Näinhän
tapahtuu yleensä vapaiden suuntien tilaisuuksissa. Jos helluntaiseurakunnassa
on odotet-
tavissa jokin hyvä tilaisuus, niin että sali täyttyy,
monet menevät ajoissa varatakseen paikat
mahdollisimman edestä. Jos meillä on odotettavissa, että
kirkko täyttyy, ihmiset tulevat
ajoissa, jotta pääsisivät istumaan mahdollisimman lähelle
takaovea. Ihmisten välinen vuoro-
vaikutus edellyttää sitä, että ihmiset ovat lähellä
toisiaan. Kirkossa tulee joskus hassu tunne,
kun pitää puhua tai huutaa ihmisille, jotka ovat kymmenien
metrien päässä toisistaan. Edel-
lisessä seurakunnassani peräpenkille oli kirkon edestä
matkaa ainakin 50 metriä. Toki kir-
koissa on äänentoistolaitteet, että kuuluuhan se ääni.
Mutta vuorovaikutus on muutakin
kuin äänen kuulumista.
"Viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."
Tämä kohta on jäänyt mieliin vertauksessa viinitarhan
työmiehistä. Lause on niin tuttu, että
tuskin monikaan tietää, mistä kohtaa Raamatusta se on
ja mihin kertomukseen se liittyy.
Kun lause irrotetaan alkuperäisestä yhteydestään,
voi sen tulkita vaikka siten, että etsitään
kirkosta niitä viimeisiä paikkoja, jotta tulisi Jumalan valtakunnassa
ensimmäiseksi. Jotta
lause ymmärrettäisiin oikein, lienee tarpeellista tutkia,
mitä vertauksessa tapahtuu.
Vertauksen juoni
on suorastaan ovela ja mestarillinen.
Isäntä rupesi palkkaamaan työmiehiä viinitarhalleen. Aamusta lähtien hän heitä palkkasi pitkin päivää. Jokaisen kanssa tehtiin samanlainen sopimus: sovittiin denarin päiväpalkasta. Palkka oli sama riippumatta siitä, kuinka monta tuntia kukin ehti tehdä työtä viinitarhassa. Vielä tuntia ennen hän palkkasi työmiehiä luvaten saman denarin. Työpäivä päättyi, alkoi tilien maksaminen. Ne jotka olivat tehneet tunnin töitä saivat denarin. Samoin kävi muillekin. Viimeksi maksettiin palkka koko päivän työskenneille. He tietenkin odottivat saavansa suuremman palkan kuin muut, koska olivat tehneen paljon pidemmän työpäivän. Mutta palkka oli sama. |
Jumalan toiminta
ylittää ihmisten ajatusmaailman ja oikeudentajun. Jumalan hyvyys
on
aivan omassa luokassaan. Jumala on tavallaan reilu siinä että
hän on hyvin epäreilu.
Toisaalta onko Hän epäreilu, jos Hän maksaa jokaiselle
sen palkan, mistä on sovittu;
ei enempää ei vähempää. Hän ei anna meille
ansioittemme mukaan, vaan paljon paljon
enemmän. Sen lisäksi Hän antaa kaiken lahjaksi, armosta.
Edelleen tänä päivänä Jumala palkkaa viinitarhaansa
työmiehiä. Sitä emme tiedä, monesko
hetki nyt on. Onko aamu, kolmas, kuudes, yhdeksäs vai yhdestoista
hetki. Kenties jollakin
on juuri nyt yhdestoista hetki. Jos nyt ei lähde Jumalan viinitarhaan
töihin, ei enää palkata
ollenkaan. Silloin jää palkkaa vaille. Tavallaan Jeesus arvostaa
korkealle ne yhdennellätois-
ta hetkellä tulleet. Yksitoista tuntia on mennyt hukkaan joutilaisuudessa,
mutta yksi tunti
Jumalan viinitarhassa riittää. Palkka on yhtä suuri
kuin pitkään huhkineilla. Jotta asia tulisi
vielä konkreettisemmaksi, Raamattu kertoo tällaisesta yhdennellätoista
hetkellä palkatusta.
Hän on toinen ristin ryöväreistä, murhamies, joka
elämänsä loppusuoralla, aivan viimeisillä
kalkkiviivoilla ennen maalia, kääntyy Jeesuksen puoleen.
Vuosia sitten eräs
rouva koki hengellisen herätyksen ja tuli uskoon. Nainen oli elänyt
oman
kyläläistensä silmissä hyvin huonoa elämää.
Kun nainen sitten tuli uskoon, hän alkoi saar-
nata erityisesti kylän uskoville siitä, miten heidän
tuli tehdä parannus ja ottaa Jeesus elä-
määnsä. Seurauksena oli se, että kyläläiset
suuttuivat naiseen ja sanoivat: "Tuoko meille
saarnaa. Tuo joka on julkisesti vuosia tehnyt sitä ja tätä?
Mikä hän on meille saarnaamaan
parannusta?" Mielestäni tuon naisen kohdalla toteutui juuri tämä
Jeesuksen kertoma
vertaus. Nainen sai yhdennellätoista hetkellä tulla viinitarhaan,
mutta aamulla tai aamupäi-
vällä tulleet suuttuivat.
Jumala on sopinut
kaikkien kanssa yhtä suuresta
palkasta. Niiden kanssa, jotka ovat tehneet pitkän päivätyön Hänen viinitarhassaan sekä niiden kanssa, jotka ovat tulleet yhdennellätoista hetkellä. Jumalalle on yhdentekevää, milloin töihin on tultu. Pääasia on se, että yleensä menemme Hänen valtakuntansa työhön. Meillä ei ole oikeutta arvostella Jumalan hyvyyttä; meillä ei ole oikeutta tuomita ketään. Meillä ei ole oikeutta myöskään kadehtia toisiamme. Jumalan valtakunnassa tarvitaan hyvin erilaisia ihmisiä. |
Sensijaan kiittäkäämme
ja iloitkaamme, että Taivaallinen Isä yhä tekee työtä
ja jaksaa
kutsua uusia ihmisiä valtakuntaansa. Ja jokaiselle Hän lupaa
saman, mutta samalla
äärettömän suuren palkan: iankaikkisen elämän.
Siinä on meille aivan tarpeeksi, etten
sanoisi liikaa, kun ajattelee millaisia me ihmiset oikein olemme.